שאטלים מטיילים נחל כזיב. אוצרות הגליל,
שאטלים מטיילים נחל כזיב/אוצרות הגליל

15 הטיולים המשפחתיים היפים ביותר בישראל

עודכן לאחרונה: 28.3.2022 / 15:05

בסוף השבוע שאחרי הסערה, החורף מסיר את האבק מעל ההרים, הנחלים והעמקים - וזה הזמן לטפס על פסגות, לגלות תצפיות נוף מנצחות, לצעוד לצד מים שוצפים, להתמסר ליערות ולצעוד ברחבי המדבר

אומרים שגם אובייקטיביות היא עניין סובייקטיבי, ולכן הרשנו לעצמנו להכריז על 15 הטיולים המשפחתיים היפים בישראל. כל זאת, בעונה שבה כל יום שמשי הוא הזדמנות מצוינת לצאת ולגלות את הארץ.

שביל הפסגה בהר מירון

כשאתה נחשב להר הכי גבוה ממערב לנהר הירדן, עם פסגה שבימי החורף נושקת לעננים - אתה חייב לספק את הסחורה. והסחורה היא נופים פנורמיים לכל עבר, מגובה של 1,208 מטרים מעל פני הים. המסלול חולף בחורש ים תיכוני ומספק תצפיות של מרחבי הגליל והגולן, כולל אזור צפת, הר אדיר, הגליל המערבי ועוד. גם את לבנון רואים מפה. חוויה מיוחדת היא להגיע להר כשיורד שלג. ועם כל הכבוד לנוף, אל תשכחו גם להביט מטה: אם יהיה לכם מזל תוכלו להבחין בסלמנדרות בצבעי כתום ושחור.

אורך המסלול המעגלי: כשני ק"מ (כולל הליכה קצרה על הביש בסיום). הגעה מכביש 89.
בווייז: "הר מירון - חניון הפסגה".

שביל פסגה הר מירון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שביל הפסגה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

שמורת טבע תל דן

לעתים גם קלישאות הן אמת לאמיתה, וכאשר אומרים ששמורת תל דן היא הדבר הכי קרוב לאירופה בישראל - זו בהחלט אמת. בשמורה מסלולי טיול קלילים ומשולטים היטב, שחולפים לצד נחל דן הגועש בעונה זו, גם גשרונים פוטוגניים, פלגי מים נסתרים, עצים ממינים שונים (אל תוותרו על "עץ פו הדוב"), בריכת שכשוך שתמתין לקיץ ובעיקר אווירה של יער אמיתי. אל תחמיצו את שרידי תל דן הקדום.

אורך המסלול: עד 2.5 ק"מ, לפי החשק. הכניסה בתשלום (28 ש"ח למבוגר, 14 ש"ח לילד) ובתיאום באתר רשות הטבע והגנים.
בווייז: "שמורת טבע תל דן".

שמורת טבע תל דן. איל שפירא, איל שפירא
תל דן/איל שפירא, איל שפירא

נחל השופט

אחת הקלאסיקות של עולם הטיולים הישראלי מגיעה בדמות נחל השופט - מסלול פסטורלי וקליל ברמת מנשה, שבעונה זו צבועה בירוק עז, ובקרוב גם תנוקד ברקפות. המסלול נערך לצד קטע קצר ונגיש (מתאים גם לעגלות ילדים) של הנחל הזורם היטב בחורף, ובו יער יפה, מפלונים חמודים, מערות קטנות, שרידי טחנת קמח קדומה והמון פינות שמצטלמות נהדר. יופי של מקום, שכיף לחזור אליו שוב ושוב.

אורך המסלול המעגלי: פחות משני ק"מ. הגעה מכביש 66.
בוייז: "נחל השופט".

נחל השופט. צילום: איל שפירא,
נחל השופט/צילום: איל שפירא

הנחלים אביב ודישון

לפעמים שווה להגיע לטיול בשני רכבים, ובכך להכיר גם מסלולים שאינם מעגליים. המסלול בנחלים אביב ודישון שבגליל העליון בהחלט שווה את הטרחה (הקטנה יחסית). הטיול, שמומלץ בעיקר בחורף ובאביב, מתחיל בנחל אביב וחובר בהמשך לנחל דישון. מומלץ להגיע בעוד מספר שבועות, כאשר המים יזרמו באון. במסלול תבחינו בעמודי סלע שזכו לכינוי "העלמות", במערות אביב, בטחנות קמח קדומות ובשפע של ירוק בעיניים.

אורך המסלול: כ-4.5 ק"מ.
הגעה: משאירים רכב אחד בנקודת הסיום (חניון קטן בכביש 899 מעל נחל דישון) ומתחילים בעיקול הכביש החד שמדרום ליישוב אביבים. הגעה לנקודת הסיום: "חניון נחל דישון" בווייז (לא להתבלבל עם חניון נחל דישון תחתון. החניון שלכם מצוי כ-500 מטרים מצפון למפגש הכבישים 899 ו-8966). הגעה לנקודת ההתחלה: לאחר שמשאירים רכב בנקודת ההתחלה, ממשיכים לכיוון צפון-מערב בכביש 899. עיקול חד המצוי לפני אביבים יסמן לכם לחפש את החנייה בצד השני של הכביש (למען בטיחותכם, המשיכו עד לאביבים וחזרו לאחור לנקודה זו).

נחל אביב דישון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מערה בנחל אביב/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

שמורת טבע גמלא

רבים שומעים את המילה "גמלא" ומיד חושבים על המפל האיתן הגבוה ביותר בישראל (51 מטרים. די דומה למפלי הניאגרה. רק ששם הרוחב קובע). אך המפל הנהדר הזה הוא רק חלק ממכלול שלם של מסלולי טיול ואתרי ביקור בשמורת הטבע, הממוקמת ברמת הגולן. בכניסה מקבלים דפדפת מידע ומפה ובוחרים את המסלול שלכם. מומלץ לפקוד את "שביל הדולמנים" היפה, את נקודת התצפית של מפל גמלא ושל גמלא הקדומה, את תצפית קינון הנשרים ואת "שביל הרגליים היחפות".

אורך המסלול: מקילומטר ומעלה - תלוי בכם.
בווייז: "שמורת טבע גמלא". הכניסה בתשלום (28 ש"ח למבוגר, 14 ש"ח לילד) ובתיאום באתר רשות הטבע והגנים.

סיור למפל גמלא, מזג אוויר, 20 פברואר 2020. אבירם שני רשות הטבע והגנים, עיבוד תמונה
שמורת גמלא/עיבוד תמונה, אבירם שני רשות הטבע והגנים

שביל המעיינות ביער עמינדב

אם החלטתם להקדיש להרי ירושלים רק מסלול אחד בשנה, זה יהיה המסלול שלכם. כן, יש כאן מעיינות והם נראים נהדר בחורף, אבל השביל הזה הוא גם שביל תצפיות נהדר, שמביט מגבוה לכיוון מערב. המעיינות הראשונים במסלול המיוער הם עינות עמינדב, וכאן יותר ממומלץ להשתופף ולבחון מקרוב את ניקבת המים. אם הגעתם ביום חורף שמשי, טבלו רגליים באחד משני המעיינות של עינות עוזי ובעין תמר הסמוך להם. בין לבין, ישנה עוד מערה חמודה שניתן להיכנס אליה ולצאת מצדה השני.

אורך המסלול: 2-3 ק"מ (ניתן לבצעו כמעגלי או כקווי).
בווייז: חורבת סעדים. משם לפי השילוט לשביל.

שביל המעיינות. צילום: איל שפירא,
שביל המעיינות/צילום: איל שפירא

שפך נחל שורק

ההמונים אינם טועים, ושפך נחל שורק נחשב לאחד הטיולים המשפחתיים האהובים באזור מישור החוף הדרומי. המסלול הקווי ייקח אתכם אל סצנת הסיום של נחל שורק, שיורד מהרי ירושלים. תמצאו פה דיונות חול זהובות, גשר ציורי, עולם חי וצומח עשיר, אי בלב הנחל שבו מתגוררים צבי ביצה, תצפית מפתיעה לאתרי קינון של קומרמורנים, המצויים על צמרות האקליפטוסים ועוד. המסלול הקווי הקל מסתיים בחוף הים מצפון לקיבוץ פלמחים, וגם מכאן ישנה תצפית נהדרת ממרומי המצוק.

אורך המסלול: 3.5 ק"מ (הלוך ושוב).
בווייז: גן לאומי שפך נחל שורק.

נחל שורק. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
נחל שורק/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

שמורת טבע עין פרת

נראה שהטבע יודע לתכנן טוב יותר מכל אדריכל נוף את נאו המדבר שלו. שמורת הטבע, שבה זורם נחל פרת (ואדי קלט) מאזור ירושלים ועד לאזור צפון ים המלח, מציעה אמנם בקיץ טבילות מהנות, אבל בחורף כיף להתענג בה על נופי המצוקים הגבוהים, פלגי ובריכות המים, חורשת הפיקניק הגדולה, מערה אחת חבויה וגם מנזר פארן, שממש "תלוי" על המצוק. בכניסה מקבלים דפדפת מידע ומפת מסלולים.

אורך המסלול: בשמורה המוסדרת כשני ק"מ. הכניסה בתשלום (29 ש"ח למבוגר, 15 ש"ח לילד) ובתיאום באתר רשות הטבע והגנים.
בווייז: שמורת טבע עין פרת.

בריכת התמר בעין פרת. משה רונצקי, תיירות בנימין, תמונות גולשים
בריכת התמר בעין פרת/תמונות גולשים, משה רונצקי, תיירות בנימין

סובב חורבת מדרס

הררי מילים כבר נשפכו על מסלול הטיול בחורבת מדרס שבפארק עדולם שבאזור השפלה. זהו מסלול שכאילו נוצר במיוחד לילדים: כאן, הכוכב האמיתי הוא מערכת מסתור של מחילות מימי בר כוכבא, שבה תוכלו לזחול במשך דקות ארוכות (לא לשכוח להביא פנסי ראש). אבל מעבר לה, מציע המסלול המעגלי הקליל גם מערת קולומבריום יפהפייה, תצפיות נוף לעבר גבעות השפלה הירוקות וגם את מה שמכונה "הפירמידה" - מבנה אבן בגובה 3.5 מטרים המכסה ככל הנראה מערת קבורה. והכל מעוטר ברקפות וכלניות (בעונה).

אורך המסלול: כשני ק"מ.
בווייז: "חורבת מדרס"

חורבת מדרס. איל שפירא, מערכת וואלה!
חורבת מדרס/מערכת וואלה!, איל שפירא

מערות בית גוברין

באופן טבעי, במרחב המכונה "ארץ אלף המערות" יש לא מעט מערות. אך הריכוז היפה, המגוון והמעניין מכל ממתין לכם בגן לאומי בית גוברין, שבו מסלול משפחתי קל ומשולט בין המערות השונות. בין השאר, יש פה מערת קולומבריום מדהימה ביופייה ובגודלה, מערה אפופת מסתורין המכונה "מערת המבוך", מערת קבורה צידונית ובה ציורי קיר, מערות פעמון שונות ועוד. מומלץ לבקר גם במתחם "עיר בני החורין", הסמוך, ובו אמפיתיאטרון ושרידים נוספים מימי הרומאים והצלבנים.
הכניסה בתשלום (28 ש"ח למבוגר, 14 ש"ח לילד) ובתיאום באתר רשות הטבע והגנים.

אורך המסלול: מקילומטר ומעלה.
בווייז: "גן לאומי בית גוברין".

מטיילים בגן לאומי בית גוברין. 10 במרץ 2018. דנה ברנע, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
מטיילים בגן לאומי בית גוברין/רשות הטבע והגנים, דנה ברנע, רשות הטבע והגנים

פרסת נקרות ועין סהרונים

מסלול מעגלי זה מביא אל קדמת הבמה את המיטב של מכתש רמון, תופעה גיאולוגית ייחודית בעולם. ההליכה תביא אתכם אל הפתעה שגוררת הפתעה: תחילתה בשרידי חאן נבטי ששימש את שיירות המדבר הקדומות, והמשכו בין נופי המכתש, כולל מערה כיפית, הליכה בקניון צר בצבעו לבן בוהק, מרחבים פתוחים שבהם סלעים בגוונים שונים, גבי מים שהתמלאו בשיטפונות וגם אתנחתא לסיום בעין סהרונים, מעיין קטן שיוצר כתם ירוק בלב המדבר.

אורך המסלול המעגלי: 5 ק"מ. מתאים למשפחות אוהבת לכת.
בווייז: חאן סהרונים.

טיול פרסת נקרות מכתש רמון. איל שפירא, מערכת וואלה!
פרסת נקרות/מערכת וואלה!, איל שפירא

נחל ערוגות / נחל דוד

שמורת טבע עין גדי מתברגת מדי שנה במקומות הראשונים של רשימת האתרים המטוילים ביותר בישראל. נווה במדבר הגדול, שמצדו האחד ים המלח ומצדו האחר מצוק ההעתקים האדיר, מאכלס מספר מעיינות המזינים שני נחלים: דוד וערוגות. בכל אחד מהם מסלולי טיול לכל המשפחה בין מים זורמים, מפלים יפים, פינות מנוחה כיפיות, מצוק מרשים ותצפיות מקרוב על יעלים ושפני סלע. בכניסה מקבלים דפדפת מידע מפורטת ובוחרים את המסלול שלכם לפי החשק והיכולת. מומלץ גם לבקר בבית הכנסת הקדום שהתגלה במקום.

אורך המסלול: מקילומטר ומעלה. הכניסה בתשלום (28 ש"ח למבוגר, 14 ש"ח לילד) ובתיאום באתר רשות הטבע והגנים.
בווייז: "שמורת טבע עין גדי".

נחל ערוגות. yz_photography_, באדיבות המצולמים
נחל ערוגות/באדיבות המצולמים, yz_photography_

הנחלים צפית ותמר

נחל תמר ונחל צפית שבצפון הערבה מציעים מסלולים נפרדים, אך ניתן לשלב את המיטב משניהם במסלול אחד כמעט מעגלי. המסלול ברמת קושי בינונית פלוס ואינו מתאים למי שסובלים מפחד גבהים, מאחר שבנחל תמר מטפסים בסולמות. בין השאר, תיאלצו גם להתגבר על מפלים יבשים וקצת מפחידים, אבל בתמורה תקבלו יופי של טיול. ניתן כאמור לשלב את נחל צפית הסמוך, שבו קניון יפהפה. החיבור בין המסלולים - בשביל בסימון כחול.

אורך המסלול: כ-4.5 ק"מ (ניתן לבצע את נחל תמר בלבד: כשני ק"מ). התחלה בתחנת הדלק מדרום לצומת הערבה (הגעה מכביש 90). סיום לצד דרך עפר ליד סימן הק"מ ה-181. אין לטייל במסלול בעת סכנת שיטפונות.
בווייז:

נחל צפית תחתון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
נחל צפית/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מסלולים בפארק תמנע

בפארק תמנע הענקי, ששטחו כ-70 אלף דונם, אפשר לבלות יום שלם ועדיין לא לסיים את כל מה שהוא מציע. בכניסה מקבלים מידע על שפע מסלולי הטיול, החולפים באתרים היסטוריים וגיאולוגיים מפורסמים, בהם סלע הפטרייה, עמודי שלמה, האגם, הקשתות, מקדש האלה חתחור ועוד.

ניתן לטייל כאן ברגל או באופניים, וגם ללמוד על כריית הנחושת לפני אלפי שנים, באמצעות מרכז מבקרים שבו מיצגים מרהיבים. בפארק כ-25 מסלולי הליכה קצרים יחסית (עד שעה הליכה).

אורך המסלול: תלוי בכם. הכניסה בתשלום (49 ש"ח למבוגר, 39 ש"ח לילד).
בווייז: פארק תמנע.

פארק תמנע. דין אריאל, אתר רשמי
פארק תמנע/אתר רשמי, דין אריאל

נחל חווארים

לא הרחק ממדרשת שדה בוקר שבהר הנגב, חבוי אחד ממסלולי המדבר האהובים בארץ, הן כטיול יום והם כטיול ליל ירח מלא. האופציה השנייה מגיעה בזכות סלע החוואר הלבן, המחזיר היטב את אור הירח, ומאפשר טיול לאורו. במסלול תפגשו בור שנחפר על ידי הנבטים לאגירת מים, ותצעדו בקניון שבו סלעי חוואר וצור, תוך מעברים במפלונים יבשים ותצפיות נוף יפות לעבר בקעת צין.

אורך המסלול הקווי: כ-3.5 ק"מ.
בווייז: "בור חווארים". נקודת הסיום בכביש המוביל לעין עבדת, בחיבור עם נחל צין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully