וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיילות במטוס מתקשרות בשפה סודית בעזרת נורות; ככה זה עובד

עודכן לאחרונה: 19.2.2022 / 19:06

בטיסה הבאה שלכם, שימו לב לשלטי ה"יציאה". מתחתם מהבהבות נורות קטנות בצבעים שונים. אלו הם קודים מוסכמים שמספרים לא מעט על מה שקורה ברחבי המטוס

זה מה שדיילות באמת עושות בטיסה - ואתם לא רואים/צילום: Virgin Atlantic

זה בהחלט לא פשוט לנהל מאות נוסעים במטוס, ומדובר במשימה מורכבת למדי. הדיילים והדיילות אמנם גורמים לתהליך הזה להיראות קל ו"שקוף", אך אין הדבר כך: עליהם לשלוט בכל רזי הבטיחות התעופתיים, ולעתים גם לזהות תכונות ומאפיינים מסוימים בקרב הנוסעים הרבים (לעתים, עוד לפני שנוסעים אלו עולים על המטוס עצמו).

כדי להקל על המלאכה הסבוכה, יש לאנשי צוות האוויר "שפה סודית" משלהם, שמסייעת להם לתקשר בכל טיסה וטיסה, ולעבור אותה בשלום. נוסף על כך, הם אף שולחים אלו לאלו אותות סודיים, תוך שימוש בכלים סמויים מן העין.

מטוס דרימליינר בואינג 787 קטאר איירוויס. ShutterStock
הדיילים שולחים אלו לאלו אותות סודיים באמצעות נורות במטוס/ShutterStock
לחצן קריאה לדיילים במטוס. ShutterStock
נוסע לחץ על לחצן ההתקשרות במושב שלו? הדיילים ידעו לפי פאנל ה-ACP/ShutterStock

מה מסמל אור כחול?

הנה כמה דוגמאות מרתקות: מה שנראה לנוסע הרגיל כשלט "יציאה" הוא אמנם שלט יציאה רגיל בהחלט, אבל בקצהו התחתון של אותו שלט, מצוי פאנל תקשורת קטן הקרוי ACP (Area Call Panel).

מתאוש מאשצ'ינסקי, דייל שמצוטט באתר התיירות Travel and Leisure, מספר כי בטיסה הבאה שלכם, נסו לשים לב לנורות שעל לוח זה, המאפשרות לדיילים ולדיילות לדעת מתי יש צורך לטפל בעניינים כאלו ואחרים ברחבי המטוס. לדבריו, אם מופיע על פאנל ה-ACP אור בצבע כחול, הדבר מסמן כי נוסע לחץ על לחצן ההתקשרות במושב שלו (לעתים יש ב-ACP צמד נורות כחולות, כדי לאפשר לדיילים לדעת באיזה צד של המעבר יושב אותו נוסע).

מטוס יציאת חירום. ShutterStock
באזור ה"יציאה" מהמטוס, מצוי פאנל תקשורת קטן/ShutterStock
דיילת. ShutterStock
דיילת/ShutterStock

אור כתום מהבהב: מישהו מעשן בשירותים?

הופעתו של אור כתום מאפשרת לדיילים לדעת שמשהו מתרחש בשירותי המטוס. אור כתום קבוע משמעו שמישהו בשירותים לחץ על לחצן ההתקשרות. אם האור הכתום מהבהב, הדבר מעיד שגלאי העשן הופעל. במקביל, תידלק נורה גם מחוץ לתא השירותים הרלוונטי, כדי שאנשי צוות האוויר ידעו בדיוק באיזה תא מדובר.

ולבסוף, אור ורוד הוא הדרך שבה אנשי צוות האוויר מסמנים אלו לאלו שישנה שיחת טלפון שיש לענות לה. אור ורוד קבוע פירושו שמדובר בשיחת אחד-על-אחד, בעוד שאור ורוד מהבהב מסמן שזוהי שיחה קבוצתית, וכל תחנת הדיילים צריכה להצטרף לשיחה. בנוסף, לפעמים נורה אדומה שדולקת בפאנל ה-ACP עשויה לאותת על קריאה מאזור קדמת המטוס.

עבור כל אחד מהאותות המוארים הללו, יישמע גם צלצול שמטרתו לסמן לאנשי הצוות לבדוק את ה-ACP הקרוב אליהם. למרות שקודי האור הללו הם אוניברסליים, עשויים לעתים להיות שינויים קלים ב"שפת האור" הזו, בהתאם ליצרן מטוס הנוסעים הספציפי.

בקיצור, בטיסה הבאה שלכם, אתם יכולים לנסות ולהרשים את צוות המטוס עם הידיעות הללו, על הקודים השונים שמופיעים מתחת לשלטי היציאה במטוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully