וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים ממשיכים להתפרע בטיסות - ואף אחד לא באמת מבין למה

עודכן לאחרונה: 21.6.2023 / 11:42

אי ציות להוראות הצוות, אלימות מילולית ושכרות הם שלוש ההתנהגויות הסוררות הנפוצות ביותר בטיסות. אמנם מגפת הקורונה כבר מאחורינו, אבל יותר ויותר נוסעים "מאבדים את זה" בטיסות. אז למה זה בעצם קורה?

נוסע ללא חולצה מכה נוסע אחר בטיסת בנגלדש איירליינס/צילום: טוויטר

זה לא סוד שבמהלך מגפת הקורונה, לא מעט נוסעים בטיסות אימצו לעצמם הרגלים שליליים למדי. מושגים כמו "זעם טיסה" או "נוסעים סוררים" הפכו להיות יותר ויותר שגורים ולהתפרסם בכתבות רבות, כולל אצלנו. על פי ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א), בשנה שעברה עלה ב-47% מספר התקריות ברחבי העולם שבהן היו מעורבים נוסעים סוררים. זאת לעומת שנת 2021.

עוד על נוסעים אלימים באוויר:
קשה לצפייה: נוסע סירב ליישר את המושב בטיסה, וקיבל מכות קשות
הטייסים הלכו מכות באמצע הטיסה לפריז; הדיילת נכנסה להפריד
צפו: קטטה המונית בטיסה לאמסטרדם, 6 נעצרו
תיעוד מטריד: קטטה המונית בטיסה - בגלל עיכוב של 4 שעות

צפו: מכות בין נוסעים בטיסת "תאי סמייל"

מכות בין נוסעים בטיסת "תאי סמייל"/צילום: טוויטר

רוב מהמקרים כלל אינם מדווחים

וגם כאשר המגבלות הרבות על התיירות הוסרו, המגמה הזו בהחלט נמשכת במלוא העוצמה. המספרים מדברים על אירוע אלים אחד לכל 835 טיסות בשנת 2022, לעומת אירוע אחד על כל 568 טיסות בשנת 2021. אז נכון, הקונפליקטים סביב הדרישות לחבוש מסכות, שהובילו לעלייה בהתנהלות הסוררת בשיאה של מגפת הקורונה, כבר דעכו והתפוגגו במידה רבה. אבל למרות זאת, ככל שהטיסות מתרבות והענף כולו ממשיך להתאושש (רק בארצות הברית, שיא של 257 מיליון נוסעים צפויים לטוס בקיץ הקרוב) - ההתפרעויות ממשיכות.

"הציבור בכלל לא שומע על אותן 99% מהתקריות הפוטנציאליות שנפתרות על ידי אנשי צוות האוויר ללא שנרשמות תקריות מיוחדות", אומרת נשיאת איגוד הדיילים והדיילות בארצות הברית, שרה נלסון. בהקשר זה, מומחים בענף אומרים כי הם רק יכולים רק לשער מה באמת קורה שם למעלה בשחקים.
אתר החדשות האמריקני NBC מדווח כי כאשר בוחנים יותר מ-20,000 דוחות רשמיים שהוגשו על ידי כ-40 חברות תעופה ברחבי העולם, נמצא כי הסוגים הנפוצים ביותר של התנהגות סוררת בשנה שעברה היו אי ציות להוראות הצוות, ולאחר מכן אלימות מילולית ושכרות. רק בעת האחרונה, הוסטה לקנדה טיסה של חברת דלתא איירליינס שעשתה את דרכה מפריז לעיר דטרויט. זאת בכדי לבצע נחיתת חירום בשל התנהגות אלימה של אחד הנוסעים. במקרה אחרון נוסף, טיסה נדחתה לאחר שאחד הנוסעים סטר לעובד חברת התעופה ספיריט איירליינס בשדה התעופה הבינלאומי של אטלנטה. ואלו הם רק מקרים בארצות הברית - העולם גדוש בדוגמאות נוספות. וכמובן, גם בישראל לא חסרות לנו דוגמאות.

עוד בוואלה!

זעם אוויר: מה גורם לתופעת "הישראלי המכוער" בטיסות?

לכתבה המלאה

צפו: נוסע השתולל לפני הטיסה כי לא קיבל שתייה והורד מהמטוס

נוסע השתולל לפני הטיסה כי לא קיבל שתייה והורד מהמטוס/@banditeh/Tiktok

מעשנים, לא חוגרים ולא מצייתים להוראות

"בעוד שאירועים קיצוניים מסוג זה נותרים נדירים יחסית, מאוד מדאיג לראות כיצד התדירות שלהם הולכת וגדלה", אומר ג'ונתן ג'ספר, מנהל בכיר ביאט"א, האחראי על נושא בטיחות תא הנוסעים. "זו ההתנהגות שמאחורי המספרים, שגורמת לנו לדאגה". בארגון מייחסים את הזינוק במספר המקרים בשנה שעברה לאי-ציות לאנשי הצוות - החל מעישון סיגריות (כולל סיגריות אלקטרוניות, האסורות אף הן בטיסות) ועד אי חגירת חגורות בטיחות, סירוב לאחסן את תיקי היד בתאי האחסון המיועדים לכך במהלך ההמראה והנחיתה וכן שתיית אלכוהול שבמקרים רבים אותם נוסעים הביאו עמם מראש לטיסה.

בארצות הברית לבדה, רשמה בשנת 2019 רשות התעופה הפדרלית (FAA) 1,161 דו"חות לנוסעים סוררים. בשנת 2020 (בימי שיא המגפה, בזמן הסגרים המשמעותיים) נרשמו רק 1,009 דוחות. אך כאשר מספר הטיסות החל שוב לעלות, המספרים זינקו אף הם והגיעו לשיא של 5,981 דוחות בשנת 2021. כ-72% מהם היו קשורים לאי חבישת מסכה בזמן הטיסה.

בשנה שעברה, רשות התעופה רשמה 2,455 דו"חות לנוסעים סוררים בארצות הברית, מספר שהוא עדיין גבוה במידה רבה מהרמות שלפני המגפה. הירידה במספר הדוחות נבעה מביטול החובה לחבוש מסכות. אך בשלב הזה, לא נותרה ברירה ובארצות הברית הוחלט על מדיניות "אפס סובלנות" להתנהגות סוררת של נוסעים. כחלק ממדיניות זו, הוחלט להטיל קנסות כבדים ועונשי מאסר על תנאי לכל נוסע ש"תוקף, מאיים או מפריע לאנשי צוות חברת התעופה".

צפו: 2 נוסעות בטיסה בברזיל הולכות מכות

2 נוסעות בטיסה בברזיל הולכות מכות/צילום: טוויטר

מתפרעים בטיסה: למה זה קורה להם?

אך למרות מדיניות קשוחה זו, ולמרות שבמדינות העולם הוסרו המגבלות של חבישת מסכות, שיעור התקריות ממשיך לעלות. מדוע זה קורה? מספר מומחי תעופה סבורים כי לקוחות רבים פשוט איבדו את הסבלנות מול חברות התעופה בגלל מחירי כרטיסי טיסה גבוהים, עיכובים וביטולים נרחבים וגם ירידה באיכות השירות.

"טיסה היא (כבר) חוויה פחות מהנה", אומר פיליפ באום, מנכ"ל חברת הייעוץ לאבטחה האווירית Green Light. הוא ציין כי הענף שחרר מספר עצום של עובדים בתחילת המגיפה, וכעת נאבק לגייס ולהכשיר עובדים חדשים. התוצאה: חברות תעופה ועובדי שדות תעופה רבים עשויים כעת להיות פחות מנוסים - וגם יותר לחוצים. כל זה מוסיף עומס לאינטראקציות עם הלקוחות חסרי הסבלנות. "בנוסף, המציאות היא שאחרי המגפה, יש יותר אנשים שבריאותם הנפשית רופפת, ועבור חלק מהם, השירות הלא-אישי שהם מקבלים עלול להוות טריגר להתפרצות זעם", מסכם באום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully