וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאים לכוווולם: 6 מסלולי טיול קלים עד שלוש שעות

20.10.2016 / 4:32

סעודות החג כבדות לכם? רוצים להרחיק את הילדים מהטאבלט? קבלו 6 הצעות לטיולים משפחתיים קלים בארץ שנמשכים 3 שעות, גג

וידאו וסטילס: איל שפירא עריכה: עומרי ויס

בווידאו: אחד המסלולים בכתבה בציר צבעי הרמון

חג, ועוד חג, ועוד חג. הילדים כבר טחנו את הפלייסטיישן מכל כיוון, אתם מטפסים על הקירות. מה שאתם צריכים עכשיו זו פעילות שתשלב פסטורליות בטבע, חילוץ עצמות, שריפת קלוריות ובעיקר - הנאה. כי לעתים, כל מה שאנחנו רוצים זה רק ליהנות - בלי כל מיני יעדים וסימוני "וי".

אז הנה לכם: הצעות ל-6 טיולים קצרים, של עד 3 שעות, בטבע. זה קליל, זה פותח את הצ'אקרות וזה ירחיק את הילדים מהמסך.

קלאסיקה גלילית: שביל הפסגה בהר מירון

אם עדיין לא עשיתם סיבוב ראווה על קודקודו של הר מירון - זה הזמן לכפר על החור הזה בהשכלה, ולנוע צפונה, אל אחד ממסלולי תצפיות הנוף היפים בגליל.

מטבע הדברים, טיול שנערך על פסגת הר יהיה בהכרח מעגלי. רק שמרוב יופי, אל תשכחו לעצור אותו בזמן, כדי שלא תמשיכו להסתובב במעגלים על הפסגה לנצח. כן, עד כדי כך יפה כאן.
אורך המסלול כ-2 ק"מ והוא קל יחסית. תחילתו בחניון שביל הפסגה והוא ייקח אתכם לגבהים הקרובים מאוד לצ'ופצ'יק של ההר (שגובהו 1,208 מטרים). זהו גם יעד מועדף לחובבי פריחת החלמוניות, שצצות במלוא הדרן בחודש זה.

כך או אחרת, המסלול מתפתל בלב חורש ים תיכוני צפוף ויעניק לכם מבטים פנורמיים גבוהים ומעוררי השתאות לכיוון רמת דלתון, צפת, מרחבי הגליל המערבי, הר תבור ואזור נצרת, וגם אל עבר השכנה הלבנונית.

הגעה: מכביש 89 פונים לכביש הגישה להר מירון. עוברים ליד בי"ס שדה ומשם עוד קילומטרים ספורים לפי השילוט לחניון שביל הפסגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שביל פסגה הר מירון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אחת התצפיות בשביל פסגה בהר מירון/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

המדבר עושות פוזות: ציר צבעי הרמון

חילוץ עצמות? הטיול הזה יעשה את זה ממש בקטנה. מצד שני - הנופים יחלצו לכם את הנפש היטב. סמכו עלינו בעניין הזה.

ציר צבעי הרמון הוא למעשה מסלול נסיעה שהוכשר באזור כרייה וחציבה שפעל בלב מכתש רמון, נסגר - ושוקם. כיום הוא משמש מעין מוזיאון גיאולוגי פתוח, המשתרע על פני כ-3,000 דונמים, עם תצורות וגווני סלע מדהימים, וגם לא מעט שלטי הסבר מאירי עיניים.

הטיול אמנם נעשה ברכב (כ-7 ק"מ בסך הכל), אך כדאי ומומלץ לעצור ברוב נקודות העניין, לעשות סיבוב ולדגום את שבילי המדבר היפים והחדשים.

הציר עצמו, שהוכשר על ידי רשות הטבע והגנים לפני זמן לא רב, מסומן כולו בצבע כחול, והוא מתאים לכל רכב (כמו גם לרוכבי אופניים). הוא יפגיש אתכם עם מחצבת ענק שבה מסלע קדום בגווני שחור וסגול עמוק, תצפית על מערות ששימשו בעבר את הבדואים להטמנת צידה (מטמורות), וכוכב הטיול: שרידי מפעל נטוש, בדמות משהו שנראה כמו תותח ברזל מפלצתי, ששימש למעשה כתנור לשריפת סלעים. מכאן גם ניבטים חלקים מרהיבים של המכתש - יופי של נקודת עצירה ממושכת. בהמשך הדרך מגיעים למכרה עמוק ולשפע של פינות יפות שכיף לשוטט לצדן.

הגעה: מכביש 40 יורדים ממצפה רמון לעבר המכתש, ובין סימוני הק"מ 86 ו-87 ישנה פנייה משולטת מזרחה. עם זאת, בכביש מסומן קו הפרדה רציף, לכן חובה להמשיך איתו, לפנות שמאלה במקום המותר הבא ולחזור בכביש אל נקודת ההתחלה.

טיול במכתש רמון. זיו ריינשטיין
אתנחתא מרעננת במהלך טיול בציר צבעי הרמון/זיו ריינשטיין

בשביל העטלפים: מערת ספונים בכרמל

אחד המסלולים הפחות מוכרים בכרמל (עד כמה שמסלול בכרמל יכול להיות לא מוכר...), מציע אמנם טיול לא קל, שנמשך כשלוש שעות, אך יש לו גרסה קצרה וחביבה, נטולת כל מאמץ משמעותי. מדובר בנחל ספונים ומערת ספונים.
המסלול המקוצר קווי (כ-1.5 ק"מ לכל כיוון), ותחילתו בהליכה נינוחה ונעימה לצד שטחים חקלאיים, המצויים למרגלות מצוק מגדים המרשים. בהמשך חוברים לשביל מסומן אדום ופוגשים במחצבה נטושה, שנראית כמו תפאורה לסרט מתח. מומלץ לעצור לרגע ולבדוק מקרוב (ובזהירות) את מכונות הענק שנותרו כאן.

השביל האדום נעשה צר, חודר למעמקי החורש הצפוף וממשיך מזרחה במעלה נחל ספונים, תוך שהוא יאלץ אתכם לטפס על גבי מפלי סלע יבשים. ואז, ללא כל הכנה, מגיעה המערה. הפתח שלה חבוי בין סלעי ענק פוטוגניים והאולם המרכזי שלה מואר יחסית. אם אתם רוצים להיכנס לעומקה (ואתם רוצים), הצטיידו מראש בפנסים, וחקרו את הנטיפים המרשימים וגם את אוכלוסיית העטלפים המשגשגת והמאוד קולנית.

שימו לב: בקרוב, ב-1 בנובמבר, כבר אי אפשר יהיה להיכנס למערה, בשל שמירה על תרדמת החורף של העטלפים, והיא תיפתח שוב ב-1 באפריל.

מכאן אפשר לחזור לרכב באותה דרך. אם הגעתם במצב רוח אתגרי, אתם מוזמנים להשלים מכאן את הגרסה המעגלית והאתגרית של הטיול, שכוללת טיפוס למצוק מגדים והליכה חזרה על השביל הכחול.

הגעה: בכביש 4, בין צומת אורן לטירת הכרמל. מחנים ברחבת חנייה זעירה צפונית לסימן הק"מ ה-194 וצועדים צפונה לעבר חורשת הברושים והשביל המסומן באדום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערת ספונים בכרמל/מערכת וואלה!, צילום מסך

לברוח מההמון: חורבת עתרי וחורבת בורגין

שביל הטיול בחורבת מדרס נחשב לאחד היפים והנחשקים בפארק עדולם שבשפלה. זה אומר שבשבתות וחגים, הוא מלא עד אפס מקום. ו"אפס מקום" משמעו אפס מקום - זו לא הגזמה. מה עושים, מחפשים משהו דומה - וקרוב.

במרחק צעקה מהיעד הפופולרי ממתינים לכם שני מסלולי טיול קלילים, שמנסים להידמות לו: חורבת עתרי וחורבת בורגין. נכון, גם כאן יהיו מטיילים - אבל פחות.

בטיול בחורבת עתרי תכירו את שרידיו היפים של היישוב הקדום הנושא שם זה, כמו גם מפגש עם מחילת מסתור קטנה, חבויה וצנועה (אבל כזו שתקסום לילדים). קחו בחשבון שלעיתים מערכת המסתור הזו מוצפת מים - ואז אפשר רק להציץ. אורך המסלול כ-2 ק"מ ולכן כדאי לשלבו עם היעד הבא: חורבת בורגין.

כאן מדובר במסלול מעט ארוך יותר - כ-2.5 ק"מ. בתחילת מסלול זה ניצב שלט גדול שעליו מפה שלפיה תצעדו. השביל המעגלי מסומן בכחול ומומלץ להתחיל אותו מכיוון מזרח. הולכים בין גבעות נמוכות ויפות ומגיעים לכמה מערות חצובות, שאל חלקן ניתן להיכנס. לסיום הטיול מומלץ לטפס לראש התל שבו שרידי חורבת בורגין, בגובה של כ-430 מטרים מעל פני הים.

הגעה: דרומית לצומת האלה שעל כביש 38 פונים מזרחה לפארק עדולם ומשם לפי השילוט לחורבת עתרי ו/או לחורבת בורגין.

חורבת עתרי. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
חורבת עתרי/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

בין שמים וארץ: נחל קטיע בפארק נשר

אומרים שטובים השניים מן האחד. אומרים, וצודקים. למה? כי בפארק נשר, ליד חיפה, מצוי שביל טיול חמוד להפליא שחולף על שני גשרים ארוכים התלויים מעל נחל קטיע. עם זאת, לאחרונה נסגר למבקרים הגשר המערבי, בשל ענייני תחזוקה, כך שטוב שיש גשר רזרבה.

הפארק הגדול, שנחנך לפני יותר מעשור על ידי עיריית נשר וקק"ל, מביא אליו מטיילים רבים, בעיקר בזכות הגשרים הללו, שאורכם כ-70 מטרים והם יוצרים חוויה נפלאה של ריחוף מעל הנוף.

רבים פוקדים רק את הגשרים (כיום - הגשר), ומחמיצים את מסלול הטיול החמוד שממתין פה. אורכו כ-2.5 ק"מ והוא קליל להפליא.

לאחר שמחנים בחניון המרכזי, לא צועדים מערבה עם כולם, אלא דווקא דרומה, על שביל מסומן בירוק. חולפים על פני גן שעשועים, עוברים ביער אורנים ופונים שמאלה עם השביל הכחול. חוצים את אפיק נחל קטיע, בלב החורש הצפוף, וממשיכים לביקור במערה לא גדולה אך חמודה. כאן, אגב, נמצאו שרידים מימי האדם הקדמון. מכאן חוזרים לאחור, לאפיק הנחל, חוברים לסימון הירוק וצועדים מערבה, עד לגשר התלוי הראשון. מטפסים מעומק הנחל המוצל לגדה הדרומית, מתרוצצים על הגשר שעה ארוכה, ולאחר מכן חוזרים לרכב בדרך הרחבה הנמתחת מצפון לנחל. נשמע מסובך? ברגע שתגיעו, הכל ייראה הרבה יותר פשוט (ומשולט).
הגעה: הכניסה לחניון המרכזי של פארק נשר נעשית מרחוב החרוב בעיר נשר, סמוך לחיפה.

נחל קטיע פארק נשר. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
הגשר התלוי בנחל קטיע/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

ירח ומדבר: נחל חווארים

תמיד הבטחתם לעצמכם לערוך טיול ליל ירח מלא. האם באמת עשיתם זאת? אם לא, המקום הטוב ביותר להתחיל בו הוא נחל חווארים בהר הנגב. הסיבה: זהו טיול קל, יפה ובעיקר כזה שבו כלל לא נדרש פנס, בשל העובדה שרוב המסלול נערך על גבי ולצד סלעי החוואר הלבנים, הבוהקים באור הירח ומחזירים את אורו בעוצמה. בקיצור, לא תאמינו שאתם מצויים בעיצומו של אמצע הלילה.

אז מתי עושים זאת? ירח מלא היה ממש לפני רגע – ב-16 באוקטובר. עם זאת, טיול ירח שמבוצע גם ימים ספורים לאחר שהוא מלא – יוצר את אותו אפקט. רוצים להמתין לחודש הבא: רשמו ביומן: ירח מלא ב-14 בנובמבר.

ועוד כמה עניינים טכניים: למרות הירח המלא, יש להצטייד בפנס, ליתר ביטחון, ולצעוד בזהירות. אל תשכחו גם להביא הרבה מים - בכל זאת, טיול במדבר. קחו בחשבון שטיולי ירח באזור זה פופולריים למדי, כך שלא תהיו לבד. מאידך, טיולי לילה יוצרים מפגשים קרובים, אינטימיים ורגועים יותר בין מטיילים.

המסלול כולו נערך על שביל מסומן בכחול ומתפתל לאורך כ-4 ק"מ. הוא מתחיל בתצפיות נוף יפות לכיוון מזרח ובהצצה לבור מים חצוב ששימש את הנבטים – בור חווארים. בהמשך יורדים לעומק הקניון הבהיר, שעוטף אתכם מכל עבר, ומציג לראווה תצורות ומרקמי סלע בלתי נשכחים.

הגעתם ברכב אחד? חזרו לאחור בכל שלב. יש טרמפ או רכב הקפצה? צעדו עד לסוף המסלול, בדרך המובילה לעין עבדת.
הגעה: מכביש 40, כמה מאות מטר דרומית למדרשת בן-גוריון, פונים שמאלה (מזרחה) לחניון בור חווארים. הגעת רכב הקפצה לסיום המסלול: יורדים ממדרשת שדה בוקר לכיוון עין עבדת, וכאשר הדרך הופכת להיות מישורית, חולפים על פני גשר אירי ומחנים.

* עבור כל המסלולים בכתבה זו יש להצטייד במפות רלוונטיות וב"סיפור דרך" מפורט.

נחל חווארים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
נחל חווארים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully