וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבע ואנחנו: פלאי עולם מדהימים שבסכנת הכחדה

1.2.2015 / 0:03

תהליכי עיור, שינויי האקלים, או פשוט הזנחה אנושית - עד שחברת האדם תיזום שינויים שיצילו את אוצרות הטבע שלנו, מומלץ לצאת לטיול בין הפלאים המרהיבים בעולם, לפני שנחמיץ את ההזדמנות

שונית המחסום הגדולה, קווינסלנד, אוסטרליה. ShutterStock
ב-3 העשורים האחרונים כמות האלמוגים בשונית ירדה בכמחצית. שונית המחסום הגדולה/ShutterStock

העולם שלנו עשיר באוצרות טבע מדהימים, נופים יפהפיים ואתרים שנראים כמו גלויה. לצערנו, רבות מהאטרקציות יוצאות הדופן עלולות להיכחד ולהיעלם לעד, בין אם בגלל תהליכי עיור, שינויי האקלים, או פשוט הזנחה אנושית. עד שהחברה תיזום שינויים שיצילו את האזורים האלו, מומלץ לחזות כעת בפלאים המרהיבים, לפני שנחמיץ את ההזדמנות.

עוד מקומות מדהימים בעולם בוואלה! תיירות:
צפו: העיר האבודה שהתגלתה אחרי מאות שנים מתחת למים
מדהים: נבחר האי היפה ביותר בעולם
תחזיקו חזק וצפו: המפלים הכי מטורפים בעולם

הקלימנג'רו, טנזניה, אפריקה (Kilimanjaro, Tanzania, Africa)

בשנת 1938, פרסם הסופר ארנסט המינגווי, סיפור קצר על שלגי הקלימנג'רו, ההר הממוקם בטנזניה, והגבוה ביותר באפריקה. מאז שהמינגווי הוציא את הסיפור לאור, חלו שינויים בלתי הפיכים בהר.

יותר מ-85 אחוזים משכבת הקרח נעלמה, וזוהי רק שאלה של זמן עד ששאר הקרח ימס לגמרי. לפי התחזית, שנת 2040 תהיה השנה האחרונה שבה יישאר זכר לקרח על ההר. טיפוס על ההר מהווה אתגר נפלא, אך החוויה לא תהיה אותו דבר כשהקרח היפהפה ייעלם לו.

הרי הקלימנג'רו באפריקה. Creative Commons
יותר מ-85 אחוזים משכבת הקרח נעלמה. הקלימנג'רו/Creative Commons

שונית המחסום הגדולה, אוסטרליה (Great Barrier Reef, Australia)

שונית המחסום הגדולה היא הסביבה הגדולה ביותר לחיות המים ומהווה מקלט סביבתי לבעלי חיים נדירים. השונית, שנקבעה כאתר מורשת אונסק"ו, משתרעת על יותר מ-1,400 קילומטרים מהחוף הצפון-מזרחי של אוסטרליה ונחשבת לאטרקציה התיירותית הגדולה ביותר באזור.

למרבה הצער, קיים חשש רציני לגבי עתידה של השונית - מחקרים מצביעים על כך שבשלושת העשורים האחרונים כמות האלמוגים בשונית ירדה בכמחצית, זאת בשל התפשטותם של כוכבנים קוצנים הניזונים מהאלמוגים. בנוסף לכך, השונית ניזוקה מפעילות תיירים ובנייה אנושית באזור הגבירה את תופעת מי נגר הפוגעים באיכות המים.

עוד באותו נושא

צילמה את העצים העתיקים בעולם, כולל אחד מישראל

לכתבה המלאה
צב ים, שונית המחסום הגדולה, קווינסלנד, אוסטרליה. ShutterStock
מקלט סביבתי לבעלי חיים נדירים. צב ים בשונית המחסום הגדולה, אוסטרליה/ShutterStock

אנטארקטיקה (Antarctica)

עורכת מדור הטיולים של עיתון הטלגרף, ג'ואנה סיימונס, תיארה טיול לאנטארקטיקה כחוויה על ארצית, שנדמית כמו טיסה קצרה לירח. נכון לעכשיו היבשת נחשבת לאזור הפראי הגדול ביותר בעולם, אך במשך עשרות השנים האחרונות היא חווה שינויים מרחיקי לכת.

בני האדם המנצלים את אנטארקטיקה לתועלת כלכלית, צדים בעלי חיים נדירים, מזהמים את הקרקע ופורקים ביוב לים עלולים להחריב את היבשת הקרה. אם החלטתם לבקר באנטארקטיקה, וודאו כי הספינה בה תשוטו פועלת לפי הנחיות קפדניות ששומרות על הסביבה באזור.

פינגווינים על קרחון, אנטארקטיקה. axily, ShutterStock
כמו טיסה קצרה לירח. פינגווינים על קרחון באנטארקטיקה/ShutterStock, axily

המכרות של פוטוסי, בוליביה (Potosí, Bolivia)

סרו ריקו (Cerro Rico), "ההר העשיר" הנמצא סמוך לעיר פוטוסי ובו נמצאו מרבצי כסף, היה אחד ממקורות המימון העיקריים של הממשלה הספרדית ונוצל כדי לעזור למלוכה הספרדית לשלם את חובותיה. האדריכלות הקולוניאלית המרשימה של העיר שנבנו בה מכרות רבים, הפכה את פוטופסי לאתר מורשת עולמית.

מטיילים הרפתקאניים יכולים לקחת סיור באחת המכרות שעדיין פועלים, אך דעו כי ישנה סכנה למוקשים. לפי אונסק"ו, דרושה פעולה דחופה להשמדת המוקשים, על מנת להגן על חיי אדם, לשפר את תנאי העבודה במכרות וכדי למנוע מפולות בעתיד.

הר סרו ריקון פוטוסי בוליביה. ShutterStock
נמצאו בו המון מרבצי כסף. הר "סרו ריקו" בבוליביה/ShutterStock

אוורגליידס, פלורידה (Everglades, Florida)

הפארק הלאומי אוורגליידס הוא הסביבה הטבעית הגדולה ביותר בארצות הברית היבשתית. בפארק ישנן ביצות עצומות, מגוון חיות בר, בינהן יותר מ-350 מינים של ציפורים. אך זהו מקום הנמצא סכנה.

אונסק"ו מדגישה כי הזיהום שיצרו בני האדם עלול לגרו לאבדן בית הגידול ולהכחדתם של מינים ימיים. שימור האזור נחשב לנושא טעון מבחינה פוליטית בפלורידה, כשאינטרסים כלכליים עולים על חשיבות הצלת הטבע.

אוורגליידס פלורידה. ShutterStock
ביצות ענק חשובות לבעלי חיים. אוורגליידס, פלורידה/ShutterStock

הקוטב הצפוני (The North Pole)

הקוטב הצפוני נחשב למקום שכל חוקר מסעות חייב לבקר בו. אך לדורות הבאים הדבר לא יהיה אפשרי, וככל הנראה שילדי הנינים שלנו לעולם לא יזכו לחזות בנופי הקרח הקסומים של הקוטב.


לפי הערכות, עד שנת 2100 לא יישאר קרח בימה של הקוטב, זאת בשל ההתחממות הגלובלית שצוברת תאוצה. מעבר לכך, דובי הקוטב החיים באזור נמצאים גם הם בסכנת הכחדה - קרח נמס מקשה עליהם למצוא כלבי ים, אחד ממקורות המזון העיקריים שלהם.

דב הקוטב הצפוני. ShutterStock
ההתחממות הגלובלית עושה צרות. דב בקוטב הצפוני/ShutterStock

קריבטי, האוקיינוס השקט (Kiribati, Pacific Ocean)

במדינת האיים הנמצאת באוקיינוס השקט ומהווה חלק ממיקרונזיה, יש 33 איי אלמוגים, לגונות יפהפיות וגלים גבוהים שכל חובב גלישה יתאהב בהם. כביכול זה נשמע אידיאלי אך ישנה בעיה אחת - האיים שוקעים, ולפני סוף המאה הקרובה הם עלולים לשקוע לחלוטין.

נשיא קריבטי, הודה כי רבים מתוך 10,000 התושבים בורחים לניו זילנד בשל החשש משקיעת היבשה, ולכן אם אתם רוצים לבקר באיים כדאי לעשות זאת בזמן הקרוב.

קריבטי האוקיינוס השקט. פליקר, צילום מסך
האיים שוקעים, ולפני סוף המאה הקרובה עלולים לשקוע לחלוטין. קריבטי, האוקיינוס השקט/צילום מסך, פליקר

קרחון קולומביה, אלסקה (Columbia Glacier, Alaska)

מומחים כבר חזו פעמים רבות את נסיגת הקרחונים הגדולים בעולם, אך יש קרחון אחד שמתכווץ במהירות גדולה יותר מכולם - קרחון קולומביה באלסקה. בשלב זה שכבות קרח כבר נמסות להן ומדענים צופים כי בשנת 2020 אורכו של הקרחון יהיה 26 קילומטרים, כמעט מחצית מאורכו הנוכחי.

קרחון אלסקה. פליקר, צילום מסך
מתכווץ במהירות גדולה יותר מכולם. קרחון באלסקה/צילום מסך, פליקר

ונציה, איטליה (Venice, Italy)

קיים חשש אמיתי שוונציה, עיר התעלה של איטליה היושבת על שפת הים האדיאטי, לא תתקיים בעתיד. ספינות השייט הגדולות ששטות בתעלות גורמות להצפה, בשל דרישות חפירה והתנועה של אותן ספינות דרך תעלת ג'ודקה (Giudecca).

ההיגיון אומר כי יש לאסור שייט של ספינות גדולות, אך לאחרונה הודיע בית המשפט האיטלקי כי הספינות ימשיכו לשוט בתעלות. זו גם לא הבעיה היחידה הנוגעת לוונציה - העיר כבר שוקעת, אם כי באיטיות רבה, ועלייה במפלס הים עלולה לחסל כל זכר מהעיר היפה.

בתים צבעוניים באי בוראנו, ונציה, איטליה. ShutterStock
שוקעת לה לאיטה. ונציה/ShutterStock

קיצביל, אוסטריה (Kitzbuhel, Austria)

קיצביל נחשב לאתר סקי מוצלח, אך ייתכן שבקרוב גולשים לא יוכלו ליהנות ממנו, או לפחות לא משלג ראוי. אתר הנופש האוסטרי הזה עומד בפני איום של עליית טמרפטורות - החום הממוצע הוא הגבוה ביותר שנרשם באלף השנים האחרונות. בשנת 2003 ועידה עולמית לספורט ואיכות הסביבה הדגישה כי קיצביל נמצא בסיכון גבוה, זאת משום שכמות השלג היורדת בו פוחתת עם השנים.

סקי בהר קיצביהל אוסטריה. ShutterStock
עומד בפני איום של עליית טמרפטורות. קיצביהל, אוסטריה/ShutterStock

האיים המלדיביים, האוקיינוס ההודי (Atolls of the Maldives, Indian Ocean)

האיים המלדיביים נחשבים לאחת המדינות היפות ביותר, אך נראה כי גן העדן נמצא בסכנה. בשנת 2009, נשיא המלדיביים דאז, מוחמד נשיד, ערך מסיבת עיתונאים בה הדגיש את הסכנות העומדות בפני ארצו, זאת בשל עליית פני הים. על אף שישנה מחלוקת עד כמה הסכנה גדולה, אין ספק שאם מי הים ימשיכו לעלות, האיים המלדיביים שגובהם המקסימאלי הוא רק 5 מטר, ישקעו ויעלמו לנצח.

חופשה באיים המלדיביים. ShutterStock
נראה כי גן העדן נמצא בסכנה. המלדיביים/ShutterStock

איי גלפגוס, אקוודור (Galápagos Islands, Ecuador)

איי גלפגוס הם אחד מיעדי התיירות הידועים והמבוקשים ביותר בעולם. עם נוף יפהפה וחיות נדירות כמו פרושי דרווין והצב הענק גלפגוס, רבים מעוניינים לבקר באזור. אלא שכמות התיירים הגדולה שמגיעה מדי שנה (יותר מ-170,000) פוגעים בארכיפלג הזעיר שהיווה השראה לדרווין בתיאוריית האבולוציה שפיתח. הזיהום והדיג הלא חוקי מזיקים לאי, וכמו כן עליית טמפרטורות המים מלבינה אלמוגים וגורמת למותם של מינים ימיים.

צב יבשה ענק, איי גלפגוס, אקוודור. AP Photo/Dolores Ochoa, AP
עומס תיירים פוגע בשמורה. צב יבשה ענק בגלפגוס/AP, AP Photo/Dolores Ochoa

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully