וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסיבת טבע כזאת לא ראיתם: החיים חוזרים אל נחל שורק

בשיתוף רשות הטבע והגנים

30.1.2020 / 14:31

הבריטים ייבשו את הביצות בשפך נחל שורק וכך נעלמו בעלי החיים והצמחים. שנים אחרי - המקום מלבלב בזכות החלטה אחת חשובה. צפו בפרק השני של סדרת הרשת "רבע לטבע" של רשות הטבע והגנים, שבה יפתח חוצב ועידן ברקאי מצטרפים לפעילויות המרתקות של שמירת הטבע והמורשת

לפני קום המדינה היה אזור נחל שורק עתיר ביצות. ייבושן גרם ל"ייבוש" הטבע, כי היעלמותן גרם להיעלמות החיות והצמחים. כיום פועלת רשות הטבע והגנים להחזיר את הטבע אל מלוא תפארתו, כמו בימים הם (רק בלי המלריה, כמובן).

"הבריטים ניקזו את ביצת שפך נחל שורק", מספר אומר אבי אוזן, אולוג בתי גידול לחים, "זאת כדי לטפל בבעיית המלריה שהייתה פה באזור. שמירה על הטבע הייתה בסדר עדיפויות נמוך בתקופה ההיא. מעל 90% מבתי הגידול הלחים - הנחלים, המעיינות - נעלמו. מגוון רחב של מינים נעלם. כיום אנו פועלים על מנת להשיב את המינים שאבדו".

השלדג הגמדי, האנפות, חזירי הבר, הנמיות ועוד שבו אל הטבע בזכות מגוון פעולות חידוש ושימור שביצעה רשות הטבע והגנים. "חקרנו, קדחנו, ניתחנו את השטח והחלטנו לשקם חלק ממה שהיה פעם", מספר אוזן, "יצרנו שקעים, המים מהנחל מילאו את השקעים. הצמחייה התפתחה, בעלי החיים החלו לשוב. 'אם תבנה את זה, הם יבואו".

החשיבות העצומה של בתי הגידול המימיים

שפך נחל זורק הוא אחד מבתי הגידול המימיים ברחבי ישראל. מדובר באגמים, נחלים, ביצות וברכות חורף אשר להם חשיבות רבה לצומח ולחי משום שמימיהם מעצבים את הרכב החי והצומח בסביבתם.

לבתי גידול מימיים תפקיד חשוב בצמצום ההשפעה השלילית של אירועי אקלים קיצוניים. הם פועלים כ"ספוג טבעי" שבימי החורף בחורף אוגר עודפי גשמים ובכך מצמצם את נפח השיטפונות במורד הנחלים, ובעונה היבשה משחרר בהדרגה מים מבתי הגידול הלחים ובכך מקצר את הבצורת ומקטין את פגיעתה.

בתי הגידול המימיים מקיימים מגוון עשיר של חיים - מיני ציפורים, יונקים, זוחלים, דו-חיים, דגים, חסרי חוליות וצמחים, ובזכות מאפייניהם הם גם מביאים תועלת עצומה לסביבה ולכלכלה - אספקת מים איכותיים, דיג, כר פורה לגידול עצים, תרומה לחקלאות משובחת.

צפו בפרק השני של סדרת הרשת החדשה והמקורית "רבע לטבע" של רשות הטבע והגנים, שבה צמד היוצרים והשחקנים יפתח חוצב ועידן ברקאי, באמצעות חברת התוכן "Peach", מצטרפים למגוון הפעילויות המרתקות של שמירת הטבע והמורשת שהרשות מובילה.

בפרק השני בסדרה - "מסיבת טבע", יפתח ועידן רואים מקרוב את חידוש הביצה בשפך נחל שורק ואת שיקום הצומח והחי בו. הם אפילו מארגנים מסיבה לציפורים וליונקים כדי לחגוג זאת, אבל עם הרעש שעידן הקים לא פלא שהם פספסו כמה מבעלי החיים המקומיים.

רוצים ללמוד עוד על רשות הטבע והגנים? הקליקו כאן

בשיתוף רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully