וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל על גובה 50 דולר על ביטול כרטיס Flex, ברוב החברות זה דווקא בחינם

דני שדה

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 11:07

מי שטס עם אל על לאירופה, יכול לבחור בין 3 סוגי כרטיסים - לייט, קלאסיק ופלקס - שהוא גם היקר ביותר ומאפשר שינוי טיסה ללא תשלום. אבל אם תרצו לבטל אותה - עדיין תאלצו לשלם 50 דולר "קנס", גם כששילמתם על כרטיס גמיש - מה שלא קורה ברוב החברות האירופיות

מיזם של אל על להכשרת טייסים מסחריים ללא רקע או ניסיון/צילום: יותם רונן וה-youtube של Aviator College, עריכה: ניב מעוז

לפני מספר ימים החלטנו לטוס לחופשה באירלנד והבחירה היתה לטוס לשם בטיסה ישירה של אל על, שעתידה לפתוח לשם קו במרץ הקרוב, כפי שפורסם בוואלה! תיירות. כיוון שהתכנית היא לטוס בעוד מספר חודשים ואנחנו לא בטוחים אם נוכל לממש את החופשה בתאריכים שאנחנו רוצים, החלטנו לבצע הזמנה שניתן לבטל עד הרגע האחרון ולקבל החזר מלא עבור הכרטיסים.

חברת אל על מפעילה במטוסיה, בעיקר בקווים לאירופה, שלושה סוגי תמחור במחלקת תיירים: Lite, Classic ו-Flex. זאת כאשר כרטיסי הלייט הם הזולים ביותר במחלקה וגם עם מגבלות רבות; כרטיסי הקלאסיק יקרים יותר והם גם הפופולרים ביותר, וכרטיסי הפלקס הם היקרים ביותר.

חברת אל על לא המציאה את תת המחלקות האלה והן גם לא הומצאו בגלל הקורונה, אלא הרבה זמן לפני כן. זאת כחלק מתהליך שבו חברות תעופה, באמתלה שהן פועלות לטובת הלקוחות, החליטו להגדיל את הכנסותיהם ולגבות כסף עבור מזוודת טרולי, עבור מזוודה גדולה, עבור בחירת מושב וגם, בחלק מהן, עבור ארוחה.

אם תגלשו באתרים של חברות התעופה השונות שפועלות בקווים מתל אביב לאירופה, תגלו כי שיטת שלוש מחלקות התמחור קיימת באל על, אייר פראנס, לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן, ITA (חברת התעופה האיטלקית), חברת TAP הפורטוגלית (שאגב מפעילה ארבע מחלקות תמחור בתיירים), וירגי'ן אטלנטיק שגם לה יש ארבעה תעריפים שונים, אוסטריאן איירליינס, טורקיש איירליינס, פינאייר וחברות נוספות.
הטיעון המרכזי של חברות התעופה בהמצאת סוגי התמחור השונים, היה כי ישנם נוסעים רבים שאינם זקוקים למזוודה משום שהם טסים לפרק זמן קצר. ישנם נוסעים שמספיק להם תיק גב ולכן הם לא זקוקים לטרולי, ואילו נוסעים שרוצים לשבת במקום עם יותר מרווח לרגליים - בוודאי יסכימו לשלם עבור מה שקיבלו בעבר בחינם. נתונים של חברות התעופה מלמדים כי השיטה הזו הגדילה משמעותית את הכנסותיהן ולא ממש הוזילה את כרטיסי הטיסה ללקוחות.

מטוס אל על מחלקת תיירים פלוס. סיון פרג',
כרטיסי הפלקס הם היקרים ביותר. מחלקת תיירים פלוס באל על/סיון פרג'

רוב החברות האירופיות לא גובות כסף עבור ביטול של כרטיס גמיש

ההבדלים בין מחלקות התמחור בחברות התעופה השונות קשורים למספר תיקי היד שאיתם ניתן לעלות למטוס, מספר המזוודות שמותר לשלוח, האפשרות לבחור מושב ללא תשלום בכרטיס היקר יותר וכן אפשרות לבצע שינויים לאחר רכישת הכרטיס ובכלל זה שינוי תאריכים, שהוא ללא תשלום ברוב החברות אבל מחייב בדרך כלל בפער המחירים בין מחיר הכרטיס שרכשתם לבין מחירו של הכרטיס בתאריך החדש שתבחרו.

הבדל נוסף קשור להחזר הכספי שתקבלו במידה ותחליטו לבטל את הטיסה. זאת לאחר שכבר עבר פרק הזמן המותר בהתאם לחוק הגנת הצרכן הישראלי.

השבוע, כאמור, ביקשנו להזמין בחברת אל על כרטיסי טיסה לדבלין, אירלנד, בתקופה חג השבועות. כיוון שאיננו בטוחים שנוכל לבצע את הטיסה בתאריך שבחרנו, החלטנו לבצע הזמנה בתמחור גמיש. כלומר, לרכוש במחלקת התיירים את הכרטיסים היקרים, זאת מתוך הנחה שבמידה ונרצה, או נצטרך מכל סיבה שהיא לבטל את הטיסה, נקבל החזר "מלא על מלא" על הכרטיסים. בדיקה מהירה באתר של אל על העלתה כי אמנם עבור רכישת כרטיסים בתמחור גמיש (התמחור היקר), מאפשרת החברה לקבל החזר כספי, אבל היא גובה סכום של 50 דולר דמי ביטול עבור כל כרטיס. כלומר, אם אתם משפחה של זוג ושני שני ילדים, עלות הביטול תהיה 200 דולרים.

רגע, אבל זה לא מה שכל החברות עושות בכרטיסים האלה? אז זהו שלא. בדיקה באתרים של רבות מחברות התעופה הסדירות שטסות מישראל לאירופה כמו לופטהנזה, סוויס, TAP Air Portugal, אוסטריאן, אייר פראנס, ק.ל.מ, וירג'ין אטלנטיק, ITA וחברת בריסל איירליינס העלתה כי הן לא גובות כסף עבור ביטול של כרטיס הטיסה הגמיש במחלקת התיירים. לעומת זאת, מספר קטן של חברות סדירות בהן אל על, אייר אירופה, לוט וטורקיש כן גובות. לבריסל איירליינס, אגב, יש מספר תמחורים למחלקת תיירים ובהם גם כרטיסים גמישים עם עמלה של 70 אירו עבור ביטול וכרטיסים גמישים שאין עמלה במקרה של ביטול, או במלים אחרות: יש החזר מלא עבור הכרטיס.

בבדיקה לא התייחסנו לפערים בין מחירי הכרטיסים של החברות השונות. זאת משום שמי שיודע בבטחה שהוא יטוס בתאריך מסוים, סביר שיחפש כרטיסים זולים ולא ישלם את פער המחירים בין כרטיסי לייט, קלאסיק או כרטיס גמיש. פער זה לפעמים מתבטא במאות דולרים לכרטיס. אבל כאשר מזמינים כבר עכשיו כרטיסים לעוד מספר חודשים ואולי אף לחגים, קשה לדעת אם התאריכים שאנחנו בוחרים היום יהיו מתאימים לנו בעוד כמה חודשים ולכן סביר שנזמין כרטיסים גמישים, רק שסביר גם שנבדוק אם ה"גמישות" כוללת החזר מלא עבור המחיר ששילמנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אילוסטרציה מטוסי ה-737-900 של חברת אל על. יח"צ,
שיטת שלוש מחלקות התמחור קיימת באל על, אבל לא רק כמובן/יח"צ

אז הנה הטבלה של מי נותן מה ברכישת כרטיס גמיש

אל על: Economy Flex תיק יד/טרולי, מזוודה אחת, חטיף או ארוחה קלה, בחירת מושב מורחבת, שינוי כרטיס ללא תשלום דמי שינוי (אבל תשלום עבור ההפרש בין הכרטיס שרכשתם לבין מחיר כרטיס לאותו יעד בתאריך אחר, אם יש). וכן קבלת החזר במקרה של ביטול. אבל בתמורה ל-50 דולר לכרטיס.

אייר פראנס: Economy Flex תיק יד אחד עד 12 ק"ג, מזוודה למסירה, בחירת מושב, שינוי תאריך הנסיעה ללא עמלה (אבל עם תשלום עבור הפרשי מחיר במידה וקיימים וכן החזר מלא במקרה שהחלטתם לבטל את הטיסה.

סוויס: Economy Flex טרולי עד משקל של 8 ק"ג, מסירת מזוודה, אפשרות לשינוי כרטיס ללא תשלום אבל עם תשלום עבור פער בין מחיר הכרטיס שיש לכם למחיר הכרטיס החדש והחזר מלא במקרה של ביטול. אגב, כדי לסבר את האוזן הזמנו, לפני מספר חודשים, כרטיס גמיש בחברת סוויס. נאלצנו לבטל אותו מסיבות אישיות. הביטול נעשה בשיחה טלפונית עם נציג החברה שיושב בחו"ל ביום שישי בבוקר. ביום ראשון כבר זוכה כרטיס האשראי במלוא הסכום.

ITA (לשעבר אליטליה): Economy Flex תיק יד/טרולי במשקל עד 8 ק"ג, מסירת מזוודה אחת, בחירת מושב, שינוי ללא תשלום של תאריך הנסיעה, גם לפני הטיסה הלוך וגם לפני הטיסה חזור. החברה לא מציינת אם יש צורך לשלם את הפרשי המחיר אבל אנחנו מניחים שכן. ובנוסף, החזר מלא של מחיר הכרטיס במקרה שהחלטתם לבטל. ההחזר חל גם על הטיסה חזור במידה וכבר יצאתם מהארץ.

טאפ אייר פורטוגל: Economy Plus מזוודת טרולי וכן תיק יד קטן, שתי מזוודות למסירה, הזמנת מושב מועדף, צ'ק אין פרמיום, ניתן לבצע שינויים וכן יש החזר מלא עבור הכרטיס.

אוסטריאן: Economy Flex טרולי במשקל עד 8 ק"ג, מסירת מזוודה, אפשרות שינוי תאריכים ללא עמלה אבל עם תשלום עבור פערי מחיר וכן: החזר מלא על הכרטיס במקרה שהחלטתם לבטל.

בריסל איירליינס: Economy Flex תיק יד במשקל עד 8 ק"ג, מסירת מזוודה, שינוי תאריכים בתשלום של פער המחיר אם קיים והחזר מלא ללא עמלה.

KLM: תיק יד במשקל עד 12 ק"ג, מסירת מזוודה, אפשרות להזמנת מושב לפני הטיסה, שינוי תאריכים ללא עמלה אבל עם תשלום הפרש מחירים וכן ביטול הטיסה עם החזר כספי מלא.

לופטהנזה: Economy Flex תיק יד במשקל עד 8 ק"ג, מסירת מזוודה, אפשרות שינוי כרטיס ללא עמלה אבל עם פערי מחיר וכן החזר מלא עבור הכרטיס ללא עמלה/קנס/דמי טיפול או איך שתרצו לקרוא לזה.
וירגי'ו אטלנטיק: Economy Delight Flex מזוודת טרולי, מסירת מזוודה, מושב עם מירווח גדול לרגליים, אפשרות שינוי בתשלום פערים, החזר מלא על הכרטיס במקרה של ביטול.

פינאייר: בכרטיס Economy Flex ניתן לעלות למטוס עם טרולי במשקל של 8 ק"ג ולמסור מזוודה. ניתן לבצע שינויים בכרטיס ללא עמלה אבל עם פערי שינוי. במקרה ש לביטול הכרטיס, לפני היציאה, יש החזר מלא ללא עמלה.

ומי החברות הסדירות שכן גובות עמלה על ביטול כרטיס גמיש במחלקת תיירים? אל על 50 דולר, כבר אמרנו, חברת לוט 50 דולר, אייר אירופה 60 דולר וחברת טורקיש איירליינס גם גובה עמלה על ביטול של כרטיס טיסה. זו נעה בסביבות 60 דולר לכרטיס.

מחברת אל על לא נמסרה התייחסות עד שעת פרסום הכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully