וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נראה הבוקר מפל הטחנה בנחל עיון באצבע הגליל

17.12.2020 / 11:24

אין הרבה מפלים שוצפים בארץ, אבל הגשמים שירדו הלילה גרמו למפל הטחנה בנחל עיון שבאצבע הגליל לשצוף באופן עצמאי, ללא צורך במים שאובים מנחל דן, שמזין אותו כל השנה. צפו במראה המקסים

מפל הטחנה בנחל עיון/צילום: פארס דאבוס, רשות הטבע והגנים

מפל הטחנה בנחל עיון שבאצבע הגליל זורם כמעט כל השנה, אבל בקיץ הוא תמיד יבש. לשם כך סידרו ברשות הטבע והגנים שאיבת מים מנחל דן שנמצא מזרחה לו, שזורם בעוצמה כל הזמן.

עקבו אחרי האינסטגרם שלנו wallatravel
ויש לנו גם טיקטוק!

אבל הבוקר (חמישי) מפל הטחנה לא נזקק למי הדן, שנחשב למעיין עם כמות הספיקה הגדולה במזרח התיכון - 250 מיליון קוב בשנה. הבוקר, לאחר ירידה של 52 מ"מ גשם, מפל הטחנה נראה שוצף מתמיד.

פארס דאבוס, מנהל שמורת נחל עיון (התנור) ברשות הטבע והגנים, צילם את המחזה היפה ושלח לנו.

איפה אפשר לראות זרימת נחלים בצפון הארץ

מפל הטחנה בנחל עיון. פארס דאבוס, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
שוצף מתמיד. מפל הטחנה, הבוקר/רשות הטבע והגנים, פארס דאבוס, רשות הטבע והגנים

לא המפל הכי גבוה, אבל אחד המרשימים

בשמורת נחל עיון ישנם ארבעה מפלים: מפל עיון, מפל הטחנה; מפלי האשד ומפל התנור המפורסם. מסלול הטיול בשמורה הינו קל ומותאם למשפחות, כשישנו מסלול מעלי ומסלול חד-כיווני - שניהם אורכים כשעה וחצי כל אחד.

גובהו של מפל הטחנה 21 מטרים. הוא אינו המפל הגבוה בארץ (מפל גמלא - 51 מטרים), אבל אחד המרשימים בעוצמתו וגם בנקודת התצפית עליו בשמורה, שהיא די קרובה. המפל נקרא כך עקב טחנת קמח שנמצאת לצידו, ושימשה את תושבי מטולה והאזור עד לפני מאה שנים.

נחל עיון יצר את הנקיק הצר שלו באוכף המפריד בן עמק עיון, הגבוה יותר, לעמק החולה. בספרות התלמודית נודע הנחל בשם "נקובתא דעיון" (הניקבה, השביל של עיון). השביל הקדום מעמק החולה לעמק עיון נאלץ להתגבר על הפרש הגובה הזה. האזור נכלל ב"תחומים שהחזיקו בהם עולי בבל", כלומר, חבל ארץ שיושביו היהודים חייבים לקיים את המצוות הקשורות בארץ, כמו תרומות, מעשרות ושמיטה. בחורף זורמים המים בנחל עיון בעוצה רבה ויוצרים את אחד ממסלולי הטיול היפים בצפון הארץ.

עוד בוואלה!

איפה לראות וממה להיזהר: המדריך השלם לשיטפונות במדבר

לכתבה המלאה

צפו במפל עיט שוצף

מפל עיט/צילום: מזי מגנאג׳י, רשות הטבע והגנים

ומה עם הכינרת?

מפל נוסף שתועד אתמול (רביעי) במלוא אונו הוא מפל עיט שבגולן. המפל נופל כל השנה, אולם בקיץ כמעט ולא ניתן לראות זרימה, בטח לא משמעותית. בסרטון (למעלה) ניתן לראות את מפל עיט חוזר לימיו היפים, כמו בכל חורף.

ומה עם הכינרת? מאיגוד ערים כינרת נמסר כי מפלס הכינרת עומד היום על 209.905-, עלייה של 3 ס"מ מאתמול. חסרים עוד 1.105 מטרים לקו האדום העליון, והמפלס גבוה ב-3.085 מטרים מהקו האדום התחתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully