וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשנחלי הצפון "סגורים": 10 טיולי מים ונחלים לשרב של פסח

עודכן לאחרונה: 24.4.2024 / 7:56

פותחים את חול המועד עם שרב - אז איזה חובבי טבילות אתם? בין מפלים שוצפים? בנחלים רדודים שסבך צמחייה מסתיר אותם? מסתבר שגם כשנחלי הצפון "מחוץ לתחום", יש המון מקומות שבהם תוכלו לטבול בהם בשרב של פסח. רק תביאו בגד ים

נחל צלמון/צילום: איל שפירא

יש אנשים שמטיילים בפסח עם מגדיר צמחים, אבל כדאי גם לטייל עם בגד ים כי חול המועד מתחיל עם שרב וחייבים איזה מקור מים מרענן על הדרך. וגם כשבימים אלה חלק גדול מנחלי הצפון "סגורים", יש מספיק מקומות לטבול בהם - בצפון הקרוב, במרכז וגם בדרום. לכם לא נותר אלא לבחור את טיול המים שלכם.

לעוד הצעות למסלולים - היכנסו לעמוד הטיולים המיוחד שלנו לפסח

נחל לקטנטנים: עין אביאל בנחל תנינים

בנחל תנינים היו פעם תנינים. היום, יש פה בעיקר ילדים. הסיבה: מסלולי טיול רבים בנחל כוללים טבילות רדודות להפליא. אחת הפנינות היותר אהובות בנחל היא עין אביאל - מעיין חמוד שמשום מה יש לו כמה כפילים באזור, עם שם זהה. אבל לכם זה לא אכפת - מה שחשוב הוא שתגיעו לנחל ותמצאו לעצמכם את בריכת הטבילה האולטימטיבית, במקטע שבין אביאל ועמיקם. אחרי הטבילה, אפשר גם להגדיל ולצעוד לצד הנחל, תוך חיפוש פינות סתלבט נוספות, מפלים קטנים ושאר נקודות מנצחות לפיקניק מוסתר באדיבות צמחי קנים סבוכים.

לדעת עוד: בווייז "עין אביאל". אורך המסלול: החל מכמה מאות מטרים, לפי החשק.

עין אביאל בנחל התנינים. זיו ריינשטיין
עין אביאל בנחל התנינים/זיו ריינשטיין

נחל ערוגות בגרסה משפחתית קלילה

המטיילים הרבים שמגיעים בפסח לשמורת טבע עין גדי, פוקדים בעיקר את נחל דוד, שמציע מסלולים קלילים יחסית לנחל ערוגות הסמוך, שאף הוא נמצא בתחומי השמורה. אבל מסתבר שגם בנחל ערוגות יש מסלול משפחתי קליל ומעגלי. הוא אמנם אינן כולל את "הבריכות העליונות" הציוריות וגם לא את המפל הנסתר, אבל מצד שני - הוא בהחלט ייתן לקטנים שלכם טעימה של נווה מדבר פראי, כולל המון שפריצים.

למסלול הזה יש אפילו שם רשמי למחצה: "מסלול הבריכות התחתונות". כל מה שצריך זה להיכנס לשמורה, לצעוד בשביל בסימון אדום ולהגיע אל עולם המים והגליצ'ות. את הדרך חזרה עושים ממש בתוך המים, בשביל בסימון כחול.

לדעת עוד: בווייז "שמורת טבע עין גדי". אורך המסלול כ-3 ק"מ. הכניסה בתשלום (28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד. חינם למנויי מטמון).

נחל ערוגות. yz_photography_, באדיבות המצולמים
נחל ערוגות/באדיבות המצולמים, yz_photography_

נחל צלמון, קטן וחמוד

אנחנו יודעים, אמרנו "נחלי הצפון סגורים". אבל נחל צלמון הוא צפון מתון יותר. נקרא לזה "צפון תחתון". אז אם המצב בפסח מאפשר, אנחנו בהחלט ממליצים לטייל לצד הנחל הקטן והחמוד הזה, שגם יפציר בכם לטבול בכמה בריכות רדודות שנמצאות בו. רק שימו לב לפני הטיול לברר באתר רשות הטבע והגנים האם נרשמה בו רמת זיהום בעייתית. כי אביב עכשיו ויש פרות שרועות שעושות לפעמים קצת בלגן. אז ליתר ביטחון.

ולצד המים תמצאו צמחי גדות, בוסתנים חמודים ושרידי טחנות קמח עתיקות שישלימו לכם את התמונה. המסלול אמנם קווי, אבל הוא כה קל וקצר, שלא תהיה בעיה לשלוח נהג תורן לנקודת ההתחלה.

לדעת עוד: אורך המסלול כ-1.5 ק"מ לכל כיוון. בווייז "גן לאומי נחל צלמון". לנקודת הסיום: "נחל צלמון - סוף מסלול".

נחל צלמון. איל שפירא, מערכת וואלה!
נחל צלמון/מערכת וואלה!, איל שפירא

נחל קיני, בקטנה

לפעמים נראה שהמילה "נחל" קצת גדולה על פלג המים הרדוד והצר של נחל קיני, אבל אם אתם עם קטנטנים, זה יכול להיות טיול משפחתי קצר ומושלם (הנערך על סימון שבילים אדום). ועוד יתרון: הוא שוכן לצד צומת מגידו, קרוב יחסית למרכז הארץ. יש פה צמחיית נחל עשירה שכיף לקטנים להתחבא בה, וגם שרידי טחנת קמח. אורך המסלול המלא כ-2 ק"מ (מעגלי), אבל אפשר פשוט להגיע, לטבול ולתפוס פינה בצל לחצי יום.

לדעת עוד: בווייז "נחל קיני". שימו לב שאתם מגיעים מצפון לצומת מגידו, אל דרך עפר שתוביל אתכם למים.

נחל הקיני. איל שפירא, איל שפירא
נחל הקיני/איל שפירא, איל שפירא

טבילות פחות מוכרות בנחל פרת

כולם מכירים את שמורת טבע עין פרת, שבה חלק מוסדר עם נחל זורם ובריכות טבילה מענגות. רבים גם מכירים את בריכת מעיין עין מבוע בהמשך הנחל, שזורם מאזור ירושלים ועד לצפון ים המלח, סמוך ליריחו. שני אלו יהיו כנראה מלאים במטיילים במהלך החג, ולכן נשלח אתכם לטיול מעט יותר אתגרי בנחל, אבל עם המון נופי פרא מדבריים.

הטיול בחלק זה של נחל פרת (ואדי קלט) מתאים בעיקר למשפחות חובבות לכת. תחילתו במצפה שחרית, ליד כיכר הכניסה ליישוב נופי פרת. מכאן יורדים בתלילות את עומק הוואדי, חוברים לסימון השבילים הכחול ופונים איתו ימינה (מזרחה). הבריכה הראשונה היא בריכת הנקיק שבה מפל רועש. כמה מאות מטרים מזרחה משם, מחכה לכם בריכה הרבה יותר יפה, עמוקה וגדולה. אל תעזבו אותה, כי מכאן ועד נקודת הסיום מצפה לכם עלייה מפרכת (על שביל שחור), אז תהנו כל עוד אתם יכולים. נקודת הסיום היא מצפור השישה, לצד היישוב כפר אדומים.

לדעת עוד: אורך המסלול כ-3.5 ק"מ (רמת קושי בינונית). בווייז: "מצפה שחרית" (נקודת הסיום אינה רחוקה וניתן לתפוס אליה טרמפ או לצעוד כ-20 דקות ברגל). המסלול נמצא בשטחי יו"ש.

נחל פרת ואדי קלט. ארבל גולן, החברה להגנת הטבע
נחל פרת ואדי קלט/החברה להגנת הטבע, ארבל גולן

נווה מדבר של פעם: נחל ייט"ב - עוג'ה

אם הסתובבתם בשנים האחרונות בקבוצות הנכונות ברשתות החברתיות, ודאי צפיתם ב"מגלשה" של נחל ייט"ב - עוג'ה המתפתל בבקעת הירדן. זוהי מגלשת בטון ארוכה שבה זורמים בפראות מי הנחל, הישר אל בריכת מים. רבים אכן מגיעים וגולשים בה (אנחנו לא ממליצים, מחשש לפציעות), אבל מפספסים את המשך הנחל: הליכה לא ארוכה במעלה הנחל תביא אתכם אל בריכות מים עטורות דקלים שנראות כמו נווה מדבר קלאסי. נכון, לא תמיד נקי פה, אבל יש מקומות שבהם זה באמת נראה כמו קסם.

כל מה שצריך לעשות הוא להמשיך עם הרכב עד לחנייה לצד הנחל, ומשם לצעוד כקילומטר עד שתופסים את הפינה הטובה שלכם. המסלול נמצא במזרח השומרון - מומלץ להגיע בקבוצה.

לדעת עוד: כיתבו בווייז המגלשה עוג'ה (ניתן להגיע מכביש 90). אורך המסלול: 2-1 ק"מ, לפי החשק.

נחל ייט"ב ואדי עוג'ה. איל שפירא, מערכת וואלה!
נחל ייט"ב ואדי עוג'ה/מערכת וואלה!, איל שפירא

זורמים עם הירקון

הירקון זוכה ליחסי ציבור די גרועים מבחינת איכות המים שלו. במקרים מסוימים ובחלקים מסוימים שלו, הדבר אמנם נכון. אבל יש בו נקודות שבהחלט אפשר לטבול רגל וחצי ויותר מכך. הנחל, שמתפתל לאורך של כ-28 ק"מ מאזור ראש העין ועד לשפכו בנחל תל אביב, מציע למי שמתמסרים אליו נופים פסטורליים להפליא. אחד מהם הוא המפל הנסתר (שלא כל כך נסתר וגם לא כזה מפל - אבל בואו, אתם בירקון). כאן מחכה לכם בריכה טבעית גדולה מאוד, באזור שבו המים טובים. ומבסיס יש המון פינות סתבלט מעולות לפיקניק. אופציה סמוכה נוספת היא אזור בית לאה על הנחל - בריכת מים שממתינה הלכם ליד בית פרדס נושן.

לדעת עוד: בווייז "המפל הנסתר שרונים" וגם "בית לאה". אורך המסלול: כמה מאות מטרים, לפי החשק.

נחל הירקון באזור בית לאה. זיו ריינשטיין
נחל הירקון באזור בית לאה/זיו ריינשטיין

נחל קיבוצים: טיול מים אמיתי

מה יותר כיף מטבילה בנחל? הליכה בנחל. מה שקרוי "טיול מים". ואת זה בדיוק מציע נחל קיבוצים למשפחות עם ילדים שיודעים לשחות. כאן, בעמק המעיינות, מציע בנחל מסלול הליכה רטוב וקצת הרפתקני, שכולל מפגש עם צינורות בטון שבעצמם מהווים אטרקציה. אה, וגם אי אפשר ללכת לאיבוד - אתם פשוט הולכים עם הנחל וחוזרים באותה הדרך או בשביל העפר המקביל אליו.

לדעת עוד: בווייז "נחל הקיבוצים".

נחל הקיבוצים. איל שפירא, אתר רשמי
נחל הקיבוצים/אתר רשמי, איל שפירא

המפלים הלבנים ליד עין הנצי"ב

השם "מפלים לבנים" אמנם טומן בחובו הבטחה להרפתקה, אבל בואו נתחיל בהורדת ציפיות קלה. כשהם זורמים, הם זורמים מעולה. אבל מאחר שלא מדובר בזרימה טבעית, יכול להיות שתגיעו והכל יהיה יבש. או מקסימום לח. אז הכינו לעצמכם תוכנית חלופית.

המפלים הלבנים הם זרמי מים שקצף לבן ועסיסי עוטף אותם, והם זורמים בלב צמחייה שופעת לא הרחק מעין הנצי"ב שבאזור בית שאן. יש פה אפילו בריכת טבילה קטנטנה, שהילדים ישמחו לאמץ. המים עצמם הם עודפים שמגיעים מתחנה קטנה לייצור חשמל. אל דאגה, אין בהם חשמל. רק קצף לבן שמצטלם נהדר. אשר גם ממש לעשות מסלול הליכה בתוך המים, שמגיעים למקסימום לגובה מותני מבוגר. רק שימרו היטב על הילדים.

לדעת עוד: בווייז "המפלים הלבנים (עין הנצי"ב)". אורך המסלול: כמה שמתחשק.

חוויה צפונית בירדן הדרומי

נכון, בחגים הירדן הדרומי הוא אתר טיולים+רחצה פופולרי, אבל בזכות אורכו של המסלול, גם כשיש פה מטיילים רבים, תוכלו למצוא לעצמכם פינה יחסית שקטה. הירדן הדרומי הוא החלק של הנהר שנפלט מחלקה הדרומי של הכנרת. כאן הוא שקט ורגוע (אך בהחלט עמוק!). יש לצדו המון עצי אקליפטוס שמחלקם תלויים חבלי טרזן שיעיפו אתכם למים. פיקניק הוא חובה, בזכות יופיו של המקום, שאותו לא קל לעזוב במהרה. הטיול שלכם נערך בגדה המערבית של הנחל, תוך מפגש עם גשרי תשתיות וגם כמה נוטריות אמיצות שמציצות מהסבך.

לדעת עוד: בווייז "אתר ירדנית" מכאן הולכים אל החל ועל השביל בסימון כחול, עד שמתעייפים וחוזרים באותה דרך או בדרך עפר מקבילה. אורך המסלול: 1-2 ק"מ, לפי החשק.

נהר הירדן הדרומי. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
נהר הירדן הדרומי/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

* האתרים בכתבה זו אינם אתרי רחצה מוסדרים, אין בהם שירותי הצלה והכניסה למים על אחריות המטיילים בלבד. הקפיצה למים אסורה ומסוכנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully