וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עוד מקום לעצור בו בדרך לאילת: האטרקציה החדשה של סוף המדבר

בפארק תמנע נחנך היום מרכז מבקרים מחודש בהשקעה של כ-3 מיליון שקלים, שהוא חלק ממהלך מיתוג ושיווק חדש של הערבה הדרומית, כולל סיורים קולינריים שיתקיימו בו החודש. "אנחנו כבר לא מקום שעוצרים בו בדרך לאילת", אומרת מנהלת התיירות בערבה

חניכת מרכז המבקרים החדש של פארק תמנע/צילום: זיו ריינשטיין

פארק תמנע שבערבה הדרומית מתחדש במרכז מבקרים חווייתי שנחנך היום (שלישי), בהשקעה של שלושה מיליון שקלים וחצי, במעמד שרת התיירות אורית פרקש-הכהן, ראש המועצה האזורית אילות ד"ר חנן גינת ומכובדים אחרים, כשהמטרה היא לשים את קצה המדבר על מפת התיירות הישראלית.

"הגיע הזמן לראות בפארק תמנע, בחבל אילות, בערבה אזור שיש בו מוצר תיירותי משל עצמו", אמרה פרקש-הכהן. "יש פה הכל - יש פה היסטוריה, יש פה ארכיאולוגיה, יש פה טיפוס, יש פה תיירות בת השגה וחיבורים לטבע".

ואכן, מעבר לתמנע, החלו בערבה הדרומית לפתח מוצרים תיירותיים נוספים, כמו סיורים קולינריים בשם "סיפורי אוכל", זאת בעקבות אנשי מטבח ושפים שהעתיקו את מקום מגוריהם מהמרכז לערבה והחלו לארח בביתם. חומרי הגלם והתוצרת החקלאית של האזור הפכו לנגישים, והחודש יתקיימו שלושה סיורים של מפגש עם האנשים שמאחורי הסירים וטעימות המשלבות בין סיפור לבין מטבח מקומי.

מרכז המבקרים החדש של פארק תמנע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אטרקציה חדשה בערבה הדרומית. מרכז מבקרים המחודש בתמנע, היום/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מרכז המבקרים החדש של פארק תמנע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מיצג אור-קולי מושקע בתמנע, אבל מה עם הארכיאולוגיה?/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

הערבה הדרומית - 13% משטח מדינת ישראל

הערבה הדרומית במועצה האזורית חבל אילות מהווה 13% משטח מדינת ישראל, ובה מתגוררים כ-5,000 תושבים ב-10 קיבוצים, שני יישובים קהילתיים ושיכון משפחות בבסיס עובדה.

עד לפני כחצי שנה נקרא החבל הדרומי של ישראל "דרך הערבה", בעיקר כי הוא נתפס בעיני אנשים כמקום לעצור בו בדרך לאילת או מאילת. לדברי ליטל שמואלי מנהלת התיירות של הערבה הדרומית, "עם התפתחות התיירות באזור וההבנה כי הוא יעד תיירותי בפני עצמו, החלטנו על תהליך מיתוג מחדש תחת השם 'הערבה הדרומית' והסלוגן מדבר ומלואו".

והמדבר הדרומי באמת מלא בכל טוב. למשל, ב"חממת חמשת החושים" שליד קיבוץ אליפז, שמנהל אודי פינסלר אחראי התיירות בקיבוץ, לא מפסיקים להמציא את עצמם מחדש, ומעבר לסיורים בשילוב לינה ובריכה שמציע הקיבוץ, בחממה תוכלו לקבל הסבר על תבלינים, ירקות, פומלות שגדלות במדבר, וכמובן לטעום ולקחת הביתה. בנוסף, יראו לכם איך מכינים אנטי-פסטי בצינורות שהחום בהם מגיע ל-200 מעלות צלזסיוס. מעבר לכך, בחממה החלו לאחרונה לגדל פרחי חוטמית זיפנית, כמו אלו שאתם רואים בוורוד לצד כביש 6 באביב. "יש לזה כנראה ביקוש בכבישים של הולנד, אז אנחנו עושים ניסיון", מסביר פינסלר, שכאמור לא מפסיק לחדש ולהוכיח שאפשר לגדל הכל במדבר.

חממת חמשת החושים באליפז בערבה הדרומית. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
קוטפים, טועמים, לוקחים הביתה. ירקות שהוכנו בצינורות חימום ב"חממת חמשת החושים"/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
אודי פינסלר בחממת חמשת החושים באליפז בערבה הדרומית. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
"יש לפרח ביקוש בהולנד". אודי פינסלר והחוטמית הזיפנית שהוא מגדל בערבה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

פארק תמנע - יותר גדול מתל אביב

פארק תמנע משתרע על פני כ-70 אלף דונם (גדול יותר מתל אביב!), ובשנים האחרונות הוא עובר תמורות גדולות, לא מעט בעזרת תרומות מקק"ל ששותפה בפיתוחו - היכן שהמדינה היתה צריכה יותר להיכנס ולהשקיע, ולעודד את התיירות לפריפריה הכי מדברית שיש.

עם זאת, באזור לא שוקטים על השמרים, והפיתוח בו נמשך, כך שבפארק יש כיום למעלה מ-25 מסלולי טיול למשפחות, למיטיבי לכת ולרוכבי אופניים (סינגלים). בקרוב גם יחלו עבודת סלילת סינגל בין קיבוץ קטורה לקיבוץ יהל.

דבר נוסף שחדש בתמנע הוא סרטון מולטימדיה בן 14 דקות המוקרן ב-360 מעלות, שמסביר בצורה חווייתית ואור-קולית על הגיאולוגיה של האתר וכריית הנחושת בה לאורך התקופות, אבל כמעט ולא נוגע בתצורות הנוף המפורסמות של תמנע, כמו "הפטריה" ו"עמודי שלמה", או בממצאים הארכיאולוגיים החשובים שנחשפו באתר בשנים האחרונות בהובלת פרופ' ארז בן-יוסף, החופר של האתר, כמו שרידי אריגי ארגמן מהמאה ה-10 לפנה"ס (ימי דוד ושלמה המלך), זרעי פירות או חומה מתקופת דוד המלך.

שרת התיירות אורית פרקש הכהן בחניכת מרכז המבקרים החדש של פארק תמנע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
פרקש-הכהן וד"ר גינת חונכים את מרכז המבקרים בתמנע, היום/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
פרופ' ארז בן-יוסף בפארק תמנע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מצא את אחד הגילויים החשובים בפארק. פרופ' בן-יוסף במרכז המבקרים המחודש בתמנע/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

סיורים מודרכים כל ימות השנה

מרכז המבקרים בתמנע יהיה פתוח החל מפסח למטיילים, ובו יהיה ניתן להגיע למבואה של הפארק וגם לקבל הצצה על הממצאים שאסף אוצר הפארק, אסף הולצר, כמו סלעי נחושת, כלי כרייה של המתכת הירקרקה, הסברים גיאולוגיים ושאר מידע על מסלולים - והכל ללא תשלום. אולם כניסה לפארק עצמו תעלה 49 שקלים למבוגר, 39 שקלים לילד.

במרכז המבקרים נחנך גם מתחם בשם Road Trip, שבו מפת דרכים ובה כל האתרים המוכרים של הפארק שאליהם ניתן להגיע ברכב הפרטי: הפטריה, הקשתות ועמודי שלמה. כל האתרים שנבחרו נגישים לרכבים, במרחק הליכה קצר מהחנייה ובחלקם יש סככות מבקרים עם הסברים.

בפארק מוצעים גם מגוון סיורים מודרכים לאורך כל ימות השנה. בעונת האביב יתקיימו סיורי עששיות בימי שלישי וחמישי, סיורי שקיעה בימי שני, רביעי ושישי וטיולי בוקר בימי שישי. כשמזג האוויר יתחמם מעט יושקו סיורי כוכבים וסיורי זריחה.

בנוסף, המעוניינים יכולים ללון בפארק תמנע במגוון אפשרויות לינה: חדרים זוגיים ומשפחתיים, קרוואנים מאובזרים, וילה קמפ (גלמפינג), אפ-קמפ (חאן ממוזג לקבוצות), חניון קרוואנים הכולל חיבורים לחשמל, מים וביוב ומתחם קמפינג הכולל מקלחות ושירותים. באגם בית קפה (Café Timna), חנות מזכרות, השכרת אופניים ושיט סירות פדלים באגם.

עמודי שלמה בפארק תמנע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אחד הסמלים של הפארק. עמודי שלמה בתמנע/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מרכז המבקרים החדש של פארק תמנע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אפשר להיכנס למבואה ללא תשלום. סלעי נחושת במרכז המבקרים המחודש/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
קרוואן בפארק תמנע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מגוון אפשרויות לינה באתר. קרוואן בפארק תמנע/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully