וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תצפיות כוכבים ומים לטבילה: הספארי הישראלי של חודש אוגוסט

20.7.2020 / 9:20

זה בדיוק הזמן לפרגן לכל העוסקים במלאכת התיירות, ועל הדרך לברוח למדבר הפתוח ולהשאיר מאחור את מהדורות החדשות. והפעם: תצפיות ומסלולים חדשים בבקעת קנאים ואפילו ספארי גמלים בכפר הנוקדים

בוידאו: ברכת צפירה ונחל צאלים במדבר יהודה/צילום: איל שפירא, עריכה: ניר חן

- "אתה אוהב כנאפה?"
- "ברור! מי שלא אוהב כנאפה הוא לא אנושי".
- "מעולה. אז שב, טבול רגליים במים ותראה איך מכינים תיק-תק כנאפה בשטח".

אחרי שהובילה אותי אל גב מים קטן וציורי בערוץ נחל צאלים, היא שלפה מתיק הבד שלה מחבת, גזיה וכמה מצרכים הכרחיים, כולל פיסטוקים שאותם ריסקה בעזרת חלוקי נחל.

רבע שעה מאוחר יותר, התרחש הפלא: הכנאפה הכי טעימה שאכלתי מזה זמן רב. וכל זה, אל מול תפאורה מדברית ציורית, מה שכידוע רק מעורר עוד יותר את בלוטות הטעם.

הפגישה הזו עם שיר פרלמוטר, מורת דרך נלהבת מערד ומדריכת טיולי המשפחות של כפר הנוקדים, היתה הסיפתח המרענן של 24 שעות של בריחה נכונה ממהדורות החדשות, אל המדבר הפתוח, הטוב, שתמיד יודע לעשות את העבודה - ולהפתיע.

וזה עובד מעולה גם בקיץ.

כנאפה גב מים בבקעת קנאים. איל שפירא, איל שפירא
מעוררת עוד יותר את בלוטות הטעם. כנאפה מעל גב מים במדבר יהודה/איל שפירא, איל שפירא

קטעי שביל ישראל: הגרסה הקלילה

בעבור מי שטיולים במקטעים השונים של שביל ישראל גרמו להם לחששות בשל המרחקים הרבים, רמות הקושי וכאב הראש הלוגיסטי, הרי שכעת אין יותר תירוצים.

לפני מספר חודשים נחנכו מקטעים חדשים של שביל ישראל, היוצא מערד, מתפתל בלב בקעת קנאים שבמדבר יהודה ומגיע אל מצדה ומשם לים המלח. ההליכה נעשית כמובן על סימון השבילים כתום-כחול-לבן והיא מיועדת לאוהבי לכת. לא מפרך, אבל גם לא קליל. בכל מקרה, זה לא משהו שתרצו לעשות עכשיו, ביולי-אוגוסט, אבל בהחלט שווה לשמור בזיכרון ולהגיע בעומק הסתיו. במיוחד אם ויתרתם השנה על חו"ל, ואתם מחפשים הרפתקה אלטרנטיבית.

הקטע הראשון הוא ערד-ברכת צפירה. אורך הקטע כ-16 ק"מ, והוא כולל נקודות עניין כגון ערוץ ארבעת הבורות, תצפית אסף אלון, נחל רחף עליון וכפר הנוקדים. המלצה חמה: מומלץ לקצר את המקטע הזה וללון בכפר הנוקדים עצמו (ניתן לבחור מבין קמפינג, אוהלים, סוכות או חדרי אירוח), ובכך לחסוך לינת שטח בהמשך, בחניון ברכת צפירה.

הקטע השני מתחיל בברכת צפירה (או בכפר הנוקדים, אם הלכתם על האפשרות המפנקת) ומסתיים לאחר כ-10 ק"מ בחניון הלילה של מצדה. כאן חולפים בנופים היפהפיים של נחל צאלים. מומלץ מאוד בקטע זה לטפס לתצפית ממצפור איתמר איליה שבגבעת גורני.

מי שמעוניינים להמשיך וללכת יום נוסף, שלישי, יבצעו גם את המקטע ממצדה לעין בוקק, מה שמבטיח טבילה מרעננת לקראת קצה המסלול. אורך הקטע: 14 ק"מ.

עוד בוואלה!

מהחודש הבא: שביל ישראל סומן ויעבור במצדה וים המלח

לכתבה המלאה
בקעת קנאים שביל ישראל החדש. איל שפירא, איל שפירא
בקעת קנאים. אחד המקטעים החדשים של שביל ישראל/איל שפירא, איל שפירא

טיול בסטייל אירופי

"מה שיפה בשינוי התוואי של שביל ישראל באזור זה, הוא העובדה שכעת ניתן לטייל במקטעים הללו במינימום לוגיסטיקה, ובקלות יחסית", מסביר דני רודד, טייל ותיק, יזם להוט ומי שמנהל את כפר הנוקדים. "פשוט לוקחים מים ותיק לא גדול, ויוצאים לדרך. בלי להטמין מים בדרך ובלי להתאמץ יותר מדי. וכל זה, במסלול נופי מהיפים שיש במדבר שלנו".

לדבריו, שינוי מבורך זה מזכיר במהותו את עולם הטיילות האירופי, שמתאפיין באפשרויות לינה מגוונות ונוחות לאורך הדרך, ולא רק בחניוני לילה נטולי תשתיות.

בנוסף, ממש בקרוב ייחנך שביל אופניים מדברי ויפה, היוצא מאזור מצפור מואב בערד, יורד לוואדיות לצד כביש 3199, חולף בכפר הנוקדים ומגיע לחניון הלילה של מצדה ומשם לנווה זוהר. השביל עדיין לא סומן במלואו, אך הוא קיים בשטח, ובסופי שבוע פוקדים אותו עשרות רוכבים. אם אתם בעניין, קחו בחשבון שהשביל - המהווה חלק מ"שביל ישראל באופניים" - מיועד לרוכבים מיומנים, ויש להצטייד במפת האזור.

חניון לילה ברכת צפירה. איל שפירא, איל שפירא
אתנחתא לילית לשביליסטים. חניון הלילה המשודרג של ברכת צפירה/איל שפירא, איל שפירא

הצד הלא מוכר של ברכת צפירה

רבים מכירים את ברכת צפירה - גב מים יפה ועוצר נשימה בנחל צאלים, וזאת בזכות העובדה שהוא "תלוי" מעל תהום של כ-90 מטרים. מבלי ליפול למלכודת הקלישאות, אין ספק שזוהי נקודת חן שנחרתת בזיכרון לתמיד - מה גם שנכון לאמצע יולי, עדיין יש בו מים.

אם אתם לא בקטע של לצעוד בשמש עד לבריכה, כדאי לדעת שלא מזמן נחנך שביל חדש, שמוביל לתצפית מפעימה אל ברכת צפירה. יוצאים מחניון הלילה של ברכת צפירה בשביל כחול לכיוון צפון. אחרי כעשר דקות בלבד מגיעים אל נקודת התצפית הנהדרת הזו: מצד אחד ערוצו הרחב והמפותל של נחל צאלים וההרים החובקים אותו מכל עבר, ומצד שני - המצוק שבליבו "תלויה" ברכת צפירה. אם תצטיידו במשקפת, תוכלו לראות בדיוק כמה אנשים יש בבריכה, ולהחליט אם אתם מצטרפים לחגיגת הטבילה. ההליכה עצמה קלה ומתאימה לכל גיל. מומלץ מוקדם בבוקר או בשעות אחר הצהריים הנעימות.

ובכלל, כדאי לדעת כי דרך העפר המובילה אל כל הטוב הזה הוכשרה ושודרגה לפני מספר חודשים, וכעת היא מתאימה לכל כלי הרכב.

תצפית ברכת צפירה במדבר יהודה. איל שפירא, איל שפירא
"תלוי" מעל תהום של כ-90 מטרים. גב ברכת צפירה/איל שפירא, איל שפירא

חניון הלילה של ברכת צפירה אף הוא זכה לשדרוג, וכעת הוא נוח יותר, וישנה הפרדה ברורה בין חניית כלי הרכב לבין אזורי הלינה. החניון החינמי אינו כולל תשתיות, למעט סהרוני אבן נמוכה להגנה מרוח, ויש להצטייד במים.

הגעה: מכביש 3199 שיורד מערד לכיוון מצדה מערב. כאשר מגיעים לכפר הנוקדים פונים שמאלה ונוסעים בדרך עפר לחניון לילה ברכת צפירה. מחניון הלילה בוחרים בשביל הכחול לתצפית או בשביל הירוק שמקיף תל קטן, ויורדים עם הירוק עד למפגש עם הדרך הרחבה בשביל השחור. ממשיכים כ-200 מטר על השחור עד להגעה לנחל הרחב (נחל צאלים). כאן ניתן לבחור האם ללכת שמאלה לגבי צאלים עליון עם השביל הירוק, או לעלות ימינה להר עם השביל הכחול שמתחלף למעלה לירוק ויורד עד הבריכה עם סולמות ויתדות.

תצפית ברכת צפירה ונחל צאלים במדבר יהודה. איל שפירא, איל שפירא
תצפית ברכת צפירה. ברקע, ערוצו הרחב והמפותל של נחל צאלים/איל שפירא, איל שפירא

מצפור איתמר איליה בגבעת גורני

מסלול של שעות במדבר בשיא החום לא בא בחשבון. אז מה עושים? צופים. המקטע החדש של שביל ישראל חולף למרגלות מצפור איתמר איליה שבגבעת גורני, אך ניתן להגיע למצפור גם ברכב, ולקבל מראה פנורמי מרהיב לעבר נחל צאלים, עמוק מתחתיכם.

המצפור הוקם לזכר לוחם השייטת איתמר איליה, תושב ערד וחובב טבע מושבע שנפל באסון השייטת. זהו מקום לשבת בו שעה ארוכה מול הנוף, שבו מתגלים כל העת פסגות מרוחקות, פיתולי נחל מצודדים ועופות דורסים שחגים מעל.

לפני מאות שנים, חלפו בערוץ הנחל הרחב שיירות גמלים, בדרכם בין אזור ים המלח לחברון. כאן, על הגבעה, ישבו בדואים שגבו מיסים מאותן שיירות, ומכאן תיצפתו על העוברים ושבים, ואף הענישו שיירות מסחר סוררות שניסו להתחמק מתשלום.

אגב, חשוב לציין כי ישנו גם מצפור בעיר ערד, העונה לשם "מצפור גורני". אל תתבלבלו בין השניים.

הגעה: בכביש 3199, כשלושה ק"מ מזרחית לכפר הנוקדים פונים שמאלה לדרך עפר, אל שביל מסומן בכחול. אחרי כ-3 ק"מ של נסיעה איטית וזהירה, מגיעים למצפור.

מצפור איתמר איליה בגבעת גורני במדבר יהודה. איל שפירא, איל שפירא
מראה פנורמי מרהיב לעבר נחל צאלים. מצפור איתמר איליה בגבעת גורני/איל שפירא, איל שפירא

לראשונה בישראל: ספארי גמלים

הנה שלושה דברים שאולי לא ידעם על גמלים:
1. במצב הרוח הנכון, גמל ולמה עשויים להזדווג ואף להעמיד צאצאים. תוצר הקשר המוזר הזה קרוי קאמה (Cama).
2. כ-90 אחוזים מהגמלים שמסתובבים כיום בעולם נולדו באוסטרליה. למעשה, האוסטרלים מייצאים גמלים אפילו לערב הסעודית.
3. כחלק מהתמודדות עם תנאי המדבר הקשים, צואת הגמלים כה יבשה, עד שניתן להשתמש בה כחומר בעירה זמן קצר בלבד לאחר שהיא נפלטת מגופו.

את כל הדברים הללו (ועוד), למדנו בספארי הגמלים שנערך במתחם "חוויית הגמל" בכפר הנוקדים. מדובר באטרקציה חדשה וראשונה מסוגה בישראל, שנחנכה באופן רשמי ממש לפני מספר שבועות.
הרעיון: הפחתה הדרגתית בטיולי רכיבת גמלים, לטובת חוויה ידידותית ומעניינת יותר, בדמות הכרות בלתי שגרתית עם גמלים. במקרה זה, עם נאקות פנסיונרית, שכעת אינן נמכרות הלאה ועלולות להיקלע לעתיד עגום, אלא נשארות כאן וזוכות לטיפול צמוד ומזון משובח.

כך, נבנה מתחם גדול שבו שבילים צפים ותחנות עצירה, כאשר נוסף על הפעילות, תלמדו רבות על הגמל - מהיסטוריה ועד אנטומיה. התחנה העיקרית היא תחנת האכלה. מקבלים צלחת מתכת עם ידית אחיזה אחורית, ומפנקים את הנאקות בגזרים ומלפפונים. אלו, מצדן, משמיעות סאונד מוזר ביותר בעת הלעיסה. והוא הופך להיות מוזר עוד יותר בעת העלאת הגרה. הילדים יעופו על זה. גם אתם.

בתקופת ההרצה, המחיר לחוויה יהיה סמלי (ייקבע סופית בימים הקרובים). המחיר כולל גם האכלת עזים וחמורים במתחם סמוך. חלקם הובא לכאן במצב קשה, ופה הם זוכים לאהבה גדולה ולטיפול וטרינרי מקיף.

ספארי גמלים כפר הנוקדים. איל שפירא, איל שפירא
חוויה ידידותית ומעניינת יותר. ספארי גמלים בכפר הנוקדים/איל שפירא, איל שפירא

כל אלו מצטרפים לשאר הפעילויות שמציע כפר הנוקדים, בהן חיפוש עקרבים לילי בתאורת אולטרה-סגול, התנסות במדיטציה ויוגה ועוד. בנוסף, הוקם כאן מתחם מים שכולל מתזים מערפלים, לצד נדנדות, מוזיקה טובה ותחושת צינון הכרחית.

ויש עוד: "www.kfarhanokdim.co.il/meteors/' target='_blank'>נוקדים עם כוכבים" הוא פסטיבל מטאורים קיצי, שבו דוכנים ב"שוק שקיעה" ומופע מרקיד לכל המשפחה, סדנאות מסע בין כוכבים ומתחם מפנק לצפייה במטר המטאורים. הוא ייערך ב-7, 14 ו-21 באוגוסט. חינם ללנים בכפר הנוקדים ו-50-40 שקלים לאורחים. במקום כאמור מגוון אפשרויות לינה - מאוהלים וסוכות ועד חדרי אירוח, חלקם חדשים ומשודרגים.
לדעת עוד: 08-9950097. www.kfarhanokdim.co.il.

בתי האבן החדשים בכפר הנוקדים. איל שפירא, איל שפירא
מגוון סוגי לינה. בתי האבן החדשים בכפר הנוקדים/איל שפירא, איל שפירא

ערד: מלכת המדבר

זה לא סוד בשנים האחרונות ערד מתעוררת, ומציעה אירוח בסגנונות שונים ואטרקציות מדליקות. בגזרת האוכל, בשום אופן על תוותרו על בילוי ערב בפאב "מוזה" המיתולוגי, שבשעות היום מתפקד כמסעדה משובחת באווירה נעימה (08-9975555).

בערד תמצאו גם מסעדות אירוח ביתיות, ואחת מהן היא "אנהמיה", המציעה מטעמים צמחוניים וטבעוניים, כאשר הארוחות מוגשות בחצר חמודה (054-5821483). חובבי בירה ייהנו מביקור במבשלת הבוטיק "שיטה" (052-6650380). בגזרת הלינה, אם אינכם לנים בכפר הנוקדים הסמוך ונשארים בערד, מומלץ מאוד לנסות את חדרי האירוח החדשים "בקצה המדבר", הצופים אל מדבר יהודה (‏‪052-2314137‬‏). וישנו גם "יהלים", מלון הבוטיק המשפחתי השוכן אף הוא בקו הראשון למדבר (077-5632806).

אטרקציות נוספות כוללות סדנת הכנת סבון ב"יונת מדבר" (052-5307616), ביקור בבית האמנים של אלכס ואינה, פסל וציירת (052-8414504) וביקור בסטודיו של עליזה בן-נר, אמנית טקסטיל שביתה הוא גלריה המעוצבת בסגנון מרוקאי (054-3150526). ולקינוח מפנק במיוחד: "שמים במים", מרחב נעים ורגוע של סיוון כהן-אביטן, המציעה טיפולי וואטסו במים (054-4927261).
לדעת עוד: "עמותת תיירות ערד" בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully