וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תסמונת איביזה": טסת לחו"ל ולא הצלחת לעשות סקס? נכשלת

עודכן לאחרונה: 10.9.2024 / 8:40

האם חבישת מסכה אכן חשובה בטיסה? למה אפשר לחלות בקרוז יותר מאשר בטיסה? מהי "תסמונת איביזה"? ושאר עניינים שקשורים למחלות מטיילים בפרק החדש של "מטקות" - הצפת התיירות של וואלה

מהי "תסמונת איביזה"? צפו ב"מטקות", פרק 8, על מחלות מטיילים/צילום: וואלה

חופשות בחו"ל הן לא רק כיף, הנאה וריגושים. חופשות הן גם פוטנציאל להעברת מחלות ממדינה למדינה וכמובן "הזכות" להידבק במחלות כשטסים למקומות חדשים. מחקרים על תחלואת מטיילים מצאו, כי כמחצית מן המטיילים לארצות מפותחות, השוהים בהן למעלה מחודש, יחלו במהלך הטיול.

אז בפרק השמיני של "מטקות" - ההצפת (וידאוקאסט) של וואלה תיירות המשודר גם בערוץ וואלה+, אירחנו, פרופ' יניב פוריה מהמחלקה לתיירות ופנאי באוניברסיטת בן גוריון ואנוכי, את פרופ' נדב דוידוביץ'', רופא מומחה באפידמיולוגיה ובריאות הציבור ומנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שנלחם בעבר בנגיף הקורונה הידוע לשמצה בארץ ובעולם.

עוד פרקים ב"מטקות":
פרק 1: חופשה במלחמה: הייתי בחו"ל ולא העליתי סטורי אחד מהבושה
פרק 2: חשבתם שהקורונה היתה גרועה לתיירות הישראלית? זה מה שמחכה לנו ב-2024
פרק 3: התייר הישראלי בחו"ל: זו ההתנהגות הכי מגעילה והכי יפה שלנו
פרק 4: הדרישה החדשה במלון: קומה גבוהה, מיטה זוגית ובלי מפונים
פרק 5: הטרנד החדש בחופשות של ישראלים בחו"ל: סקס עם מקומי
פרק 6: הדבר שכל ישראלי עושה לפני שהוא חוזר לארץ
פרק 7: הקסקט מחליף את הכיפה: על שיטות ההסוואה של ישראלים בחו"ל


צפו למעלה בפרק 8 של "מטקות", ואפשר גם להאזין לו פה למטה.
וגם בספוטיפיי

יתושה מוצצת דם. AlessandroZocc, ShutterStock
כמחצית מן המטיילים כחודש בארצות מפותחות יחלו במהלך הטיול. עקיצת יתושה/ShutterStock, AlessandroZocc

קרוז מסוכן מטיסה?

הידעתם למשל, שחופשה בקרוז עלולה להיות הרבה יותר מסוכנת עבורכם? לפי פרופ' דוידוביץ' קרוז יותר מפחיד מטיסה. "אנחנו יודעים שבקרוזים של יותר משבוע, יכולה להיות סכנה גדולה יותר של 10-8 אחוזים מבחינת הרעלות מזון, או נוסעים שנכנסים חולים", הוא אומר.

ומה לגבי ירקות בחו"ל - אתם שוטפים אותם אחרי שקונים? "כדאי להתכונן לנושא הבריאותי במדינות שבהן ההשקיה לא טובה, ואז כדאי לקלף ירקות", מסביר דוידוביץ'.

לאחרונה גם עלתה לכותרות קדחת הדנגי, שבה חולים בכל יום 50 מיליון איש, שהגורם שלה הוא עקיצת יתושה. 75% מהנעקצים לא יחלו בשום דבר, מסביר דוידוביץ', "אבל אחוז קטן יכול לפתח מחלה המורגית - שגורמת לדימומים, ויש למחלה הזו חיסונים, ללא טיפול תומך".

בנושא אחר דיברנו גם על "סינדרום ירושלים", תופעה שבה תיירים שמגיעים ארצה חווים התרוממות רוח, חושבים שישוע מדבר אליהם ומתנהגים כבעלי כוחות משיחיים או שליחי אלוהים עלי אדמות.

ספנית "סרנדת הים" של רויאל קריביאן. ShutterStock
סכנה גדולה יותר של 10-8% מבחינת הרעלות מזון בקרוז מאשר בטיסה/ShutterStock

"יש תחושת לחץ שכשאתה נוסע למקומות כאלה"

ומירושלים לאיביזה. "'תסמונת איביזה' היא תופעה שקורית בעיקר לאנגלים", מסביר פרופ' פוריה, "ובה הם טסים לאיביזה לא כדי לצלול או לצפות בנוף, אלא המניע המרכזי של בני הנוער הוא לקיים יחסי מין, ואם הם לא הצליחו, גילו שאותם בני נוער חווים תחושה של דיכאון, זאת למרות הסמים ומשני התודעה, וזה אומר עליך משהו".

"יש תחושת לחץ שכשאתה נוסע למקומות כאלה אתה צריך לעשות 1...2...3... והדברים האלה לדעתי קשורים להכנה וחינוך", מסביר דוידוביץ'. לדבריו, יש קיום יחסי מין לא מוגנים לא פעם, ובני נוער שטסים לא מקבלים מספיק חינוך מיני ומתפתחת אצלם איזושהי ציפיות, וזה עלול להגיע גם לאלימות מינית ביחד עם חומרי משני תודעה.

חופשה רומנטית. ShutterStock
לא השכבת - נכשלת. תסמונת איביזה קורית בעיקר לאנגלים/ShutterStock

מחלות מין בחו"ל - זה עוד קיים?

ומה בדבר איידס? האם הוא עוד קיים? ומה עם שאר מחלות מין בעולם? "מחלות מין קיימות בעולם ויהיה קשה להכחיד אותן, לצערנו", אומר דוידוביץ', "למרות שהן ניתנות למניעה. איידס הפך להיות במיוחד במדינות עשירות למשהו שהוא כמו סכרת. עדיין יש סטיגמה, אבל כל הטיפול המונע של 'פרפ' עוזר". לדבריו, יש פה גם עניין של יחסי כוח, של מין תמורת תשלום, של פערים, של עשירים שמגיעים למדינות עניות, שבהן גם אין חיסונים למחלות שונות".

וכמובן שוחחנו גם על נושא הסמים במסיבות בחו"ל. "זה גורם לפריצה של מחלות נפש, יש פה הרבה לחץ חברתי וכשנוסעים למקומות כאלה צריך להיות מאוד מאוד זהירים כי אנחנו מרשים לעצמנו במקומות אחרים", מוסיף דוידוביץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully