וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה לעשות כשטסים לחו"ל עם או בלי הכלב? כל הפתרונות

עודכן לאחרונה: 10.8.2022 / 7:53

כולם טסים עכשיו ובחגים שבפתח, ואחרי שבחרתם אם לארוז במזוודה או בטרולי, לבעלי הכלבים יש החלטה חשובה נוספת: האם לצרף את הכלב לחופשה או לא. הנה כל מה שצריך לדעת לתכנון נופש עם או בלי הכלב. רק אל תנטשו אותו בדרך לשדה התעופה

בווידיאו: הווטרינרית סתוית כהן עם טיפים שיעזרו לנו לדעת מתי להגיע לבדיקה/צילום: עידו שחם עריכה: דפי מקל

כולם חוששים ממזוודות אבודות בימים אלה, אבל יותר נורא מזה הם כלבים שנשכחים או נעזבים בדרך לשדה התעופה. חופשת הקיץ שבעיצומה בשילוב זו של החגים - הן צירוף נהדר לנופשים על שתיים, אך עם הגידול במספר הטיסות, חל גם גידול במספר נטישות הכלבים. לאחרונה גם נשכח כלב עם המטען במשך 24 שעות בנמל התעופה הבינלאומי של טורונטו, וגם בארץ נתקלים בלא מעט מקרים של משפחות שעוזבות את חיית המחמד הנאמנה שלהן בדרך לחופשה.

"כל שנה אנו רואים עלייה בנטישת כלבים לקראת חודשי הקיץ ובמקביל ירידה בכמות האימוצים. השנה הגענו לתפוסה מלאה. אנשים נוסעים לטייל ומוותרים על החבר הכי טוב שלהם. אלו ימי עצב ותסכול. אין דבר יותר עצוב מלראות כלב או חתול ננטש מבית לכלוב", אומרת יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות. "בשנה שעברה היו כ-65 קליטות של כלבים בחודשי יולי-אוגוסט, וביולי אומצו בבית המחסה רק 17 כלבים. 8 כלבים שאומצו, חזרו אלינו החודש לכלובים. זאת מבלי להתייחס לכ-30 שיחות המתקבלות מדי יום במוקד העמותה עם בקשות של בעלי כלבים לנטוש את בעלי החיים. יש לנו היום כמעט 300 כלבים ו-200 חתולים שמחכים לבית אוהב. אנחנו קוראים לציבור לבוא ולהוציא אותם מהכלוב, במיוחד את הכלבים המבוגרים שמחכים שנים ארוכות לבית, ובמיוחד לנוכח גל החום הכבד שפוקד אותנו ומקשה עליהם את החיים בכלוב".

ד"ר ליאת מורגן, מייסדת ובעלים של אתר יד4, אתר המאגד את העמותות בישראל, מצביעה אף היא על המגמה, ולדבריה באתר יד4 אפשר לראות ירידה של כ-30% בכניסות לאתר של מחפשי כלבים לאימוץ בחודש יולי ומגמה דומה בחודשים יולי-אוגוסט בכל שנה. "בתקופה זו הביקוש לאימוץ נמוך והכלביות מלאות", היא אומרת. "מספר הכלבים שעולה לאתר, המייצג את מגמת הכלבים שננטשים בישראל, הוא 20-30 כלבים בכל יום, לעומת 5-10 כלבים בחודשים אפריל מאי".

על מנת לעזור במניעת תופעת הנטישה של החבר הכי נאמן, ביקשנו מד"ר פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים ברויאל קנין ישראל, לספק עצות לתכנון חופשה עם או בלי הכלב. מחד, טיול משפחתי עם הכלב יכול להיות חוויה טובה לשני הצדדים, אך מאידך עלול להסתבר כמורכב ולעיתים לא נעים. מה שבטוח, בין אם זו טיסה או נסיעה עם הכלב, יש לתכנן ולערוך הכנות למען בריאותו ובטחונו.

כלב ג'ק ראסל בטרולי. ShutterStock
גם אם אתם לא אורזים את הכלב שלכם לחופשה, לפחות תדאגו לו/ShutterStock

נוסעים ברכב לחופשה

במדיה ויוצאים לחופשה במכונית המשפחתית ביחד עם הכלב, יש לדאוג לבטיחותו בזמן הנסיעה באמצעות רתמה מיוחדת, המתחברת בצורה בטוחה לחגורת המושב. במידה ומדובר בכלב קטן או גור, בדיוק כפי שהיינו דואגים לפעוט או לתינוק, יש לדאוג למנשא או למושב בוסטר. ואפילו ישנם כיסויים דוחי נוזלים במידה והנסיעה ארוכה.

עוד בוואלה!

טיול עם כלבים ברמת הגולן: אפשרי, אבל לא פשוט

לכתבה המלאה

עוצרים להתרעננות

לכלבים אין בלוטות הזעה כמו לבני אדם ולכן הם רגישים יותר לחום, מסביר ד"ר סלון. לכן, גם בקיץ אם המזגן לא עובד באוטו, יש לבדוק שהכלב אינו מתחמם יתר על המידה. אפשר לראות זאת כאשר הכלב משרבב את לשונו יותר מהרגיל או נראה מותש. חשוב מאוד לעצור להתרעננות ולאפשר לכלב להתמתח ולעשות את הצרכים.

משפחה ילדים נוסעת ברכב כלב. ShutterStock
אם המזגן לא עובד באוטו, יש לבדוק שהכלב אינו מתחמם יתר על המידה/ShutterStock

גם לכלבים חם בכפות הרגליים

כאשר מתכננים את הלו"ז מומלץ לקחת בחשבון את שעות שיא החום ולהימנע מלטייל בזמן הזה עם כלבים. היות והם לא מווסתים את חום גופם באמצעות הזעה ואינם יכולים לחבוש כובע, כדאי לטייל איתם בשעות הבוקר המוקדמות או אחר הצוהריים המאוחרות ולהשתדל להיות במקומות מוצלים, כדי למנוע מכת חום. חשוב לזכור, שהמדרכות והכבישים עלולים להיות לוהטים ולגרום לכלסים כוויות בכפות הרגליים, הגורמות לסבל ומצריכות טיפול וטרינרי. יש לנצל כל הזדמנות לשתות, אפשר אפילו לארוז קערה או קופסת פלסטיק ולמלא אותן במים בברזיות שנמצאות בשמורות בטבע.

ואם כבר טבע, לא לשכוח שהקיץ היא עונת הנחשים ולכלבים יש נטייה לרוץ לסבך, שם מסתתרים המכישים למיניהם. כדאי לטייל עם רצועה, ואם יש סימנים להכשת נחש יש לקחת מיידית לווטרינר ולמנוע מהם לזוז.

יש חברות התעופה שלא יטיסו כלב הסובל מבעיות בריאות

אם החלטתם לקחת את הכלב לחו"ל, אמנם הוא אינו צריך דרכון, אבל יש לברר מראש מהן הדרישות של מדינת היעד לגבי מסמכים מיוחדים והאם יש צורך לקבל חיסונים. לכן, כדאי להיערך מספר חודשים מראש. מדינות מסוימות מכניסות את הכלב לבידוד לשם תצפית עם הגעתו ליעד, בידוד זה יכול להימשך ימים בודדים או חודשים ארוכים. גם לחברות התעופה ישנם נהלים ותקנונים שצריך לעמוד בהם לגבי החברים על ארבע. לא כל חברות התעופה יטיסו כלב מבוגר הסובל מבעיות בריאות, ולא כל כלב אפשר להטיס בתא הנוסעים, אלא כלבים קטנים עד משקל מסוים ובתיק נשיאה העומד בתנאי החברה בלבד. בכל מקרה, מציין ד"ר סלון, "אפשר להתייעץ עם הווטרינר המטפל לקבלת מידע מסודר הנוגע להעברת כלב ממדינה למדינה, ובנוסף יש חברות המטפלות ומייעצות בנושא".

כמו כן, זה אמנם נראה טריוויאלי, אבל אל תשכחו לפני שאתם מזמינים מלון או Airbnb לברר מראש האם אפשר להביא כלבים.

כלב בכלוב טיסה. ShutterStock
לא כל כלב אפשר להטיס בתא הנוסעים/ShutterStock

שכחו אותי בבית

נסיעות ארוכות עלולות להכביד עליכם ועל הכלב, ולכן אם החלטתם להשאיר את הכלב בבית, יש כמה פתרונות אפשריים. גם כאן כדאי להיערך בהקדם, לקבל המלצות מפה לאוזן או מרחבי הרשת, כמאמר המשפט "אין טוב כמראה עיניים (ואוזניים)", כדאי לבדוק בעצמכם את הכלבייה או הפנסיון. לפני שאתם משאירים את הכלב, ערכו ביקור במקום, אל תתביישו לשאול ולברר על התנאים ובדקו בעצמכם את הניקיון והביטחון. זכרו, לא לכולם זה מתאים, אבל הכלביות והפנסיונים יכולים להיות קייטנה נהדרת לכלבים, במיוחד אם הם בעלי אופי ידידותי.

אין כמו בבית

לסוליסטים בין ההולכים על ארבע, אפשר לבחור בפתרון של דוגיסיטר או פנסיון פרטי. בדקו עם מי אתם משאירים את הכלב, בקשו המלצות ואף כדאי לערוך ביניהם היכרות מוקדמת, טיול או מפגש, לפני שאתם נוסעים. שיטת הדוגיסיטר יכולה להיות בתשלום מופחת או ללא תשלום תמורת מגורים ויכולה להיות בתשלום מלא בביתו של המשגיח לפי המקובל בשוק.

אל תשכחו להשאיר מספיק מהמזון הקבוע של הכלב, או להעביר את המזון איתו, הסבירו למשגיח על ההתנהגות שלו בעיקר אם יש דברים חריגים, רגישויות או בעיות בריאותיות, השאירו טלפון של הווטרינר ואל תתביישו לבקש תמונות ודיווחים, העיקר שתהיו שלמים עם הבחירה ולא תעשו אותה מתוך לחץ של הרגע האחרון.

פתרון בטוח ומרגיע הוא להפקיד את הכלב בידיהם הנאמנות של חברים, או בני משפחה שאתם סומכים עליהם וכבר מכירים את הכלב. ובכל זאת, ודאו כי יש להם מספיק זמן להקדיש לו והם מספיק אחראים לעמוד במשימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully