וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמויות מן העין: הבריכות הנסתרות של נחל פרת

עודכן לאחרונה: 5.4.2023 / 7:44

איפה אתם רוצים לבצע את טקס פתיחת עונת המעיינות שלכם? לנו כבר יש תשובה ברורה: שתי בריכות פחות מוכרות בנחל פרת שבמדבר יהודה. זה הזמן להשליך הצדה את הכרבולית, להשמיש את בגד הים ולצאת לדרך, אל נווה מדבר שלא תרצו לעזוב

בריכות מים, נחל פרת (ואדי קלט)/צילום: איל שפירא

אי אפשר להתרגל לזה. לרגע הזה שבו אתה צועד במסלול הטיול שלך, ואז, בלי שום הכנה מראש, אתה שומע את המים. אתה עדיין לא רואה אותם, אבל הסאונד הרטוב הזה אופף אותך, מושך אותך באף קדימה וההליכה שלך הופכת להיות נמרצת יותר. הכל כדי לראות בעיניים את מה שאתה שומע כבר דקות ארוכות באוזניים.

מחפשים מסלול לפסח? היכנסו לעמוד הטיולים לחג של וואלה!

בקיצור, מי שאומרים "מאושר כמו ילד בחנות צעצועים" לא ראו מימיהם "מאושר כמו מטייל במדבר ששומע מים".

ואז זה מגיע - ואתה מוצא לעצמך את חלקת האלוהים הקטנה. ועוד אחת. ועוד אחת.

זה בדיוק מה שיפה בנחל פרת (ואדי קלט) שבצפון מדבר יהודה: הנחל הזה תמיד מפתיע, תמיד אפשר למצוא בו עוד בריכות, מפלונים ופינות רביצה שהם נווה מדבר קטן ואישי.

טיול מים בנחל פרת. איל שפירא
תמיד מפתיע ואפשר למצוא בו עוד בריכות, מפלונים ופינות רביצה. נחל פרת/איל שפירא
ואדי קלט נחל פרת. איל שפירא
נווה מדבר קטן ואישי. ואדי קלט-נחל פרת/איל שפירא

גם בנחל לא סודי מסתתרים סודות

נחל פרת הוא כבר מזמן לא סוד. נדמה כי בתקופת הקורונה, כולם גילו את שמורת הטבע היפהפייה הזו, והסתערו עליה. את מרב תשומת הלב תפסו שלושת המעיינות העיקריים של הנחל, שמתחיל את חייו סמוך לירושלים ונשפך כעבור כ-30 ק"מ באזור צפון ים המלח, סמוך ליריחו. המעיינות הללו הם עין פרת - מתחם מוסדר שהכניסה אליו בתשלום, וכן עין מבוע ועין קלט, שאליהם הכניסה בחינם.

עוד טיולי אביב:
מסלולי המשפחות הכי טובים בישראל
שביל הגולן: מדריך לטיול הכי יפה שתוכלו לעשות עכשיו
שביל מגידו: מסלול טיול חדש ויפהפה ברמות (מנשה)


אבל בין שלושת הנקודות הללו, מסתתרות עוד המון פינות מסתור נהדרות. אז למה לא מסתערים עליהן? כי לא כולם יכולים או רוצים לצאת להליכה מדברית שאורכת יותר מדקות ספורות.

אז מאחר שהאביב כבר נתן את הסיפתח שלו, זה הזמן להשליך הצדה את הכרבולית, להשמיש את בגד הים ולצאת לדרך. את כל הפרטים הטכניים תקבלו בסוף הכתבה. הנה, מתחילים.

בריכת הנקיק בנחל פרת. איל שפירא
פינת טבילה פחות מוכרת בוואדי קלט. בריכת הנקיק בנחל פרת/איל שפירא
נחל פרת. איל שפירא
מנקודה גבוהה זו תוכלו לצפות ברוב מסלול הטיול שלכם/איל שפירא

הנוף אוחז בעיניים ולא מרפה

נקודת ההתחלה של המסלול היפה הזה היא במצפור שחרית, לצד כיכר הכניסה ליישוב נופי פרת. ומה שיפה בנקודת ההתחלה הזו הוא לא רק הנוף המדברי שאוחז בעיניים שלכם ולא מרפה, אלא בעיקר העובדה שמנקודה גבוהה זו תוכלו לצפות ברוב מסלול הטיול שלכם, כולל אזור נקודת הסיום. וזהו בהחלט יתרון גדול עבור טיפוסים שאוהבים לדעת מהיכן הם באים ולאן הם הולכים.

מצפור שחרית מאכלס כמה ספסלים מול הנוף ועצים נותני צל - נקודה מעולה לנשנוש בוקר פלוס קפה. מכאן יורדים על מסלול מסומן ירוק. שימו לב: המסלול נראה היטב בשטח, אך אינו מופיע בחלק מאפליקציות הניווט.

הירידה מעט תלולה, ואם אתם עם ילדים, לכו איתם בזהירות. בתוך דקות ספורות תיטמעו בנוף המדברי, וזה המקום לדעת שלמרות שהוא מתפתל במרחב מדברי, נחל פרת שופע מים כל השנה בזכות מי הגשמים שמחלחלים באזור הרי יהודה ופורצים כאן בחדווה. הנחל הזה משך אליו מאז ומעולם מתבודדים, נזירים ונביאים, בהם ירמיהו ואליהו. גם הם, כמוכם, באו בעקבות המים ונשארו בזכות הזולות.

לאחר כ-700 מטרים של ירידה, מגיע אותו רגע שבו סאונד המים נשמע היטב. עוד כמה עשרות מטרים, ואתם כבר על המים. כעת, חפשו את סימון השבילים הכחול, ופנו איתו ימינה (מזרחה). תוך דקה וחצי תגיעו אל אחת הבריכות היפות של נחל פרת: בריכת הנקיק, שאליה נופל מפל סואן. בעזרת יתדות מתכת (עוד אלמנט שכל ילד וילדה ישמחו לאמץ בטיול) מגיעים לנקודת תצפית מעולה על המים. אם אתם בעניין של טבילה, המשיכו מזרחה עוד כמה מטרים על השביל הכחול, אגפו את בריכת הנקיק מהצד והגיעו אליה מהמקום שבו היא רדודה.

המים קרים. לא קפואים, אבל בהחלט נסבלים. ואם אתם ילדים, לא תרגישו בכלל בקור. כי ילדים, כשהם נרגשים לפגוש מים בטיול - לעולם לא קר להם. בדוק.

נחל פרת. איל שפירא
ימי האביב הם ימים שבהם מדבר יהודה עדיין ירקרק מצמחייה/איל שפירא
טיול מים בנחל פרת. איל שפירא
בנחל פרת יש המון מקומות שאפשר לשבת לצד הבריכה בנוחות/איל שפירא

חובה להצטלם מתחת למפל

השביל הכחול ממשיך לצד הנחל, והוא יספק לכם נקודות מנוחה נוספות לצד המים. קחו את הזמן, כי הטיול הזה יותר קצר ממה שנראה לכם. עוד 20-15 דקות הליכה, והגעתם אל בריכה נוספת. אין לה שם רשמי, אבל יש לה קהל מעריצים מקומי אדוק, ויש סיכוי גדול שתפגשו פה בני נוער מכפר אדומים ונופי פרת, שאימצו את המקום ומדלגים אליו בקלילות מביתם בדיוק כמו שהילדים שלכם מדלגים לגינה הציבורית הסמוכה אליכם.

גם כאן יש מים עמוקים ומפל רועש, אבל בשונה מבריכת הנקיק, יש פה המון מקומות שאפשר לשבת לצד הבריכה בנוחות. רק קחו בחשבון שבסופי שבוע יכול להיות כאן קצת עמוס. אז בואו מוקדם, או ביום חול. כן, בהחלט שווה להבריז מהעבודה בשביל המקום הזה.

אחרי שטבלתם, שחיתם, צללתם וביקשתם מזרים שיצלמו אתכם מתחת למפל, הגיע הזמן לעשות את מה שהדחקתם בכל הזמן שבו כייפתם: לטפס בחזרה למעלה. כדי לעשות זאת, ממשיכים מזרחה עם השביל הכחול ולאחר דקה וחצי בדיוק מגיעים לפיצול שבילים. כעת פונים ימינה לשביל מסומן שחור, שייקח אתכם מעלה, אל נקודת הסיום.

העלייה לא פשוטה, אבל אם תעשו הפסקות, היא בהחלט נסבלת. למעשה, נראה כי אין עלייה שהיא קשה מדי - יש אנשים שממהרים מדי. אז קחו שוב את הזמן, טפסו באיזי, תהנו מהנוף, והיעד יגיע הרבה יותר מהר ממה שחשבתם.

היעד הזה הוא מצפור השישה שלצד היישוב כפר אדומים. מצפור נוף מרשים זה מנציח שישה מטיילים שנרצחו על ידי מחבלים בשנות ה-90 כאשר טיילו בנחל פרת: דרור פורר, אהד בכרך, ליאת קסטיאל, ערן בחר, אורי שחור וחגית זביצקי ממצפור השישה, אחרי שתסדירו את הנשימה, צעדו לצד הכביש שמוביל מכפר אדומים לנופי פרת, אל הרכב שמחכה לכם - עניין של כ-800 מטרים. ועדיף כמובן לשלוח נהג תורן להביא את הרכב, בזמן שאתם גונבים עוד כמה דקות מול הנוף המדהים של נחל פרת, ומבטיחים לעצמכם להגיע לכאן שוב ממש בקרוב.

בריכת הנקיק בנחל פרת. איל שפירא
אחת הבריכות היפות של נחל פרת: בריכת הנקיק, שאליה נופל מפל סואן/איל שפירא

הגעה ושאר עניינים

אורך המסלול: כ-3.5 ק"מ. רמת קושי: בינונית. מתאים למשפחות חובבות הליכה.
נקודת ההתחלה והסיום: "מצפה שחרית" בווייז (בכיכר הכניסה ליישוב נופי פרת).
אפשר גם לבצע מסלול קווי מקוצר (כ-3 ק"מ): יורדים לנחל ממצפה שחרית, טובלים בבריכת הנקיק, וחוזרים לרכב באותה הדרך.
שימו לב: המסלול נמצא בשטחי יו"ש. לא מומלץ לטייל בו לבד. בריכות המים בנחל אינן אתר רחצה מוסדר והכניסה אליהן על אחריות המטיילים. הקפיצה למים מסוכנת בשל הימצאות סלעים גדולים בבריכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully