וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חו"ל, אבל שלנו: חופשת טבע בדרום הגולן

16.7.2020 / 11:35

בלי לראות כמעט אנשים, בלי רמזורים ועם הרבה מרחב וטבע - דרום הגולן הוא אולי הכי חו"ל בישראל. יצאנו לחופשת קיץ שהכי מותאמת לימי הקורונה הארורים

יורט באיי גאלי חופשה בגולן/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

בימים שחו"ל נראה כל כך רחוק, תמיד אפשר להתנחם באזור הכי "חו"ל" שלנו - רמת הגולן. הרמה כה גדולה, עד שנראה שהיא מתאימה בדיוק לימי הקורונה: מרחבים בלתי נגמרים מבלי שרואים יותר מדי הולכים על שניים, כבישים ארוכים ללא מכוניות ורמזורים ואטרקציות מיוחדות שקשורות לדבר שהכי חף מקורונה - הטבע.

יתרון נוסף לרמה, הוא מזג האוויר בקיץ. אפילו בדרום הגולן, שמתנשא לגובה של כ-400 מטרים מעל פני הים, מרגישים אוויר קריר לעת ערב ואפילו בבוקר עד השעה 09:00. היה אפילו לילה אחד שישנתי ללא מזגן ביולי. רק בגולן כנראה.

יורט באיי גאלי בגבעת יואב בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
שקיעות מרהיבות בבאיי גלי, גבעת יואב בגולן/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

המעיין שפרטיו שמורים במערכת

אז הקיץ הוא זמנם של המעיינות, ותודה לאלת המים - בגולן ובמיוחד בדרומו יש מספיק מהם. לשם כך חברתי לרוני הילמן, חקלאי מ"קסם הטבע - טיולי ג'יפים" במושב נוב, שגם מגדל זיתים לשמן איכותי אבל גם מוציא טיולי ג'יפים עם ניילון חוצץ שמותאם לימי הקורונה. "מאז הגל השני יש יותר ביטולים מהזמנות", הוא אומר, "אבל טיולי ג'יפים באוויר הפתוח זה דווקא די בטוח".

עלינו על הדיפנדר הירוק והישן שלו, ודגמנו כמה מעיינות. בעין אי"ה, שנקרא על שם סמ"ר אילון יעקב הורביץ, בן הגולן שגם נפל בו, היה די עמוס אז נסענו למעיין אחר, די עלום שרוני מספר שגם המקומיים לא יודעים בדיוק איך קוראים לו, ואת פרטיו נשאיר שמורים במערכת. בדרך לתצפית משולש הגבולות, שממנה רואים את ירדן וסוריה, עברנו דרך מטע של עצי פרי נשירים, בהם נקטרינות, שזיפים ואגסים. רוני קטף כמה ברשות של חברו, וטעמם הקראנצ'י של פירות שזה עתה נקטפו מהעץ הוא תמיד מדהים - מה שגורם לך לחשוב על הדרך והשינוי שהם עוברים עד שהם מגיעים אלינו לסופר. לא אותו דבר.

קסם הטבע. שמן זית וסיור ג'יפים של שעתיים, 740 שקלים עד 8 איש. 052-2983325.

עוד בוואלה!

ברמה גבוהה: אטרקציות מגניבות לכל המשפחה בגולן

לכתבה המלאה
רוני הילמן טיול ג'יפים. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עושה שמן אבל גם סיורים. רוני הילמן עם הג'יפ במאגר בני ישראל/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מעיין עין אי"ה בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בסופ"שים הוא די עמוס. טבילה וממשיכים. מעיין עין אי"ה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

אל המעיין - אבל בסנפלינג

אבל אל המעיינות אפשר להגיע גם בדרך אחרת - למשל בסנפלינג. סתיו קמה מ"שבילי קמה", הוא מורה דרך ממעלה גמלא שמדריך טיולי אתגר וידיעת הארץ. קבעתי איתו בעין פיק, בכניסה לשרידי הכפר הסורי שבתיו בנויים מבזלת ולמרגלותיו עין פיק - מעיין קריר שבו בריכה מלבנית קטנה. אל המעיין ניתן לרדת במדרגות נוחות או - בסנפלינג ידידותי להורים וילדים.

סתיו מחבר את חבלי העגינה לאחד הסלעים שמעל למעיין, וכל גולש מקבל רתמה. לאחר הסבר קצר, גם בתולי הגלישה שבכם יוכלו אט-אט להלך בצורה אנכית על המצוק ולרדת ממש עד למים שנובעים בטפטוף מרשים מהסלע. סנפלינג נוסף מקיים סתיו בנקיק השחור שבנחל זוויתן, ולדבריו בעתיד אולי יפתח מסלול גלישה ליד הישוב אליעד שליד נחל אל על. מעבר לכך, את הטיולים שלו כוללים סנפלינג, הליכה בוויה פראטה (Via Ferrata) שבצוק מנרה, טיפוס, וטיולי מערות בכל הארץ.

שבילי קמה. טיול סנפלינג החל מ-150 שקלים לאדם, תלוי במסלול. 052-5706995.

סנפלינג בעין פיק בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
הסנפלינג בעין פיק ידידותי גם לילדים/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סנפלינג בעין פיק בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
ייחבר אתכם לשטח וגם לחבלים. סתיו קמה בפעולה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

רעד קל (וטעים) בכנף

בדרך לארוחת הצוהריים במושב כנף, עצרתי בעין כנף - פינה נחמדה שגם היא די עמוסה בסופ"שים. המים השבוע היו די ג'יפה, אבל לפחות בבריכה אחת ניתן לשכשך עד גובה הברכיים. טבילה זריזה, מבט לבית הכנסת העתיק דיר עזיז שנמצא ממש מעל וישר אל "שולחן האוכל" של מיכל נשיא. מיכל היא בשלנית שבאה בכלל מרפואה סינית, נדדה לאוסטרליה ושם מצאה איך לשלב בין אוכל עם דגש על בריאות ורגישות למזון.

"במשך שש שנים באוסטרליה עסקתי בטיפול במחלות, הפרעות קשב ואוטיזם והקשר לתזונה ואורח חיים, וכך התאהבתי באוכל בריא", היא אומרת בחדר האוכל שבנה לה בעלה, נגרר חובב וחביב לא פחות. כמו כל רעיון טוב, גם כאן המצוקה הובילה אותה למצוא פתרון קולינרי לבתה שהפכה לרגישה לגלוטן. מזה חמש שנים היא עורכת סדנאות בישול לזוגות וקבוצות קטנות, כש"את ההשראה לבישול אני שואבת משתי סבותיי שהיו בשלניות רומניות", היא מוסיפה. בתפריט: מסלט צנוניות ועשבי תיבול, עבור בסלט עלים בווינגרט תפוחים ושקדים, דרך קציצות קינואה שחורה וסלק וכלה בנתח שייטל על הפלאנצ'ה. לסיום, כדורי תמרים עם שמן קוקוס. אבל התפריט נזיל, שונה ומותאם כמובן.

שולחן האוכל. סדנה וארוחה החל מ-250 שקל לאדם. 052-6788828.

מיכל נשיא סדנת אוכל במושב כנף. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
משלבת בין בריאות ורגישויות לאוכל טעים. מיכל נשיא ב"שולחן אוכל"/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עין כנף בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
שלוש בריכות רדודות, ומים קצת ג'יפה אבל אפשר לשכשך. עין כנף/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

שוזרת החלומות

חוויה משפחתית אחרת מציעה חני רוט ממושב רמת מגשימים. חני, שוזרת פרחים מקצועית שלמדה גם בחו"ל, הגיעה למושב הדתי-לאומי עם בעלה וחמשת ילדיהם לפני חמש שנים מכפר הרא"ה בשרון. "החלטתי לרדת מהסוס ממרוץ החיים", היא אומרת, "ואנחנו חיים ת'חלום". כך נולד "מעשה שוזר" - הסטודיו ליצירה שפתחה לפני יותר משנה.

בסדנאות מלמדת חני להכין תמונות עם צמחים סוקולנטים, לפסל בחוטי ברזל, לשזור פרחים, להכין קוקודמות (מעין עציץ בונסאי) ושאר יצירות מדהימות שיקשטו כל חדר בבית. אפילו "לוכד חלומות" מחומרים טבעיים אפשר להכין אצלה. וזה הזמן לשבור מיתוסים: הסדנה הזו היא הכי לא רק לבנות או לילדים קטנים, אלא פשוט יצירה מחומרים של הטבע שכל אחד יכול להתחבר אליהם. אני עשיתי מנורת לילה מחוטי ברזל שתלויה על ענף עץ פשוט. רציתי שזה יהיה תלוי אצלי בחדר, אבל הבת שלי התאהבה בזה, וזה כבר מחליף אתת מנורת סמי הכבאי שלה.

מעשה שוזר. סדנה: 400 שקלים לזוג+4 ילדים (לא בשבת), 058-7126601.

סדנת שזירת פרחים ברמת מגשימים. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מכינה מהטבע יצירות מדהימות. חני והילדים ב"מעשה שוזר"/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סדנת שזירת פרחים ברמת מגשימים. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עציץ או תמונה? אולי גם וגם ב"מעשה שוזר"/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

מונגוליה בישראל

הערב כבר ירד, מנורת לילה לא הדלקתי אבל השמש הדליקה את אחת השקיעות היפות שירדו מאחורי הארבל. לשם כך הגעתי ל"באיי גאלי" - כפר יורטים (אוהלים מונגוליים) שפתחו ארבעה חברים במושב גבעת יואב לפני פחות משנה. לבאיי גאלי ("טבע" במונגולית) יש כנראה את הלוקיישן המנצח שכולל צימר מול הנוף, ובמקרה הזה אוהל עגול וגדל מימדים, עם מיטה זוגית מפנקת ועוד שלוש ספות שנפתחות לילדים. היורט ממוזג ויש בו מקלחת ושירותים בילט-אין. לכל יורט מ-22 היחידות במקום יש ספסל בחוץ, המשקיף אל הנוף הבלתי נגמר של רכס הרי נפתלי, טבריה, הר כנען, רכס הרי מירון והר תבור שכאילו משקיף על כולם בכיפתו האליפטית.

כפר היורטים עונה על כל כללי התו הסגול, ועדן החביבה מיורט הקבלה מקבלת את פניי בחיוך מאחורי "פרגוד" שקוף, ומציעה לחטא ידיים בסניטייזר שמונח על שולחנה. גם ביורט מגבונים לחים (לא אקולוגי אבל צו השעה מחייב) והפרדה בין משפחה למשפחה. מזרקות מים במרכז המתחם מתפקדות על תקן הבריכה המקומית לאורחים, ויש גם מבנה של מטבח עם מקררים לאוכל שתביאו מהבית, ואפילו פינת מנגל למי שחייב לנפנף. מתחת ל"גבעת האהבה" - גבעה קטנה שעליה שני ספסלים לארוחה ותצפית, ישנו מקום שמיועד למדורות ופויק'ה, ואת חלק מהמוצרים תוכלו לרכוש בקבלה או "להרחיק" עד הסופר הסמוך בגבעת יואב.

מהמתחם המגודר יוצא פשפש אל שביל הגולן, שבו ניתן לקיים טיול הלוך ושוב, או אל מצפה אופיר שגם הוא פינת פיקניק נהדרת במרחק חצי שעת הליכה. ארוחות, כאמור, הן לא חלק מהאירוח הזה, אבל ב"לימונטו" שבמושב תוכלו להזמין ארוחת בוקר מלאה (60 שקלים לאדם) שכוללת חביתה, סלטים, ממרחים, לחמים ולימונדה הום-מייד שתגיע אליכם ליורט, רק חבל שזה בא עם המון פלסטיק לא אקולוגי. זהו, מה שנותר זה פשוט לאכול ולשבוע מול הנוף שלא תוכלו לשבוע ממנו.

באיי גאלי. החל מ-600 שקלים לזוג ללילה באמצ"ש (אבל תשכחו מסופ"שים עד נובמבר). 052-6559994.

יורט באיי גאלי בגבעת יואב רמת הגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אוהלי הצימר מופרדים כשביניהם רק נוף בלתי נגמר. באיי גאלי/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
יורט באיי גאלי בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בתוך היורט מיטה זוגית וספות נפתחות או 10 מזרונים לקבוצה. ומיזוג כמובן/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

קפיצה ל"סמטת העקרבים"

כשהחשכה יורדת על הגולן, הטבע האמיתי של האזור מתעורר. רוח נעימה מנשבת והמזגן הוא הדבר האחרון שצריך. לא צריך לשבת ביורט או בצימר, אלא כדאי לפקוד שתיים מהפעולות הכי מיוחדות שהאזור מציע: סיור בעקבות חיי הלילה בגולן ו"תופעת טבע" - מופע אור קולי לילי בפארק הירדן.

נתחיל בסיור. הילה צוייג וייל ממושב רמות היא גששת מוסמכת, שלמדה קורס גששות בארץ במשך שנה (כן, מסתבר שיש קורס כזה). הגעתי לחניון נחל דליות, שם היא חיכתה עם פנסים וכמה מלכודות ידידותיות לעקבות בעלי חיים. אחרי שהלכנו מעט וראינו איפה ישנו חזירי בר בלילה, כובו כל הפנסים והודלקו פנסי האולטרה סגול. "זה הזמן לחפש עקרבים ב'סמטת הערקבים'" הכריזה הילה. עד מהרה היא מצאה עביד שחום (על שום צבתותיו העבות) שזוהר כמו כל העקרבים באור הפנס הסגלגל, והכניסה אותו לצנצנת. לאחר הסבר קצר, שוחרר העקרב לדרכו ולהמשך ציד לילי.

בסיורים של הילה, שמתאימים לקטנים כגדולים, תראו את חיות הלילה כמו עכבישי זאב, גחליליות ואם יהיה לכם מזל כמו לפני שבועיים - אפילו עקבה של קרקל, כך היא מספרת.

בעקבות חיי הלילה בגולן. 40 שקלים לאדם עד 19 איש בקבוצה פתוחה. 053-7322170.

סיור גששות בע"ח בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בחושך, הטבע מתעורר. הילה וזאטוטי הלילה מחפשים בעלי חיים ליליים/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עקרב באור אולטרה סגול בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עקרב עביד שזוהה באור אולטרה סגול, נלכד ואז שוחרר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

ארץ נהדרת, גרסת הגולן

את כוכבי "ארץ נהדרת" אין צורך להציג, אבל מה תגידו אם תקבלו אותם באריזה לילית וקולית במופע שבו הם מדובבים את הטבע עצמו? אז ב"תופעת טבע" קמים לתחייה עץ שקמה עתיק שמדובב על ידי טל פרידמן, גחליליות שמדברות וסלעי בזלת שמתבדחים מפיהם של שני כהן ומאור כהן ואפילו שבלול מצחיק שמדובב על ידי עלמה זק. המופע מתרחש בשבע תחנות לאורך 1.2 ק"מ של הליכה לאורך נהר הירדן, שבהן נחשף הטבע והחי באזור בצורה מצחיקה ומלמדת.

תופעת טבע. 35-30 שקלים למבוגר/ילד בהזמנה מראש. 050-6912481.

תופעת טבע בפארק הירדן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
"הרבה דו-רגליים יש פה". עץ שקמה מדבר במופע "תופעת טבע", פארק הירדן/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

לציפורי לילה

וכשכבר ממש ממש חושך, ואתם ציפורי לילה שרק מחפשות מקום לשבת בו, לנשנש משהו ובעיקר ללגום בירה קרה - אז "בירה פס" (Fass) בקיבוץ גשור הוא כנראה המקום הלילי היחיד שפתוח עד השעות הקטנות של הלילה. אור וחגי פס, שני אחים מקומיים, שיפצו את חדר האוכל הישן של הקיבוץ וב-2012 פתחו מבשלת בירה נהדרת שבה חמישה סוגי בירת חיטה שהם מייצרים בעצמם עם אחוזים שונים של אלכוהול - מ-3.8 ועד 7 אחוזים, כך שכל אחד ימצא את מה שהוא אוהב.

בירה פס. ד'-ה' 20:30 ועד אחרון הלקוחות ו': 12:00-16:00 מוצ"ש: חצי שעה לאחר צאת השבת, 052-4576109.

בירה פס בקיבוץ גשור. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נסו את "יחזקאל" בירה עם 7% אלכוהול. בירות פס, יש גם חבית/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

הכותב היה אורח של תיירות גולן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully