וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת הנחשים החלה; זה מה שיש לעשות אם נתקלתם בנחש בטיול

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 15:29

יצאתם לטיול והוכשתם על ידי נחש שאתם בטוחים שאינו ארסי? גם במקרה כזה, נשקפת לכם סכנה. עונת האביב היא גם עונת הנחשים, ובאביב הם מלאים בארס. הנה כמה טיפים מצילי חיים למטיילים, שחס וחלילה, יפגשו נחשים

נחש צפע מצוי שוחה בבריכת דגים בעמק המעיינות/צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

גם כיום, כאשר כל סוג של מידע מצוי בקצה האצבעות שלנו, יש לא מעט מידע מוטעה בכל מה שקשור בכללי ההתנהגות בעת מפגש עם נחשים - בין אם בבית ובין אם בטיול בטבע.

עוד על פסח בוואלה!:
כל הטיולים לפסח 2023

בישראל ישנם 42 מינים של נחשים, כאשר רק תשעה מהם הם ארסיים. "הבעיה היא שבעת מפגש עם נחש, קשה מאוד לזהות אותו ולדעת האם הוא ארסי או לא", מסביר ליעד מרום, יועץ בתחום ההדברה ולכידת נחשים. "רבים סבורים שהם הצליחו לזהות את הנחש, אך מדובר במשימה קשה למדי - רק איש מקצוע יידע להבחין בין מינים שעשויים להיראות מאוד דומים. לעתים, ההבדלים בין נחש ממין כזה או אחר, עשויים להיות מזעריים". הוסיפו לכך את ההתרגשות והלחץ מהמפגש עם נחש בטבע - וקיבלתם מתכון בדוק לזיהוי שגוי.

האביב הוא לא רק עונת הטיולים האולטימטיבית, אלא גם הזמן שבו הנחשים מתעוררים מתרדמת החורף שלהם, עם בלוטות ארס גדושות ובעיקר - עם רעב גדול. ליעד מרום עונה כמה שאלות בוערות בנושא, וגם מפריך מספר מיתוסים.

נחש צפע מצוי. גיא חיימוביץ, מערכת וואלה! NEWS
בלוטות הארס שלהם גדושות באביב ובעיקר - יש להם רעב גדול. צפע מצוי/מערכת וואלה! NEWS, גיא חיימוביץ

ידוע שבאביב הנחשים יוצאים ממחבואם בשל החום. זה קורה רק במדבר או גם בצפון הארץ?
"זה קורה בכל חלקי הארץ. ועוד כדאי לדעת שבשל העובדה שהנחש מתעורר רעב, הוא ייצא לחפש מזון לא רק בלילה אלא גם במשך היום".

היכן הנחשים מסתתרים בטבע ובשטחים הפתוחים?
"אמנם בטבע הסיכוי לפגוש בנחשים נמוך יותר מאשר בבית או בחצר, אבל עדיין קיים. הם יסתתרו מתחת לסלעים ואבנים גדולות, במחילות וגם על צמרות העצים. מעניין לדעת כי נפגוש לא מעט נחשים על גפנים למשל".

יש אזור שנחשב יותר מועד לפורענות מאשר אחרים?
"לכל מין של נחש בארץ יש את אזור המחייה שלו. כך למשל, את צפע החרמון נפגוש ברמת הגולן, בעוד שאת הצפע הארצישראלי נפגוש ברוב חלקי הארץ. אזור שבו יש מספר גדול של נחשים הוא דווקא השפלה - שמהווה קו תפר בין הצפון לדרום ובין אזורים עירוניים ואזורים פתוחים".

עוד בוואלה!

באביב הכי מסוכן: טיפים למטיילים שפוגשים נחש בטיול

לכתבה המלאה
לכידה של נחש צפע. דודי אדרי, תמונות גולשים
דווקא בשפלה הוא מופיע יותר. לכידה של נחש צפע/תמונות גולשים, דודי אדרי

מהי הדרך הטובה ביותר להימנע ממפגש עם נחשים בטבע?
בראש ובראשונה, מומלץ לטייל עם מכנסיים ארוכים ונעליים סגורות. בנוסף, מומלץ שלא לצעוד בשבילים לא מסומנים או בדרכים שבהן הצמחייה גבוהה, סבוכה ויש בה סלעים רבים. נחשים יעדיפו לשהות באזורים לא מופרים. אגב, בסביבה כזו הם גם יהיו מוסתרים יותר - וכך גם המפגש עמם עלול להיות מבהיל יותר. לכן, יש להישאר על השבילים הראשיים".

ואם כבר נתקלים בנחש?
"פשוט לקחת צעד אחורה. נחש אינו תוקף אם הוא לא חש מאוים. העצה הטובה ביותר היא לא להתקרב. אגב, מקל הליכה לטיולים יכול מאוד לסייע בעת מפגש עם נחש - בעת ההיתקלות, הנחש יפגוש קודם את המקל ולא את הרגל שלנו".

ומה באשר לקמפינג?
"בדיוק כמו ההמלצה על טיול בדרכים שכבר צעדו בהם לפנינו - כך גם בכל מה שקשור לקמפינג: יש להימנע מהקמת אוהל באזור עם עשבייה גבוה או ליד סלעים. עדיף להימצא במרחב מישורי, וכמובן - בחניון לילה מוסדר. בכל מקרה, יש לסגור היטב את האוהל בלילה. הנחשים מזהים קרינת אינפרה-אדום, ולכם נמשכים לחום. כלומר, לחום הגוף שלנו. כמובן, אל תשאירו נעליים מחוץ לאוהל, וגם לא פסולת ושאריות מזון. עכברים ומכרסמים אחרים יגיעו אל המזון - ועמם יגיעו גם טורפיהם, הנחשים".

זעמן מטבעות. דודי אדרי, תמונות גולשים
דומה לצפע אבל אינו ארסי ומועיל לאדם. זעמן מטבעות/תמונות גולשים, דודי אדרי

במקרה של הכשה - מה מומלץ לעשות?
קודם כל, יש להתקשר למד"א או לפנות מידית לגורם רפואי. אם הנחש עדיין באזור, חשוב מאוד גם לצלם אותו, כדי שניתן יהיה לזהותו ולקבוע כיצד לטפל בהכשה. מיד לאחר מכן, יש לשבת במנוחה, ולנסות להירגע ככל האפשר. זה אמנם לא קל, אבל חשוב לדעת כי הלחץ והתנועתיות שלנו יגבירו את זרימת הדם, ובכך גם את זרימת הארס בגופנו. בשום אופן לא לרוץ, להתרוצץ ולהילחץ. פשוט לקבל את המצב ולהמתין לסיוע רפואי".

זה הדבר הראשון שחייבים לעשות במקרה של הכשת נחש

איזה נחש נחשב למסוכן ביותר בישראל?
"שרף עין גדי. הוא מצוי באזור עין גדי ומצדה, אך נדיר לפגוש אותו. הו אכה מסוכן, עד שבמקרה של הכשה בשטח, יש צורך בפינוי מיידי באמצעות מסוק".

ואם יצאתי לטיול והוכשתי על ידי נחש שאני בטוח במאת האחוזים שהוא אינו ארסי?
"הכשת נחש מחייבת טיפול רפואי בכל מצב. גם הכשה מנחשים המוגדרים תת-ארסיים עלולה לגרום לזיהום מערכתי ולסכנה ממשית".

נחש צפעון שחור (שרף עין גדי) במדבר יהודה. ברק ביכלר, החברה להגנת הטבע
נחש צפעון שחור, הידוע גם כשרף עין גדי, במדבר יהודה/החברה להגנת הטבע, ברק ביכלר

אילו טעויות נפוצות מטיילים עושים במפגש עם נחש?
"בין אם היתה הכשה ובין אם לא, רבים סבורים שהם הצליחו לזהות את מין הנחש. אבל כפי שכבר הזכרתי, רק איש מקצוע מיומן יידע לזהות באופן ודאי. את המשפט 'חשבתי שהוא לא ארסי' אני שומע עשרות פעמים בשנה. טעות נוספת היא הגעה לסיטואציה שבה הנחש חש לכוד, בגלל שדוחקים אותו לפינה - בין אם באוהל ובין אם בצימר ובכל מקום אחר. אל תגיעו למצב שבו הוא יחוש מאוים. נחש מאוים - יתקוף".

נחש יכול לחוש מאוים גם אם לא התכוונו לכך?
"כן. קח לדוגמה מצב שבו אתה לן באוהל ומשאיר את הנעליים שלך מחוץ לאוהל. בלילה נחש עלול להיכנס לנעל, ובבוקר - כשתכניס פנימה את כף הרגל, הוא ירגיש מאוים ויכיש אותך, מבלי שבכלל ידעת על קיומו".

האם מותר ללכוד את הנחש שהכיש אותי?
"אסור לנסות ללכוד ואסור לפגוע בנחש בשום אופן. זה גם מסוכן, וגם מדובר בבעל חיים הנחשב לערך טבע מוגן. ככזה, הפגיעה בו אסורה על פי חוק".

ליעד מרום הוא הוא בעל אתר מדבירייטינג - דירוג המדבירים של ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully