כלניות בצומת סעד. ראובן קסטרו
כלניות בצומת סעד/ראובן קסטרו

טיולי נחלים ופריחות בצפון ובדרום הארץ

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 12:12

אחרי הגשמים שירדו השבוע, כולל שלג בחרמון - מגיע אלינו סופ"ש שמשי ומושלם לטיולים. קבלו את המדריך לזרימות ושלג בצפון, ומאידך לכלניות של "דרום אדום" ושאר אתרי פריחה בארץ

ינואר הגשום ממשיך גם לפברואר, שעד כה מספק כמויות גשם יפות והנחלים שוצפים מים. כך למשל, הכינרת עלתה אתמול (רביעי) בשני ס"מ רק מהמשקעים שירדו בשעות הלילה. כרגע המפלס עומד על 210.07- וחסרים רק 1.27 מטרים לקו האדום העליון.

מחר (שישי) וגם בשבת צפוי סופ"ש שמשי ונעים שמושלם לטיולים. נוסעים צפונה? הכנו לכם מדריך לצפייה בזרימות הנחלים. חושבים דווקא להדרים? קבלו כמה מסלולים בין הכלניות של "דרום אדום" שפורחות עכשיו, כולל טיולי פריחה באזורים אחרים. העיקר - צאו לטבע!

כמה מים!. וואלה!, עיבוד תמונה
כמה מים!/עיבוד תמונה, וואלה!

הירדן ההררי

נהר הירדן מקבל אליו כל כך הרבה מים מנחלים בעמק החולה, הגולן והרי הגליל, שהוא הופך בימים גשומים לנהר שוצף ומרהיב בזרימתו. בחלק הדרומי שלו בעמק החולה, כמה קילומטרים לפני לפני שהנהר נכנס לכנרת, נמצא המקטע של ההירדן ההררי, שקיבל את שמו עקב ירידה של כ-400 מטרים לאורך 10 ק"מ של זרימה ומפלונים. אפשר להגיע למקום עם רכב ולטייל עמו, או לערוך מסלול רגלי חד-כיווני.

להגיע: מכביש 91 וגשר בנות יעקב או "מצד עתרת" בווייז.

עוד בוואלה!

כל עם ישראל יטייל בסופ"ש: הנה 5 מקומות שפחות מוכרים

לכתבה המלאה
הירדן ההררי ליד מצד עתרת, 10.2.22/צילום: שימי בנימין, החברה להגנת הטבע
הירדן ההררי. yair_sarfati1 אינסטגרם, באדיבות המצולמים
הירדן ההררי/באדיבות המצולמים, yair_sarfati1 אינסטגרם

מפל גמלא

הגולן כה ירוק בימים אלה, שלאן שלא תלכו תהנו מפריחה וזרימה של נחלים ומפלים. ואם כבר מפלים, למה לא לראות זרימה במפל הכי גבוה בישראל? מפל גמלא נופל לאורך 51 מטרים של מים שוצפים שמקים בסלע הבזלת, ומסביבו ירוק עשבוני ופריחה נהדרת עתה. הכניסה למפל עוברת בגן לאומי גמלא (בתשלום), וממנה ישנה דרך קלה מאוד של 2 ק"מ לכל כיוון עד למרפסת המפל. אל תתעצלו ולכו אליה.

להגיע: "שמורת טבע גמלא" בווייז.

מפל גמלא

מפל גמלא/אבירם שני, רשות הטבע והגנים
מפל גמלא. רשות הטבע והגנים
נופל לאורך 51 מטרים. מפל גמלא/רשות הטבע והגנים

שלג בחרמון

ועם כבר בגולן, השלג ממשיך להיערם בחרמון, והלילה ובמשך היום ירדו משקעים יפים. עם זאת, היום (חמישי) האתר יהיה סגור, אבל מחר ומחרתיים יפתח למבקרים. קחו בחשבון שהכניסה לאתר לבעלי כרטיסים/ הזמנות מראש בלבד. כרטיסים תוכלו לרכוש כאן: https://skihermon.co.il/.

להגיע: "אתר החרמון" בווייז.

שלג בחרמון, 10 בפברואר 2022. אתר החרמון, אתר רשמי
שלג בחרמון, 10 בפברואר 2022/אתר רשמי, אתר החרמון

קניון הבזלת

ואם כבר מפלים ובזלת, בעמק המעיינות (לשעבר עמק בית שאן) חותר נחל חרוד את דרכו מגבעת המורה לאורך 32 ק"מ, עד שהוא נשפך לירדן. בדרך, הוא עובר בין פינות חמד יפות עד שהוא מגיע לאזור בית שאן ושם נופל על סלעי הבזלת הנהדרים ויוצר קניון רטוב, שנראה מתצפית מגשר תלוי שנבנה במקום.

להגיע: "קניון הבזלת" בווייז.

קניון הבזלת

נחל חרוד קניון הבזלת/זיו ריינשטיין
נחל חרוד קניון הבזלת. איל שפירא, מערכת וואלה!
נחל חרוד זורם בקניון הבזלת/מערכת וואלה!, איל שפירא

נחל עיון ומפליו

עוד מקום שזורם יפה עכשיו הוא מפל התנור באצבע הגליל, שבימים רגילים מקבל אליו מים מנחל דן. אבל עתה הזרימה במסלול שעובר לאורך נחל עיון (4 ק"מ חד-כיווני), היא פשוט מפעימה. במסלול תראו ארבעה מפלים - מפל הטחנה, מפל עיון, מפלי האשד ומפל התנור (תנורה בערבית - "חצאית" - כצורת המסלע ונפילת המים). הכניסה בתשלום וניתן לקיים מסלול חד-כיווני עם רכב מאסף, או הלוך-חזור.

להגיע: "שמורת טבע נחל עיון" (התנור) בווייז.

מפל הטחנה בנחל עיון/צילום: פארס דאבוס, רשות הטבע והגנים
נחל עיון ב-11 בינואר 2020. שי קורן רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
מפל הטחנה בנחל עיון/אתר רשמי, שי קורן רשות הטבע והגנים

נחל דישון

הוא נחשב לאחד הנחלים הגדולים בגליל, ורוב השנה הוא אכזב עקב שאיבת מים ממעיינותיו, אבל חורף היא הזדמנות מעולה לראות איך המים זורמים מעל לחלוקי הנחל של נחל דישון. הנחל שמתחיל את זרימתו מאזור הר מירון, נשפך לירדן אחרי 31 ק"מ. בדרך, יש יופי של מסלול טיול, חלקו גם עובר שביל ישראל. לא צריך ללכת הרבה כדי לראות את המים בימים אלה, מספיק להגיע לאחד החניונים שמיד נציין את מיקומם, ולהוציא את מחצלת הפיקניק שלכם וליהנות גם מהירוק והפריחה המלווה.

זרימה נוספת של נחל דישון תוכלו לראות כעת במפגש הנחלים דישון וגוש חלב. אפשר להגיע דרך כרם בן זמרה וללכת קצת ברגל, או מנחל גוש חלב עצמו היורד לעבר מפגש הנחלים.

להגיע: בווייז: "גשר עלמה", "חניון יראון", "כביש 899 ליד ברעם", "נחל גוש חלב".

נחל דישון/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה עבודי פוקס
נחל דישון עליון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נחל דישון עליון/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
seperator
הכל פורח!. וואלה!, עיבוד תמונה
הכל פורח!/עיבוד תמונה, וואלה!

כלניות בצפון הנגב

מה עוד נוסיף על "דרום אדום" שממש בעיצומו בימים אלה - צפון הנגב פורח עכשיו בכסות אדומה של כלניות. בשבוע שעבר פרסמנו כאן את חמשת המקומות הכי טובים לראות בהם כלניות באזור, ביניהם: שמורת מכתש בארי, חניון רעים ויער ניר משה.

להגיע: בווייז: "חניון רעים", "יער ניר משה", "יער בארי", "תל גמה", "חניון ורמולן", "יער שוקדה".

הכלניות כבר פה, "דרום אדום 2022"/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן
כלניות בצומת סעד. ראובן קסטרו
כלניות בצומת סעד, צפון הנגב/ראובן קסטרו

כלניות ברמות מנשה

במקביל לכלניות האדומות של הנגב, ברמות מנשה נותנים פייט יפה בדמות כלניות בצבעים שונים: לבן, ורוד, סגול ואדום. אזור נחל שלף, בואכה נחל דליה, מלא עתה בכלניות צבעוניות וניתן להגיע למקום עם רכב, רק קחו בחשבון שהנחלים בזרימה חזקה עכשיו.

מי שרוצה רק להחנות את הרכב לצד הכביש ומיד להיכנס למרבדי כלניות, יוכל לעשות זאת כקילומטר לפני קיבוץ רמות מנשה (כך בווייז). החנו את הרכב לצד הביש בשוליים והיכנסו באחד מהמעברים של הגדר לאחו ירוק. מעבר לכלניות, שם תמצאו גם פינת זכרון יפה לנילי קאופמן, שהיתה מחנכת ותיקה באזור.

כלניות צבעוניות נוספות מחכות לכם במנחת מגידו המוכר ובחורשת טל.

להגיע: "קיבוץ רמות מנשה" בווייז, רק תעצרו קילומטר לפני.

כלנית ברמות מנשה. מיתר שליידר פוטשניק, מערכת וואלה!
כלנית ברמות מנשה, השבוע/מערכת וואלה!, מיתר שליידר פוטשניק

כלניות במערות אפקה

לא חייבים להרחיק עד הצפון או עד הדרום כדי ליהנות מהכלניות. גם בתל אביב יש פריחה נהדרת של הפרח המוגן. במערות אפקה, שנמצאות ב"גב" של שכונת רמת אביב ג' ועד פי גלילות, ישנו מתחם אחרון של טבע שעליו מאיימים כרישי הנדל"ן. במקום ישנן מערות קבורה מהתקופה השומרונית שניתן לבקר בהן וגם שבילי טיול בשדות הפורחים.

להגיע: "מערות אפקה" בווייז.

מערות אפקה. איל שפירא, איל שפירא
שבילים ופריחות. מערות אפקה/איל שפירא, איל שפירא
מערות אפקה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מערות הקבורה השומרוניות/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully