וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול קלאסי ליום שמשי בחורף: דילוגים בין מפלים שוצפים בצפון

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 10:40

החורף לקח פסק זמן קצר? אז קבלו טיול קלאסי לסופ"ש שמשי, שבו תוכלו לדלג בין מפלים שוצפים בצפון הארץ. מפל סער והבניאס זה תמיד יפה, אבל יש עוד כמה שפחות מוכרים, ולא פחות זורמים

מפל סער זורם בשיטפון/רפי ברמן, רשות הטבע והגנים

בישראל, מפלים תמיד היו ותמיד יהיו פלא של הטבע. הרי מאז ומעולם הורגלנו למשטר מים נוקשה, לידיעה שישראל היא ארץ שחונה, וכמובן - שחבל על כל טיפה. וזו בדיוק הסיבה שמדי חורף, רבבות מטיילים נוהרים צפונה כדי לשפשף את העיניים אל מול הפלא השוצף, מנסים להכיל בעיניהם את נס המים הנופלים. קבלו 9 הצעות לראות זרימות מים בימים אלה - אבל במאונך.

מפל סער: בזכות הלבה

בצפון רמת הגולן שוכן מפל סער רב-העוצמה, מפל שעד לפני מספר שנים היה פחות מוכר מחבריו גדושי הרייטינג. כיום, כאשר כולם יודעים הכל, רבים מצפינים כדי לצפות בו שוצף, מגובה של 18 מטרים. וכך, בימי החורף, מתעורר המפל מתרדמת הקיץ שלו ומכפר על היובש שהיה נתון בו בימי החום.

תוכלו לבצע טיול רגלי מעט מאתגר לאורך הנחל, בשביל מסומן בירוק הנמתח לאורך 5 ק"מ (מגשר הידידות ועד מפל סער), עם תצפיות יפות, גליצ'ות על סלעים חלקלקים ושאר הרפתקאות, ואפשר רק לדגום את המפל עצמו מנקודת התצפית הבטוחה, בצדי כביש 99.

טריוויה לדרך: ערוץ הנחל נוצר בשל קילוח לבה אימתני, שזרם באזור לפני כ-120 אלף שנה.
להגיע: התצפית נמצאת כ-2 ק"מ ממערב לצומת מסעדה, על כביש מספר 99.
לדעת עוד: באזור התצפית ישנם מסלולי הליכה קלים ונעימים. הזדמנות מצוינת לחילוץ עצמות בטבע.

מפל סער, ינואר 2021/צילום: עופר שנער, רט"ג

מפל גמלא: המפל האיתן הכי גבוה

יש עוד מישהו שלא יודע לדקלם את העובדה שמפל גמלא הוא המפל האיתן הגבוה בישראל? מדובר ב-51 מטרים של מים שוצפים על רקע סלעי בזלת חמורי סבר - מה שרק מגביר את הפוטוגניות של הסצנה הנהדרת הזו. כדי לצפות במפל, המצוי בשטח שמורת טבע גמלא שבגולן, צועדים על שביל נוח, שייקח אתכם בשביל "מרחף" מעל ראש המפל אל עבר מרפסת תצפית יפה. אל תתעצלו - לכו ממש עד למרפסת. כי דברים שלא מכאן, לא רואים משם. ואם כבר הגעתם עד כאן, מומלץ לבקר בשאר מוקדי העניין של שמורת הטבע, בהם תצפית העופות הדורסים, שרידי גמלא העתיקה, שביל הדולמנים וגם "שביל רגליים יחפות" שנחנך פה לא מזמן.

טריוויה לדרך: מפל גמלא מתהדר באותו הגובה בדיוק כמו מפלי הניאגרה. אבל כידוע, הקולגה האמריקני מרשים גם בשל רוחבו העצום.
להגיע: "שמורת טבע גמלא" בווייז.
לדעת עוד: הכניסה בתיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים ובתשלום (28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד).

מפל גמלא/אבירם שני, רשות הטבע והגנים

מפל גילבון: לא רק בקיץ

בימי הקיץ, מדובר באחד המסלולים החינמיים הפופולריים ביותר בגולן. אבל בחורף, מגיעים לכאן לא כדי לטבול, אלא בעיקר כדי לצפות. תוכלו לבצע מסלול מעגלי מלא שאורכו כ-3 ק"מ, ותוכלו לבצע מסלול קווי קצר, שיביא אתכם הישר אל שיא הנחל: מפל גילבון. מנקודת התצפית, נראה במפל במלוא יופיו, בעת שהוא זורם במורד 40 מטרים. מומלץ שלא להסתפק בתצפית וממש לרדת אל אזור בריכת המים שלמרגלות המפל. הרי לא נסעתם עד לגולן רק כדי להציץ ולחזור הביתה.

טריוויה לדרך: מקור שמו של הנחל הוא בקטניית מאכל הנזכרת בתלמוד: גילבונא.
להגיע: "מפל גילבון" בווייז. חוברים לשביל הכחול וממנו לאדום.
לדעת עוד: ניתן לבצע מסלול מלא הכולל גם את מפל דבורה. במקרה זה יש להצטייד בסיפור דרך מפורט ובמפת סימון שבילים.

עוד בוואלה!

חו"ל, אבל שלנו: חופשת הטבע הכי אנטי-קורונה לקיץ

לכתבה המלאה
מפל הגילבון/אוריה ואזנה, רשות הטבע והגנים

מפל התנור: רסס בלב ה"ארובה"

במרחק נגיעה ממטולה זורם נחל עיון, ובו לא פחות מארבעה מפלים. את כולם תוכלו לראות בטיול שלכם היום (מסלול קצר אך לא מעגלי, הדורש הקפצה), אבל אנחנו כאן בזכות המלך של מפלי עיון: מפל התנור. בראש המפל ניצב סלע ענקי המנסה ללא הצלחה לעצור את המים הגועשים. מצד שני, הוא מצליח לפצל את זרימת המפל, ולהעניק לו מראה מרשים יותר. מימיו, שנופלים באסרטיביות מגובה של כ-30 מטרים, גולשים לאורך ארובה טבעית וצונחים הישר אל בריכה עמוקה - מה שאומר שגם אם מדובר ביום חורפי במיוחד, הטבע לא יתחשב בכם ויעניק לכם מנה הגובה של רסס רטוב.

טריוויה לדרך: בערבית, אחד מכינוייו של נחל עיון הוא "נחל הפרעושים" (ואדי בראעית').
להגיע: "שמורת טבע נחל עיון" בווייז. ניתן לבקר במפל התנור בלבד ולא לבצע את המסלול המלא.
לדעת עוד: הכניסה בתיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים ובתשלום (28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד).

נחל עיון/רשות הטבע והגנים

מפל הבניאס: נמוך, אבל שופע

כבר הזכרנו שגמלא הוא המפל האיתן הכי גבוה בארץ. אז אם כבר מדברים על שיאים, הרי שכדאי לדעת שמפל בניאס שבנחל חרמון אמנם נמוך, על גבול הגמדי, אבל מצד שני - זהו המפל המתהדר בעוצמת הזרימה הגבוהה ביותר בארץ.

כמובן, ננסי באון יחסי - בכל זאת, עשרה מטרים של מים שוצפים, שממלאים את המרחב כולו ברסס סמיך. כדי לצפות בכל היופי הרועש הזה, הוקמה לא הרחק ממנו במת תצפית רחבת ידיים. תביאו מטריה גם אם לא יורד גשם. בגלל הרסס, אתם יודעים. ובכלל, התפאורה כולה כולל מרחב מיוער להפליא בסגנון אירופי. ואם אתם כבר כאן, אל תוותרו על הליכה בשביל התלוי, הסמוך למפל, שמרחף מעל הנחל הגועש ומעניק חוויה דרמטית.

טריוויה לדרך: בימי קדם, נערך באזור זה פולחן לטובת האל היווי פאן. ומכאן נולד שם המקום: פניאס. המילה "בניאס" נולדה בשל שיבוש רב-שנים.
להגיע: "שמורת טבע נחל חרמון" בווייז (מתחם המפל).
לדעת עוד: הכניסה בתיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים ובתשלום (28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד).

מפל הבניאס/ויטלי גרנדר, רשות הטבע והגנים

קניון הבזלת בנחל חרוד: הנחל השקט מפתיע

מים שקטים חודרים עמוק? במקרה הזה, נחל שקט עושה דרמות. כידוע, נחל חרוד הוא לא המקום הראשון שחושבים עליו כאשר חושבים על מים גועשים. אבל בחורף, לאחר כמה ימי גשם, מתמלא הקטע הקניוני של הנחל בבלגן מהסוג הטוב והמרגש. מים ובוץ מתמזגים יחדיו במפל שגובהו כ-12 מטרים, בעת שהם עושים א דרכם אל נהר הירדן. כדי לצפות בכל זאת באופן בטוח, הוקם באזור קניון הבזלת גשר גבוה בעל רצפת מתכת מרושתת, כך שממש אפשר לראות איך הכל נראה מתחת לכפות הרגליים שלכם. ועוד חדשות טובות: המסלול קצרצר, ומתאים גם למשפחות עם קטנטנים.

טריוויה לדרך: גשר הקנטרה נבנה במקור בידי הממלוכים, כבר במאה ה-12. מה שאתם רואים כיום, הוא השיפוץ שערכו הבריטים בתקופת המנדט.
להגיע: מכביש 71 אל כביש 90, וממשיכים בהתאם לשילוט המפנה אל לקניון הבזלת
לדעת עוד: אורך המסלול כמה מאות מטרים בלבד. אפשר לשלב עם ביקור בגשר הקנטרה, אף הוא על תוואי נחל חרוד.

נחל חרוד קניון הבזלת/זיו ריינשטיין

מפל עיט: מים בע"מ

למפל עיט, לגדות כביש 808 בגולן, יש את כל מה שצריך כדי למשוך אליו את המטיילים: הוא יפהפה והוא גם נגיש למטיילים העצלים ביותר. ומשום מה, המפל הזה אינו זוכה לרייטינג בשמים. ואולי טוב שכך.

המפל זורם בעיקר לאחר ימי גשם רצופים, כך שקחו את הטיול הזה בעירבון מוגבל. או במילים פשוטות, הכניסו אותו לתוכנית הטיול שלכם כחלק מטיול גדול יותר באזור. המפל זורם אל קניון בזלת יפה ועמוק.

טריוויה לדרך: עמודוני הבזלת שתראו נוצרו באדיבות שטםי לבה שהתקשו ויצרו את העמודונים הללו, שחלקם בעלי שש צלעות.
להגיע: "מפל עיט" בווייז.
לדעת עוד: מנקדות התצפית המוסדרת הצופה למפל, מתפתל שביל טיול מעגלי קליל של כמה מאות מטרים. אל תוותרו עליו. מהמסלול גם תוכלו להבחין גם בעמודוני בזלת מרשימים.

מפל עיט/צילום: מזי מגנאג׳י, רשות הטבע והגנים

מפל פרע: תצפית לא מוכרת

כאשר ההמונים גודשים את אתרי תצפיות המפלים המוכרים, זה הזמן לגלות מפל חבוי, שמצוי מתחת לרדאר של מטיילים רבים. זהו מפל פרע, אבל הוא מגיע אם התניה קלה: הוא זורם רק לאחר ימי גשם רצופים. אז אם הפעם הוא יבש, סמנו אותו לפעם הבאה שיירד גשם שוטף באזור.

המפל היפה הזה, העטור בצמחייה סבוכה, מצוי על תוואי הנחל הקרוי באותו שם, שמתמזג עם נחל חרמון (בניאס) הגדול והמוכר ממנו. ניתן לדלג אל התצפית העליונה, בדרך קצרה וקלילה, וניתן להתקרב אליו עוד יותר - ולצעוד בדרך אתגרית יותר. בכל מקרה, ממש אל המפל לא תוכלו להגיע, מאחר שהוא מצוי בתחום שמורת טבע האסורה לכניסת מטיילים.

טריוויה לדרך: בקרבת מקום, על גדות נחל חרמון, רובץ "הטנק סורי" - טנק הפוך שנפל אל נחל בעת מלחמת ששת הימים, ונשאר בו עד היום. בהחלט שווה ביקור.
להגיע: "בית עלמין שניר" בווייז.
לדעת עוד: התצפית העליונה מצויה במרחק של כ-50 מטרים מהחנייה שלכם, ממש על שביל הגישה הרחב. התצפית הקרובה יותר תדרוש מכם לרדת בתלילות לעבר ערוץ נחל חרמון. כאשר השביל בסימון ירוק נפגש עם שביל בסימון שחור - הגעתם לנקודת התצפית השנייה. לאחר הגשם, השביל בוצי ויש להיזהר מהחלקות.

מפל פרע בגולן/צילום: רמדאן עיסא, רשות הטבע והגנים

המפל השחור: מפתיע בימי החורף

בדומה לנחל גילבון, גם נחל אל על ברמת הגולן פופולרי במיוחד בעונת הקיץ. אבל לחורף יש את הקסם שלו, בעת שהמרחב הפראי הופכך להיות צבוע בירוק עז, על רקע הבזלת השחורה והמים הכחולים שזורמים בערוץ. המפל השחור אינו גבוה, בסך הכל כשמונה מטרים, אבל זהו טיול חורפי נהדר וקל יחסית (הלוך ושוב). תביאו צידה לפיקניק, כי למרגלות המפל ישנה בריכה יפה וצמחייה עשירה.

טריוויה לדרך: השם "המפל השחור" ניתן לו בשל העובדה שהמים חולפים על פני מסלע בזלתי כהה, מה שמשווה להם חזות שחורה.
להגיע: "המפל השחור" בווייז (מחנים בחניון המפל השחור). בשבתות יש לחנות מחוץ ליישוב אבני איתן.
לדעת עוד: מנקודת ההתחלה חוברים לשביל בסימון אדום, שחלקו תלול למדי. אורך המסלול: כקילומטר וחצי לכל כיוון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully