וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דרום אדום" חוזר, ובגדול: מדריך לפסטיבל הכלניות 2022

עודכן לאחרונה: 15.1.2023 / 12:45

הגשם הטוב של ינואר עשה את שלו, והכלניות כבר פורחות בצפון הנגב בתיאום מושלם לפסטיבל "דרום אדום" שיתקיים בפברואר במשך 4 סופ"שים. והשנה - ההופעות החיות חוזרות, כמו גם צעדת הכלניות, ועוד מלא הפתעות, סלי פיקניק ואטרקציות. הנה מה שמחכה לכם בחג הכלניות 2022

הכלניות כבר פה, "דרום אדום 2022"/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן

גשמים נהדרים ירדו עד כה בחודש ינואר השנה, וזו הכנה מצוינת לכלניות שכבר פורחות בצפון הנגב ומסמנות את בואו של פסטיבל "דרום אדום 2022" שיתקיים בכל פברואר. זו השנה ה-17 שהפסטיבל האדום מתקיים, ועם תחלואת הקורונה שעולה אצלנו בכל יום - הבידוד הכי טוב הוא בטבע הפתוח.

במשך ארבעה סופ"שים (28-1 בפברואר 2022) יתקיים פסטיבל הכלניות, אבל אם גם אתם בבידוד כמו רוב ההורים והילדים בארץ - הנה טיפ מושלם להימנע מפקקים בשבתות וגם מאנשים - בואו לטייל באמצע השבוע!

לאחר שנתיים לא קלות, בהן קורונה, סגרים, וגם לא מעט שריפות שחווה האזור מבלוני תבערה של השכנים, חוזר השנה "דרום אדום" בשיא הכוח כך שהוחזרו ההופעות החיות שלא היו אשתקד (צפו לחווה אלברשטיין, מארינה מקסימיליאן, תיסלם ועוד). גם צעדת הכלניות (לאורך חמישה ימים) חוזרת ותתקיים בקפסולות וברישום מראש. ולסיום, זה המקום גם להודות ללבנת גינזבורג מנהלת עמותת התיירות שקמה-בשור (ביחד עם ליאורה סלע דוד), שפעלה לקידום האזור והפסטיבל מיומו הראשון והולכת לדרך חדשה, וגם לקבל את המנהלת החדשה דורון אשטן ולאחל לה בהצלחה.

הנה כמה מהמקומות והאנשים המיוחדים שמחכים לכם בחודש האדום.

כלניות בבאר מרווה, ינואר 2022. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
כך מצטלמים עם הכלניות מבלי לרמוס אותן. מטייל חביב בצפון הנגב/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
כלניות בבאר מרווה, ינואר 2022. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
יש מוקדי פריחה רבים, אל תצטופפו רק ביער שוקדה ובבארי. כלניות בבאר מרווה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

מלכת הארגזים

סלי פיקניק הם כראה הדבר שהכי מזוהה עם צפון הנגב אחרי הכלניות. אין כמעט מי שלא בא לאזור ומיד מצטייד בסלסלה עם גבינות טובות, לחמים טריים, איזה קיש ולימונדה סחוטה עטופים במפת שולחן משובצת, כאילו היינו "היידי בת ההרים" המדלגת במורדותיו הירוקים של "בית קטן בערבה".

המגוון הוא רב, אז הפעם הכירו את "מלכת הארגזים", כך לפחות מכנה את עצמה טוהר שרעבי ממושב בטחה, שלפני כשנתיים פתחה את עסק ארגזי הפיקניק שלה לאחר משבר אישי שעברה בחייה. הארגז ותכולתו מוכן כולו בבית על ידי טוהר בשיתוף עסקי נשים באזור, למשל הקובנה שהוא מאפה הדגל ומשולב עם כרישה, שום קונפי וזיתים מהמשק שלה ושל בעלה. עוד תמצאו בו שקשוקה, סלט בורגול, מיץ תפוזים, גבינות, פוקאצה ועוד. זהו ארגז מושלם ויפה, רק כדאי להחליף את כלי הפלסטיק החד-פעמיים, אבל טוהר אומרת שהיא על זה.

מחיר: 250 עד 500 שקלים לארגז (ל-8-6 איש), והארגז עץ נשאר אצלכם.
דברו איתה: 054-7517548 (לא בשבת). וגם בפייס.

סל פיקניק של טוהר שרעבי. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
"ארגז מהדרום", סל הפיקניק של טוהר שרעבי/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
"ארגז מהדרום", סל פיקניק של טוהר שרעבי. עומר הרפז,
"הום מייד" זה היא. טוהר מכינה את הכל בבית/עומר הרפז

לא רק הכלניות אדומות

כלניות אדומות זה נחמד ובשבילן אנחנו פה, אבל לא רק הן אדומות בימים אלה. במושב תקומה נמצא משק 77 שבו תותים אדומים שגדלים באוויר ומוכנים לקטיף.

המשק שבבעלות משפחת טרבלסי מזה 30 שנים, מארח משפחות וקבוצות שרוצות לחוות קטיף של גידולים מיוחדים, כמו אננס, תות, פטל, בננות, אוכמניות וכמובן תות, כל פרי והעונה שלו. עכשיו, למשל, תוכלו לקטוף תותים ופטל (שכבר מסתיים) ואפשר לאכול כמה שרוצים כשקוטפים. מעבר לכך, אפשר לעלות על עגלת הטרקטור לנסיעה ברחבי המשק ובימי שישי יש דוכני אוכל, מתקן-מתנפחים ומכירה של התוצרת.

מחיר: 35 שקל לקטיף תות, 15 שקלים נוספים לנסיעה בטרקטור.
דברו איתם: 08-9934237 ובאתר.

קטיף תותים משק 77 במושב תקומה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
פשוט לעבור ולקטוף ולאכול. תותים במשק 77 במושב תקומה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
קטיף תותים משק 77 במושב תקומה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
האוויר עושה לו טוב. תות במשק 77/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

הגן שלא משקים אותו

ומגידולים באוויר - למשהו עם יותר רגליים על הקרקע, או יותר נכון צמחים שמשקפים את הביטוי "וגם הנגב עוד יהיה פורח". הכירו את "נקודה ירוקה" - גן בוטני בקיבוץ ניר עוז - שהוא בעצם גן מחקר יחידי בארץ שבו תשתית לגינון אקולוגי בר-קיימא, והכל בזכות חזונו של רן פאוקר, בוגר בית הספר החקלאי "כדורי", שהפך לגנן.

הגן הוא מלכ"ר במימון משרד החקלאות והכפר וקיבוץ ניר עוז, שמטרתו לחקור את הצומח ולהפיץ הידע. "הפילוסופיה שלי היא שאני עצלן וקמצן ומה שלא צריך לעשות לא עושים", הוא מסביר את יחסו לצמחים ולעצים שניטעו כבר ב-1962 בקיבוץ ומחוצה לו. כך הפך הגן לחסכוני והגננים שלו משתמשים רק ב-50 אחוזים מהמים שממליץ משרד החקלאות.

בתוך הקיבוץ ישנם 30 דונמים של גן בוטני ועוד 90 דונמים מחוצה לו. כך למשל, תוכלו להזמין סיור מודרך ולקבל הסברים על שני עצי פיקוס בנגלי מרשימים, שרן מכנה אותם "התאומים", ונשתלו בשנות ה-70. כמו כן, במדשאה המרכזית שתלו אנשי הקיבוץ 10 סוגי דשא שונים ובדקו את צריכת המים של כל סוג (מסתבר שכולם צורכים כמות זהה).

מחיר: 30 שקלים לסיור מודרך (אבל אפשר גם לסייר עצמאית בתיאום).
דברו איתם: 054-7916602 ובאתר.

פיקוס בנגלי בגן מחקר בוטני בניר עוז. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אחד מה"תאומים". פיקוס בנגלי בגן הבוטני בניר עוז/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
פיקוס בנגלי בגן מחקר בוטני בניר עוז. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
העצים מקבלים 50% מהמים המומלצים, ועדיין שורדים/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

הפנינג "אכול כפי יכולתך"

אפשרויות הקולינריה בצפון הנגב תופסות יותר נפח עם השנים, אבל בשבת רבים מהמקומות סגורים עקב כשרות. וביננו, גם לתיירנים מהאזור בא לנוח קצת ביום המנוחה. לכן ארוחה בבית ליבנה שבמושב עין הבשור היא פתרון נהדר, שכן הבית פתוח (תרתי משמע) למטיילים כל השבוע (בתיאום מראש, כמובן).

את הבית בנו נחמיה ונירה ליבנה שגרו בישוב דקלה בסיני, ועם פינויו עברו לעין הבשור. בביתם, "בית ליבנה" רחב המידות, הם מארחים כבר 13 שנים לארוחות בתיאום מראש. כיום, בנם תומר, מבעלי מסעדת "סרגוס" בתל אביב ורשת "וולפנייטס", חזר אחרי 19 שנים בעיר הגדולה ובניו יורק לבשל במושב ילדותו. בפסטיבל יציעו תומר ומשפחתו הפנינג בשרים "אכול כפי יכולתך", שבו בשרים ממעשנת, בשילוב מגוון סלטים וגם מנות לצמחוניים, כמובן.

מחיר: 180 שקלים לאדם, 110 לילד עד גיל 12, ויהיה תפריט ילדים - 60 שקלים לילד.
דברו איתם: 052-3670002 (בתיאום) ובפייס.

ארוחה ביתית בבית ליבנה במושב עין הבשור. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
בית פתוח לאוכל. בית ליבנה במושב עין הבשור/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
ארוחה ביתית בבית ליבנה במושב עין הבשור. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
פותחים שולחן. הארוחה תוגש בחצר הבית היפהפה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
שף תומר ליבנה בבית ליבנה במושב עין הבשור. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שף תומר ליבנה וכמה מהמטעמים שיכין בפסטיבל/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

מוצר שחוחובה בכל בית

ומטיפוח הבטן לטיפוח הפנים ושאר הגוף. בקיבוץ חצרים ("רק 5 דקות מבאר שבע") יש מוזיאון מטוסים נחמד, אבל כל הקיבוץ מודה להחלטה שנתקבלה ב-1990, והיא לשתול מטעים של צמח מקסיקני בשם חוחובה, כי לא רצו משהו שצורך הרבה מים. אלו השיחים הירוקים האלה שאתם רואים בכביש 40 בכיוון דרום ונראים כמו פרדסים שמגדלים תפוחי זהב - אבל למעשה הם מגדלים זהב אחר.

מהשמן שמגיע מפרי החוחובה משתמשים בתעשיית התמרוקים העולמית, למשל בלוריאל, ג'ונסון אנד ג'ונסון, אסתי לאודר ושאר חברות בעלות שם, והוא מחליף בעצם את שומן הלוויתנים שהשתמשו בו בעבר בקוסמטיקה (וטוב שכך). חצרים פיתחו שיטה (וזנים) משלהם לגידול והפקת השמן והם משווקים שליש מהכמות העולמית - כאלף טון בשנה ובאמתחתם 10,000 דונמים של הזהב הזהוב הזה. מעניין לדעת, שהקטיף של החוחובה נקרא אסיף ונעשה על ידי סירוק מכאני של העלים, לא ניעור כמו בזית.

בסופ"שים של הפסטיבל תוכלו ליהנות מסרט על הקיבוץ ותולדותיו, שכולל גם הסבר על חברת "נטפים" המקומית שמייצרת 12 מיליארד טפטפות בשנה בעולם. עוד במסגרת הביקור, סיור לצריף המוזיאון היפה, והכל ללא תשלום, רק תירשמו באתר מראש.

מחיר: ללא תשלום, בהרשמה באתר.
דברו איתם: 052-5016519.

חוחובה בקיבוץ חצרים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הצמח המקסיקני נשתל בשנות ה-90 והיום "מצמיח" זהב. שיחי חוחובה בחצרים/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
חוחובה בקיבוץ חצרים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
כך נראה הפרי של החוחובה שממנו מפיקים את השמן/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
חוחובה בקיבוץ חצרים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
והנה הזהב הזהוב שיוצא ממנו. שמן חוחובה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

למלא את הידיים בחמרא

כלניות כידוע אסור לקטוף, אבל למי שיכין כלניות באחת מסדנאות היצירה בפסטיבל, כדי להתכונן עם כלי קיבול מתאים. לשם כך סורו לסטודיו לקרמיקה של יעל חיון קנינגספלד - קדרית שהתאהבה במקצוע ביפן ולמדה אצל מאסטר שם במשך שלוש שנים.

לאחר שעבדה בתל אביב זמן מה, עברה למושב ניר עקיבא לפני 23 שנים ופתחה את "חמרא" - סטודיו לקדרות וסדנאות יצירה בחימר. "התאהבתי במבנה הזה", היא מספרת כשהיא ישובה מעל אובניים וחימר בידה כיד היוצרת, ברצותה מרחיבה וברצותה מקצרת.

במסגרת הפסטיבל תקיים יעל סדנאות קדרות יומיות, אבל למי שרוצה להעמיק יוכל לבוא גם מעבר לימי הפסטיבל לסדנאות חד-פעמיות או שבועיות.

מחיר: 80 שקלים לאדם לסדנה.
דברו איתה: 054-6344081 ובאתר.

יעל חיון קנינגספלד בסטודיו חמרא במושב ניר עקיבא. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
יעל חיון קנינגספלד מדגימה איך יוצרים כלי מחימר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
יעל חיון קנינגספלד בסטודיו חמרא במושב ניר עקיבא. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
סטודיו חמרא במושב ניר עקיבא/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
יעל חיון קנינגספלד בסטודיו חמרא במושב ניר עקיבא. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מה שיוצרים - לוקחים הביתה כמובן/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

כמה דברים שלא ידעתם על "דרום אדום"

  • במשך חודש של הפסטיבל מגיעים כחצי מיליון איש ל"דרום אדום".
  • זו השנה ה-17, כאמור, של הפסטיבל שנוצר כדי לתמוך בעסקים המקומיים.
  • ב-15 בפברואר יכנסו עדרים של כבשים ועיזים של השכנים הבדואים לרעייה בשטחים הפתוחים, בשיתוף משרד החקלאות והכפר והמועצות האזוריות, שיאכלו עשבים ומאידך ידשנו עם גליליהם את הקרקע לכלניות של השנה הבאה במה שמכונה "נדידת הכלניות". הזדמנות ליהנות גם מהמראה הזה.
  • יער בארי עבר טראומה לא קלה בשנתיים האחרונות כתוצאה משריפת העפיפונים, והוא בשיקום אבל יש צמיחה לא רעה.
  • לא חייבים להצטופף ביער שוקדה, חניון רעים ובארי כדי לראות כלניות. נסו את "חניון ורמולן", למשל. השנה גם נפתחה דרך הבשור הצפונית שעבירה לרכב, נסו לטייל גם בה.
  • השנה חברה לפסטיבל "נגב אקולוגיה" - חברת מחזור גדולה שממחזרת את כל סוגי הפסולת. בשטח תמצאו פח ירוק, כתום וכלוב בקבוקים למחזור, אנא השתמשו בהם כנדרש. את ההסולת יקחו למפעל חדש שקם באתר דודאים וימחזרו את האריזות, ואת האוכל האורגני יהפכו לקומפוסט.
  • הכירו את אפליקציית "מטרונגב" החינמית, שנותנת את כל המידע על צפון הנגב ומה לעשות בו.
  • פרטים נוספים על הפסטיבל וכל מה שאתם צריכים באתר "דרום אדום 2022".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully