מפל הטחנה בנחל עיון/רשות הטבע והגנים, פארס דאבוס, רשות הטבע והגנים

אירופה זה כאן: איפה תוכלו לראות זרימת נחלים

10.1.2019 / 9:37

אם אתם יכולים לערוך רק טיול אחד במהלך החורף הזה - עשו זאת ממש עכשיו, כשהצפון כולו שוצף וגועש, והטבע נותן שואו שלא תשכחו. קבלו 8 הצעות לטיולים קלילים מול מפלים ונחלים שלא ישאירו אתכם אדישים

עם כל הכבוד לבחירות המתקרבות, אין ספק ששיחות הסלון המרתקות ביותר בימים אלו נערכות על מזג האוויר. ובמיוחד - לאחר שבמהדורות החדשות מוצגים נחלי ומפלי הצפון בשיא אונם.

זהו גם הזמן שבו כולם מתקשרים לחברים האלו, שמטיילים כל שבת, ומבקשים עצה בסגנון "תן לנו מסלול קליל בצפון, כזה שרואים מים. והרבה מים".

אז הנה, חסכנו לכם את הטלפון הבא. פשוט ביחרו מהרשימה הזו וצאו לטייל. והכי חשוב: צפו לחזור הביתה עם לא מעט בוץ, אז היערכו בהתאם. כמו כן, בחלק מהמסלולים היזהרו מהחלקה.

זרימה בנחל הקישון, 8 בינואר 2019. רשות ניקוז נחל הקישון,
נחל הקישון עולה על גדותיו, השבוע/רשות ניקוז נחל הקישון

קניון הבזלת בנחל חרוד

לראות: נקודות תצפית נוחות הצופות אל הקטע הכי "דרמטי" של נחל חרוד.

לטייל: מי חשב שנחל חרוד, הקצת חנוני, יודע להיות כה חצוף? ובכן, כאשר התנאים מבשילים - הנחל אכן מתחצף. וכך, לאחר כמה ימים גשומים, תוכלו לצפות בחלק הקניוני שלו בזרימה אדירה של מים ובוץ, המסתערים ומסתחררים ממש מתחתיכם, בדרכם אל נהר הירדן. תצפית מרגשת זו מגיעה באדיבות גשר ברזל קצת מפחיד שתלוי מעל כל היופי הזה. הילדים יעופו על המקום. באחריות. המסלול עצמו קצר מאוד (כמה מאות מטרים) ומומלץ לשלבו עם הזרימות של הנחל ב"פארק בין הגשרים" שבפאתי בית שאן.

להגיע: מכביש 71 לכביש 90, ומשם לפי השילוט לקניון הבזלת.

נחל חרוד בזרימה בחורף. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נחל חרוד מבעד לקניון הבזלת/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

וכך הוא נראה כשהוא זרם בינואר 2018

נחל חרוד קניון הבזלת/זיו ריינשטיין

מפל גמלא

לראות: המפל האיתן הגבוה בישראל, ששוצף במלוא הכוח.

לטייל: לעתים נדמה שהשביל המוליך אל מפל גמלא תוכנן בידי מספר סיפורים מיומן: הוא מתפתל ברוגע בין עצי אלון ואלה, ועם ההגעה אל קרבת המפל, תשמעו את המים הגועשים אבל עדיין - לא תראו דבר. כמו הפתעה טומנת סוד שמחכה מעבר לפינה.

מגיעים לגשרון עץ החוצה את נחל גמלא, והנה, רסיסי המים העולים מן המים עושים לכם הדמיה של גשם קל. רק לאחר שתעברו את הגשרון תזכו לראות, מעברו השני, את המפל במלוא תפארתו. מכאן הוא נשפך בשיא המרץ אל קניון עמוק ובזלתי.

כי אם כבר לראות מפל שוצף - אז שיהיה זה המפל האיתן הגבוה ביותר בישראל: 51 מטרים (אגב, גובהו דומה לזה של מפלי הניאגרה, אבל כנראה שהרוחב קובע...). אם אתם כבר כאן, מומלץ לטייל ברחבי השמורה, שבה מצפורים נהדרים וכמובן, העיר העתיקה של גמלא.

להגיע: מכביש 98 או מכביש 869 בגולן, ומשם לפי השילוט לשמורה. פתוח בשעות 16:00-8:00 (שישי עד 15:00). הכניסה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד.

מפל גמלא. רשות הטבע והגנים
הכי גבוה בארץ. מפל גמלא/רשות הטבע והגנים

נחל צלמון

לראות: זרימה יפה למטיילים "מתחילים", בין נופי הגליל התחתון.

לטייל: נחל צלמון "מפרנס" כמה וכמה מסלולי טיול, בדרכו מהר מירון לעבר הכנרת. ברוב ימות השנה הזרימה מוגבלת הן בכמותה והן במיקומה, אך כעת זורמים בו מים רבים. נכון, זה לא הבניאס או נחל דן, אבל מדובר ביופי של טיול למשפחות עם ילדים קטנים שרוצים לצפות בזרימה חורפית יפה. זהו טיול קצר שבו אף תפגשו בוסתנים וטחנות קמח עתיקות. בקיצור - שעה וחצי מאזור המרכז - וסגרתם את הפינה.

סיום המסלול בטחנת הקמח משרעה. המסלול מסומן בסימון כחול. המסלול אמנם קווי, אך הוא קצרצר (1.5 ק"מ), כך שניתן ללכת הלוך ושוב או לשלוח נהג תורן בסיום.

להגיע: בצומת ראמה שעל כביש 85 עולים על כביש 804, ולאחר כ-2.5 ק"מ מגיעים לתחילת המסלול (אזור החנייה משולט).

נחל צלמון אחרי הגשם ב-9 בינואר 2018. נדב ברטן, רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
יופי של טיול למשפחות עם ילדים קטנים. נחל צלמון, אתמול/אתר רשמי, נדב ברטן, רשות הטבע והגנים

מפל סער

לראות: נקודת תצפית יפהפייה על אחד המפלים העונתיים המרהיבים בגולן.

לטייל: בצפון רמת הגולן שוכן מפל רב עוצמה, אך פחות מוכר מחבריו גדושי הרייטינג - מפל סער. בימי החורף, מתעורר המפל לחיים - ובגדול. לא פלא שרבים מכנים אותו בשם "מפל רסיסים" (מי שירד אל תחתית המפל - יבין זאת היטב).

אפשר לערוך טיול רגלי לא קל לאורך הנחל, בשביל מסומן בירוק הנמתח לאורך 4 ק"מ, עם תצפיות לבניאס, מעידות על סלעים חלקלקים ושאר הרפתקאות, ואפשר רק לדגום את המפל מנקודת התצפית הבטוחה, בצדי הכביש. מכאן ניבט היטב המפל, שגובהו הכולל כ-24 מטרים. המסלול המלא מתחיל בגשר הידידות, ליד הכפר קיניה ומסתיים באבן הק"מ ה-15 בכביש 99 (נדרש רכב הקפצה).

להגיע: התצפית נמצאת כ-2 ק"מ ממערב לצומת מסעדה, על כביש מספר 99.

נחל סער לפני ואחרי הזרימה הראשונה הבוקר. דני קרין, רשות הטבע והגנים
הנקודה הכי פופולרית בגולן לראות מים. מפל סער, השבוע/רשות הטבע והגנים, דני קרין

וכך הוא נראה השבוע

מפל סער/פאדי סברה רשות הטבע והגנים

נחל עמוד

לראות: שפע של מים הזורמים בלב חורש סבוך המעוטר בבוסתנים ושרידים מן העבר.

לטייל: רבים פוקדים את נחל עמוד בקיץ, בעיקר בשל האפשרות לטבול, אך בחורף - זהו זמנם של אוהבי הטבע שמעדיפים להישאר יבשים מתחת למעיל. אורך המסלול המעגלי כ-4.5 ק"מ והוא מתאים למשפחות אוהבות לכת. בסופו יש עלייה לא קלה, אך נסבלת. בכניסה מקבלים דפדפת מידע, בוחרים במסלול המוביל אל בריכות שכווי ופשוט צועדים לפי המפה שבדפדפת. פשוט וקל. השביל יוריד אתכם אל עומק הוואדי, ושם תצעדו לצד המים הטובים, תוך גילוי המון נקודות סתלבט כיפיות.

להגיע: נוסעים בכביש 866 וכמה מאות מטרים מצפון לכפר שמאי מחפשים שילוט המפנה מזרחה לחניון נחל עמוד. פונים לפי השילוט ומחנים לצד מרכז מידע של רשות הטבע והגנים. פתוח בשעות 16:00-8:00 (שישי עד 15:00). הכניסה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד.

נחל עמוד זורם בחורף. מחמוד נאסר, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
נחל עמוד בשיא אונו עכשיו/רשות הטבע והגנים, מחמוד נאסר, רשות הטבע והגנים

וכך הוא נראה השבוע

נחל עמוד זורם בחורף/מחמוד נאסר, רשות הטבע והגנים

נחל ציפורי

לראות: נחל צנוע ופסטורלי, מוקף בגבעות ציוריות, שכעת מתהדר בזרימה מרשימה.

לטייל: בימי הקיץ, מדובר בנחל עצל במיוחד, אך כעת זרימות החורף מיטיבות עמו, והוא מנסה להידמות לחבריו השוצפים ממנו. יתרונו הגדול של נחל ציפורי הוא העובדה שהוא מצוי בגליל התחתון, במרחק לא רב מדי מאזור המרכז. בדרכו הוא יוצר נופים רומנטיים, בזכות גשרים קטנים ובמיוחד - טחנת הנזירים המפורסמת, שנראית כמו תפאורה של סרט תקופתי. בקיצור, צפו לטיול קליל ולא מחייב לכל המשפחה - וגם לזוגות רומנטיים.

להגיע: כביש 70 נוסעים לכביש 762 דרך צומת רכסים, חוצים את היישוב ראס עלי ומחנים ליד בית הספר המקומי. שביל בסימון כחול יוביל אתכם לטחנת הנזירים. מומלץ להמשיך ולטייל לצד הנחל, ולחזור לרכב כאשר מיציתם.

נחל ציפורי. איל שפירא, מערכת וואלה!
נחל עצל שזרימות החורף מיטיבות עמו. נחל ציפורי/מערכת וואלה!, איל שפירא

נחל עיון

לראות: לא פחות מארבעה מפלים, שכל אחד מרשים מקודמו, ממתינים לכם בטיול נהדר לצד ערוץ נחל עיון.

לטייל: אל תתנו לעובדה שמדובר במסלול קווי להפחיד אתכם, כי אם הגעתם רק ברכב אחד - את הדרך חזרה אפשר לעשות באדיבות טרמפ מזדמן שיוצא מחניית השמורה, או פשוט לשלוח נהג תורן לחזור את הדרך (רק קחו בחשבון שתמתינו לו כשעה). וכעת, אחרי המינהלות - מטיילים.

נחל עיון, שמתחיל את חייו בשטח לבנון, יציג בפניכם קניון עמקו ודרמטי שבו ארבעה מפלים: מפל עיון, מפל הטחנה, מפלי האשד וכמובן - מפל התנור, שמככב בימים אלו בפייסבוק, בזכות המטחים האדירים שלו. גובהו כ-30 מטרים, והוא עושה את דרכו במעין ארובת סלע שרק מוסיפה ריגוש לעלילה.

הדרך עצמה משולטת היטב (בכניסה מקבלים דפדפת מידע ומפה), ואורך המסלול המלא כ-2.5 ק"מ. אם אתם לא בעניין של הליכה מרובה, אפשר לבקר רק במפל התנור, הנמצא סמוך לחנייה התחתונה של השמורה.

להגיע: למפל התנור בלבד - מכביש 90, דרומית למטולה, בין סימני הקילומטר 477-476. למסלול המלא: חניון השמורה העליון, הנמצא בחלק הצפוני של מטולה (יש שילוט מרחוב המייסדים). פתוח בשעות 16:00-8:00 (שישי עד 15:00). הכניסה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד.

מפל התנור. רמזי בדראן, רשות הטבע והגנים
מפל התנור, השבוע/רשות הטבע והגנים, רמזי בדראן

וכך נופל השבוע מפל התנור בנחל עיון

מפל התנור בנחל עיון/רמזי בדראן, רשות הטבע והגנים

הירדן ההררי

לראות: שיטוט לא מחייב לצד האזור היותר מרשים וסוער של נהר הירדן. מומלץ גם לשלב פיקניק חורפי מול המים.

לטייל: לפעמים קשה להאמין שמדובר באותו נהר, אך כדאי שתכירו גם את הצד הפחות רגוע של הירדן. המים כאן "טסים" במהירות, מקציפים וסוחפים להפליא. מקום מומלץ לראות את הגודש הזה הוא ליד מצד עתרת, שרידי מבנה צלבני קדום. מחנים בחורשה גדולה וצועדים לפי רעש המים. אפשר להסתפק בנשנושים ופק"ל קפה מול המים, או לטייל מעט דרומה, ולחזור באותה הדרך. הכל לפי החשק.

להגיע: מצות מחניים פונים מזרה לכביש 91, ולפני גשר בנות יעקב פונים בזהירות בעיקול החריף אל דרך עפר בסימון אדום.

הירדן ההררי. הילל גלזמן, רשות הטבע והגנים
לפעמים קשה להאמין שמדובר באותו נהר. הירדן ההררי, השבוע/רשות הטבע והגנים, הילל גלזמן

הירדן ההררי, אתמול

הירדן ההררי/הילל גלזמן, רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully