וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמורת טבע גמלא: יום מודעות למצב הנשרים

14.9.2011 / 9:00

בשמורת גמלא ריכוז ייחודי בקנה מידה עולמי של עופות דורסים, חלקם נדירים. יום מיוחד שיתרחש בשמורה יוקדש כולו לדורסים בכלל ולנשר בפרט

מערכת וואלה!
טיפ טיול – גמלא. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
שמורת גמלא/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

קצת רקע: שמורת הטבע גמלא היא שילוב נפלא של נוף, טבע ושרידי עבר. גמלא הייתה יישוב יהודי משגשג ברמת הגולן בסוף ימי הבית השני והתפרסמה במלחמתה נגד הרומאים, בראשית המרד הגדול (שנת 67 לספה"נ). סיפור הקרב מתואר בפירוט ובדרמטיות בספר "תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים" שכתב יוסף בן-מתתיהו, בו נאמר כי יהודי גמלא נלחמו ברומאים בעוז רב.

בגמלא נחשפו שרידי כנסייה בכפר הביזנטי דיר קרוח, שרידי בית הכנסת, שפעל עוד לפני חורבן בית המקדש, אמת מים, מקווה טבילה, מבני ציבור, ראשי החיצים ואבני הקלע הרבות שמעידים על הקרב הקשה שהתחולל במקום ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשר בשמורת גמלא/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשמורת גמלא ריכוז ייחודי בקנה מידה עולמי של עופות דורסים, חלקם נדירים, על שטח מצומצם מחד, ומאידך המבנה הארכיטקטוני של בית הכנסת הקדום ביותר הידוע בעולם.

בשעות הבוקר ממריאים הנשרים ובשעות הצהריים הם שבים לקניהם, כשהם מרחפים מעל לראשי המטיילים ממש. קיים מצפור מיוחד שעומד על קצה המצוק ממנו ניתן לצפות בתעופת הנשרים. נוספה מערכת מצלמות בתצפית המאפשרת מעקב אחרי קינון בזמן אמת, וצפייה בסרטונים מוקלטים לאורך כל השנה.

מעבר למצפור הנשרים, בגדה הצפונית של נחל גמלא, קיימת נקודת תצפית נוספת, המשקיפה על מפל גמלא. המפל, שמימיו נופלים מגובה של 51 מטרים, הוא המפל הגבוה בישראל. בדרך למפל ניצבת קבוצת דולמנים. דולמן הוא מבנה הבנוי משלוש אבני בזלת עצומות בצורת שולחן ששימש כמצבת קבר של נוודים שחיו בגולן לפני כ- 4,000 שנים.

שבילי הטיול בשמורת גמלא מסומנים ומשולטים, חלקם למשפחות וחלקם למיטיבי לכת. אחד המסלולים עובר בקניון ובמפלים של נחל בזלת, היובל הצפוני של נחל דליות. בנחלים זורמים מים כל השנה. השביל חוצה את הנחלים והוא מתוכנן כך שניתן להשקיף ממנו אל המפלים.

שרידי הישוב העתיק גמלא נמצאים לרגלי נקודת התצפית. לאתר יורד שביל תלול, מהלך 20 דקות במורד.

בשמורה הוקמה אף פינת הנצחה לראשוני המתיישבים בגולן, שנפלו במערכות ישראל. פינת ההנצחה ממוקמת בתצפית מרשימה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפל שמורת גמלא/מערכת וואלה!, צילום מסך

יום הנשר ה-3 בגמלא

"... ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי." (שמות י"ט, ד').

הנשר ודורסים נוספים נעלמים מנופי ארצנו, ועובדה זו נעוצה במספר סיבות: התחשמלות, מחסור במזון מתאים, מחסור בסידן במזון, ציד לא חוקי והרעלות בלתי חוקיות המכוונות נגד בעלי חיים הטורפים בקר והפוגעים בתוצרת החקלאית.

יום מיוחד שיתרחש בשמורת גמלא יוקדש כולו לדורסים בכלל ולנשר בפרט, ויכלול כתבי חידה, תחנות הפעלה והדרכה, סדנאות יצירה והפתעות נוספות.

יעל חורש, אקולוגית רשות הטבע והגנים, אומרת כי העלאת המודעות למצב הנשרים היא פעולה נדרשת והכרחית, גם אם הפנייה היא לקהל הרחב שלא אחראי באופן ישיר למצבו המצער של הנשר. "הציבור הישראלי צריך לדעת את מצבו של אחד המינים החשובים שפארו בעבר הלא רחוק את שמי ארצנו והיום יש חשש אמיתי להמשך קיומו", אומרת חורש. "הקשר של האנשים לנושא נובע מהעובדה שהם חיים פה, מעורבים במה שקורה ואף מתעניינים ואכפת להם מהארץ, נופיה והטבע שלה. הנשרים מסעירים את הדמיון ומרגשים את הנשמה ולכן קל לגייס את דעת הקהל לשמירה עליהם. צריך לזכור", מסכמת חורש, "שהאנשים הנחשפים בגמלא לנושא הם בחלקם בני נוער שייתכן שיהיו בעתיד פלח ממקבלי ההחלטות, וחשוב שהם יחשפו כבר בגיל צעיר לבעיות חמורות של שמירת טבע".

נשרים בשמורת גמלא. דורון ניסים
"העלאת המודעות למצב הנשרים היא פעולה נדרשת והכרחית". נשר בגמלא/דורון ניסים

היכן: שמורת טבע גמלא

מתי: שבת 17.9 מהשעה 10:00 עד 15:00

תשלום: מבוגר 27 ¤, ילד 14 ¤. קבוצה: מבוגר 22 ¤, ילד 13 ¤. אזרח ותיק: הנחה של 50%.

איך מגיעים: מכביש סובב כינרת יש לעלות בצומת גמלא עד צומת דליות (כביש 869) ולפנות צפונה כשני קילומטר. כביש משולט מוביל לשמורה.

לפרטים נוספים: 04-6822282

מידע

סוג מסלול: מעגלי
אורך המסלול: 4 ק"מ
משך הטיול: 1-5 שעות
דרגת קושי: בינוני
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: יש
מחיר: מבוגר 27 ¤, ילד 14 ¤
טלפון לבירורים: 04-6822282

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully