וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה מחקה משרות של 400 אלף טייסים ודיילים בעולם. ומה באל על?

זיו ריינשטיין וסוכנויות הידיעות

26.7.2020 / 12:12

כתוצאה מצניחה גדולה בביקוש לטיסות בשל משבר הקורונה, איבדו עד כה את משרותיהם מאות אלפי עובדי צוותי אוויר. בעולם מזהירים שזהו רק קצה הקרחון. ובאל על? הטייסים מתנגדים להסכם הייעול שחתמה ההסתדרות עם ההנהלה

מיזם של אל על להכשרת טייסים מסחריים ללא רקע או ניסיון/צילום: יותם רונן וה-youtube של Aviator College, עריכה: ניב מעוז

(בווידאו: אל על פתחה מיזם להכשרת טייסים מסחריים ללא רקע או ניסיון מקצועי)

כידוע, עולם התעופה נפגע אנושות בשל מגפת הקורונה, ועד כה איבדו את עבודתם מאות אלפי טייסים ודיילים ברחבי העולם, כתוצאה מצניחה גדולה בביקוש לטיסות, ועוד משרות רבות בענף צפויות להינטש בעתיד.

ניתוח שנערך על ידי אתר הכלכלי בלומברג, מגלה כי 400 אלף טייסים וצוותי אוויר כבר הפכו מיותרים או כבר קיבלו הודעה שהם עתידים לאבד את עבודתם.

הנתונים שנאספו מהודעות רשמיות של חברת התעופה, כמו גם מספר מקורות חדשותיים אחרים, עשויים להיות רק קצה הקרחון היות שחברות תעופה רבות לא דיווחו על אובדן מספר המשרות באופן פומבי, או סירבו לחשוף את המספרים המדויקים של צוותים שנחתכו ממצבת המשרות בחברה.

טייסים קוקפיט טיסה. ShutterStock
מאות אלפי צוותי אוויר מפוטרים בעולם, וזה רק קצה הקרחון/ShutterStock

באירופה המצב לא מזהיר

בארה"ב למשל, צופים אובדן משרות לשלוש חברות התעופה האמריקניות הגדולות - אמריקן איירליינס, דלתא ויונייטד איירליינס, שיהיו אחראיות לכמעט 100 אלף פיטורים עד סוף השנה בלבד. אמריקן כבר שלחה הודעות בנושא ל-25 אלף עובדים בחברה, ואילו יונייטד פרסמה כי 36 אלף עובדיה בסכנת פיטורים.

גם באירופה המצב לא מזהיר. בריטיש איירווייס טוענת כי 12 אלף עובדים או בערך שליש מכוח העבודה שלה, עלולים לאבד את מקום עבודתם, בזמן שהחברה מתכוננת למה שהיא תיארה כ"השינוי המבני הגדול ביותר" שתעשיית התעופה הייתה עדה לו אי פעם. אייר פראנס הצרפתית כנראה תיאלץ תצטרך לחתוך 6,000 עובדים, אבל לופטהנזה טוענת שהיא תוכל לעצור במידה רבה את אובדן המשרות אצלה, על ידי ניצול תוכנית ההגנה על עובדי הממשל וגם בעזרת עידוד העובדים להמשיך לעבוד בחצי משרה. תוכנית ממשלה דומה צפויה לעזור גם לאיבריה הספרדית לשמור על צוותי האוויר שלה. פינאייר הפינית הודיעה כי לא תפטר אף אחד מצוותי האוויר שלה, אבל הם ימצאו בחל"ת עד שהביקוש לטיסות יחזור.

עוד בוואלה!

לופטהנזה תפטר עשרות אלפים עובדים, המניה צונחת

לכתבה המלאה
דיילת במחלקת עסקים במטוס איירבוס 350-1000 של בריטיש איירווייס. בריטיש איירווייס,
שליש מכוח העבודה עלולים לאבד את מקום עבודתם. בריטיש איירווייס/בריטיש איירווייס

החל"ת באל על: אולי עד 2021

ומה באסיה ובמזרח התיכון? אייר אינדיה, שעד המשבר עוד הפעילה טיסות לתל אביב אך מצויה בקשיים כלכליים טרום עידן הקורונה, ספגה ביקורת על כך שהיא משתמשת בתוכנית סיוע ממשלתית דומה שתמנע פיטורי עובדים, בעוד היא מפחיתה את השכר שהיא משלמת להם.

חברת התעופה הגדולה במזרח התיכון, אמירטס מאיחוד האמירויות הערביות, טענה שהיא פיטרה אלפי דיילים וטייסים במהלך החודשים האחרונים, אם כי לא פרסמה נתונים מדויקים. מאות משרות אבדו גם בקטאר איירווייס ובאתיחאד, גם היא מאיחוד האמירויות הערביות.

והנה הגענו לאל על. חברת התעופה הישראלית מצויה בקשיים גדולים, זה לא חדש, כשכמעט כל 6,000 עובדיה נמצאים בחל"ת ומאות כבר פוטרו מתחילת המשבר. עם העלייה בתחלואה בארץ והמשך סגירת השמיים לתיירים בישראל, האריכה החברה את החל"ת ל-5,800 עובדיה עד לסוף אוגוסט ויתכן שגם עד שנת 2021 אם נפח הפעילות בחברה לא יחזור ל-75 אחוזים, כך לפי הסכם של אל על וההסתדרות.

כזכור, בתחילת יוני הודיעה הממשלה על תוכנית תמיכה בחברה בסך 400 מיליון דולרים, 250 מיליון דולרים בהלוואה בערבות ועוד 150 מיליון דולרים בגיוס מניות, שהמדינה תתחייב לרכוש במידה והציבור לא יקנה. במסגרת מתווה ההצלה, תיאלץ החברה להתייעל ולפטר כאלפיים עובדים ממספר סקטורים, ביניהם הטייסים שסירבו לחתום על הסכם התייעלות עם ההנהלה, שדורשת מהטייסים קיצוץ של 110 מיליון דולרים מעלות שכרם השנתית, בעוד הטייסים מוכנים ל-90 מיליון דולרים בלבד. בינתיים, ההסתדרות חתמה על הסכם עם ההנהלה בשם כל עובדי אל על, שיכלול גם פיטורי עשרות טייסים כולל פרישה מרצון, ואילו הטייסים מתנגדים לו בטענה שאינו חוקי ופנו לבית הדין לעבודה כדי שידחה את ההסכם, והאחרון טרם נתן את החלטתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully