וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיילת חושפת: מה באמת קורה כשמישהו מת בטיסה?

עודכן לאחרונה: 4.8.2022 / 10:06

דיילת לשעבר פרסמה סרטון שבו היא מתארת את הפעולות שנדרשות מאנשי הצוות במקרה שבו נוסע מת במהלך טיסה. וכן, יש סיכוי שהמנוח ימשיך לשבת במושב הצמוד אליכם עד הנחיתה

דיילת חושפת - ככה תשיגו שידרוג במטוס למחלקה ראשונה/@Cierra_mistt,

אם אתם עוסקים באחד ממקצועות הרפואה, סביר להניח שעלה לא פעם בדעתכם כי במהלך טיסה, יש סיכוי שיזדקקו לכם אם יתעורר מצב חירום רפואי. עם זאת, עבור הנוסעים הרגילים, סביר להניח שאף פעם לא עלה בדעתכם שבמקרים מסוימים, תמצאו את עצמכם יושבים לצד גופה.

על פי מחקר שהתפרסם בכתב העת New England Journal of Medicine, באחת מכל 600 טיסות מתעוררת בעיה רפואית בזמן הטיסה. בעוד שבדרך כלל מדובר באיבוד הכרה, בעיות נשימה, בעיות לב, בחילות או הקאות, הרי שב-0.3 אחוזים מהמקרים, מדובר במקרים שהסתיימו במוות.

נוסעים במטוס. ShutterStock
באחת מכל 600 טיסות מתעוררת בעיה רפואית בזמן הטיסה/ShutterStock

נחיתת חירום? ממש לא

בניגוד למה שניתן לצפות, במקרים כאלו, הטייס כלל אינו נדרש לבצע נחיתת חירום. למעשה, מלבד הדרישה לדווח על התקרית כראוי, אין באמת תקנות "חובה" באשר למה שהטייס והצוות צריכים לעשות במקרים כאלה.

מטוסי נוסעים כוללים ציוד חירום כגון דפיברילטור, והדיילים עוברים הדרכה בעזרה ראשונה שמכשירה אותם לבצע החייאות. עם זאת, כאשר כל פעולות החירום הללו נכשלות והנוסע נפטר, השלב הבא הוא לנסות ולשמור על תחושת נורמליות במהלך הטיסה, גם אם זה אומר להשאיר את הגופה במושב.

שיינה מארי, בת 25, עבדה כדיילת במשך שנתיים. בסרטון שהעלתה לטיק טוק והפך להיות ויראלי, היא מסבירה מה קורה כאשר מישהו מת במהלך הטיסה. הרי בעוד שמפגש עם מצב חירום רפואי במטוס הוא עניין נדיר עבור הנוסע הממוצע, הרי שעבור אנשי צוות, שמבצעים לעתים עד עשר טיסות בשבוע, זוהי אפשרות הרבה יותר ממשית. בסרטון, שכבר נצפה על ידי יותר מ-2.8 מיליון צופים, מספרת שיינה כי מצבים שבהם נוסעים שמתו נותרים במושב שלהם אינם נדירים כלל. "אם הם חוטפים התקף לב ומתים, ואין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות בקשר לזה ולא נוכל להתחיל בהחייאה, פשוט נמתין עד שנגיע ליעד הסופי שלנו", אמרה בסרטון.

ולמרות המיתוס הפופולרי, לפיו מכניסים את הגופה לאחד מתאי השירותים, שיינה מסבירה כי הדבר אינו קורה כלל, מאחר שאי אפשר לחגור את הגופה בתא השירותים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דיילת מספרת מה עושים עם גופה במטוס. טיקטוק, צילום מסך
הדיילת שיינה מארי. הסרטון שהעלתה בנושא נצפה כבר 2.8 מיליון פעמים/צילום מסך, טיקטוק

למה בעצם קוראים לרופא?

אתר ה-Mirror מציין כי ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א) פרסם הנחיות למקרה שבו נוסע מאבד את ההכרה באופן ממושך במהלך טיסה. על פי ההמלצות, יש לבצע החייאה למשך 30 דקות לפחות, אלא אם כן הדבר אינו מתאפשר עקב מזג אוויר קשה המטלטל את המטוס. כמו כן, אם ישנם רופאים במטוס, הם יתבקשו לסייע. הדבר נדרש לא רק בשל עזרתו אלא מאחר שרופא הוא האדם היחיד שיכול להכריז באופן חוקי על מוות.

על פי ההנחיות, על הצוות להודיע מיידית לתא הטייס על מצב החירום, כדי שהקברניט יוכל לבקש שביעד ימתינו למטוס בעלי תפקידים הרלוונטיים לסיטואציה. בין אם הנוסע נחשב מת על ידי רופא מוסמך ובין אם אין רופא במטוס שיוכל להכריז על כך, פעמים רבות מחליט הקברניט שאין כל טעם להנחית את המטוס או להסיטו ממסלולו המקורי. אחרי הכל, הדבר כבר לא יסייע במאומה.

עם זאת, לדברי שיינה, לטייס יש את המילה האחרונה בכל החלטה שמתקבלת בעניין, ולעתים קרובות החלטות כאלו מתקבלות בהתייעצות עם בקרת התעבורה האווירית ושירותי הרפואה שעל הקרקע.

טייס. ShutterStock
בעת מוות בטיסה, הקברניט מחליט אם להנחית את המטוס ביעד המקורי או לא/ShutterStock

לפעמים המת מקבל שדרוג לביזנס

במקום זאת, הנחיות יאט"א ממליצות להעביר את הגופה למושב עם "מעט נוסעים אחרים בקרבת מקום", כגון מחלקת עסקים או בשורה שבה יש מושבים ריקים. עם זאת, כאשר המטוס מלא, על אנשי הצוות "להחזיר את האדם [המת] למושב שלו" במצב זקוף, תוך שימוש בחגורת הבטיחות או בציוד ריסון אחר כדי להחזיק את הגופה במקומה". ההנחיות ממשיכות ב"עצום לו את העיניים וכסה את הגוף בשמיכה עד הצוואר".

לאחר הנחיתה, כל הנוסעים צריכים לרדת מהמטוס בעוד שהגופה וכל מי שנוסע עם המנוח צריכים להישאר במקום. בסופו של דבר, אנשי מקצוע רפואיים ובעלי תפקידים אחרים בשדה התעופה מגיעים ולוקחים פיקוד על העניין. וכמובן, כמו בכל סיטואציה של מוות, יש לפעול תוך חמלה ושמירה על כבוד המת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully