וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול כחול-לבן: המסלולים שהישראלים הכי אוהבים בארץ

עודכן לאחרונה: 13.5.2024 / 8:24

כ-12,000 ק"מ של שבילי טיול בשטחים פתוחים יש בישראל, אבל איפה אנחנו הכי אוהבים לטייל? לכבוד יום העצמאות אספנו עבורכם, בעזרת רשות הטבע והגנים, את המסלולים שהישראלים הכי אוהבים לטייל בהם מצפון לדרום

נחל ומפל הג'ילבון/צלם: זיו ריינשטיין עורך: רן צימט

השבוע מציין עם ישראל את יום העצמאות ה-76 מקום המדינה, יום עצמאות שמגיע אחרי 7 חודשים לא פשוטים, שמזכירים לכולנו כמה חשובה המדינה לעם היהודי. אחת הדרכים הנעימות לציין את היום היא בטיול בטבע. ההרים, הנחלים, השדות והגבעות מזכירים לכולנו כמה אנחנו אוהבים את הארץ הזו, את היופי שלה, את ההיסטוריה הלא תמיד פשוטה, ואת התקומה.

בשנים האחרונות חלה עלייה וגידול אוכלוסיות המטיילים שפוקדים את השטחים הפתוחים. לציון החג, הרשות מספרת לנו קצת על מה מתרחש בשטחים הפתוחים, על סוגי המטיילים השונים וכן אספה עבורנו חלק ממסלולי הטיול שהישראלים הכי אוהבים.

לפי נתוני רשות הטבע והגנים בישראל נכון לשנת 2024, יש קרוב ל-12,000 ק"מ של שבילי טיול בשטחים פתוחים, מחציתם בתחומי שמורות טבע וגנים לאומיים. "מאז תקופת הקורונה, אנו רואים מגמת עלייה בטיול והימצאות דווקא בשטחים הפתוחים", אומר מנהל תחום הטיילות ברשות הטבע והגנים, בעז שיזף. "זה כבר לא העולם שבו מסלולי הטיול שמורים רק לחובבי טבע מושבעים, הטיילים של פעם. כיום אנחנו יכולים לראות קהלים רבים הפוקדים את השטחים הפתוחים, משפחות מכל האזורים והגילים, רקעים שונים, כולם יוצאים לנשום אוויר וליהנות בטבע".

צעדת הגלבוע. שגיא מורן,
"זה כבר לא העולם שבו מסלולי טיול שמורים רק לחובבי טבע מושבעים". צעדת הגלבוע/שגיא מורן

נטיית הלב של המטיילים

אבל איפה הישראלים הכי אוהב לטייל? "המגמות מצביעות באופן ברור על נטיית הלב של המטיילים ולאן הם מעדיפים ללכת", מוסיף שיזף. "אנחנו רואים העדפה ברורה לאזורים שבהם יש מסלולי מים, בין אם מסלולים במדבר בהם יש גבים ובין אם המסלולים בחופי הים. למשל, את תחנת המידע בפארק המעיינות בחג הפסח בשנה שעברה, פקדו כ-12 אלף מטיילים, והם מהווים רק חלק קטן מכלל המטיילים שהגיעו לאזור. השנה, פקדו את תחנת המידע בנחל תבור בחג הפסח כמעט 10,000 מטיילים, גם הם רק שביב מכל המטיילים שפקדו את הנחל".

חשוב לזכור כי התחנות אינם נותנות מספר מלא של המבקרים בשטח, רק חלקי ביותר, אך הם עשויות להבין את מגמות הטיול.

אז הנה המסלולים השווים והחינמיים ששווה (ואפשר) לפקוד ביום העצמאות הקרוב.

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
גן לאומי תל דור. טל כרמי, רשות הטבע והגנים
"העדפה ברורה לאזורים שבהם יש מסלולי מים". גן לאומי תל דור/רשות הטבע והגנים, טל כרמי

נחל צלמון

הטיול בנחל צלמון אהוב במיוחד ומתאים לכל עונות השנה, הנחל הזורם בצל העצים, מזמן פינות עם פכפוך מים וצל. לנחל מגיעים בכל שנה כ-150 אלף מטיילים ומטיילות ליהנות מהמראות המרהיבים שהנחל מציע. בתחילת המסלול מלוות אותנו פינות צל תחת עצי חרוב, אחרי כ-20 דקות הליכה נפגוש ברכות יפיפיות וצלולות שמלאות במים כל השנה. בריכות המים הן נקודה בה רבים נהנים לשבת, לנשום את הטבע, לקרוא מאו להאזין לציוץ הציפורים ושכשוך המים. לקראת סוף הטיול, תגיעו לטחנות קמח עתיקות ועצי צפצפה גבוהים ומרשימים. שווה לשכב על הגב ולהביט למעלה אל צמרות העצים ולעקוב אחרי רשרוש העלים וקרני השמש שמשחקות בניהם. נחל צלמון נמצא קרוב לכרמיאל, וזו הזדמנות נהדרת להכרות עם פינת חמד ירוקה, מסלול קצר של כשעה, המסלול דורש הקפצה קצרה של רכב לסוף המסלול, מתאים לכל הגילאים. מומלץ לטייל בשעות הבוקר, לא לשכוח נעלי הליכה מים וכובע.

מטיילים בשמורת הטבע נחל צלמון. רחל אשכול, רשות הטבע והגנים
מטיילים בשמורת הטבע נחל צלמון/רשות הטבע והגנים, רחל אשכול

הר תבור

אחד השבילים האהובים עלינו הישראלים, הוא השביל המעגלי בפסגת הר תבור. בתבור מטיילים לאורך השנה כ-100 אלף מטיילים ומטיילות. מסלול הטיול סביב פסגת ההר הוא מסלול קל ויפהפה ובו תוכלו לבקר בכנסייה עתיקה, ליהנות מתצפיות מרהיבות ומפריחות העונה. בשלהי האביב כשמזג האוויר מתחמם השביל עדין שומר על קיסמו, רוחות קרירות והליכה בצל עצי חורש ים תיכוני.

ברשות הטבע והגנים קוראים לשביל "שביל החלונות", מכיוון שתוך כדי הליכה מופיעים חלונות נוף בין העצים, במערב חלון נוף ליישובי עמק יזרעאל ונחל קישון, כמה צעדים מזרחה נפתח חלון נוף לרכס הגלבוע וגבעת המורה. עם פתיחת החלון לצפון מזרח יתגלו ערוציו היפיפיים של נחל תבור, פסגות הרי הגלעד והגולן, רמות יששכר ויבניאל שלמרגלותיהם. בהמשך, השביל מתעקל ופונה בזווית חדה שמאלה ומופיעה מסלעה המזמנת ישיבה והנאה מהנוף. המסלעה מוצלת ומאפשרת ליהנות ממנוחה עם משב רוח, זה המקום לאתנחתא והפסקת אוכל קצרה. השביל מוביל אותנו דרך כרם עצי זית עתיקים שמסיים את החלק האחרון של הטיול ומולו במת תצפית החותמת את התצפית לצפון מערב שם מתגלים פסגות הגליל התחתון, רכס התורען רכס יוטבת ורכס שגור.

המסלול קל ומהנה ומתאים לכל המשפחה, בסיום המסלול תוכלו גם להוסיף ביקור לבקר בכנסיית ההשתנות. מומלץ לטייל בשעות הבוקר, לא לשכוח נעלי הליכה מים וכובע.

שביל סובב הר תבור. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
שביל סובב הר תבור/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין

יודפת העתיקה

יודפת העתיקה היא מקום מצוין ליהנות בו בשעות אחר הצהריים ולשלב את הטיול עם צפייה בשקיעה. למסלול זה מגיעים במהלך השנה כ-60 אלף מטיילים ומטיילות. ברשות הטבע והגנים ממליצים על השביל המעגלי קצר שאורך כשעה הליכה. זה אתר אהוב עלינו במיוחד וטבול בתוך נוף בראשיתי בו הזמן עצר מלכת, כבר 2000 שנה. דמיינו לכם שאת הנוף שעומד מולכם, ראה גם יוסף בן מתתיהו.

אחרי שהחניתם במגרש החנייה, והתחלתם לטפס בשביל, תפגשו את עצי הלבנה הרפואי העתיקים, שמומלץ לשבת לצידם ולהשקיף על נופי הבראשיתי של הגליל, אלה השעות בהם ניתן להבחין בעדרי עיזים וכבשים השבות מהמרעה. מטפסים על הגבעה (שימו לה ללכת בשבילים המסומנים), ומכאן תעשו את דרככם בשביל בין מערות מסתור ובורות מים ששימשו את המורדים. לישוב יודפת היסטוריה מרתקת מתקופת המרד הגדול נגד הרומאים, המרד שהתנהל גם בגליל בפיקודו של יוסף בן מתתיהו שקבע את מושבו ביודפת. בהליכה שלכם על השביל תוכלו לחזות בשרידי העיר שמרדה ברומאים והחזיקה מעמד נגד חילותיו של אספסינוס במשך 47 יום.

טיפ של יודעי דבר - אל תפספסו מערה מיוחדת וקרירה הנמצאת במפנה המזרחי של הגבעה, בה ניתן לחוש שהזמן קפא מלכת ולרגע אחד אנו בתקופת המרד הגדול. המשקולות הגדולות ואבן הים שבחלל המערה מאפשרות לדמיין איך לפני 2000 שנה בית הבד פעל. בגן לאומי יודפת העתיקה כדאי לבקר אחר הצהרים יש לסיים את המסלול לפני חשכה, ההליכה מתאימה לכל המשפחה.

גן לאומי יודפת העתיקה. אורי ארליך, רשות הטבע והגנים
גן לאומי יודפת העתיקה/רשות הטבע והגנים, אורי ארליך

שמורת טבע נחל אל על

נחל אל על הוא הנחל האיתן הדרומי ביותר בגולן, עם מים לאורך כל השנה, אל המסלול מגיעים כ-100 אלף מטיילים ומטיילות בשנה. שמו בערבית "ואדי דופילה" (נחל ההרדופים) ואכן מלווים את הנחל צמחי נחלים מרהיבים ומרגיעים כשהנחל עובר בשמורה בקניון עמוק ויוצר שני מפלים שלמרגלותיהם בריכות מים: המפל הלבן - מפל שגובהו 14 מטרים וזורם על סלע גיר, והמפל השחור- מפל שגובהו 8 מטרים הזורם על סלע בזלתי. המסלול אהוב במיוחד על הישראלים, כי הוא מאפשר למטיילים רציניים טיול חווייתי של חצי יום, הליכה אל מול נופים עוצרי נשימה ושקט, שקט שרק טבע פראי יכול להציע לנו, נשימה ומים זורמים, לא צריך יותר. הפינה הכי אהובה במסלול - בין המפל השחור למפל הלבן, קיים בוסתן זיתים מוצל ושקט, של הכפר הסורי שהתקיים מעל הנחל עד 1967. רגע של הפסקה ארוכה, קצת אחרי אמצע המסלול, למנוחה, לרגיעה אמיתית.

ההליכה מתחיל במושב אליעד ומסתיימת בחניון המפלים ליד אבני איתן, משם טיילת אספלט סלולה מעל ערוץ הנחל תשיב את המטיילים אל הרכב. אורכו של המסלול כ-5 ק"מ וההליכה בו מתבצעת בשביל לצד הנחל הזורם. למעוניינים במסלול קצר- ניתן ללכת מחניון המפלים באבני איתן אל המפל השחור ולשוב בחזרה באותו השביל. אורך המסלול כ-5 ק"מ. כדי להגיע, סעו לכיוון מושב אליעד (כביש 98) והחנו את הרכב ברחבת החניה בכביש הגישה למושב. את המסלול מסיימים ב"חניון המפלים" שבמושב אבני איתן.

המפל הלבן בשמורת טבע נחל אל על. מזי מגנאגי מוסקוביץ, רשות הטבע והגנים
המפל הלבן בשמורת טבע נחל אל על/רשות הטבע והגנים, מזי מגנאגי מוסקוביץ

שמורת טבע נחל גילבון

נחל גילבון (ואדי ג'אלבינה) הוא אחד הנחלים היפים ברמת הגולן, אליו גם כן מגיעים כ-100 אלף מטיילים ומטיילות בשנה. ערוץ הנחל מתחיל בתילי הגעש אביטל ושיפון. הוא זורם תחילה בערוץ רדוד, גובר והופך לנחל עמוק וצר שבסופו נשפך אל נהר הירדן. בנחל שני מפלים מרשימים, מפל דבורה בגובה כ-10 מטרים, הנקרא על שם הכפר היהודי מתקופת המשנה והתלמוד, ומפל גילבון שגובהו כ-41 מטרים, ולמרגלותיו בריכה קרירה ומרעננת. משפחות ישראליות מיטיבות לכת חובבות את המסלול, שמאפשר חוויה משפחתית קרובה לטבע, עם טיפה אתגר שמאפשר להושיט יד לאמא, ולקפוץ לאבא על הגב בבריכות. אל תפספסו את הנקודה היפה ביותר במסלול - בתחתית הירידה למפל דבורה נפגוש לראשונה את הנחל הזורם. זאת ההתרגשות הראשונית- הגענו למים! וגם, נקודה שקטה ונעימה לשכשוך.

המסלול הקצר הינו מסלול מעגלי בן 3 ק"מ הכולל הליכה לצד מים ולצד בריכות מים עמוקות. יוצאים ממגרש החניה ועוברים ליד בתיו של כפר סורי נטוש. השביל האדום מתפתל בין בתי הכפר ומוביל למדרגות היורדות עד לגדה הצפונית של הנחל עד מפל דבורה. מהתצפית ממשיכים על השביל המסומן אדום ויורדים בזהירות רבה בעזרת ידיות אחיזה אל הבריכה הצוננת שמתחת למפל. המים עמוקים וקרים, הכניסה למים מחייבת ידיעת שחייה. בהמשך המסלול, השביל האדום נפגש עם שביל כחול הפונה שמאלה ועולה אל לנקודת סיום. אבל לפני שיוצאים מהנחל כדאי ללכת עוד כ- 100 מטרים מערבה בשביל האדום לנקודת תצפית על מפל גילבון, וניתן גם לרדת ולרחוץ במי הבריכה הגדולה, מתאים למשפחות מטיבות לכת. כדי להגיע למסלול, מצומת בית המכס ממשיכים צפונה על כביש 91 לכיוון צומת נשוט. כ-1.5 ק"מ אחרי הצומת, ליד סימן ק"מ 16, פונים שמאלה אל השביל האדום. ממשיכים על דרך העפר המסומנת אדום עד מגרש החניה ליד מפל דבורה.

מפל בשמורת הג'ילבון. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
מפל בשמורת הג'ילבון/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד

גן לאומי חוף השרון

גן לאומי חוף השרון הוא פנינת טבע ייחודית באזור מרכז הארץ, הגן הלאומי ממוקם בין הישוב ארסוף בדרום למכון וינגייט בצפון. בגן הלאומי מגוון של מסלולים, שני המרכזיים בצפון ובדרום הגן. את הגן הלאומי פוקדים כ-100 אלף מטיילים בכל שנה, כאשר כ-30 אלף מבקרים במסלול הצפוני וכ-70 אלף במסלול הדרומי.

המסלול בחלקו הצפוני של הגן, עובר בין קיבוץ געש למכון וינגייט. במסלול דיונות חול, פריחה קיצית, ותצפיות מרהיבות לים התיכון. הגן הלאומי נמצא על רכס הכורכר המערבי, הראשון מתוך שלושה רכסים הבונים את אזור השרון. לאורך המסלול תצפיות נוף מרשימות מהמצוק הנמצא כ-40 מ' מעל גובה פני הים. במצוק גדלה צמחיית חוף שהפריחה בה משתנה בהתאם לעונות השנה. רכס הכורכר עליו צועדים באי המסלול הוא תופעה ייחודית לאזורנו, שכן החול שבונה את שכבות הכורכר מקורו בבליית הרי הגרניט באתיופיה והוא מוסע לאזורנו על ידי נהר הנילוס, הנשפך במצרים לים התיכון. הזרמים, הגלים והרוח מעבירים את גרגרי החול מהים אל החוף עד שנוצרת דיונה (חולית), הכוללת את גרגירי החול וחלקי צדפים. הדיונה מתאבנת על ידי חומרים גירניים, המלכדים אותה והופכים אותה לסלע כורכר. לאורך המסלול יש צמחייה אופיינית לבית הגידול החופי כמו שמשון סגלגל, קריטמון ימי, נר הלילה החופי, שיח אטד, מלוח, עדעד כחול, חבצלת החוף ועוד.

הצומח כאן מתמודד עם קשיים רבים עקב הקרבה לים - רוחות חזקות, רסס המלח שצורב את העלים, קרינה חזקה, חוסר במים כתוצאה מחלחול מהיר של מי גשם, חשיפה של שורשים ועוד. לאורך המסלול ניתן לחפש עקבות בחול. נסו לעקוב אחרי מסלול הצעידה שלהם ולנחש מי זוחל, מי חרק, מי יונק, ומי הם בעלי הכנף. טיפ של מומחים - פיקחו את עיניכם וחפשו עקבות בצורת לב, זהו סימן לצבי שעבר שם לפניכם. המסלול הינו מעגלי, ומתחיל בחניון הצפוני של הגן, סמוך לקיבוץ געש, אורכו כ-6 ק"מ, מתאים למשפחות מטיבות לכת. עליכם לרדת רגלית בשער המיועד לכלי רכב צפונית לחניון, לכיוון הים עד שתגיעו לשביל הפונה צפונה עם סימון שביל ישראל ואיתו תמשיכו עד סוף המסלול. חלקו הראשון של המסלול הוא מדרום לצפון והוא חלק משביל ישראל, חופף לסימון שבילים כחול. חלקו השני של המסלול חוזרים דרומה עם מסלול המסומן בסימון שבילים אדום עד לחנייה.

כדי להגיע למסלול, רדו מכביש 2 (כביש החוף) במחלף וסעו על כביש פנימי 5514. קרוב לתחנת הדלק פונים מערבה לכיוון שכונת צוקי ארסוף בקיבוץ געש, חונים בחנייה בסמוך לירידה לים.

המסלול בחלקו הדרומי של הגן, הינו מסלול העובר בין דיונות חול, רכס כורכר וחלון הצצה על הים התיכון. משפחות ומטיילים ישראלים רבים פוקדים אותו בכל שנה, בייחוד בעונות הסתיו והאביב. מסלול הטיול הוא מעגלי ואורכו כ- 1.5 ק"מ ומתאים למשפחות עם ילדים, אורך כשעתיים. בכניסה לגן יש מפה בה ניתן לראות את מגוון המסלולים המוצעים, רצוי לצלם אותה ולצאת אייתה למסלול המעגלי הכולל את המסלולים המסומנים באדם, ירוק וחזרה בשחור. מהכניסה המשיכו שמאלה (מערבה לים) בסימון שבילים אדום עד המצוק, לכו לאורכו עד שתגיעו לתצפית הראשונה. כדי להתענג על היופי מסביב, קחו נשימה עמוקה והתמזגו עם הטבע כשהבריזה מהים מצננת את הגוף. מכאן נראה אזורים עירוניים משני הצדדים. מצפון העיר נתניה עם מגדלים גבוהים ומדרום העיר הרצליה. כמו כן ניתן לראות בימי ראות טובים את מגדל השעון בעיר יפו. המשיכו לצעוד צפונה לתצפית השנייה. לאורך המסלול אפשר להתרשם מהצמחייה המקומית: נר הלילה החופי, קריטמון ימי, אטד, שמשון סגלגל ועוד. הצומח בבית הגידול מתמודד עם קשיים רבים עקב הקרבה לים, לדוגמא רוחות חזקות, רסס המלח שצורב את העלים, קרינה חזקה, חוסר במים כתוצאה מחלחול מהיר של מי גשם, חשיפה של שורשים ועוד.בנקודת התצפית השלישית, בדק הבנוי, זו ההצטלבות בין המסלול האדם לירוק. משם נפנה מזרחה עם השביל המסומן בירוק. בדרך אפשר לחפש עקבות בחול ולנסות לזהות אותם בלוח המוצע במרכז השביל.

השביל "הירוק" יוביל אתכם לדיונה הגדולה המכונה בפי ילדי קיבוץ שפיים "חליקס" (מלשון החלקה). לאחר שהילדים התעייפו מספיק מלהחליק על הדיונה, אפשר להמשיך בצעידה, להתחבר לשביל השחור שמקביל לעצי האקליפטוס ולחזור אתו לנקודת המוצא.

כדי להגיע מכביש 2 (כביש החוף) נכנסים לכיוון שפיים, ממשיכים עם הכביש הפנימי דרומה לכיוון הפארק המים, לאחר מכן ממשיכים עם הכביש הפנימי מערבה עד לפנייה שמאלה לשביל עפר שיוביל אתכם לכניסה הדרומית של גן לאומי חוף השרון.

גן לאומי חוף השרון. דינה רוזנטל, רשות הטבע והגנים
גן לאומי חוף השרון/רשות הטבע והגנים, דינה רוזנטל

נחל שני והקניון האדום

הרי אילת ידועים בעוצמת הרי הגרניט וביופיים של אבני החול הנוביות הססגוניות, והם מהווים תפאורה מרהיבה לחופי מפרץ אילת והים האדום. אחד מהמסלולים המבוקשים ביותר לטיול אותו פוקדים כ-50 אלף מטיילים בכל שנה, הוא הקניון האדום המתחתר בסלעי אבני החול המיוחדים - זהו למעשה הקניון היחיד בישראל בו אדמת חול אדומה, מה שהופך אותו למושך המיוחד.

המבקשים להגיע לתחילת המסלול יעלו בכביש 12 - ויחלפו על פני הר שלמה התלול ומשם יתרשמו מהנוף הנצפה לעבר בקעת הירח והרי נשף המרשימים בגובהם. מיד לאחר מכן נראה שלט בצבע חום מימין לכביש - לקניון האדום. נסיעה קצרה על דרך עפר תביא אותנו למגרש חנייה גדול ורחב ומשם נתחיל בטיול. צאו להליכה קצרה על השביל המסומן עד הגעתנו לתחילת הקניון המרשים בקירותיו האדומים, ונעזר בסולמות מתכת על מנת לרדת בביטחון עד לסיומו. בתום המקטע הקניוני נראה שילוט ושביל המסומן בצבע המעלה אותנו לתחילת המסלול, ומשם לאורך הנחל באותה דרך שדרכה הגענו נחזור למגרש החנייה. מיועד למשפחות מטיבות לכת, זמן הליכה במסלול בין שעה וחצי לשעתיים - הלוך-חזור.

הקניון האדום הרי אילת. חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים
הקניון האדום בהרי אילת/רשות הטבע והגנים, חן טופיקיאן

הר יואש ונחל גשרון

הר יואש מהגבוהים והמרשימים בהרי אילת, צופה לעבר הים האדום וגבול ישראל מצרים - ולעבר המצוקים האדירים הגולשים ממזרח סיני ונושקים למפרץ אילת. בתחתיתו של ההר עוברת דרך מוסלמית עתיקה - דארב אל חאג - דרך החוגגים. הדרך יצאה מצפון אפריקה חצתה את מרחבי סיני והמשיכה מאילת לעבר מכה. המסלול, אותו פוקדים כ-30 אלף מטיילים בכל שנה, עובר בקניון הגרניט הגדול והמרשים ביותר בישראל.

מהדרך העתיקה יוצא שביל מסומן לעבר המסלול של נחל גשרון עליון, ובהמשכו הוא נעשה מצוקי ותלול ומתחתר בסלעי אבן חול נובית, עד הגעתכם לגל אבנים התחום בחבלול ועמודי מתכת - זוהי מלכודת נמרים עתיקה - שריד לימים שבהם נמרים היו הטורפים הגדולים ביותר במדבר שהטילו אימה על שפני סלע ויעלים. בהמשך מסלול ההליכה עוקפים מפל קטן ומגיעים למאורה גדולה שבה הסתתרו צבועים אוכלי הנבלות במדבר - ניתן להבחין בפתח המאורה בשרידי עצמות בע"ח. ממשיכים על השביל המסומן עד הגעה לעלייה קצרה ותלולה לנקודת תצפית. כשהגעתם לנקודת תצפית גשרון, הצופה לעבר מצוקי מזרח סיני, מפרץ אילת המרשים, תחשפו למראה מרהיב במתלול העצום של נחל גשרון על מצוקיו האדירים בתחתית הערוץ. מנקודה זו, תתחברו לשביל ישראל המסומן בשלושה צבעים: כחול, לבן, כתום - שיחזיר אתכם אל מגרש החנייה. דרגת קושי המסלול בינונית, מתאימה למשפחות מטיילים מטיבות לכת, זמן ההליכה במסלול בין 2-3 שעות.

נחל גשרון. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
נחל גשרון/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

נחל ברק

הערבה התיכונה ידועה בנופיה המיוחדים על מרחביה העצומים בחלקה הצפוני מתקיימים מישורים מאופק אל אופק, מדרום לים המלח ועד ליישוביה המוריקים והפורחים, המעוטרים בשטחי חקלאות ובמטעי תמרים. בחלקה הדרומית מתנשאים רמות גבוהות ומצוקים תלולים, אחת מהם היא רמת ברק על קיניונה המרהיבים, קניון ורדית וקניון ברק.

הנחל, אותו מפוקדים בכל שנה כ-30 אלף מטיילים, אהוב במיוחד על הישראלים מפני שבחורף ובאבי גבי הרחצה מתמלאים מידי שנה ומאפשרים למטיילים ליהנות מטבילה נעימה במים. נחל ברק מתחיל בק"מ 115 על כביש הערבה, יורדים בזהירות לדרך עפר נוחה לכל סוגי הרכבים, נוסעים על דרך בסימון כחול כעשרים דקות נסיעה עד הגעה למגרש חנייה, מחנים את הרכב ומשם צאו להליכה למסלול. לאורך הדרך תוכלו להבחין בעצי שיטה רבים המשמשים מקור מזון וצל לבעלי חיים רבים, ואולי תראו עדרי יעלים או שפני סלע, מלחכים עשב ירוק בצילו של עץ או מצוק מדברי. המשיכו בהליכה קצרה עד הגעה לתחילתו של קניון מצוקי ומרשים.שם, תגיעו לחלקו האתגרי של המסלול, תטפסו בעזרת סולמות מתכת ומתקני בטיחות על קירות הקניון עד הגעה לתצפית מרהיבה, ומשם תרדו בזהירות בשביל המסומן בצבע ירוק עד תחתית הנחל, ועל הדרך המסומנת הליכה לאורך עצי שיטה חזרה לרכב שהשארתם במגרש החנייה. המסלול כולו אורך כשלוש שעות ומתאים למשפחות מטיבות לכת.

נחל ברק. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
נחל ברק/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

נחל פרת

נחל פרת חוצה את צפון מדבר יהודה מנווה יעקב במערב, ברום 770 מטרים מעל פני הים, עד הישפכו אל הירדן בבקעת הירדן במזרח, בגובה 395 מטרים מתחת לפני הים. אורכו כ-30 ק"מ. הנחל משמש כמסדרון אקולוגי המחבר את החבל הים תיכוני במערב, עם החבל המדברי - מדבר יהודה, במזרח. לפיכך, ניתן למצוא בשמורה מיני צמחים מדבריים, לצד צומח ים תיכוני, בנוסף לצמחייה המאפיינת אזורי חיות לחים. נחל פרת עמוס בעתיקות, רובן לא נחפרו ולא נראות על פני השטח בצורה ברורה. את שרידי הצינור הבריטי לשאיבת מי המעיינות לירושלים ניתן לראות עד ימינו, לאורך כל המסלול, מעין מבוע עד לעין פרת. לאורך הנחל ניכרים גם אמצעי הובלת מים עתיקים יותר: מחרס, זוהי אמה מהתקופה המוסלמית הקדומה, מהמאה ה- 7/8 לספירה; או אף קדומים יותר, האמה ההרודיאנית מתקופת הבית השני, לפני כ-2000 שנה, אלו הן התעלות החצובות בסלע. העתיקות והמים שניתן למצוא לאורך הנחל, הופכים אותו לאחד האהובים על הישראלים, עם כ-140 אלף מטיילים בכל שנה, שני מסלולים אפשריים בנחל הייחודי הזה:

המסלול הקווי - ממנופי פרת אל חניון הצינורות
לאחר שחניתם ברחבת החנייה בכיכר נופי פרת, יש לרדת בשביל הירוק - 8140 כ-800 מטרים, שיוביל אתכם עד ל"בריכת הנקיק". בסוף הירידה של השביל הירוק המוביל מבריכת הנקיק, התחברו אל השביל הכחול - 8135 , והמשיכו בהליכה לצד הנחל עוד כ-2.7 ק"מ, עד למפגש עם נחל מכמש. לאחר החיבור של נחל מכמש עם נחל פרת ממשיכים עוד כ-500 מטרים עד לחניון הצינורות. בחלקו האחרון של המסלול, לאחר נקודת השפך של נחל מכמש אל נחל פרת, אין להיכנס אל מימי הנחל מחשש לזיהומם. המסלול אינו מעגלי ויש לקחת בחשבון שאם אין ברצונכם לחזור את אותה הדרך ישנו צורך בהקפצת רכבים. המסלול משופע במקווי מים, בחלקם מים עמוקים (מעל 1.2 מ'), וטופוגרפיה היוצרת עומקים פתאומיים וסכנת החלקה. כניסת ילדים מחויבת בליווי ובהשגחה צמודה של מלווים בוגרים. אורך המסלול כ- 4 ק"מ, לוקח להשלימו כ-3-4 שעות.

איך מגיעים?
להקפצת רכב בחניון הצינורות - נוסעים בכביש מספר 1 מירושלים לים המלח ובצומת כפר אדומים פונים שמאלה. בכיכר של תחנת הדלק יוצאים ביציאה השנייה לדרך אלון (כביש 458). סעו בזהירות! זהו כביש מפותל ועיקוליו חדים. נוסעים לכיוון עין מבוע (כ- 1 ק"מ מהישוב אלון) ומשם ממשיכים על כביש 458 עוד כ- 300 מ'. בעיקול הכביש וממערב לו נמצאת החניה. לא ניתן לפנות שמאלה ולכן יש להמשיך מעט צפונה, להסתובב היכן שניתן ולחזור דרומה, החניה תהיה מצד ימין.

לתחילת המסלול - יש לנסוע לכפר אדומים. כיכר הראשונה מיד אחרי המחסום יציאה שנייה, בכיכר השניה יש לצאת ביציאה השנייה ולהתחבר לדרך פרת. בכיכר נופי פרת יש לחנות בחניית העפר מצד ימין.

עין מבוע בשמורת הטבע נחל פרת. אסף צמח, רשות הטבע והגנים
עין מבוע בשמורת הטבע נחל פרת/רשות הטבע והגנים, אסף צמח

מסלול מעגלי: מכפר אדומים אל נופי פרת
יש להגיע לכפר אדומים ומשם לרדת בשביל השחור - 8137, שאורכו 1.5 ק"מ. השביל יובילכם ל"בריכת הג'קוזי" בנחל פרת. מכאן יש לפנות מערבה (שמאלה) בסימון הכחול - 8135, ולאחר כ-900 מטרים תגיעו ל"בריכת הנקיק". מבריכת הנקיק פנו דרומה (שמאלה) אל השביל הירוק - 8140 שאורכו 800 מטרים, לכיוון נופי פרת. בכיכר בסוף העלייה יש לפנות מזרחה (שמאלה) ולהתקדם כ-900 מטרים, עד החיבור עם נקודת ההתחלה. המסלול בדרגת קושי "קשה" למטיבי לכת. המסלול משופע במקווי מים, בחלקם מים עמוקים (מעל 1.2 מ') וטופוגרפיה היוצרת עומקים פתאומיים וסכנת החלקה. כניסת ילדים מחויבת בליווי ובהשגחה צמודה של מלווים בוגרים. אורך המסלול כ- 4 ק"מ., לוקח להשלימו כ-3-4 שעות. כדי להגיע כתבו בוויז "מצפור השישה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully