וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשו עליכם קופה: זה מה שחברות התעופה הרוויחו מהכבודה שלכם

עודכן לאחרונה: 27.4.2023 / 8:26

קבלו נתון מדהים: בשנת 2022 הרוויחו חברות התעופה בעולם 29 מיליארד דולר(!) בזכות התשלומים שלכם על הטסת מזוודות. כעת, חברות תעופה רבות נוספות רוצות לנגוס בעוגה. ויש גם מי שטוענים כי מדובר דווקא בחדשות טובות לצרכנים

סבלים אוסטרליים משליכים בכוח מזוודות נוסעים/צילום: rexross79

כבודה במקומה מונח: בשנת 2022, חברות התעופה ברחבי העולם הרוויחו כ-103 מיליארד דולר בהכנסות נלוות (מדובר בהכנסות שמגיעות מעבר למכירת המושב עצמו), כאשר 29 מיליארד דולר מתוכם נבעו ישירות מעמלות על הטסת כבודה. נתונים אלו מופיעים בדוח בינלאומי של החברות IdeaWorksCompany ו-CarTrawler, המתמחות בענף הנסיעות.

ההכנסות הללו מגיעות משלושה מקורות עיקריים: תשלום על תיקי היד שהנוסעים מעלים יחד איתם למטוס, תשלום על התיקים הגדולים והמזוודות שמוטסות בבטן המטוס ולעתים גם תעריפים שמטילות חברות תעופה מסוימות על תיקי יד גדולים במיוחד.

הדיילת בלום עם הטיפ הכי חשוב איך לא לאבד מזוודה
האזהרה יוצאת הדופן לדיילים ולטייסים: אל תשלחו מזוודות למטוס
חשפה טריק גאוני להגניב תיק נוסף למטוס בחינם

מזוודות במסוע מטען בשדה תעופה בלוס אנג'לס. טיקטוק, צילום מסך
מקור הכנסה קבוע של חברות התעופה. כבודה בשדה תעופה בלוס אנג'לס/צילום מסך, טיקטוק

יותר ויותר חברות תעופה מצטרפות לחגיגה

בדוח השנתי שפורסם השבוע צוין כי הכנסות מכבודה מהוות מרכיב משמעותי בהכנסות הנלוות והן למעשה מקור הכנסה קבוע של חברות התעופה באירופה, צפון אמריקה ואמריקה הלטינית. עוד נמסר כי אותם 29 מיליארד דולר שהרוויחו חברות התעופה בעולם, מייצגות 4.2% מההכנסות שלהן. מדובר בעלייה של 45% לעומת שנת 2021. עם זאת, נתון זה עדיין לא מגיע לרמה של ימי טרום מגפת הקורונה. רק לשם ההשוואה, בשנת 2019 נגבו בעולם עמלות כבודה בסכום של 32.9 מיליארד דולר. איילין מקורמק, מנהלת המסחר הראשית של חברת CarTrawler ציינה כי "זה נהדר לגלות שעמלות כבודה מהוות גורם מרכזי בהכנסה הנלווית של חברות תעופה, עם עלייה משמעותית משנת 2021 לשנת 2022".

אתר התעופה Simpleflying מציין כי בשונה מבעבר, יותר ויותר חברות תעופה סדירות גובות תשלום על כבודה. זאת לעומת המצב בשנת 2000 ולפניה, בעת שמחירי הטיסה כללו את המזוודות ללא קשר ליעד הטיסה או למחירה. כך למשל, מתוך 20 חברות התעופה הגדולות שלא גבו כלל תשלום על כבודה בשנת 2000, כיום רק שמונה חברות ממשיכות במדיניות זו. אלו הן אייר צ'יינה, קת'אי פסיפיק, קוריאן אייר, קוואנטס, סינגפור איירליינס, אמירייטס, קטאר איירווייז וסאות'ווסט.

את העובדה הזו ניתן לייחס להגברת התחרויות של חברות התעופה הסדירות אל מול חברות הלואו קוסט. דוגמה לכך ניתן לראות בחברות טורקיש איירליינס, שמציעה את תעריף EcoFly בקווים שבין טורקיה ליעדים באירופה. תעריף מוזל זה אינו כולל כבודה או הקצאת מושבים. באופן דומה, חברת התעופה הפינית פינאייר הציעה בתקופת מגפת הקורונה את תעריפי Business Lite שלה, שהיו במחיר נמוך ממחיר הביזנס הרגיל שלה, אך ללא כבודה.

עוד בוואלה!

לארוז למשפחה לשבועיים: כך תכניסו 60 פריטים לשני תיקי יד בלבד

לכתבה המלאה
תורים ארוכים באולם ההמראות בנתב"ג, 13 באוגוסט 2015. מגד גוזני
יותר ויותר חברות תעופה סדירות גובות תשלום על כבודה. נוסעים בצ'ק אין בנתב"ג/מגד גוזני

המגמה לא פסחה על ישראל

כאמור, חברות תעופה סדירות רבות מציגות כיום תנאים שונים לתשלום או אי תשלום על כבודה, בהן אייר פראנס / KLM, בריטיש איירווייז, סקנדינביאן, לופטהנזה, דלתא, אמריקן, אייר קנדה, יונייטד ועוד. לכל חברה יש מדיניות משלה באשר לתנאי התשלום, בהתאם ליעד (טיסת פנים, טיסה ליעד קרוב או טיסה טרנסאטלנטית) ובהתאם למחיר כרטיס הטיסה.

ומה שקורה בעולם הגדול אינו פוסח כמובן על ישראל: באל על למשל, מחיר הטיסה במחלקת תיירים ביעדים לאירופה והמזרח הרחוק כולל גם מזוודה גדולה אחת (עד 23 ק"ג) בכרטיסי טיסה מסוג Classic או Flex. לעומת זאת, בכרטיס מסוג Lite (הזול יותר) תשלמו על מזוודה תעריף משתנה (תלוי ביעד ובמועד הטיסה). על פי אתר החברה, התעריף למזוודה בשדה התעופה שאינה כלולה במחיר הכרטיס עומד על 90 דולר. לעומת זאת, בחברות ארקיע וישראייר, מחיר כרטיס הטיסה ליעדים בינלאומיים אינו כולל הטסת כבודה, ויש לשלם עליה בנפרד.

מזוודות ארוזות של תיירים באיים המלדיביים. ShutterStock
29 מיליארד דולר הרוויחו חברות התעופה בעולם מגבייה על כבודה/ShutterStock

חדשות טובות לצרכנים?

הדוח מציין כי מגפת הקורונה לא הביאה לשינויים ניכרים במדיניות תעריפי הטסת הכבודה בקרב חברות תעופה רבות שבסיסן הוא באפריקה, באסיה או במזרח התיכון. עם זאת, מחברי הדוח חוזים כי מצב זה עשוי להשתנות ככל שחברות הלואו קוסט יעמיקו את אחיזתן באותם יעדים. באירופה, חברות הלואו קוסט היו אחראיות על 38% מהתעבורה האווירית בשנת 2021. לעומת זאת, באסיה הנתון הזה נמוך יחסית ועומד על 21% בלבד.

כמובן, אף אחד מאיתנו לא באמת יהיה נלהב לשלם היום על משהו שפעם היה ניתן בחינם, אבל עורכי הדוח טוענים דווקא כי עמלות הכבודה הן חדשות טובות עבור הצרכנים. "זהו סימן להתנהגות תחרותית איתנה בין הספקים המסורתיים לבין הספקים הזולים", נכתב בדוח. עוד צוין כי תהליך זה ילך ויגבר ברחבי אסיה והמזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully