וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטעום עיר ואווירה: 24 שעות של קולינריה ואירוח ביתי בערד

אורלי גנוסר

15.11.2018 / 10:13

לצד הפריחה התיירותית בעיר הדרומית, התפתחה גם סצנה קולינרית של בשלנים המארחים בביתם. בעולם הטרנד הזה מוכר כ-Eat With, אמצעי אותנטי להיכנס לבתי המקומיים שמציעים חוויית ביקור ייחודית עם סיפור אישי ואוכל. יצאנו לטעום

משהו טעים מתבשל בערד, שהופכת למעצמה קולינרית בזכות קהילה גדלה של בשלנים מקומיים, יזמים ותיירנים שפותחים את ביתם, אבל גם את הלב, מארחים באהבה ומציעים טעימה מסיפור אישי, חוויה מקומית ואוכל שהתבשל בחום ובאהבה. בואו לטעום עיר ואווירה.

ערד הופכת להיות עיר תיירות אטרקטיבית ולאחרונה לצד פריחה של יזמים ותיירנים, גדל גם ההיצע הקולינרי שמציע אירוח של בשלנים ביתיים. הקונספט אינו חדש, אבל הוא הולך ומשתרש בתיירות הקולינרית ובתרבות הישראלית, ובזכות קיבוץ הגלויות שנוצק בארץ, יש שפע ומגוון בלי סוף. מה שהתחיל בקטן לפני כעשור וחצי, התרחב והתפשט לכל חלקי הארץ ובשלנים ביתים רבים פתחו את הבית ואת הלב. בעולם הפרויקט הזה מוכר כ-Eat With, אמצעי אותנטי להיכנס לבתי המקומיים, להכיר את החיים האמתיים, לפגוש אנשים מעניינים, לשמוע סיפורים אישיים וליהנות מאוכל רב טעמים ותרבויות.

גם בערד אימצו את הרעיון שהתעצם לאחרונה באמצעות פרויקט אירוח ביתי. אל ארסנל המארחים הוותיק נוספו ח"י תושבים חדשים, רובם מתחום הקולינריה, שהצטרפו למהפכה הגסטרונומית: גברים ונשים, בשלנים ובשלניות, וגם כמה אמנים ואמניות, שמציעים חווית ביקור ייחודית, סיפור אישי וים של אוכל טעים. בדיוק בשביל זה גנבתי חברה, ויצאנו להתחקות אחר האירוח הביתי בערד.

פסלים של עמוס רדליק בערד. אורלי גנוסר, מערכת וואלה! NEWS
מפסל בחומר ובברונזה. פסלים של עמוס רדליק בערד/מערכת וואלה! NEWS, אורלי גנוסר

18:00 דוד לוי - אמני וטבעוני

כשנכנסתי לבית של דוד לוי, שלא דומה לשום דבר שהכרתי, לקח לי כמה דקות להבין מה קורה בו. אז נתחיל מזה שמדובר בדמות כובשת מלאה בקסם וטונות של אנרגיה טובה שהוא מפיץ לכל עבר. דוד הוא אמן שעוסק ביצירה כל חייו, ובכשרונו הרב נוגע בשלל תחומים כמו ציור, פיסול, תכשיטנות, תפירה ועוד. אחרי שרכש שלל מיומנויות חיפש מרחב לאירוח ליצירה ולאירועים שיהיה גם בית ומצא.

בביתו, שבנוי משלוש קומות וגג ביקרתי בשלב שבו עשה רה-אורגניזציה, כך שמצד אחד היה שם אי סדר, אבל מצד שני כשהבנתי שמדובר גם בגלריה לאומנות שימושית ועיצוב יד שניה, התבהרה התמונה הכוללת. הרעיון הוא 'בית פתוח' שבו אפשר לבקר, לקנות עבודות או להצטרף לאירוע או מופע שנערך בו. דוד מתמחה בעיצוב תכשיטים ויש לו אלפי חרוזים ואבנים, אבל הוא גם משפץ רהיטים, תופר וידיו מלאות עבודה. יש לו ראש יצירתי מלא רעיונות ובנוסף לכל הוא גם יוזם סופי שבוע קונספטואליים, מתכנן סדנאות בסטודיו, מארח מופעים לא שגרתיים ועוד. מי שיזמין מראש יוכל ליהנות גם מאירוח טבעוני, אבל אם תשאלו אותי, האיש הוא האטרקציה ולבי נקשר אליו ברגע קט. בואו אליו, היכנסו לביתו, שוטטו בין החדרים, תספגו אווירת וינטייג' היסטרית ותיהנו בלי סוף.
איפה: נוף 54, 052-6628999 בפייסבוק: david levi

הפסל דוד לוי בערד. אורלי גנוסר, מערכת וואלה! NEWS
נוגע בשלל תחומים כמו ציור, פיסול, תכשיטנות ותפירה. הפסל דוד לוי/מערכת וואלה! NEWS, אורלי גנוסר

20:00 אירוח ביתי אור-גני

הבית הקטן של רחל ינאי, לא מספיק לאישה הגדולה הזו שאין קץ ליוזמותיה, עיסוקיה ורעיונותיה, שידה בכל ואין לה רגע דל. רחל, לא תאמינו, מתקרבת לגיל 80, אבל היא פעילה כאילו אין לה גיל, ולכן גם המראה שלה מטעה. רחל היא אמנית שאמצה בשלב מסוים את הטבעונות והיוגה שלדבריה שינו את חייה.

ביתה הוא גלריה מלאה ביצירותיה, אבל היא גם מארחת לארוחות טבעוניות וגם מלמדת יוגה ועושה סדנאות צחוק, ויש לה גם צימר יחיד. ארוחת הערב הטבעונית שהוגשה לנו הייתה מאוד מגוונת. ממרק מיסו שופע אצות ומש, דרך סושי, בטטה אפויה, סלט חצילים אסיאתי, סלט סלק ותפוחי עץ, פטריות פורטובלו ממולאות באגוזים, ברוקולי עם טחינה, סלט טאבולה ועוד. כשרחל מארחת היא מספרת על עצמה, על חייה ועיסוקיה המגוונים, ויש לה שלל סיפורים שמעידים על יזמת בנשמה, שלא עוצרת לרגע. האירוח יכול להשתלב עם סדנת צחוק או שיעור יוגה כך שהכל פתוח.
איפה: דוכיפת 48/1, 050-5518756

אירוח ביתי רחל ינאי בערד. אורלי גנוסר, מערכת וואלה! NEWS
גלריה משלאה ביצירותיה. אירוח ביתי אצל רחל ינאי/מערכת וואלה! NEWS, אורלי גנוסר

21:30 - לינה

אחרי שפוגשים ומכירים את עליזה בן נר מבינים שהצימר שלה מתכתב עם שורשיה וסגנון האירוח שלה. עליזה היא אומנית טקסטיל ורקמה שמארחת גם לארוחת קוסקוס מרוקאית ואף עושה סדנאות קוסקוס. בקומה העליונה יש צימר יחיד שמעוצב בסגנון מרוקאי, כך שהוא ססגוני ושמח. על הקירות פזורות עבודותיה, במרפסת יש עיטורים מרוקאיים ועל אף שמדובר ביחידה גדולה ומרווחת יש בה משהו פשוט וביתי. יש מטבחון עם אפשרויות לבישול עצמי, סלון וכאמור מרפסת ענקית לכיוון מערב ולשקיעות רומנטיות.
איפה: פלמ"ח 54/3, 054-3150526, בפייסבוק: Aliza ben ner

הצימר של עליזה בן נר בערד. אורלי גנוסר, מערכת וואלה! NEWS
על הקירות פזורות עבודותיה. הצימר של עליזה בן נר/מערכת וואלה! NEWS, אורלי גנוסר

9:00 - ארוחת בוקר

לפני שנכנסנו לבית של שמחה מדר קפלן, הלכנו לראות את הנוף. הבית שוכן בקצה שלוחה ויש ממנו נוף הורס שביום טוב רואים, לא את החרמון, אבל את ים המלח ואת הרי מואב בירדן וכמובן את מרחבי מדבר יהודה הפרוסים למרגלותיו. היא קיבלה את פנינו בתלבושת תימנית מסורתית ואחר כך בסלון ביתה שמעוצב באווירה דומה, שמענו את סיפורה.

שמחה שהייתה בעברה מנהלת ויצ"ו בעיר, יצאה לגמלאות וחיפשה עיסוק מעניין, ואירוח ביתי התאים לה ולסיפור חייה. הביקור אצלה מחולק לשניים - ארוחת בוקר של שבת, שמוגשת בכל שעות היום, משום שיש בה מאכלים תימנים אופייניים ומבוקשים, ומעין מופע שאצל שמחה יכול בקלות להתגלגל לסטנד אפ. שמחה היא אישה אנרגטית, וכשמה כן היא - מלאת שמחת חיים ונמרצת. את סיפור חייה היא משלבת בהדגמה של כלים, בגדים ותכשיטים תימנים ששמרה מהוריה ואספה וגם במצגת של תמונות, חלקן נדירות. הסיפור שלה מעניין ומצחיק, מרגש ומשעשע ואי אפשר שלא להתחבר אליה.

גם הפאן הקולינרי מיוחד כי הוריה הגיעו מאזור פחות מוכר מתימן, שבו המנהגים והמזונות אינם דומים ליתר, לכן הקובנה שלה מפוררת במרכזה, ואת הסבאייה שלה היא מגישה בשתי גרסאות - אחת בשכבות והשנייה בשבלולים. על השולחן היו כמובן ג'חנון, רסק עגבניות, סחוג, סמנה (חמאה מזוקקת ומעושנת) לסיס (קטניות מבושלות שהזכירו לי חמין), קעקא - מעין עוגיות יבשות לקינוח ששימשו גם כצידה לדרך כי החזיקו לאורך זמן וכמובן קפה שעשוי מקליפות הפולים. הכל בשפע ובנדיבות, עם חיוך ועוד הרבה סיפורים.
איפה: עדעד11, 052-8977099 בפייסבוק: שמחה מדר קפלן.

ארוחת הבוקר התימנית של שמחה מדר בערד. אורלי גנוסר, מערכת וואלה! NEWS
הכל בשפע ובנדיבות, עם חיוך וסיפורים. ארוחת הבוקר התימנית של שמחה מדר/מערכת וואלה! NEWS, אורלי גנוסר

11:00 - פסלים וסיפורים

עם קיבה מלאה, לקחנו הפוגה מאוכל והתגלגלנו לבית מארח אחר, שבמקרה הזה החצר היא האטרקציה. איציק גמליאל הוא מסגר ואמן ברזל וכשהגענו לחצר שלו הסתכלנו על פסלי הענק של בעלי החיים וכמעט פלטתי ש'אין חיה כזו'. המחזה היה מהפנט. ג'ירפת ענק מדויקת להפליא ניצבה בכניסה, ולדבריו זו הג'ירפה הגדולה בעולם. בהמשך היו שלל בעלי חיים ובהם ינשופים, עיט, צפרדע, תנין, פלמינגו, חסידה ועוד, והייתה גם גיטרה עצומה, פרחים קטנים ואין סוף של יופי.

האמנות עבור איציק היא הנשמה, והוא עסק במגוון תחומים אבל עם השנים התמקד בברזל. בתחילת דרכו כמסגר היה מוסר את הפסולת לסוחרים ובהמשך התחיל לפסל ממנה פסלים קטנים שהלכו וגדלו. היום הוא עובד בשיטה מיוחדת משלו של מעין טלאים, אבל לא רק. יש לו ינשוף ממפתחות ונשר ממטבעות, כך שדבר לא קנוי הכל מיחזור של שאריות. ואיך הוא מיישם? כשעולה לו רעיון הוא מיד מצייר אותו (גם באמצע הלילה) ומתחיל להניח יסודות. העבודה שלו מדויקת להפליא ומרשימה וכיף לשוטט ולהתענג על אומנות ייחודית.
אם עברתם בסביבה אפשר להיכנס ולהתרשם, אבל כדאי לתאם מראש ביקור וסיור מסודר עם הסבר וכיבוד (בתשלום).
איפה: נבלים 64, 052-2707031 בפייסבוק: איציק גמליאל אמן המתכת

איציק גמליאל בחצרו בערד. אורלי גנוסר, מערכת וואלה! NEWS
האמנות עבורו היא הנשמה. איציק גמליאל בחצרו/מערכת וואלה! NEWS, אורלי גנוסר

12:30 - מעשיות חימר

רגע לפני ארוחת צהריים, קפצנו לביקור אצל עמוס רדליך שגם הוא פסל אבל בסגנון שונה לגמרי. רדליך מפסל בחומר ובברונזה, אבל הפיסול שלו בעיקר פיגורטיבי ואפשר לראות את זה בדיוקנאות שבכניסה, בדמויות החסידים על אדן החלון, ברקדניות על השידה, בדמויות היושבות על מדפי הספרים ובסדרת הפסלים האנושיים שממלאת את המדף בסלון.

עמוס הוא מהנדס במקצועו, ועם זאת יצירתי להפליא ואוטודידקט בתחום. בסטודיו הקטן שלו הוא נותן דרור לדמיון, ומשלב רעיונות ופסלים כך שהם מבטאים מסר כלשהו. סדרת פסלים אחרונה שלו נוגעת לאדם מול התקשורת והמדיה והיא מעוררת מחשבה רבה. "לעשות פסל זה קשה" הוא אומר "למכור זו אמנות", אבל הוא נהנה מהמלאכה, ואם יש מכירה - דיינו. חוץ מזה, הוא איש נעים שיחה, שקט שמפרגן על הדרך לרעייתו וספריה. את הביקור במקום יש לתאם והוא כולל מפגש עם האמן, סיור, סיפורים הסברים על הפסלים וביקור בסטודיו, כל זאת בתשלום סמלי בלבד.
איפה: חופית 8, 053-7737562 בפייסבוק: עמוס רדליך

הפסל עמוס רדליך בסטודיו שלו בערד. אורלי גנוסר, מערכת וואלה! NEWS
יצירתי להפליא ואוטודידקט בתחום. הפסל עמוס רדליך בסטודיו שלו/מערכת וואלה! NEWS, אורלי גנוסר

14:00 - ארוחת צהריים

אחרי הביס הראשון שהכנסתי לפה ממטעמיה הטריפוליטאים של חגית ארביב, הבנתי שלאשה הזו יש כישרון בישול חד. וכשהיא סיפרה על אהבתה למטבח, לבישול ולאירוח - הכל התחבר. יש בחגית משהו מעניין כי למרות שהיא מתמחה באוכל טריפוליטאי אותנטי, הראש שלה פתוח לעולם היא אוהבת לחדש ולהתחדש, יש לה תשוקה גדולה מאוד לקולינריה ובעברה אף הייתה לה מסעדה. היום היא מציעה גם אירוח ביתי אבל גם מבשלת לאירועים בסגנון קייטרינג ומוכנה לבשל לאורחיה כל שעולה על דעתם.

אבל אחרי שטועמים את החריימה, את המפרום, את קציצות הקוקלס ואת הבסטיל, לא רוצים כלום! האוכל שלה נראה טוב, מוגש אסתטי וטעים, ללקק את האצבעות. חגית מעדיפה אירוח אינטימי כדי שתהיה קשובה לצורכי לקוחותיה ובקרוב שואפת גם לעשות סדנאות. בתקופה הקרובה היא תשתף פעולה גם עם בשלנים נוספים וכך אפשר יהיה להעצים את החוויה.
טלפון: 054-563-8886.

חגית ארביב בשלנית בערד. אורלי גנוסר, מערכת וואלה! NEWS
קשובה לצורכי לקוחותיה. הבשלנית חגית ארביב/מערכת וואלה! NEWS, אורלי גנוסר

16:00 - סיפורי מטפחות

קולה השקט והנעים של מרים אהרון, כשהיא מספרת על המטפחות שאספה, משרה שלווה ורוגע, ומהרגע הזה אפשר להתמסר ולהתענג על סיפוריה. מרים, אשת חינוך היא יזמת בנשמתה ורבת פעלים והיא מארחת במגוון גדול של סגנונות ונושאים. יש לה אירוח בסגנון מרוקאי שבו היא מספרת על עלייתה ארצה וקורותיה, יש לה אירוח סביב אוסף הסביבונים המטורף שצברה עם השנים ולכל אחד סיפור מיוחד משלו, יש לה אתגרי חשיבה שהיא פיתחה ועדיין מפתחת, כך שאפשר גם להפעיל ולאמץ את המוח ויש גם את הסיפורים והשירים שכתבה, שזיכו אותה בתואר סופרת ומשוררת.

אנחנו חווינו את סיפורי המטפחות, תחום שסקרן אותה וכמו בכל דבר בחייה, היא חקרה אותו לעומק ואספה סיפורי מטפחות עממיים מכל העולם. בדיוק לשם כך היא הכינה סטנד מיוחד למטפחות שממנו היא שולפת ומדגימה כל מטפחת, מספרת מנין המקור, לאיזה צורך ומה משמעות הרקמה ועוד. האירוח מלווה בכיבוד קל ובכלל היה קשה לעזוב.
טלפון: 050-990-6621

סיפורי המטפחות של מרים אהרון בערד. אורלי גנוסר, מערכת וואלה! NEWS
להתמסר ולהתענג על סיפוריה. מרים אהרון והמטפחות שלה/מערכת וואלה! NEWS, אורלי גנוסר

הצעות נוספות לסיורים של 24 שעות באתר http://24hrstrip.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • ערד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully