וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וכיתתו מחצבותיהם לחניונים: חאן מדברי נפתח במעמקי מכתש רמון

19.6.2020 / 9:11

מחצבה ישנה במכתש רמון, הפכה לחאן אירוח שבו אוהל בדואי שיכול להכיל גם 250 איש. ירדנו לדרום הלוהט כדי לראות כיצד הפך המפגע התעשייתי לחניון מפנק

גב ילק מכתש רמון/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

בווידאו: עוד אפשרות ללינה מדברית

מכתש רמון הוא פנינת טבע עולמית השמורה בקפדנות, אך לא תמיד היה זה המצב. בשנותיה הראשונות של המדינה בוצעו בו עבודות מסיביות של כרייה וחציבה, בלי התייחסות לפגיעה בסביבה. במהלך השנים עלתה המודעות לייחודו הגיאולוגי של המכתש ובתחילת שנות האלפיים הופסקו פעולות הכרייה במקום. המדינה פתחה בפעולות שיקום נמרצות, במטרה להחזיר את נוף הקדומים למצבו הראשוני.

אחת המחצבות ההיסטוריות הפכה לאחרונה לציר תיירותי מקסים, זהו מסלול "ציר צבעי רמון" שהפך למוזיאון גיאולוגי מרשים בלב המכתש - דרך נוף סלולה המתפתלת בין שרידי מחצבות נושנות, גבי מים ושרידי תנור חרסית ענק. בהמשך כביש 40 נמצאת מחצבה נוספת, בה הוקם "חאן חניון הגבס". מחצבת הגבס פעלה במקום מאז שנות השישים וב-1996 הושבתה; מתקני הכרייה החלודים העניקו את תרומתם האחרונה למדינה, כאשר הושמדו בסדרת אימונים צבאיים.

פרוייקט שיקום מחצבות החזיר את האתר למצב ראוי ואז נכנסו לתמונה היזמים דובי רול ממדרשת שדה בוקר, וסמי אל קרנאווי מרהט. דובי מדריך טיולים מזה 27 שנים, מפיק אירועים במסגרת חברת "טיול אחר", ובעברו ניהל את בית ספר שדה הר הנגב. סמי הוביל את ענייני הביורוקרטיה וההנדסה בהקמת חאן חניון הגבס הניצב כאן היום. כאשר סיפרו לי היזמים על דרך התלאות הביורוקרטיות שפקדו אותם, לא התפלאתי לשמוע שתהליך התכנון וקבלת האישורים נמשכו לא פחות מ-18 שנים. זו הייתה דרך ייסורים רגולטורית שסחטה משני השותפים כל גרם של עקשנות, אמונה, ודבקות במשימה. אבל בקץ שנות המאבק, מצאו עצמם היזמים עם אתר יוצא דופן, חוקי למהדרין להפעלת שרותי תיירות, ואפילו הקמת אמפיתיאטרון גדול.

חאן גבס במכתש רמון. עמרי לוקס, מערכת וואלה!
האוהל הבדואי מאפשר לינה לכ-250 איש/מערכת וואלה!, עמרי לוקס
חאן גבס במכתש רמון. עמרי לוקס, מערכת וואלה!
חאן מחצבת הגבס קרוב מאוד לכביש 40, עם נגישות מלאה לשבילי המדבר/מערכת וואלה!, עמרי לוקס

פינה ייחודית בלב המדבר

הגענו לחאן בשעת ערביים והתקבלנו על ידי בריזה מדברית קלה, ציוץ ציפורים וכוס תה מהבילה - לא נותר זכר לחום היוקד שחרך את המדבר, שעות ספורות קודם לכן. במרכז החאן נמצא אוהל בדואי המאפשר לינה לכ-250 איש, עם מתקני צינון מדבריים, תאורה מדברית ושקעי טעינה. המבקרים יכולים גם להקים אוהלים פרטיים, ברחבה הפרושה מתחת לעצי הדקל. האתר חוסה בצילו של מצוק גבס המעניק למקום ציביון ייחודי, ובתחתיתו גב מים צוננים - בוודאי בתקופת החורף והאביב. בצד האוהל הוקם מבנה שירותים מפואר להפתיע, עם מקלחות חמות ושירותים מרווחים.

במבנה נוסף ייפתחו בקרוב מסעדה, בית קפה ומעדנייה למוצרים מקומיים. מבני החאן הוקמו מאבנים וחומרי גלם הפזורים למכביר במחצבה, כך שהבנייה מקומית ואותנטית. לרשות הנופשים עומדות פינות מנגל, ומעגל מדורה. מיקום החאן בלב המכתש מעניק נגישות מלאה לרוכבי אופניים וטרקטורונים, או לצועדים. אפשר להשאיר במקום נגררים וכלי רכב, תחת שמירה של 24 שעות. יונימוג קשיש החונה בשולי החניון, מחמם את ליבו של כל ג'יפאי אותנטי.

מדיניות החאן היא לשמור על השקט המדברי, ולאורחים מובהר שזה לא מקום לשעשועי קריוקי או אקסטזת דרבוקות - אלא אם הם סוגרים את החאן לערב פרטי. המעוניינים יכולים להזמין ארוחות בוקר, או לבשל במטבח שייפתח בקרוב במקום. החאן ממוקם במרכז "שמורת אור כוכבים" והוא מאפשר עריכת תצפיות כוכבים ומטאורים, וסיורים לימודיים שונים. מכיוון שהשטח הינו מובלעת שאינה שמורת טבע ניתן לקיים בו חתונות, כנסים, ושאר אירועים מיוחדים. לאחר האירוע יוכלו האורחים ללון במקום, או להתפנק במבחר האפשרויות של מצפה רמון - מצימרים סוכנותיים ועד מלון בראשית המפואר.

עוד בוואלה!

ואז מצאנו את "חוף הים" של המדבר

לכתבה המלאה
חאן גבס במכתש רמון. עמרי לוקס, מערכת וואלה!
מבני הקבע מצופים באבני גבס המונחות במקום, שרידי המחצבה ההיסטורית/מערכת וואלה!, עמרי לוקס
חאן גבס במכתש רמון. עמרי לוקס, מערכת וואלה!
המקלחות והשירותים בחאן ברמה גבוהה/מערכת וואלה!, עמרי לוקס

העתיד עוד לפנינו

החאן נפתח לפני למעלה משנה ובאביב היה המקום מוזמן לחלוטין, כולל ימי הפסח; או אז הגיעה הקורונה והקפיאה הכל, משביתה את הפעילות השוטפת. בשבועות האחרונים התעורר המקום לחיים, והשותפים מצפים לחזרה מהירה לחיים. אבל דובי וסמי אינם מתכוונים לעצור כאן.

התוכנית הגדולה היא להקים במקום חניון מוטורהומים וקרוואנים, יחידות דיור מפנקות ובסופו של דבר - לבנות בצל המצוק אמפיתיאטרון בעל תפוסה של אלפי צופים; הידעתם שאין שום אמפיתיאטרון בין באר שבע לאילת? עיניו של דובי מבריקות כאשר הוא מפנטז מופע מוסיקלי על בימת האמפי, אל מול אלפי צופים שיגיעו לכאן מרחבי הארץ... דובי וסמי מודעים למעגלי ההשפעה של אמפיתיאטרון כזה על כל סביבת מכתש רמון: תעסוקה לתושבי העיירה הדרומית, הזדמנויות עסקיות לספקי שירותים והרפתקאות מדבר, טיולי מדבר ועוד. עיניו של דובי מבריקות אבל כרגע ממתינה התוכנית למשקיע שיידלק גם הוא, על המתחם הייחודי.

חאן גבס במכתש רמון. עמרי לוקס, מערכת וואלה!
החאן זמין לאירועים משפחתיים ועסקיים, מביא תעסוקה לתושבי מצפה רמון/מערכת וואלה!, עמרי לוקס
חאן גבס במכתש רמון. עמרי לוקס, מערכת וואלה!
חאן מחצבת הגבס קרוב מאוד לכביש 40, עם נגישות מלאה לשבילי המדבר/מערכת וואלה!, עמרי לוקס

מידע שימושי, חאן חניון הגבס

מיקום: רושמים ב-ווייז "חניון מחצבת הגבס מכתש רמון". 10.5 ק"מ דרומית לכיכר של מצפה רמון פונים ימינה (דרום-מזרח) מכביש 40, לנסיעה של 250 מטרים בדרך עפר טובה.
מחירים: 100 שקלים למבוגר ו-75 לילד, הנחה מיוחדת ל'שביליסטים'.
לפרטים: 050-2585933.
הזמנת מקומות: "טיול אחר" בפייסבוק, hagevesramon@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully