וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיימס הבריטי: "ישראל תהפוך ליעד החם של הים התיכון"

עודכן לאחרונה: 15.3.2021 / 9:09

במאמר נרחב שפורסם בעיתון הבריטי, צוינו יתרונותיה של ישראל בעת ההתמודדות עם מגפת הקורונה. האם זה מספיק בכדי לזכות אותה ביתרון תחרותי? לא בטוח, אבל זוהי בהחלט הזדמנות יוצאת דופן. "ישראל צריכה להיות ברשימת היעדים שלך", מציין בעל חברת תיירות בינלאומית

חניכת מרכז המבקרים החדש של פארק תמנע/צילום: זיו ריינשטיין

כאשר הערפל מתפזר והאבק שוקע לאטו, מתחיל להתבהר מעט עתידו של ענף התיירות בעולם, בתקופת הפוסט-קורונה. מומחים בענף מעריכים כי 82 מיליון משרות בתחום הנסיעות והתיירות ברחבי העולם יירדו לטמיון, כתוצאה ישירה של מגפת הקורונה, וההפסדים הכלכליים האדירים צפויים להגיע למספר אסטרונומי של קרוב ל-2 טריליון דולר. זאת לצד האטה ניכרת בתיירות, הצפויה בארבע השנים הקרובות. כי במגפה, ממש כמו במלחמה, כולם מפסידים.

ובכן, כמעט כולם. אחת המדינות שצפויות אולי להרוויח היא לא אחרת מאשר ישראל. כך על פי כתבה נרחבת שהתפרסמה אתמול (ראשון) במוסף סוף השבוע היוקרתי של ה-Times הבריטי, וכותרתה: "האם ישראל יכולה להפוך ליעד החם של הים התיכון?"

נוסעת בשדה תעופה בתקופת הקורונה. Shutterstock, ShutterStock
האטה ניכרת בתיירות צפויה בארבע השנים הקרובות/ShutterStock, Shutterstock

הסיבה שישראל היא לא פורטוגל

"ישראל צפויה לנצל את יתרונה ולנגוס בנתח שוק נכבד, בעוד שמדינות רבות עדיין מתמודדות עם בניית תוכניות חיסונים לאומיות"

לדידו של הכתב, כריס הסלם, ישראל צפויה לזכות ביתרון תחרותי בעידן הפוסט-קורונה הקרוב.
"מאז ומעולם התהדרה ישראל באטרקציות לתיירים, בדומה לשכנותיה באגן הים התיכון, כגון יוון וטורקיה", כותב הסלם. "יש בה אקלים ים תיכוני, מסעדות נהדרות, חופים מושכים וסצנה תרבותית שוקקת. בישראל, ההיסטוריה ניכרת מכל עבר, עד שהיא כמעט מוחשית בהווה שלה".

לדבריו, עם פוטנציאל מסוג זה, ישראל כבר היתה צריכה למשוך תיירים בדומה ליעדים נחשקים כגון פורטוגל. "אך המוניטין שלה וה'שכונה' הבעייתית שבה היא נמצאת, הרחיקו ממנה תיירים רבים, ומבקרים רבים נסעו אליה על מנת לבקר חברים או בשל אינטרסים שונים אחרים. אבל אם להאמין לראש ממשלתה, בנימין נתניהו - הכל עומד להשתנות", מציין הכתב הבריטי.

עוד הוא מציין כי בשל העובדה שאוכלוסיית ישראל היא מבין המחוסנות ביותר בעולם כנגד נגיף הקורונה, נפתחו לאחרונה - כפי שכולנו יודעים - המסעדות, הברים ומקומות בילוי אחרים. עוד הוא מציין את התו הירוק לו זוכים אזרחי ישראל שהתחסנו בשתי מנות, מה שיאפשר גישה בטוחה לבתי מלון, אירועי תרבות וספורט, מכוני כושר, בריכות שחייה, בתי תפילה ועוד.

עוד בוואלה!

איזה מלך! רחוב קינג ג'ורג' בתל אביב זוכה לשבחים בעולם

לכתבה המלאה
בית קפה בשדרות רוטשילד בתל אביב. Shutterstock, ShutterStock
"מסעדות נהדרות וסצנה תרבותית שוקקת". קפה בתל אביב/ShutterStock, Shutterstock

השלב הבא: הסכמים עם מדינות נוספות?

וכך, השלב הבא יהיה לחתום על הסכמים הדדיים עם מדינות אחרות שבהן אחוז המתחסנים גבוה, כמו למשל בריטניה, מה שיאפשר לישראל לשמש מקרה מבחן לתיירות של אחרי-המגפה. בכך, ישראל צפויה לנצל את יתרונה ולנגוס בנתח שוק נכבד, בעוד שמדינות רבות עדיין מתמודדות עם בניית תוכניות חיסונים לאומיות.

בכתבה מצוטטת שרת התיירות, אורית פרקש-הכהן, המציינת כי "זהו האתגר הגדול ביותר שלי כרגע, ואני פועלת מול שרי הבריאות והתחבורה במטרה לפתוח בהדרגה את שמי ישראל, ולאפשר ליותר תיירים להגיע". מתי בדיוק זה יקרה? "זה ידרוש זמן. אולי חודש".

עוד צוינו בכתבה דבריו של ראש הממשלה נתניהו, שהתראיין לג'רוזלם פוסט ואמר כי "אנו אלופי העולם לא רק בחיסונים אלא נהיה אלופי העולם בצמיחה הכלכלית, הכוללת את התיירות". הכתב מציין כי יש כמה ראיות המגבות את הטענות הללו. כך למשל, הוא מציין את ההשקעה הניכרת בתקופה האחרונה בבתי מלון יוקרתיים, בהם המלון החדש של רשת Six Senses בערבה, הסניף החדש של רשת Soho House הבינלאומית, מלון נובו בתל אביב ומלון סופיה כנרת בטבריה, הממוקם במבנה היסטרי מהמאה ה-19. "כל אלו צפויים להיפתח השנה", מספרת הכתבה בעיתון הבריטי.

גיבוי נוסף לטענות אלו מגיע בדמות תהליכי הפיתוח והשיפוץ הנרחבים שערכו הרשויות בישראל באתרי תיירות פופולריים בשנה האחרונה, בעת שהתיירים נעדרו מהם. כך למשל, השיפוץ הנרחב במגדל דוד בירושלים, הנגשת הסמטאות בעיר העתיקה בעיר ועוד.

כל אלו מצטרפים להסכמי הנורמליזציה שנחתמו עם איחוד האמירויות בקיץ האחרון. לפי פרקש-הכהן, הצפי הוא ל-100,000 מבקרים בשנה שיגיעו מהאיחוד לישראל, עם 42 טיסות שבועיות בין היעדים. עוד מצוין כי חברות תעופה רבות חנכו קווים חדשים לתל אביב, מאירופה ומארה"ב. כך למשל איזי ג'ט, וויז אייר, וירג'ין אטלנטיק, אמריקן איירליינס ועוד.

וויז אייר Wizz air. וולף PR,
השיקה בינואר שנה קו בין לרנקה ותל אביב. וויז אייר/וולף PR

חיפה: נמל בית בעירבון מוגבל

לדעתו של הכתב הבריטי, ההתפתחות המשמעותית ביותר בעניין היא הכרזתה של חברת הספנות רויאל קריביאן כי בחרה בחיפה כנמל הבית של ספינתה החדשה Odyssey of the Seas, המיועדת לאכלס 4,284 נוסעים. היא תציע קרוזים אל איי יוון וקפריסין, תוך ניצול העובדה שאזרחי שלושת המדינות הללו יכולים לנוע בין היעדים אם התחסנו.

האם כל זה יספיק בכדי להפוך את ישראל ליעד תיירותי משמעותי הרבה יותר? לדעתו של כותב המאמר, הובלתה של ישראל במרוץ החיסונים מציעה חלון הזדמנויות זעיר בלבד, שיאפשר לה להתפתח לכיוון זה. כאשר מדינות כספרד, פורטוגל, טורקיה ויעדים אחרים יגיעו לחסינות מלאה, המשחק יהיה שונה, וישראל עלולה לאבד את יתרונה. לדבריו, האינדיקציה לכך היא העובדה שאותה רויאל קריביאן הכריזה כי בקיץ 2022, אותה ספינת תענוגות חדשה תעזוב את חיפה ותעבור לנמלי בית אחרים - פורט לודרדייל בחורף ורומא בקיץ. "ישראל אינה גדולה דיה כדי להוות שוק מקור לקו שיט שיהפוך אותה לבית הקבע של ספינת הדגל החדשה" ציינה סו סראיינט, עורכת מדור הקרוזים של העיתון.

זאת ועוד: בין לונדון לישראל לא התקיימו דיונים באשר להסכמים בדומה לאלו שנחתמו עם יוון וקפריסין, ושבוע שעבר דחתה צרפת את קריאת נתניהו באשר לתנועה חופשית בין שתי המדינות, עבור התיירים שהתחסנו. "זה מוקדם מדי", הכריזו בפריז. "קודם כל יש להסדיר את שאלת דרכון הבריאות ברמה האירופית".

ספינת הקרוזים Odyssey of the Seas royal caribbean של רויאל קריביאן. רויאל קריביאן,
בחרה בחיפה כנמל הבית. ספינת הקרוזים Odyssey of the Seas/רויאל קריביאן

"ישראל צריכה להיות ברשימת היעדים שלך"

על פי הכתבה, הטמעת תוכנית דרכוני החיסונים בכל רחבי האיחוד האירופי תהווה מכה נוספת לישראל בכל הקשור לתחרות התיירותית. הכתב ציטט מדריך תיירים מאילת שאמר "זה נחמד לחלום, ואולי הדברים אכן ישתנו, אבל אני חושב שזוהי עוד הבטחה ריקה של נתניהו. לא היתה לי עבודה מאז חודש אוקטובר, ולמרות שבחג הפסח נהיה עדים לשיא בעבודה, אני לא מצפה לראות תיירים זרים השנה בישראל".

לצד זאת, קיים החשש כי התאוששות מלאה עשויה להגיע לא לפני שנת 2026. "זה ייקח כמה שנים - ההערכה שלנו היא על 5-3 שנים - כדי להחזיר את הענף למה שהיה קודם לכן", אמר לכתב הבריטי תומר מור, מעמותת "מסעדנים חזקים ביחד".

"ערכנו טיולים לישראל מאז ומתמיד", אומר ג'ון טלפר מחברת התיירות Explore. "אם אתה מאמין שמסעות מרחיבים את התודעה, אז ישראל צריכה להיות ברשימת היעדים שלך. זו מדינה שעליך לראות לפני שאתה מגבש עליה דעה, ואני סבור שמצבה בתקופה זו, מבחינת מגפת הקורונה, תביא מספר גדול של מבקרים מחו"ל, שבעבר אולי לא ראו בה כיעד תיירותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully