וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה עדיין לא מאחורינו: המקומות המזוהמים ביותר בשדות תעופה

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 7:09

הקיץ החל רשמית היום, ויותר ויותר ישראלים יוצאים לחו"ל, והשיא עוד לפנינו. ולמרות שהטיסה עצמה נחשבת לבטוחה יחסית מבחינת העברת נגיפים, הרי שהדרך למטוס רצופה במכשולים: זיהומים, חיידקים ונגיפים שממתינים בכל מקום. כך תזהו את מוקדי הזיהום - וגם תימנעו מהם

אלו המקומות הכי מזוהמים במטוס/וואלה! תיירות

הקיץ רשמית החל היום (21 ביוני), וכצפוי קצב הטיסות הולך וגובר ועוד שיא הקיץ לפנינו. בישראל עולה מספר היוצאים לחו"ל מחודש לחודש, וגם בעולם מתחילים לטוס יותר עם השפעת החיסונים והירידה בתחלואת הקורונה. אז מעבר לקורונה, יש עוד מחלות ונגיפים שנוסעים נחשפים אליהם במעבר ומגע עם נוסעים אחרים בעולם.

רוב המומחים מסכימים כי הסיכון בחשיפה לנגיף הקורונה נמוך יחסית בתוך המטוס. זאת הודות למערכות סינון האוויר, לחובת חבישת המסכות במהלך הטיסה ולעובדה שכל הנוסעים במטוס פונים לכיוון אחד, ולא ממוקמים אלו מול אלו. אך מה קורה בדרך למטוס, ברחבי שדה התעופה? חשוב להקפיד ולזכור כי שדות תעופה, שמעצם טבעם הם הומי אדם, טומנים בחובם אינספור מוקדי זיהום.

"אין דבר גרוע יותר מלהיות חולה בחופשה," אומרת לורן בריאן, מומחית אמריקנית למניעת זיהומים
מהמרכז הרפואי UCHealth Valley Yampa שבקולורדו. "נמלי תעופה הם כמו קערית דחוסה של המוני בני אדם שמתערבבים זה בזה, יחד עם החיידקים והנגיפים שהם הביאו עמם".

ולמרות שהמגפה הובילה לכך שנמלי התעופה מחוטאים ומנוקים באופן תכוף וקפדני יותר, נראה שאי אפשר באמת להימנע ממגע עם חיידקים ושאר מזהמים. אתר Huffpost ראיין מומחים בתחום, והרכיב רשימה של המקומות המזוהמים ביותר בנמלי תעופה.

שדה תעופה נתב"ג. Shutterstock, ShutterStock
בישראל עולה מספר היוצאים לחו"ל מחודש לחודש. נתב"ג/ShutterStock, Shutterstock

משענות היד של כיסאות ההמתנה

רבים מגיעים לנמל התעופה, מאתרים את שער העלייה שלהם ופשוט יושבים לצדו עד לקריאה. אבל אם אתם מעוניינים לצמצם את החשיפה לחיידקים, לא בטוח שהרעיון הכי טוב הוא לשבת על כיסאות ההמתנה לזמן רב. פרופסור קלי ריינולדס מאוניברסיטת אריזונה אומרת כי "מוקדים רבים בנמלי תעופה מנוקים לעתים קרובות. אלו לא כוללים בדרך כלל את מסעדי הכיסאות באזורי ההמתנה של הטרמינל. לכן, אלו יכולים להוות 'נקודות חמות' להעברת נגיפים".

ואכן, מחקר שנערך בשנת 2018 מצא כי מסעדי היד בכיסאות באזורי שערי העלייה למטוסים היו מבין המזוהמים ביותר בנמלי תעופה. לכן, אם אתם מעוניינים לשבת, שקלו להעביר מגבון חיטוי על משענת היד, או פשוט הישארו לעמוד. ובכל מקרה, אל תשבו על הרצפה.

עוד בוואלה!

לא לגעת: המקום הכי מזוהם בטרמינל שכולנו נוגעים בו

לכתבה המלאה
שדה תעופה נוסעים דייט טיסה. ShutterStock
לא בטוח שכדאי לשבת על כיסאות ההמתנה לזמן רב. שדה התעופה בדובאי/ShutterStock

מעקות במדרגות/דרגנועים

אזורים נוספים בעלי תדירות מגע גבוהה שאינם מנוקים לעתים קרובות הם המעקות, כמו אלו שלצד גרמי מדרגות, דרגנועים ועוד. מצד שני, מומלץ מאוד להשתמש בהם, כדי שלא להסתכן בנפילה. לכן, געו - אבל שיטפו לאחר מכן היטב את הידיים או השתמשו בג'ל חיטוי. זוהי עוד סיבה טובה להמשיך ולשאת עמכם בתיק את מגבוני החיטוי מימי המגפה. אלו ישמשו אתכם גם לניגוב של אבזם חגורת הבטיחות במטוס, למשל.

שדה התעופה בדובאי, נובמבר 2020. זיו ריינשטיין
נוגעים בדרגנוע? שטפו ידיים לאחר מכן. שדה התעופה בדובאי/זיו ריינשטיין

מסכי מגע

צגי הצ'ק-אין לטיסה מהווים כר פורה לחיידקים. קשה לדעת כיצד ובאיזו תדירות מנקים אותם, לכן גם כאן - יש לחטא את הידיים לאחר נגיעה בהם. באחד המחקרים שנערכו בנמלי תעופה, נמצא כי מסכי המגע ניצבים במקום הראשון והלא מכובד של משטחים מזוהמים, עם כ-250,000 יחידות יוצרות מושבה (CFU) של חיידקים לאינטש, כאשר באחד מהמסכים שנדגמו במחקר טיפס המספר ליותר ממיליון.

צ'ק אין שדה תעופה עמדת כרטוס אוטומטית. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
מסכי מגע מקלים על הצ'ק-אין, אך מהווים כר פורה לחיידקים/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

מכלי אשפה

בשנת 2018 פרסמו חוקרים מבריטניה ופינלנד מחקר על הימצאות נגיפים בנמלי תעופה. הם ליקטו דגימות בתוך וסביב נמל התעופה של הלסינקי ומצאו כי מגשי הפלסטיק ופחי האשפה בעלי המכסה הסגור היוו את הפוטנציאל הגבוה ביותר לסיכון. בין השאר, הם מצאו כמות גבוהה של נגיפי אדנו (הגורמים למחלות נשימה). במחקר אחר, התגלו במקומות אלו גם חיידקים צואתיים ברמה גבוהה העלולה לגרום למחלות.

שדה תעופה נתב"ג. Shutterstock, ShutterStock
מגשי פלסטיק ופחי האשפה בעלי פוטנציאל גבוה לסיכון. נתב"ג/ShutterStock, Shutterstock

ברזיות וקולרים

מחקר שנעשה לפני שנים ספורות, מצא כי כפתורי ההפעלה של קולרים וברזיות בנמלי תעופה מכילים כמות גבוהה מאוד של מושבות חיידקים. מסיבה זו, במהלך מגפת הקורונה העולמית, הוגבלה הגישה לברזיות וקולרים בנמלי תעופה רבים בעולם. אם אתם חייבים להשתמש בהם כדי למלא את בקבוק המים שלכם, הקפידו ללחוץ על כפתור ההפעלה שלהם באמצעות המרפק.

ילדה שותה מברזיה. ShutterStock
קולרים בשדות תעופה מכילים כמות גבוהה של מושבות חיידקים/ShutterStock

משטחים בשירותים הציבוריים

אנו תמיד עירניים וזהירים יותר בנושא היגיינה כאשר אנו פוקדים את השירותים הציבוריים. אך בנמלי תעופה, יש להישמר שבעתיים. כידוע, את נמלי התעופה פוקדים מדי יום המוני בני אדם מרחבי העולם, מה שמעלה את הסיכון לחשיפה למחלות מידבקות. נכון, חדרי השירותים בהם מנוקים באופן תדיר וקבוע, אך מצד שני, נעשה בהם שימוש רב ורציף, במיוחד בנקודות כגון ברזים, ידיות דלתות התאים, דלת הכניסה למתחם ועוד. לכן, בשום אופן אל תדלגו על שטיפת הידיים, והימנעו מלגעת בפנים שלכם כל עוד לא חיטאתם את הידיים.

שלט שירותים בשדה תעופה. ShutterStock
ביקרתם בשירותים? בשום אופן אל תדלגו על שטיפת הידיים/ShutterStock

כל מקום הומה אדם

ככלל, נסו להימנע מהגעה לאזורים צפופים בנמלי תעופה. חיידקים מופצים באמצעות מגע עם אחרים ועם משטחים ציבוריים, לכן ההגנה הטובה מכל היא להימנע מקירבה יתרה לאנשים אחרים.

ותמיד עדיף, כאמור, לשאת עמכם מגבוני חיטוי. אלו ישמשו אתכם לא רק לצורך ניגוב משטחים ציבוריים, אלא גם לחיטוי הטלפון שלכם, שנוטה "לאסוף" עמו שפע של חיידקים ונגיפים. בנוסף, תמיד הקפידו לשטוף ידיים לפני שאתם אוכלים, ובכל מקרה, הימנעו ממגע בפניכם.

מעבר לכך, יהיה זה רעיון טוב לחבוש את המסכה גם בשדה התעופה באופן כללי, גם אם לא מדובר בחובה רשמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully