וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסוי הושלם בהצלחה: הכירו את המטוס שממריא ונוחת בלי צורך בטייסים

הוא ממריא, נוחת וגם מבצע בעצמו תמרונים מורכבים. חברת איירבוס מציגה מטוס שבו שולבו מערכות אוטונומיות שמייתרות את עבודת הטייסים. האם בקרוב כבר לא נשמע את הקברניט מברך אותנו לשלום?

מטוס איירבאס מדגם A350-1000 XWB/Airbus

ישנה אמונה רווחת, לפיה מיד לאחר ההמראה או רגע לפני הנחיתה, המטוסים טסים בעצמם, וזאת באדיבותה של מערכת "טייס אוטומטי". באופן זה, הטייסים יכולים פשוט להישען לאחור - ולנוח.

חברת איירבוס לקחה את העניין הזה צעד אחד קדימה, והצליחה לאחרונה להדגים כיצד מטוסי נוסעים מסוגלים אף לבצע תמרונים מסובכים - באוויר ועל הקרקע - ללא צורך בהתערבותו של טייס אנושי. החברה האירופית השלימה בחודש שעבר סדרה של טיסות ניסוי, שכללו המראות, נחיתות ותמרונים שונים. מטוסי הדגל של החברה "ביצעו" זאת בעוד הטייסים פשוט יושבים בנחת וצופים בכל זאת, ללא כל התערבות.

מטוס איירבאס A350-1000 XWB. Airbus, אתר רשמי
טיסות הניסוי ללא התערבות הטייסים הושלמו. מטוס איירבוס A350-1000 XWB/אתר רשמי, Airbus

המטוס עושה שימוש בטכנולוגיות זיהוי תמונות/דימויים

יותר מ-500 טיסות מסוג זה נערכו באמצעות מטוס האיירבוס מדגם A350-1000 XWB החדש של החברה, שכבר פעיל בכמה מחברות התעופה המוכרות בעולם. המטוס עשה שימוש בטכנולוגיות זיהוי תמונות/דימויים (Image Recognition), "במטרה להעניק לעצמו זוג עיניים", נכתב בהודעת החברה. "הטכנולוגיה, המשולבת במצלמות החיצוניות של המטוס, איפשרה לבצע את כל שלבי הטיסה באופן עצמאי".

מצלמותיו החיצוניות של המטוס מספק זוויות ראייה רבות ושונות, כולל מהזנב ומכני הנסע (המצויים בתחתית גוף המטוס). לפני כשנה, הודיעה איירבוס כי היא מתכוונת להציב מצלמות בתוך הקבינה במטוס, שייתעדו את התנהגות הנוסעים בטיסה וזואת לטובת שיפור הבטיחות וייעול השירות לנוסעים.

מטוס איירבאס A350-1000 XWB. Airbus, אתר רשמי
מצלמותיו החיצוניות של המטוס מספק זוויות ראייה רבות ושונות/אתר רשמי, Airbus

איך מלמדים מטוס לנחות?

אתר Business Insider מדווח כי לידתה של התוכנית בשנת 2018. הפרויקט קרוי ATTOL (Autonomous Taxi, Take-off, and Landing), ומבחינה מעשית, אבן הדרך הראשונה שלו נרשמה בדצמבר האחרון, בעת שאיירבוס ביצעה המראות ונחיתות אוטונומיות בנמל התעופה טולוז-בלאגנאק (Toulouse-Blagnac) שבצרפת. כל מה שנדרש מהטייסים היה פשוט ליישר את המטוס בתחילת המסלול - ואז רק להישען לאחור ולתת למערכת האוטונומית לעשות את השאר: להאיץ, להתרומם ברגע הנכון, ולטפס לגובה.

עוד בוואלה!

זמן אוויר: המדינה שמכשירה טייסים אחרי 35 דקות טיסה

לכתבה המלאה
מטוס איירבאס A350-1000 XWB. Airbus, אתר רשמי
כל מה שנדרש מהטייסים זה ליישר את המטוס בתחילת המסלול - ואז להישען לאחור/אתר רשמי, Airbus

הדרך לעולם של טיסות אוטונומיות סלולה

בשונה ממערכות קודמות, מערכת זו מסוגלת אף לבצע תיקוני מסלול מידיים הנובעים מרוחות צד חזקות. בהמשך, הגיע הזמן ללמד את המטוס לנחות בכוחות עצמו. אכן, כיום רוב מטוסי הנוסעים מסוגלים לעשות זאת בעזרת אותות רדיו ו-GPS, אך השאיפה היתה לעשות זאת מבלי להסתמך עליהם, אלא על היכולות האוטונומיות של המערכת, ללא כל תלות בתשתיות הקיימות.

מאוחר יותר, כאשר החברה המשיכה וניסתה להוסיף גם תמרונים שונים במהלך הטיסה וכן על הקרקע - נראה כי הדרך סלולה אל עולם של טיסות אוטונומיות לחלוטין. עם זאת, על פי הודעת החברה, הטכנולוגיה לא תחליף את הטייסים שבקוקפיט, אלא תביא לטיסה בטוחה יותר, בשל העובדה שעומס העבודה עליהם יפחת משמעותית.

מטוס איירבאס A350-1000 XWB. Airbus, אתר רשמי
הטכנולוגיה לא תחליף את הטייסים בקוקפיט, אלא תביא לטיסה בטוחה יותר/אתר רשמי, Airbus
  • עוד באותו נושא:
  • מטוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully