רמת טראמפ. RoeeMos, ויקיפדיה, אתר רשמי
רמת טראמפ/אתר רשמי, RoeeMos, ויקיפדיה

ברמה גבוהה

12.12.2019 / 10:23

חמישה מלונות עומדים להיבנות בגולן שחווה תנופה תיירותית, עם אטרקציות מיוחדות שנפתחו בו בשנה האחרונה ובעיקר שלט אחד שמושך מאות תיירים בכל יום שרק באים להצטלם

מעיינות ודובדבנים בקיץ זה נחמד וצימרים ומפלי מים שוצפים בחורף זה תמיד יפה, אבל מסתבר שה-אטרקציה בגולן בחודשים האחרונים בכלל קשורה לישוב קטן בשם קלע-אלון במרכז הרמה. "בכל יום באים לפה 50 אוטובוסים של תיירים מארה"ב להצטלם עם השלט של 'רמת טראמפ'", מסביר לי חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן.

כן, מאז שהוכרז ישוב חדש בגולן, "רמת טראמפ" שעתיד לקום כהרחבה לישוב קלע אלון, חווה הרמה תנופת תיירות גדולה, אבל לא תמיד מכניסה (דולרים). אז לבוא ולהצטלם זה אחלה, אבל מה אם לישון וגם לנשנש משהו באיזו מסעדה בצומת ווסט? כנראה שפחות. לתיירים יש לו"ז צפוף והם פחות בקטע של לבזבז כסף בגולן, אלא יותר בירושלים והמקומות הקדושים. ואת זה רוצה רוקח לשנות, ולהשאיר אותם (וגם קצת מהכסף שלהם) ברמת הגולן.

טיול ברמת הגולן/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן
רמת טראמפ. Luba L, אינסטגרם, אתר רשמי
ה-אטרקציה של הגולן בחצי השנה האחרונה. רמת טראמפ ליד קלע אלון/אתר רשמי, Luba L, אינסטגרם

"להכפיל את אוכלוסיית הגולן בעשור"

יש הרבה אדמה להשקעה בגולן, שנראה כמו ה"אוזן הימנית של ישראל" במפה, אבל משטח של 1.1 מיליון דונמים - מחמת גדר ועד החרמון - לא נשאר הרבה. אחרי שהצבא ורשות הטבע והגנים "לקחו" לו שני שלישים מהשטח, נותר לרוקח עוד כשליש שטח לפיתוח והשקעות. "התיירים לא מבזבזים כמעט כסף בגולן, כי רוב האטרקציות והנחלים הם בחינם", הוא מסביר כשאנחנו עומדים בחצר של מסעדת "גיליס" במושב נוב שבדרום הגולן, שבו הוא גם מתגורר. התיירות תעזור למשוך מטיילים אבל גם, כך מקווה רוקח, מתיישבים. יש כיום 18 אלף תושבים בקיבוצים והמושבים באזור, עוד 8,000 בקצרין וכ-22 אלף דרוזים, ולרוקח מטרה אחת: "להכפיל את אוכלוסיית הגולן בעשור", הוא אומר.

אבל עד שזה יקרה, בינתיים אפשר ללמוד משהו על פרות הבשן המדושנות מיוסי גיליס - האיש שאוהב בשר. כל כך אוהב אותו, עד שהוא מגדל אותו בעצמו ב"בית המדרש לבשר", כך הוא מכנה את המקום שלו שמגיש בשר פעם בשבוע - בימי חמישי. בשאר הימים (פרט לשבת) המקום משמש כאטליז למכירת בשר וסדנאות עישון בשר ותוצריו. בעסק המשפחתי עובדים ראובן, הבן והילד הראשון של נוב שדואג גם לגדל את הבקר המשפחתי, וגילת, אשתו, שדואגת לפטם את הסועדים. בחצר של בית המדרש גר "אברהם" פר הרבעה, ופרה נוספת שדואגת שהוא לא יהיה מיוחם. אם תגיעו ביום חמישי, תוכלו לבדוק את הסטייק אנטריקוט, שהיא המנה הפופולרית במקום, אסאדו, סינטות למינהן, כבד בקר עם מנגו ועוד. אם לא תגיעו, יש להם משלוחים עד למרכז הארץ דרך האתר.

גיליס, מושב נוב. טלפון: 04-6763555.

מסעדת גיליס לבשר במושב נוב. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בית מדרש לבשר. גילת, ראובן ויוסי ב"גיליס"/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

הלול שהפך למוטל חדש

חקלאים כמו משפחת גיליס (כן גם גידול בקר זו חקלאות) הולכים ומתמעטים בגולן, כי המדינה לא תמיד באה לקראתם, הרגולציה לא מסבירת פנים, הדור השני כבר לא רוצה לעבוד כל כך קשה וההיי-טק הרבה יותר קורץ, כמו למשל, המרכז הטכנולוגי החדש שנפתח לאחרונה בצומת ווסט (האמיר).

לצד החקלאות, העיסוק בתיירות מוסיף להיות עוגן כלכלי בגולן. רוקח מנסה לשווק חבילות לתיירות חוץ וחובבי רמת טראמפ, ובתוך כך "יש כבר תוכניות להקמת חמישה בתי מלון בשנים הקרובות", הוא אומר. אחד מהם כבר קורם עור וגידים בצבע לבן ונראה מהכביש של צומת בית המכס המוכר.

מלונות הם מוצר שדי חסר בגולן. למעשה, חוץ ממלונית קטנה במג'דל שמס, בגולן יש רק צימרים ובתי הארחה. הקיבוצים והמושבים כבר מזמן הפכו את בתי הלינה הישנים שלהם לאתרי לינה חדשים שהם אבן שואבת למשפחות שרוצות קצת אוויר גולני קריר. לאחרונה (יולי האחרון) נפתח עוד בית הארחה, חדש ומקסים, המיועד לקהל זה, הפעם בקיבוץ אלרום. ה"מוטל" של אלרום הוא לא מפואר מדי, לא פשוט מדי ועונה בדיוק על הצורך של מטיילים שרוצים לבוא לטייל בגולן, ועם זאת לא להיקרע במחיר של הצימרים באזור.

"אירוח בוטיק אלרום" נבנה במקום הלול הישן שנהרס, ומציע 18 חדרים וכ-100 מיטות, כולל מיטות קומותיים. בתכנון עוד 26 חדרים, אבל המקום שכבר מקבל אליו אורחים בהחלט מספק את כל מה שצריכים מטיילים: חדרים מרווחים עם מיטות נוחות (למרות שקצרות מדי לגבוהים), מקלחת עם מים חמים, מטבחון עם מקרר קטן לאחסון ואפילו טלוויזיה בכבלים למי שבאמת חייב. חדר אוכל הסמוך מציע יופי של ארוחת בוקר וג'חנון בשבת (איך לא), ובו נמצא גם מרכז המבקרים של הקיבוץ, עם מזכרות יקרות לתיירים (מגנט של ישראל ב-29 שקלים) וגם כמה ספרים של קרב עמק הבכא שכתבו קהלני ואחרים. עוד במקום, חדר משחקים לילדים עם טלוויזיה ומטבח למי שרוצה להביא איתו את האוכל, ולא פחות חשוב - Wi-Fi חינם בחדרים.

אירוח בוטיק אלרום, קיבוץ אלרום. מחיר: החל מ-420 שקלים לזוג בדצמבר, באמצ"ש 550 שקלים בסופ"ש, כולל ארוחת בוקר. אבל יש גם הנחות על שני לילות והוספת ילדים. בקיצור, כדאי לברר באתר או בטלפון: 04-6838111​.

בית הארחה אירוח בוטיק אלרום. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
הלול נהרס ונבנו במקומו 18 חדרים חדשים ונוחים. אירוח בוטיק אלרום/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
חדר בבית הארחה אירוח בוטיק אלרום. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
כל מה שמשפחה צריכה כדי להעביר לילה בכיף. חדר בבית הארחה באלרום/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

מהעדשה אל העדשים

עוד מקום חדש, ובעיקר טעים, נמצא לא רחוק מאלרום, בקיבוץ עין זיוון. הרבה תיירנים ובעלי אטרקציות מילאו את חדריו הריקים והמוזנחים של עין זיוון לאורך השנים, וכולם עושים חיל - ממפעל וחנות השוקולד של "דה קרינה", דרך יקב "בהט" ועד חנות התכשיטים של מיזה. אבל דווקא נחבא אל הכלים, מאחורי המרכז התיירותי של הקיבוץ, נפתח בינואר השנה מקום שהוא שילוב של בית קפה, מאפייה ואווירה מגניבה.

"מטרלו" (Mattarello - מערוך באיטלקית) הוא פרי אפייתו של עדי פרץ, בן הקיבוץ, שהיה במשך שנים צלם אוכל, והחליט לעבור מהעדשה אל העדשים, או יותר נכון אל הבצקים. הוא התחיל בנסייה וטעייה באפייה, למד איך ומה לאפות מהאינטרנט, עד שהגיע למנת הדגל שלו - קרואסונים עם מילוי של כל מיני תוספות - מגבינת אמנטל, דרך מקושקשת פרמז'ן ועד סלמון מעושן וביצת עין ואפילו סרדינים (38-28 שקלים).

אז כפי שהבנתם בצק הוא מה שהמערוך של עדי מרדד, וחוץ מקרואסונים תוכלו ליהנות במקום שבנה בעצמו וכולל שולחנות עץ מגניבים שצעירי האזור ממלאים בסופ"שים, גם מברוסקטות של פטריות וביצת עין או אבוקדו בעונה (40-38 שקלים), או טארטים של שקד ואגס או כרמל או בריוש של חמאה. אבל מה שהכי נמכר במקום, לדברי עדי, הוא דווקא עוגת הבננה שלוקחים הביתה. בעתיד מקווה עדי לפתוח גם קומה שנייה במבנה הסורי הישן שבו שוכן כיום מטרלו, ובעבר היה מפעל של נעלי זיוונית או פשוט שכפכפים.

מטרלו, עין זיוון. כשר חלבי, אבל פתוח בשבת ובכל יום עד אחה"צ. 054-2468019.

קפה מטרלו של עדי פרץ בעין זיוון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
הופך בצקים למטעמים. עדי פרץ בקפה מטרלו, עין זיוון/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
ברוסקטה בקפה מטרלו בעין זיוון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
ברוסקטות, הו ברוסקטות. מיוחדות, מפתיעות וטעימות/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

עדיין בצפון הרמה, טיול רגלי הוא תמיד מבורך, אבל גם עם הרייזרים של מרום הגולן תוכלו לגמוא מרחקים רבים וליהנות בימים אלה מהשלכת המדהימה של הגפנים וצבעים האדמדים של מטעי הדובדבנים והתפוחים, לצד תצפיות יפות בין הר בנטל לאביטל וגם לבקר במפקדה הסורית המופצצת, שבה ביקר אלי כהן ז"ל, כמו גם חובבי גרפיטי שדאגו להוסיף קצת צבע לבניין האפור והמופגז.

למי שיחפש מה לעשות בדרום הגולן, כדאי להיכנס למרכז המבקרים החדש יחסית של בית הכנסת העתיק אום אל קנאטיר, שבו נפתח לפני כשנה מרכז מבקרים חדש - עין קשתות. בית הכנסת ששוכן לא רחוק ממושב נטור, הוקם במאה ה-6 לספירה על טהרת סלע הבזלת המקומי, אולם נהרס ברעש שביעית - היא רעידת האדמה שפקדה את הצפון בשנת 749 לספירה. עם זאת, מזה יותר מעשור מרימים מחדש את האבנים שנשארו במקומן על ידי תוכנת מחשב וצ'יפ שהוכנס לכל אבן, כך ששחזורו של המקום הקדוש, אחד מכ-30 בתי כנסת עתיקים בגולן, מתפתח כל הזמן.

במרכז המבקרים המונגש, ישנו סרט קצר על המקום וגם כמה פריטים ארכיאולוגיים שנתגלו במקום כמו גם שירותים טובים, שזה כבר נהדר. הסיור במקום עצמאי, אבל ניתן גם להזמין הדרכה (בתשלום). אל תשכחו לבקר במעיין עצמו, שמעליו הקשתות שנתנו למקום את שמו, והחוקרים טוענים כי מימיו שהשביחו את בדי הפשתן, הם שהעניקו לישוב את ממונו לבניית בית הכנסת המפואר.

עין קשתות, ליד מושב נטור. פתוח: כל יום 17:00-09:00, בשישי עד 15:00. כניסה: 25 שקלים, ילד 115 שקלים. פרטים באתר או בטלפון 04-6851002.

המפקדה הסורית שבה ביקר אלי כהן בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
הרוסים בנו אותה עבור הסורים. המפקדה הסורית שבה ביקר אלי כהן ז"ל/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בית הכנסת אום אל קנאטיר, עין קשתות בגולן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
קם לתחייה אחרי 1300 שנים. בית הכנסת אום אל קנאטיר, עין קשתות בגולן/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

עושים כבוד גם למלניה טראמפ

משם לנטור הסמוך, קיבוץ שהפך ב-2008 למושב וכיום חיים בו חילונים ודתיים כאחד. בסטודיו "מנדרינה" נמצאת לה רינה אפלבוים, אמנית זכוכית, שעוסקת בחומר שעשוי מחול ים כבר 15 שנים. היא מלמדת משפחות, זוגות וכל מי שירצה איך לפסל עם זכוכית בחום של 1,200 מעלות, או אז הזכוכית הופכת נוזלית וגמישה ואפשר לעשות בה כרצונכם.

בסדנה שאורכת כשעה עד שעתיים, הופכים להיות מהופנטים כשמביטים באש המתיכה ומערבבת צבעים וצורות. רינה מספרת, שהיא אפילו עיצבה שרשרת למלניה טראמפ, אשת נשיא ארה"ב (סגרנו מעגל עם רמת טראמפ), וראש הממשלה העניק לה אותה בביקורו בארה"ב. הזכוכית עצמה מגיעה מהאי מורנו באיטליה, כך שמובטח לכם חומר גלם בליסימו!. בחנוכה יתקיימו סדנאות של יצירת חנוכיות.

סטודיו מנדרינה, מושב נטור. בתיאום מראש, לא בשבת. מחיר: בהתאם לסדנה. פרטים באתר או בטלפון 04-6763619.

סטודיו מנדרינה לזכוכית במושב נטור. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בחום של 1,200 מעלות הזכוכית הופכת לנוזלית. סדנה בסטודיו מנדרינה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סטודיו מנדרינה לזכוכית במושב נטור. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
רינה אפלבוים עם העתק של השרשרת שיצרה עבור מלניה טראמפ/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully