וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את השביל החדש של ישראל: 240 ק"מ לאורך חופי הים

עודכן לאחרונה: 3.12.2021 / 18:01

מזה 5 שנים מנסים להקים אותו, אבל רק בחודש שעבר הסתיים הסימון של המקטע הראשון מתוך 240 ק"מ - "שביל הים" הוא מסלול טיול המחולק למקטעים של 12 ק"מ, מראש הנקרה עד חוף זיקים. ה"אבא" של השביל מספר על הפרויקט השאפתני והקשיים. ויש גם אפליקציה ייעודית

בווידאו:שביל סובב כנרת מאפשר גישה לחופים שנמצאים בתוך הקיבוצים/צילום: ראובן קסטרו

"מה הבעיה? קחו דלי עם צבע, קחו כמה מברשות, ותתחילו לסמן בשטח". את התגובה הזו שמע לא פעם ד"ר אליק אדלר, מי שעומד מזה מספר שנים בראש פרויקט "שביל הים", בעת שהוא פנה לגורמים שונים בבקשת סיוע ותקצוב.

שביל הים הוא שביל לאומי רציף להולכי רגל, באורך של 240 ק"מ לאורך חופי הים התיכון של ישראל, מראש הנקרה בצפון ועד חופי זיקים בגבול רצועת עזה בדרום. ומאז שמשפטים מסוג זה נאמרו לאדלר ושותפיו למיזם, חלפו כחמש שנים. עם זאת, רק בתחילת נובמבר השנה, הסתיים סופסוף סימונו של המקטע הראשון בשביל, מראש הנקרה לעכו.

מסתבר שהקמת שביל חדש היא לא עניין של מה בכך. בלשון המעטה. "במהלך הדרך, אפילו אנחנו הופתענו מכמות האתגרים הביורוקרטיים שציפו לנו בדרך", הוא מספר.

שביל הים. אליק אדלר, מערכת וואלה!
אורך 240 ק"מ לאורך חופי הים התיכון של ישראל. שביל הים בראש הנקרה/מערכת וואלה!, אליק אדלר
מפת שביל הים בצפון. אליק אדלר, מערכת וואלה!
מפת שביל הים בצפון/מערכת וואלה!, אליק אדלר
מפת שביל הים בדרום. אליק אדלר, מערכת וואלה!
מפת שביל הים בדרום/מערכת וואלה!, אליק אדלר

המסר: חופי הים שייכים לציבור

אדלר, לשעבר ראש אגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה ועובד בכיר בארגון האו"ם לאיכות הסביבה (UNEP), נדמה כטיפוס פעלתן, אופטימי ועיקש. בדיוק התכונות ששביל מסוג זה דורש. הוא מספר כי שביל הים הוא מיזם אזרחי, שהחל בשנת 2016 כיוזמה של קבוצה קטנה של מה שהוא מכנה "אזרחים מן השורה: אוהבי טיולים, ים ושבילי הליכה".

למעשה, שביל הים מהווה מעין המשך לפרויקט קודם, ששמו "שביל החוף", שלא הצליח להתרומם, בשל קשיים תקציביים וביורוקרטיים. כיום הפרויקט מתבצע במסגרת אוניברסיטת חיפה, שאימצה את השביל ומובילה את הקמתו.

"לאורך הדרך, נוכחנו בכמות הגדולה של הגופים שקשורים אל החוף והים. לאורך חוף הים הישראלי ישנן לא פחות מ-22 רשויות מקומיות ואזוריות. ויש את משרד הביטחון, מתקני תשתיות שונים, נמלי ים, בסיסי צה"ל ועוד ועוד. זאת ועוד: מתוך קו חוף של 196 ק"מ, 45 ק"מ סגורים כיום לחלוטין בפני הציבור הרחב. כדי להתמודד עם העניין, ביצענו פה ושם מעקפים של השביל, כך שאורכו הכולל הוא 240 ק"מ".

למה בכלל לתכנן שביל ים? איזה ערך מוסף יש בו?
"כאשר התחלנו, קבענו שזה לא יהיה עוד שביל הליכה רגלי שגרתי, אלא חלק מפרויקט קהילתי, חינוכי וחברתי, בעל מסר חשוב: חופי הים שייכים לציבור הרחב, וכל אחד יכול ומוזמן לטייל לאורך החופים, ללא גדרות ומכשולים. באופן זה, השביל יחשוף את הציבור הישראלי לזכות שלו על הים וחופיו ולחובתו לשמור על הסביבה והשטחים הפתוחים לאורך החופים. בנוסף, הוא נועד להעשיר את הידע של הציבור על נושאים ימיים וחופיים, כדי שהחברה בישראל תוכל להיות מעורבת בעשייה הנחוצה לשמירה על הסביבה הימית ובתהליכי קבלת ההחלטות המגנות על הים וחופיו מפיתוח מהיר ומיוזמות נדל"ן לא מבוקרות".

בדומה לשבילים ארוכים אחרים, גם שביל זה יורכב ממקטעים מוגדרים?
"כן, השביל יורכב מ-20 מקטעים, שאורך כל אחד מהם כ-12 ק"מ. אנחנו לא פונים רק לחבר'ה שצועדים ברציפות עם 20 קילו על הגב, אלא גם למשפחות. משפחה עם ילדים יכולה להחליט לנסוע בסוף השבוע לראש הנקרה ולצעוד עד נהריה או עכו. בשבת שלאחר מכן, הם יצעדו מקטע נוסף. וכך, לאחר כשנה או פחות, הם יסיימו את כל מקטעי השביל".

עוד בוואלה!

טיולים בחוף הים: מראש הנקרה עד זיקים

לכתבה המלאה
שביל הים. אליק אדלר, מערכת וואלה!
"השביל יורכב מ-20 מקטעים, שאורך כל אחד מהם כ-12 ק"מ"/מערכת וואלה!, אליק אדלר
שביל הים. אליק אדלר, מערכת וואלה!
השביל "עושה" שימוש בתשתיות הקיימות/מערכת וואלה!, אליק אדלר
שי יגל: "הרעיון הוא לייצר בשביל זה מסורת של הליכה, בדומה לשביל ישראל, שביל מים לים ואחרים"

אם כבר מדברים על מקטעי השביל - מה היו עקרונות התכנון של שביל הים?
"בראש ובראשונה, אנו עושים שימוש בתשתיות הקיימות. כלומר, חיבור של שבילי חוף קיימים וטיילות עירוניות. עקרונות נוספים הם יצירת שביל ושילוט מינימליסטיים, בכדי למזער את ההשפעה על הסביבה, וכמובן, קירבה לים ככל האפשר ויצירת מעקפים מעניינים באזורים שאינם נגישים. עקרונות נוספים היו יצירת פלטפורמה לפעילויות חינוכיות, סביבתיות וחברתיות, שיתוף ומעורבות של קהילות חופיות וכן יצירה של שותפויות עם רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, רשויות ממלכתיות, ארגונים לא ממשלתיים וגופי מחקר ואקדמיה".

השביל יעבור בהמון נקודות עניין לאורך החוף. למשל, ראש הנקרה, עכו העתיקה, תל שקמונה בחיפה, תצפית למבצר עתלית, תל דור, תל גדור והמפרץ הסיני, עתיקות קיסריה, נמל תל אביב, הליכה למרגלות גן לאומי אפולוניה, שפך נחל שורק בחוף פלמחים, תל יבנה-ים, שמורת זיקים ועוד.

מתכנן השבילים שי יגל, המעורב בפרויקט, מוסיף עוד כי "התקווה היא שאנשים ילכו בשביל ויכירו דרך הרגליים גם את החופים הפחות מפורסמים. הרעיון הוא לייצר בשביל זה מסורת של הליכה, בדומה לשביל ישראל, שביל מים לים ואחרים". עוד הוא מספר כי "כחלק מעקרונות התכנון, אנו לא סוללים או מפתחים שבילים חדשים, אלא לוקחים מקטעים קיימים בשטח, חלקם מסומנים, והופכים אותם לשביל רציף".

אנדרטת השייטת בחוף שבי ציון. אליק אדלר, מערכת וואלה!
אנדרטת השייטת בחוף שבי ציון, שלידה עובר השביל/מערכת וואלה!, אליק אדלר
חוף הים, חיפה. ShutterStock
"הרעיון הוא לייצר מסורת של הליכה, בדומה לשביל ישראל". חוף הים בחיפה/ShutterStock

תחקיר בשטח: 250 ק"מ על "שביל הדייגים" בפורטוגל

כאמור, שפע של אתגרים ביורוקרטיים מורטי עצבים ניצבים בפני מי שלוקח על עצמו לתכנן שביל טיול חדש. נשאלת השאלה האישית - למה בכלל לטרוח? "הכל התחיל כאשר חזרתי ארצה לאחר 14 שנות עבודה בתפקיד משמעותי מאוד באו"ם", מספר אדלר. "אני בעצמי איש של טבע, ספורט וטיולים, וחיפשתי לעשות דבר-מה משמעותי. מאז ומעולם, הים היה בוער (או למעשה, רטוב) בעצמותיי. בכל מקרה, עם חזרתי, הגיעה אלי צעירה בשם טל קמחי. היא סיפרה לי על ניסיונה להרים את הפרויקט במסגרת אחרת, אך הדבר לא התרומם. היא אמרה לי 'זה תפור עליך'. וכך אכן היה. לא אני הגיתי את הרעיון הראשוני, אבל בשלב זה לקחתי על עצמי לנהל אותו".

הדבר הבא שאדלר עשה הוא לצאת וללמוד מה קורה בעולם הגדול. כחלק מהתחקיר, הוא טס לפורטוגל וצעד במשך 11 ימים רצופים ב"שביל הדייגים" (Rota Vicentina), שאורכו כ-250 ק"מ.

ובכלל, מעניין לגלות כי שבילי ים נפוצים במקומות רבים בעולם. לדבריו, שבילי החוף והים זוכים בשנים האחרונות לפופולריות הולכת וגדלה, ועשרות רבות של שבילים כאלה מצויים ברחבי העולם: בארצות הברית, צרפת, סקוטלנד, אירלנד ספרד, פורטוגל ועוד. מדי שנה, צועדים בהם עשרות אלפי בני אדם. "בין המטרות המשותפות לכל שבילי חוף אלה בולטת מטרת ההנגשה של חופי הים לציבור הרחב ושימת הדגש על זכותו של הציבור לנוע בחופשיות לאורך כל חופי הים", אומר אדלר.

שביל הדייגים בפורטוגל. Cat_s, ShutterStock
שימש השראה לשביל הים. "שביל הדייגים" בפורטוגל/ShutterStock, Cat_s
אליק אדלר בשביל הים. אליק אדלר, מערכת וואלה!
"שבילי ים נפוצים במקומות רבים בעולם". אליק אדלר ליד אחד השלטים/מערכת וואלה!, אליק אדלר

עוגנים על הדרך

מעבר לעבודות תכנון השביל הקפדנית, אחת השאלות המרכזיות בפרויקט, שלו שותפים גם יוסי דישון ופרופ' נגה קולינס-קריינר מאוניברסיטת חיפה, הוא עניין הסימון והשילוט. אדלר מציין כי מתוך התחשבות בעקרונות התכנון של השביל, הכוללים שאיפה לבולטות מינימלית בשטח, הובן כי בשלב הראשון של פיתוח השביל, האלמנט הפיזי היחיד שייבנה על תוואי השביל יהיה השילוט. על שילוט מסוג זה להיות בר-קיימא ולשרוד את התנאים הקשים של שפת הים: לחות גבוהה, רסס מים מלוחים, קרינת שמש חזקה, רוחות חזקות ועוד. במילים פשוטות, לא פלסטיק ולא ברזל.

הרעיון שנבחר: "עוגני דרך", שאותם מכנה אדלר בחיבה "עוגני מיל" (בדומה ל"אבני מיל", אותן אבני דרך ששימשו את הרומאים לציון מרחקים ברחבי האימפריה הרומית). "עוגני הדרך נבחרו גם כיוון שהם שואבים מ'רוח המקום' והיוו חלק מנוף הסביבה החופית, הארכיאולוגיה והמורשת הימית במשך אלפי שנים".

עוגני הדרך עשויים מאבן גלילית שמסותתת ידנית, כך שכל אחת מ-40 עוגני הדרך לאורך השביל, תהיה מעט שונה מרעותה. לצד עוגני הדרך, יוצבו שלטים בכל מקוטע, ובהם מידע שימושי, מפת המקטע ועוד.
עוגן הדרך הראשון הוצב בחודש נובמבר בראש הנקרה, וסימן את תחילת ביצוע סימון השביל. "המועצה האזורית מטה אשר הרימה ראשונה את יוזמת שביל הים והיתה החלוצה בפתיחת המקטע הראשון, שהוא גם הצפוני ביותר. למעשה, השותפים החשובים ביותר להקמת שביל הים הן הרשויות המקומיות והעיריות שלאורך חופיהן יעבור השביל. אנו נוקיר להם תודה על שיתוף הפעולה שלהן בהקמת השביל, שאף ישמש מעין 'שרשרת מחברת' בין כל הרשויות לאורך חופי הים התיכון של ישראל".

עוגן הדרך בראש הנקרה בשביל הים. אליק אדלר, מערכת וואלה!
"עוגני הדרך שואבים מ'רוח המקום' והיוו חלק מנוף הסביבה החופית". עוגן הדרך בראש הנקרה/מערכת וואלה!, אליק אדלר

שביל מקוון: האפליקציה כבר כאן

נוסף על סימוני הדרך, שביל הים ימותג ויסומן כתוואי הליכה מודרך ומקוון. באופן זה, המטיילים יוכלו להיעזר באפליקציית ניווט ומידע בזמן ובמיקום אמיתי וכן באתר אינטרנט. אלו נועדו להעשיר את חוויית ההליכה לאורך התוואי המסומן. כבר כיום, ניתן להוריד את אפליקציית Wishtrip, שבה מצוי המידע ההכרחי של שביל הים.

לדברי אדלר, הכלים הדיגיטליים הללו יאפשרו צפייה במפת המסלול, סימון מיקום המטייל וניווט בשטח, חיפוש מסלולים, קבלת מידע על נקודות עניין, חיפוש בזמן אמת של מידע לוגיסטי כגון מסעדות, הסעה ציבורית, חניונים, נקודות לינה ועוד.

אם כבר מדברים על לינות, האם ניתן יהיה לצעוד בשביל באופן רצוף, כמו שבשביל ישראל, וללון בשטח?
"נכון להיום, זוהי אחת מנקודות החולשה של השביל. נכון, ישנם כמה חניוני לילה בשמורות ובגנים לאומיים, כגון פלמחים, בית ינאי, אשקלון ועוד, וכן ניתן להקים אוהלים וללון במספר חופים שבהם הדבר מותר, בכפוף להוראות הרשות המקומית. אבל אין בשביל הים מקומות לינה מסודרים ואין עדיין מלאכי שביל כמו שיש בשביל ישראל. בהמשך, אנו מקווים ליצור שיתופי פעולה עם מושבים, קיבוצים ואפילו ערים שבהם יהיו פתרונות לינה עבור המטיילים".

מתי להערכתך הכל יסתיים ואפשר יהיה לגזור את הסרט בקצה האחר של השביל, בחוף זיקים?
"בעוד כשלוש שנים. אל תשכח שנדרשו 13 שנים להקים את שביל ישראל. יש לנו הרבה מאוד אתגרים בדרך. אנו זקוקים לשיתוף הפעולה של הרשויות המקומיות. הן השותפות החשובות ביותר שלנו".
עד אז, אפשר פשוט לצעוד לאורך כל קו החוף של ישראל? "כמובן. כל מי שרוצה ללכת היום מראש הנקרה לזיקים יכול לעשות זאת, תוך מעקפים כאלה ואחרים במקומות הלא נגישים. אני עשיתי זאת בעצמי, ואני מעריך שעוד עשרות אלפי ישראלים עשו זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully