וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזור המפתיע שהכי טוב לראות בו כוכבים במדבר

אוגוסט הוא חודש הכוכבים במדבר ועם השילוב של החופש הגדול, זה רק טבעי שתמצאו את עצמכם מדרימים לאיזה לילה במלון מיליון כוכבים. אבל כדי להימלט מהתור (וזיהום האור), דווקא באזור ניצנה שפחות מוכר, גם ליודעי המדבר, מחכה החוויה הכי נקייה ואמיתית

צלמים זמניים מורשים

ליל המטאורים הקיצי, ששיאו יתרחש בלילה של בין ה-12 ל-13 באוגוסט, מתפרס השנה על כל חודש אוגוסט, וכידוע אין כמו המדבר החף מזיהום אור לצפות הנצנוצים הקטנים-גדולים. מדרום הערבה, דרך רמת הנגב ועד מדבר יהודה - כל אזור מציג את עצמו כטוב ביותר עבור החוויה הנוצצת.

אבל בזמן שרוב המטיילים ידרימו לאזור מכתש רמון, פארק תמנע ואזור ערד, אולי דווקא כדי להכיר אזור שפחות נמצא על ווייז הטיולים שלכם - פתחת ניצנה. לא הרבה ישובים (ותושבים) מאכלסים את הנגב המערבי, זה שגובל עם מצרים וכביש 10, ומכאן גם היתרון של המקום - חושך אמיתי, מיעוט רכבים והפרעות, ומאידך יותר בעלי חיים, כוכבים בולטים וחוויות אמיתיות. ועוד משהו: חם לכם באוגוסט במרכז? בנגב תשכחו מהלחות, ותתאהבו בבריזה הנעימה שמלטפת כבר משעות אחר הצוהריים.

בועז שר שלום למשל, איש תיירות באזור ומורה דרך מבאר מילכה, מציע לכם הרפתקה במדבר של כמה שעות טובות, עת מתחיל לרדת ערב. הג'יפ המדברי של בועז עמוס בכל טוב לחוויה מדברית בת כמה שעות שמתאימה למשפחות וקבוצות כאחד. ברכב הגדול שלו, הוא מכניס גלשני סנובורד לטובת גלישת חולות על הדיונות הקרירות לעת ערב, וכשהחושך יורד, הוא שולף מהבגאז' את הטלסקופ האדיר שלו ומכוון אותו לנוגה, שבתאי ומאדים. חוויה למתבונן. לאחר קפה ותה שיורדו מהמדורה, תוכלו לצאת עם בועז לסיור רגלי בחושך המדברי ולגלות את בעלי החיים שמתעוררים. בעזרת פנסים מיוחדים בעלי אור אולטרה סגול תאתרו עקרבים זוהרים, ואם יהיה לכם מזל אולי תראו גם "המלך" של המדבר המערבי - עכן החרטומים. נחש קטן וארסי שלו שתי קרניים שאינו חי בקרב בני אדם וצריך לחפש אותו טוב-טוב, כיוון שהוא מתחפר בחול ורק ראשו בולט בציפייה לטרף. מהפנט.

הרפתקה במדבר. בועז שר שלום, 054-575-5911, החל מ-130 שקלים לאדם.

בועז שר שלום גלישת חולות. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
יקח אתכם מהדיונות ועד לכוכבים. בועז שר שלום והבורדים/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
נחש עכן חרטומים בנגב המערבי. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
"המלך" של פתחת ניצנה במופע לילי. נחש עכן חרטומים מסתתר/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

"השכנים הקדומים שלי"

עוד סיור לילה מרתק מעבירה איריס ברזאני, גם היא מורת דרך מבאר מילכה, הפעם בעיר הנבטית העתיקה שבטה. איריס מקיימת סיורים מומחזים ותיאטרליים לעת ערב על החיים בעיר המדברית שננטשה לפני 1,200 שנים. הסיורים מתאימים למבוגרים וילדים, שמשתתפים בהם ומתחפשים לדמויות שחיו בעיר שהוקמה גם אז בפריפריה של המדבר.

החל משעה 18 בערב, כשמתחיל להיות נעים ואור זהוב יורד על העיר הצהובה, תיקח אתכם איריס בין 170 המבנים המיוחדים שנשארו על תילם מאות שנים, תספר את סיפורי האנשים והמאבקים שלהם כיושבי מדבר, שדי דומים לאלו של היום, ותחזיר אתכם בזמן לימים שבהם שבטה היתה שוקקת ומלאת חיים. בשעה 20:00 מתחיל סיור נוסף בעיר, שבו מוציאה איריס את העששיות ואז מתחילים להכיר את מה שהיא מכנה "השכנים הקדומים שלי".

סיורים מומחזים בשבטה. איריס ברזאני, 050-3016969, כ-30-35 שקלים לילד/מבוגר (חפשו הנחות בכרטיס "מטמון" או ב"קיץ של כוכבים").

סיור מומחז בעיר העתיקה שבטה נבטים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תאיר לכם/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

הפינוק של המדבר

ואחרי הלילה העמוס הזה, זה הזמן לעצום עיניים. אזור ניצנה לא שוקק אתרי לינה, אבל בהחלט ניתן למצוא את חאן בארותיים, קמפינג ושאר צימרים בישובי האזור. אחד המקומות המדהימים והמיוחדים הוא "המצפה" בעזוז - צימר שבו יש כל מה שתרצו לאירוח זוגי ומשפחתי מפנק: בריכת שכשוך להצטנן בה, מיטה מפנקת, מטבח מאובזר ובעיקר נוף נהדר שנשקף מבעד לערסל המתנדנד בבריזה הנעימה.

אורי ושחף גבעון, זוג חמוד וטוב לבב, בנה בעזרת ידיו הטובות של אורי והעיצוב המוקפד של שחף, צימר נהדר זוגי-משפחתי, המשקיף אל חורשת בארותיים - אולי הכתם הירוק הטבעי היחיד באזור. בחורשה גדלים עצי אשל הפרקים המיוחדים, שהגזע שלהם צומח במאוזן וכדאי לפקוד אותה. אבל הצימר הוא הבוננזה של המקום, ועם שני ערסלים במרפסת, בריכת שכשוך לקטנים וגדולים, אמבט גדול וסבונים טובים ובעיקר שקט ובידוד - הצימר בעזוז הוא חוויה שכדאי ללנצור גם ללא סיבה.

המצפה - אירוח מדברי בעזוז. 054-2224908, 700 שקלים לזוג ללילה, מינימום 2 לילות (ללא א. בוקר).

המצפה אירוח מדברי בעזוז צימר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
לא תרצו לזוז ממנו, אבל תזוזו בכל זאת. צימר "המצפה" בעזוז/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
שכשוכית המצפה אירוח מדברי בעזוז צימר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
טבילה קטנה לחול. השכשוכית של "המצפה"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

אם תקשיבו טוב, תשמעו את שירת המדבר

אבל לא חייבים להישאר ספונים בצימר הממוזג - יש לא מעט מה לראות גם בשעות היום כשהחום עולה. את "שירת המדבר" הקים גולן כהן, הרבליסט ומטפל בצמחי מרפא, לפני כעשור. החלום שלו ושל נועה, אשתו, היה להקים חווה אקולוגית, שבה יוכלו ילדים ומבוגרים ללמוד על הצמחים ותועלתם לאדם. הם החלו לשתול צמחים מגוונים בשממה המדברית, כמו עצי פרי וכרם אורגני, ועם הזמן המדבר הצהוב הפך ירוק.

בסיור שהם (כרגע בחו"ל עד אוקטובר) והמדריכים שלהם מעבירים בחווה, תטעמו פירות וצמחים מיוחדים, תלמדו על השימוש והסגולות של כל צמח וצמח וגם תוכלו להתנסות במתחם בריחה חדש למשימות מיוחדות שהוקם בחווה, המשלב את הטבע והצומח בצורה ייחודית.

עוד במקום, מרחב מלאכות מדברי, שמציע סדנאות הכרת מלאכות קדומות, כמו ליבוד ואריגה מצמר, סנדלים מחבל, קליעת סלים ועוד.

שירת המדבר. באר מילכה, 053-9183973. סיור החל מ-30 שקלים לאדם בקבוצה. חדר בריחה בתשלום נוסף.

גולן כהן חווה אקולוגית לצמחי מרפא שירת המדבר באר מילכה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תצמחו עליו שהוא יודע משהו על צמחים. גולן כהן ב"שירת המדבר"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
טוויית צמר מלאכות קדומות שירת המדבר באר מילכה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
לטוות כמו פעם, לקלוע ולא לסל. סדנת מלאכות קדומות ב"שירת המדבר"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

צ'רי, צ'רי ליידי

ואם כבר חקלאות, במשק צ'רי, גם הוא בבאר מילכה, מגדלים את כל הירקות המיוחדים שאתם כנראה לא מכירים. שרון צ'רי, בן למשפחה הודית, עבר למדבר עם מאיה אשתו כדי לגדל ירקות אסייתיים לפני כשש שנים. בין הגידולים המעניינים שתוכלו לראות ולטעום בסיור בין החממות, יש במיה הודית שמתהדרת בפרח צהוב יפהפה, תרד גוליבר עם עלים ענקיים, עלי מורינגה בתי רשת שבהם דלועים מיוחדים ואפילו מתחם קרוואנים שבהקמה וכבר מקבל אליו מטיילים עם או בלי קרוואן. מי שירצה, יוכל לרכוש את הירקות המיוחדים בסיום הסיור במחירי עלות.

משק צ'רי. באר מילכה, 050-7353147, מחיר סיור 30 שקלים לאדם.

לוביה משק צ'רי באר מילכה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
הירקות הכי מוזרים ומיוחדים שיש במדבר. שרון עם לוביה במשק צ'רי/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
במיה הודית משק צ'רי באר מילכה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
גדולה עם פרח יפהפה. כך נראית במיה הודית/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

ה"פוד טראק" הגיע גם למדבר!

ואם קיבלתם תיאבון אחרי הסיור ב"שירת המדבר" ובמשק צ'רי, כדי לפקוד את ה"פוד טראק" של ניר אלקסלסי, שמציע כמעט בכל יום מאכלים ביתיים מעולים, שמושכים אליו את כל יושבי האזור ובעיקר את החיילים שמוותרים בכיף על ארוחה צבאית.

ניר הוא שף שעבר לאזור מחולון ביחד עם אשתו ובנו התינוק. לאחר שעבד תקופה במלון יערות הכרמל ובמלון באילת, הוא נסע עם אשתו בנתיבי איילון ושוב נתקעו בפקק. הם החליטו שדי, וכיוון שגיסתו גרה בישוב קדש ברנע (ניצני סיני) באזור, החליטו לנסות גם הם. הוא פתח את "טעם במדבר" - משאית אוכל ביתי שמגישה בכל יום שלוש מנות עיקריות ועוד שתי תוספות, וגם מנות ילדים-מבוגרים של המבורגר ודג עם צ'יפס. במקום תוכלו ליהנות, אבל באמת ליהנות וכמובן לשבוע מקציצות בשר, קדירת עוף, קובה סלק, צ'ילי קון קארנה, אשפלאו, וגם מנות צמחוניות כמו קוסקוס, סלטים וחומוס. כל מנה גדולה כזו - 40 שקלים.

טעם המדבר. צומת ניצנה, 054-4228731, ב'-ו'. ניתן להזמין גם לאירועים.

רעבים בערבים? סעו לישוב ניצני סיני. מעבר לבריכה המקמית שנתן לקנות אליה כרטיסים בזול ולהצטנן בה, בפיצריה של "חואניטה" תוכלו להפתנק בפיצות משפחתיות מעולות, סלטים שונים ובריאים, אבל הספסליטה של בת-אל ורביב ארוש הוא דווקא חצ'פורי גבינות. ולא, אין להם איזה רקע גיאורגי, הם פשוט למדו על בשרם (או גבינתם) שזה יוצא טעים.

בת-אל ורביב הגיעו לישוב מאשדוד לפני 4.5 שנים, תחילה ניסו חקלאות וראו כמה קשה המשימה וקיבלו על עצמם להפעיל את הקיוסק השכונתי בבריכה. מפה לשם, הם הפכו לקיוסק הרבה יותר משודרג ואנין טעם. ומי זו חואניטה? "סתם שם שאהבתי", אומרת בת-אל שגם מקיימת סדנאות בישול וקייטרינג לאירועים.

חואניטה. ניצני סיני, 054-6333057, פיצה משפחתית ב-55 שקלים, שני מגשים ב-100.

פוד טראק טעם במדבר ניצנה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
בכל יום 3 עיקריות שונות. ניר אלקסלסי/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
חואניטה פיצה בניצני סיני בת-אל ורביב ארוש. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
רביב ובת-אל ארוש ב"חואניטה". רצו חקלאות, קיבלו פיצה לפנים/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

פלאי פלאים

ולפני שחוזרים הביתה, עוד פלא אחד אחרון. יצחק מובשוביץ ז"ל היה צלם שאסף ותיעד הכל. לאורך עשרות שנים אגר במחסנים וחדרים בביתו דברים פשוטים וחסרי חשיבות כמו עטיפות מסטיק ישנות, דרך פרפרים מיוחדים ועד פוחלצים של חיות אמיתיות שקיבל מהגן הזואולוגי בתל אביב.

כיום, חמש שנים לאחר לכתו, פתחה בתו, לירון אלעד, חדר פלאות, שהוא מעין חדר אספנות ששימש סמל סטטוס בקרב בני אצולה, שעיקר פרטיו מקורם מהטבע והיה נפוץ יותר באירופה של המאה ה-16 ואילך. בחדר שפתחה לירון, היא מציגה את אוספיו הבלתי נדלים של אביה, מפוחלצים של נחש קוברה, דג בולפס ותנינים, דרך ציורים שצייר, סוכריות "PEZ" שאסף ועד מזוודות ישנות שבהן הפתעות. בנוסף, בעזרת אפליקציה שתוכלו להוריד, תקבלו סיור-חידה שיחשוף אתכם לדברים הכי מיוחדים שיציתו מחדש את יצר הסקרנות.

חדר פלאות. (קהילת חינוך) 1 ניצנה, 054-5325454. בתשלום.

אז יאללה, הכוכבים מחכים. והם לא מתכוונים לדלוק פה כל הקיץ. קבלו עוד פרטים, מחירים באתר "קיץ של כוכבים".

לירון אלעד חדר פלאות בניצנה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
בעבר סמל סטטוס, כיום אטרקציה מיוחדת. לירון אלעד בחדר פלאות בניצנה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
חדר פלאות בניצנה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
ויש גם אפליקציה שעוזרת להביןף להסתובב, להסתקרן/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully