וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להירטב מבלי לשלם: 7 מסלולי מים אביביים למשפחה

22.4.2022 / 5:30

חודש אפריל הוא הזמן שבו המים כבר לא כל כך קרים, מזג האוויר חם (מי אמר שרב?) והנוף עדיין ירוק ופורח - אז למען הנפש שלכם ושל ילדכם, קבלו 7 מסלולי מים נהדרים. וגם: שיטה מיוחדת להתגבר על הקור הראשוני במים

נחל ומפל הג'ילבון/צלם: זיו ריינשטיין עורך: רן צימט

כשהאביב מפציע, התירוצים נעלמים: טיולי המים בעונה הזו הם הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות למען הנפש שלכם. למה? כי המים כבר לא כל כך קרים, והנוף עדיין ירוק ופורח. בכל זאת קר לכם? קבלו שתי שיטות מוזרות (אך יעילות) להתגבר על הקור.

עוד טיולי מים בוואלה! תיירות:
המג'רסה: הילדים שלכם יזכרו את הטיול הזה לעד
ברגוע: 7 מעיינות לטיולים משפחתיים בפסח
מצאנו את עולם המים: רק 80 דקות מתל אביב


מכירים את הסרטונים האלה ביוטיוב, של כל מיני טיפוסים סיביריים שעומדים על משטחי הקרח האינסופיים, עם תחתונים לגופם וחיוך מטופש עם פניהם? רגע לפני שאתה מבינים מה קורה, הם מזנקים אל פתח בקרח, הישר למים הקפואים, ויוצאים בלי פגע. עם אותו חיוך, אלא שהפעם מדובר כנראה בעווית.

גם בארץ יש כאלה, וגם בימים הכי חורפיים תמצאו אותם מזנקים למעיין קפוא. וכן, גם להם יש את אותו חיוך/עווית.
כשהאביב מגיע הם נעלמים מהנוף, ומשאירים את המעיינות לשאר בני התרבות. כלומר - לכם.

בכל זאת קצת קר לכם? לפני שאתם נכנסים למים, חפשו איזה סרטון סיבירי בנייד. מבטיח לכם שתקבלו אומץ. לא עזר? הנה סוד שגילתה לי פעם זרה מוחלטת במעיין קריר: "שים את יד ימין במים והרטב את החזה שלך, איפה שהלב נמצא. פעמיים-שלוש כאלה, ואתה נכנס למים בקלילות". זה נשמע כמו קלישאת ניו-אייג' - אבל בחיי שזה עובד. קבלו שמונה טיולי מים שבהם תוכלו לבדוק אם אני צודק.

ספוילר:
אני צודק.

1. נחל גילבון

אומרים שאם אתה נמצא רק במקום השני, אתה מתאמץ יותר. ובדרך כלל, כשהם אומרים - הם צודקים. זהו המקרה של מפל גילבון, השני בגובהו בגולן, אחרי מפל גמלא. אבל כדי להגיע לשואו שהוא נותן, צריך ללכת קצת ברגל. בקטנה.

מתחילים בחורשת אקליפטוס ויורדים לנחל בקלות יחסית עם המסלול המסומן אדום. מגיעים לנקודת תצפית אל מפל דבורה הננסי. עוד כמה עשרות מטרים ותגיעו לצומת שבילים. יש לכם כוח? עלו על הכחול לכיוון חורבת דבורה. חוזרים באותה הדרך, חוברים שוב למסלול האדום, חוצים פה ושם את הנחל ומוצאים בריכות טבילה שוות. הליכה נוספת, בגדה הדרומית, והשביל האדום ייקח אתכם לתצפית יפהפייה על מפל גילבון: כ-40 מטרים של שצף-קצף. אם יש לכם מצב רוח אתגרי, רדו לבריכת המפל. כי אם כבר טובלים - אז כמו שצריך.


כמה וכמה: 3 ק"מ / רמת קושי בינונית.
הידעת? השם הפופולרי "ג'ילבון" מקורו בטעות. שמו הערבי של נחל גילבון הוא הוא ג'לבונה.
מתאים לילדים: מגיל חמש.
פיקניק במרחק נגיעה: בריכות זעירות, מפלונים והרבה שלווה בעינות סלוקיה (עינות עדן) ליד קצרין.
הגעה: כקילומטר וחצי צפונית-מזרחית לצומת נשוט שבכביש 91 מחפשים שלט הכוונה לנחל. מכאן יורדים לדרך עפר מסומנת באדום, ולאחר כ-1.5 ק"מ ישנו מפגש שבילים. פונים ימינה, ואחרי כמה מאות מטרים מחנים לצד שרידי מבנים.

נחל ג'ילבון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
בריכות טבילה שוות. מפלון מים בג'ילבון/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

2. בריכות שכוי בנחל עמוד

בעודכם טובלים בבריכות שכוי, יהיה לכם קר מדי מכדי לחשוב מה פירוש המילה שכוי. יש לכך שתי תשובות - קצרה וארוכה. הקצרה: תרנגול. הארוכה: לא בדיוק תרנגול, אלא תת-משפחה במשפחת הפסיוניים שבסדרת התרנגולאים. אוקי, נישאר עם תרנגול.

אל בריכת שכוי שבנחל עמוד אפשר להגיע כמו כולם, מחניון נחל עמוד שליד בית שמאי, ואפשר גם ללא תשלום, הישר מכביש 89. לאחר שמחנים, חוברים למסלול ירוק שיוריד אתכם לכיוון דרום-מערב. ההליכה נערכת לצד נחל ביריה, ובתוך כמה מאות מטרים תגיעו לערוצו של נחל שכוי. החורש הירוק שברקע מתחלף בחורש עוד יותר ירוק כאשר מגיעים אל בריכות המים היפות, המנצנצות בקרני השמש תחת עצי דולב ענקיים.

אחרי הטבילה, מומלץ לצעוד לכיוון צפון-מערב על תוואי נחל עמוד (סימון שחור), לדגום בריכות נוספות וגם גשרון יפה ובוסתנים מטופחים. אפשר לחזור באותה הדרך, אך אם הגעתם בשתי מכוניות - להמשיך על השביל השחור דרך נחל מירון עד חניון מירון שעל כביש 866.

כמה וכמה: 3.5 ק"מ (5.5 למסלול קווי) / בינוני
הידעת? עד אמצע המאה ה-20 הסתובבו כאן נמרים. האחרון ניצוד ב-1954.
מתאים לילדים: מגיל 5
פיקניק במרחק נגיעה: מים בלב היער ותחושה של ניתוק: עין ביריה ביער ביריה.
הגעה: מכביש 89, כ-1.4 ק"מ דרומית לצומת עין זיתים. נקודת ההתחלה מסומנת בסימון ירוק.

בריכות שכוי. צילום: איל שפירא,
הילדים ייהנו לשכשך תחת עצי דולב ענקיים. בריכות שכוי/צילום: איל שפירא

3. נחל כזיב

נחל כזיב הוא נחל עם אינטליגנציה רגשית. למה? כי הוא יודע מתי בדיוק פוקעת סבלנותם של המטיילים ומתי הם כבר רוצים לראות מים. ובדיוק כשזה קורה - המים מופיעים. יש לא מעט מסלולים שייקחו אתכם אל כל הטוב שהנחל מציע, אבל כדי ליהנות מכל העולמות, כדאי לשנס מותניים, להבטיח דמי כיס מוגדלים לילדים אם לא יתלוננו, ולעשות את המסלול הארוך.

המסלול יפגיש אתכם עם שרידיו המפוארים והפוטוגניים של מבצר מונפורט היפה, עם שבילים קסומים בלב החורש וכמובן, עם בריכות טבילה נהדרות, שבראשן מככבת זו של עין תמיר.
מהחנייה יורדים לכיוון המונפורט בשביל אדום. המבצר הצלבני מתגלה בשלבים, חושף את עצמו בזהירות, עד שהוא מתגלה במלואו ונותן בום למוח. עלו אליו, חקרו את מגדליו וצפו לנוף ממרומיו - זוהי אחת מנקודת התצפית היפות בגליל המערבי.

מכאן ממשיכים בשביל האדום, יורדים עד לערוץ נחל כזיב ועולים על השביל הירוק מזרחה (ימינה), עד שמגיעות בריכות המים - כל אחת יותר יפה מחברתה. המתח כאן נבנה היטב, עד לשיא: עין טמיר. יש פה בריכות שקועות בין סלעים וגם ניקבה חצובה שאפשר להיכנס אליה. כיף גדול. מכאן חוזרים שוב כ-200 מטרים בשביל הירוק, חוברים לשביל השחור ועולים למצפה הילה, תוך התנשפויות קולניות..

כמה וכמה: 8 ק"מ / בינוני.
הידעת? באזור זה שוחררו לפני מספר שנים יחמורים, כחלק מהשבתם לטבע. כיום יש פה יותר מ-100 פרטים, ואולי גם אתם תתקלו באחד או יותר. ולמה קוראים ליחמור בשמו? לא, לא קשור לחמור, אלא בזכות צבעו, המזכיר אדמת חמרה.
מתאים לילדים: מגיל 7 שאוהבים ללכת.
פיקניק במרחק נגיעה: אחרי הליכה כה ארוכה, לא לכולם יש כוח לנסוע לפיקניק במקום אחר. המלצה שלנו: קחו אתכם את הצידה ופנקו את עצמכם ליד עין תמיר.
הגעה: מכביש 89 נכנסים נוסעים בדרך צרה דרך מעיליא עד למצפה הילה. לא נכנסים ליישוב אלא ממשיכים עוד כמה מאות מטרים עד לחניון שממנו יורדים למונפורט.

נחל כזיב. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
כל אחת יותר יפה מחברתה. בריכה בנחל כזיב/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

4. נחל השופט

עוד לא נולד המטייל שיזיע בנחל השופט. נכון, לא תמיד נעים להודות בכך, אך חלקנו עצלנים. יש עצלנים כרוניים ויש עצלנים רק בחלק מהזמן, אבל התכונה הזו קיימת בכולנו. בדיוק לשם כך המציאו את נחל השופט - מסלול קצרצר, קליל וכיפי בלב פארק רמות מנשה. תמיד ירוק פה, תמיד יפה פה, תמיד יהיו פה עוד עצלנים.

השביל (המשולט היטב ייקח אתכם לצד הנחל, שאף מתהדר פה ושם במפלונים, גשרונים ובצמחיית גדות סבוכה ועשירה. זה עושה נעים בלב וגם בעיניים. חפשו מערה סודית לקראת סוף המסלול, ולידה בריכת שכשוך רדודה אך ציורית להפליא. הילדים יהיו מאושרים. סיום המסלול בעין חשרת, בריכת מים יפה - יופי של קינוח. מכאן חוזרים לחניון בשביל אדום.

כמה וכמה: 2 ק"מ / קל.
הידעת? אל תחפשו אותו בספר שופטים, כי הנחל הזה קרוי על שם השופט היהודי-האמריקאי יוליאן מאק, שתמך בתנועה הציונית.
מתאים לילדים: מגיל אפס ודקה. מתאים לעגלות.
פיקניק במרחק נגיעה: עמק השלום, שנראה כמו ציור נוף. וזה אפילו בתחומי פארק רמות מנשה (עצלנים, לא?)
הגעה: מכביש 66 פונים מערבה כ-1.5 ק"מ דרומית לקיבוץ הזורע וממשיכים לפי השלטים להר גחר. נקודת ההתחלה והסיום בחניון החרובים.

עוד באותו נושא

דו-שיח בנחל שיח: לדבר אל המעיין

לכתבה המלאה
נחל השופט. צילום: איל שפירא,
קצרצר, קליל וכיפי בלב פארק רמות מנשה. נחל השופט/צילום: איל שפירא

5. שביל המעיינות, הרי ירושלים

הרי ירושלים משופעים במעיינות, וגם בשבילי טיול. אבל לא תמיד אלו קשורים לאלו. זו אולי הסיבה ששביל המעיינות קרוי בשם שביל המעיינות. זה די הגיוני, כשחושבים על זה: שביל אחד, הרבה מעיינות.

אחרי השיעור בלוגיקה, אפשר להתחיל לצעוד: נקודת ההתחלה היא חורבת סעדים, שממנה יוצא שביל בסימון ירוק. מכאן, בלי מילים מיותרות, פוגשים עוד ועוד מעיינות ובריכות מים בלב היער, אל מול נוף מרשים וגבוה: מעיינות עמינדב, עינות עוזי ועין תמר, הצופה אל הנוף. כדי לחזור בדרך שונה, מטפסים לכיוון דרום-מזרח ותוך כמה דקות חוברים לשביל משולט. פונים ימינה (דרומה) הישר אל חורבת סעדים.
אל תחמיצו: בין המעיין הראשון לשני חבויה מערת קסמים מפתיעה שילדים יאמצו בחום.

כמה וכמה: 3.5 ק"מ / קל.
הידעת? חורבת סעדים שימשה בעבר מוקד עלייה לרגל לנשים מוסלמיות עקרות שרצו להיכנס להריון. לכן, בעברית קרוי המקום חירבת אל סעידה (חורבת המאושרת).
מתאים לילדים: כן, וגם להורים שנושאים מנשא. לא מתאים לעגלות.
פיקניק במרחק נגיעה: חורבת סעדים הסמוכה היא מרחב פיקניקים פופולרי. יותר מדי פופולרי עבורכם? סעו לפקנק בעין טייסים (דרך עפר משולטת מול הכניסה לקיבוץ צובה)
הגעה: מכביש 1 פונים במחלף הראל לכיוון עין כרם (לכביש 386), עולים לכביש 396 ולפני הכניסה למושב אורה פונים שמאלה לכיוון יד קנדי ומחפשים שילוט שמפנה ימינה לחורבת סעדים.

שביל המעיינות. צילום: איל שפירא,
מעיינות ובריכות מים בלב היער. שביל המעיינות/צילום: איל שפירא

6. עין מבוע

עד לפני כמה שנים, זה היה אחד המעיינות הכי סודיים במדבר יהודה. מי שהבין, היה אף נוהג לקרוא לו בשם הערבי בלבד: עין פואר. גם היום לא מדובר במקום הכי פופולרי בעולם, אבל אם חשבתם שתגיעו בשבת ויהיה פה ריק - טעיתם.

אך עדיין, נווה המדבר המקסים הזה שומר על תום ראשונים, ומציע טבילה קרה-קרה בבריכה עגולה שנמצאת בתוך בריכה מרובעת (תגיעו - תבינו), עמידה תחת מפל רחב וגם שיטוטים לאורך נחל פרת (ואדי קלט). השיטוטים האלה יביאו אתכם אל נקודות זולה מקסימות - מים כחולים, צמחייה ירוקה ומדבר צהוב שעוטף את הכל. וככל שתרחיקו - כך תגיעו לזולות יותר מבודדות. הכל מודולרי ופשוט (רק הישארו על תוואי הנחל ועל סימון השבילים. בכל זאת, מדובר במדבר). כך או אחרת, הנוף הזה פשוט דורשת התמסרות טוטאלית.

מומלץ להגיע ביום חם יחסית, כי המים כאן קרים כמו אלף פולניות.

כמה וכמה: 1-2 ק"מ / קל.
הידעת? פתאום באמצע הטבילה המים פשוט נעלמים? אל דאגה, הם יחזרו בעוד כמה דקות. עין מבוע הוא מעיין פועם: מימיו פורצים ממערה תת-קרקעית כאשר לעיתים "פעימות" המים האלה נפסקות לכמה רגעים, בהתאם למפלס המים שבמערה. מין שילוב של חוק הכלים השלובים עם מבנה גיאולוגי של מערת המעיין, שנראה כמו ס?יפו?ן (צינור הנראה כמו האות U הפוכה, עם זרוע אחת קצרה מחברתה).
מתאים לילדים: בכל גיל. הירידה/עלייה בתחילת המסלול תלולה אך קצרה.
פיקניק במרחק נגיעה: אין לכם מה לחפש בשום מקום אחר. מצאתם בריכת טבילה פרטית לאורך הנחל? זה המקום שלכם.
הגעה: מכביש 1, בקטע שבין ירושלים לים המלח, פונים צפונה בצומת כפר אדומים, אל כביש 458 (כביש אלון). כקילומטר וחצי לאחר שעוברים את היישוב אלון, מחנים לפי השילוט ליד הכניסה לנחל.

נחל פרת ליד עין מבוע. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מים כחולים, צמחייה ירוקה ומדבר צהוב. נחל פרת ליד עין מבוע/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

7. עין בוקק

בפברואר האחרון הסתיימו עבודות שיקום אקולוגיות בנחל בוקק, בשל המלחת מימיו. אז עכשיו המים כאן מתוקים יותר (לא שחשבתם לשתות תוך כדי צלילה, אבל תמיד טוב לדעת), והטבע זכה לזריקת אדרנלין.

הגישה הנוחה למסלול זה הופכת אותו לפופולרי מאוד - מחנים באזור מלונות ים המלח, חוצים את הכביש ותוך כלום זמן אתם כבר במים. לא בטוח שמיזנטרופים יאהבו את הפופולריות הזו, מצד שני - יש מקום לכולם.

המסלול עצמו נוח מאוד להתמצאות. פשוט עוקבים אחרי כולם. אין כולם? יש שילוט. נווה מדבר קטן וחמוד זה מציע ואדי מעט מצוקי, עצי אשל רבים שמנקדים את הנוף וכמובן - מים - פלגים, בריכות ומפל בגובה של כשלושה מטרים. חוזרים באותה הדרך.

כמה וכמה: 2 ק"מ / קל.
הידעת? כמו במקרים רבים, השם "בוקק" מגיע מדמיון לשם הערבי של הנחל: ואדי באע'ק.
מתאים לילדים: בכל גיל, כולל הורים עם מנשא. לא מתאים לעגלות.
פיקניק במרחק נגיעה: מול ים המלח בחוף עין גדי (בחינם) או בחוף מינרל (בתשלום).
הגעה: מחנים במתחם המלונות של עין בוקק, מספר ק"מ צפונית מצומת זוהר (על כביש 90). אם יש מקום, אפשר גם לחנות בצד המערבי של הכביש, שממנו מתחיל המסלול, המסומן בסימון שחור.

עין בוקק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
פלגים, בריכות ומפל בגובה של כשלושה מטרים. עין בוקק/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

* עבור המסלולים המתוארים בכתבה, יש להצטייד במפות רלוונטיות וב"סיפור דרך" מפורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully