וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעיין שאסור לטבול בו בנחל השופט, ישוקם ויוסדר למטיילים

12.7.2020 / 7:15

בשמורת נחל השופט יש חמישה מעיינות שנובעים כל השנה, ביניהם עין ריחניה, שהכניסה או הרחצה בו אסורה כי הבריכה בו התמלאה בטין ודגים פולשים. בקרוב הוא ישוקם ויוסדר בו מסלול טיול מעגלי

עין חניה/אסף פרץ, רשות העתיקות

(בווידאו: עוד מעיין ששופץ - עין חניה)

נחל השופט הינו אחד הנחלים המרשימים של רמת מנשה, שני יובליו העיקריים מתחילים האחד בסמוך לקיבוץ רמת השופט "ערוץ האולמוסים" והשני סמוך למושב עין העמק, שני יובלים אלו ועד עמק השלום, הוכרזו בשנת 2003 כשמורת טבע. שמורת נחל השופט הנה שמורה קטנה, 141 דונם בסך הכל, אולם היא עשירה בערכי טבע, נוף ומורשת. כאן גדלים עצי האלומוס השעיר הנמצאים בסכנת הכחדה.

השמורה מתאפיינת בצומח נחלים עשיר ובזרימת מים איתנה כמעט כל ימי השנה. בשמורה חמישה מעיינות שמימהם נובעים כל השנה וביניהם עין ריחניה, שהכניסה או הרחצה בו אסורה כרגע. למרות היותה שמורה צרה וארוכה, חשיבותה גדולה כיוון שהיא מאפשרת שמירה על בית גידול ייחודי לצומח וחי במים זורמים. פעילות האדם בעבר ובהווה ניכרת באזור השמורה, בסמוך לה אתרים ארכיאולוגים מהתקופה הפרה-היסטוריות; התקופה הרומית-ביזנטית; התקופה הכנענית ועד לשרידי היישוב הערבי ריחניה ותחנת הקמח בסמוך לנחל.

בסמוך למעיין עין ריחניה נוצרה בשנות ה-90 בריכה מלאכותית בעקבות עבודות עפר שנעשו בסמוך. בשנים האחרונות קידמה רשות הטבע והגנים ניטור של הבריכה, והתגלה מצב עגום: הבריכה מלאה בטין ומוקפת בסבך של פטל, התאכלסה במיני דגים פולשים, לא מקומיים כגמבוזיות וקוי. בימים הקרובים, רט"ג יתחילו בעבודות לשיקום סביבת המעיין.

עין ריחניה. איל שפירא, איל שפירא
יש כוונה לנסות להדביר את מיני הדגים הפולשים. עין ריחניה/איל שפירא, איל שפירא
עין ריחניה. בן רוזנברג,
עין ריחניה, צילום אווירי/בן רוזנברג

יוסדר מסלול טיול מעגלי קצר

במסגרת עבודת השיקום יש כוונה לנסות להדביר את מיני הדגים הפולשים, להגדיל את השטח המוצף, לאפשר שיקום של הצומח המקומי האופייני לבתי גידול לחים כגומא, שנית גדולה וגרגיר נחלים, לנסות להשיב את דג הלבנון ירקון ולאפשר חזרה של טריטון הפסים, דו-חיים בסכנת הכחדה שנפוץ ברמת מנשה.

במסגרת שיקום המעיין יוסדר גם מסלול טיול רגלי מעגלי קצר, מהמעיין למורד הנחל עד לטחנת הקמח וחזרה מעברו השני של הנחל.

היוזמה לפרויקט של מרחב כרמל ברשות הטבע והגנים בהובלת אקולוג המרחב בן רוזנברג בשיתוף עם נציגי המרחב הביוספרי.

הגר ראובני, מנהלת הסביבה והמרחב הביוספרי במועצה אזורית מגידו, אמרה: "הפרויקט נעשה בתאום עם מועצה אזורית מגידו, למען שיקום ערכי הטבע ולשיפור חווית הטיול למבקרי האזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully