וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי שנה ללא רגל אדם: כך נראים מקורות המים השוממים בצפון

עודכן לאחרונה: 18.4.2024 / 23:05

מאז ה-7 באוקטובר, 14 אתרים ושמורות טבע עדיין סגורים. תל דן, נחל הבניאס, חורשת טל ושאר מקומות בצפון, שהיו בימים רגילים מלאים בפסח, עומדים שוממים מזה יותר מחצי שנה. אבל יש גם מי שמרוויח מכך. כך נראים אתרי המים של ישראל כיום

נחל הבניאס/צילום: רשות הטבע והגנים

זה כבר כמעט מובן מאליו, שחג הפסח הוא הוא חג הטיולים בארץ, זה החג בו אלפי ישראלים וישראליות מנצלים את החופשה כדי ליהנות מכל הטוב שיש לטבע שלנו להציע. משמורת החרמון, השטחים הפתוחים והיפים של הגליל, עד שמורת האלמוגים באילת - בחג האביב עם ישראל יוצא כל שנה בהמוניו, כאילו יצא ממצרים לטייל ולחוש את הארץ ברגליים.

בשנה שעברה, יותר מ-800 אלף מטיילים יצאו וחגגו את החג בטבע, אך השנה אינה דומה לאף שנה שעברה על מדינת ישראל ב-75 השנים האחרונות. חג האביב והחירות לא מרגיש אותו הדבר, כאשר כ-180 אלף מתושבי המדינה מפונים ומפונות, רחוקים מביתם כבר מעל לחצי שנה, וכ-133 תושבי המדינה אינם חופשיים כלל ורק מחכים שהחירות תגיע.

כמו היישובים הרבים שעומדים שוממים בצפון ובמערב הארץ, כך גם שמורות הטבע, השטחים הפתוחים והגנים הלאומיים בארץ הממוקמים באזורי הלחימה. בשיא יופיים, הם יושבים סגורים, מחכים למבקרים שרק יחזרו. "ב-7 באוקטובר נסגרו לציבור מספר אתרים ברחבי הארץ, במיוחד באזור הגליל העליון", אומרת שרית פלצ'י מיארה, ממונת מבקרים במחוז צפון ברשות הטבע והגנים. "למרות שהאתרים נסגרו, הטבע לא נסגר. הטבע ממשיך לצמוח, לגדול ולהתקיים לצד התותחים הרועמים והטילים השורקים, לצד הכאב הגדול ששרוי במדינה שלנו בתקופה זו. לצד זאת, השנה זכינו לגשמים רבים ומשמעותיים שהביאו איתם פריחה מרהיבה, זרימה מרשימה של נחלים ומפלים ששוצפים בחוזקה. צוות אתר מצומצם מגיע בכל בוקר לשמורות הטבע והגנים הלאומים שסגורים כדי לשמור, לטפח ולהיות מוכן ליום הזה שכולנו מאחלים להגיע אליו, אותו יום שיכריז על שגרה. הטבע השנה מרהיב כל כך, שלעיתים קצת נצבט לנו הלב שאין לנו את היכולת לשתף, אבל לטבע יש את היכולת לחכות וברגע שיתאפשר - הוא יהיה פה עבור הציבור שכל כך צמא לו".

אז לציון החג, ביקשנו מרשות הטבע והגנים לתת לנו טעימה קטנה מהמקומות שכולנו מכירים ואוהבים בעמק החולה והגליל העליון, שתמיד מלאים במטיילים בחגים, ועתה עומדים ריקים ושומממים. כך הם נראים אחרי יותר מחצי שנה ללא מבקרים.

גן לאומי אכזיב. איימן מזעל, רשות הטבע והגנים
הגליל המערבי הצפוני מחוץ לתחום הטיולים. גן לאומי אכזיב בתקופת המלחמה/רשות הטבע והגנים, איימן מזעל
נחל עיון. רמזי בדראן, רשות הטבע והגנים
השמורה שסמוכה למטולה ריקה כמובן מה-7 באוקטובר. נחל עיון/רשות הטבע והגנים, רמזי בדראן

מתבאסים מהבניאס

אמרתם פסח, אמרתם בניאס, אחד מעשרת הגנים הפופולאריים ביותר בחג הפסח בשנים האחרונות בקרב המטיילים בארץ. שמורת הטבע נחל חרמון בניאס, שנבחרה בשנה שעברה על ידי גולשי וואלה כמקום היפה ביותר בישראל, ידועה ביופייה המרהיב בכל ימות השנה, אך במיוחד באביב ובחג הפסח. בשנה שעברה, יותר מ-13 אלף מבקרים ומבקרות נכנסו לשמורה בשבוע החג, נהנו מהנחל, מהטבע ומהצומח שבנקודה המדהימה הזו. כבר חצי שנה שהאתר יושב לו שומם, ללא מבקרים פרט לעובדי רשות הטבע והגנים שמתחזקים את המקום מפני פגיעות המלחמה.

"הבניאס היא שמורה יפהפייה לאורך כל השנה, אך אצלי בלב תמיד יש איזושהי ציפייה לחורף ולאביב, אז מתמלאים להם מאגרי המים, שפיעת הנחל עולה והופכת למרשימה ביותר, חיי הבר בשמורה מתעוררים והפריחות משוות לשמורה מראה קסום (עוד יותר מאשר בשאר השנה)", אומר מנהל האתר עופר שנער. "בנובמבר-דצמבר צצים להם הסלמנדרות ושבלולי החרמון, בפברואר-מרץ חוזרות אלינו להקות העטלפים ובמרץ-אפריל אנו חוזים בהתרחבות משפחות היונקים בשמורה (חזירי בר, תנים, צבאים, ועוד). חלק חשוב מכל היופי הזה הוא היכולת של המבקרים לחוות אותו ובימים אלו, כשאני מגיע לשמורה, לאחר ההשתאות שחוזרת על עצמה כל פעם מחדש מהירוק בעיניים ומהזרימות המרשימות, אני לא יכול שלא להיעצב על כך שאנחנו לא יכולים לחלוק את כל זה השנה עם עם ישראל".

שמורת טבע נחל הבניאס. עופר שנער, רשות הטבע והגנים
בשנה שעברה יותר מ-13 אלף איש נכנסו לשמורה בפסח. כיום - שומם. הבניאס/רשות הטבע והגנים, עופר שנער
שמורת טבע נחל הבניאס. עופר שנער, רשות הטבע והגנים
"אני לא יכול שלא להיעצב שאנחנו לא יכולים לחלוק את זה השנה עם עם ישראל". הבניאס/רשות הטבע והגנים, עופר שנער
חזיר בר בבניאס. גורגי נורקין, רשות הטבע והגנים
חזרי בר בשמורת הבניאס. אי המצאות האדם עשה להם טוב/רשות הטבע והגנים, גורגי נורקין

חורשת טל: האביב הלך אז מתכוננים לקיץ

גן לאומי חורשת טל הוא אחד מהגנים המרהיבים בשל נקודות מים מדהימות והוא שמורת טבע מהאהובות שיש לנו בארץ כולה ובצפון בפרט. אמנם הגן סגור בצל המלחמה, אבל צוותי הרשות ממשיכים לשמר ולתחזק את הגן לצד השמירה על הטבע המקומי והחי בגן הלאומי.

"גם בזמן המלחמה, המשכנו לעבוד", אומר מנהל האתר רביע דעבוס. "הגן הלאומי הוא משאב לאומי שאנו כרשות הופקדנו עליו, ומחובתנו לשמור על ערכי הטבע והמורשת גם ובייחוד בזמני מלחמה. אנחנו ממשיכים לטפל באלונים העתיקים הממוקמים בגן הלאומי, צוות הגן מבצע כיסוח של העשבייה הגבוהה שצמחה אחרי הגשמים כדי להתכונן לקיץ ולשריפות שיכולות להגיע בצל המלחמה, וכן אנו ממשיכים לדאוג ולשמור על עדר היחמורים המקומי שנמצא בשטחי הגן. אם לא נתחזק את ונשמור על הגן בזמן הלחימה - המתקנים והטבע שאנו אמונים לשמור עליהם יהרסו ויפגעו. אנחנו נמשיך לשמור על הטבע עבור הציבור עד היום בו יוכלו כולם לחזור וליהנות ממנו, כמובן תוך כדי שמירה על הנחיות פיקוד העורף ושמירת בטיחות צוותי העבודה. אני כבר מחכה ומצפה שהציבור הישראלי יחזור לטייל ויהנה יחד איתנו מהטבע בשיא תפארתו".

חורשת טל. מגדי דמקסי, רשות הטבע והגנים
חורשת טל סגורה מזה חודשים/רשות הטבע והגנים, מגדי דמקסי
חורשת טל. מגדי דמקסי, רשות הטבע והגנים
נקודות מים מדהימות שריקות בגלל המלחמה. חורשת טל/רשות הטבע והגנים, מגדי דמקסי

תל דן: נמצאו שברים של כתב"ם שהופל

בשמורת הטבע תל דן, ממשיכים צוותי הרשות לתחזק ולשפר את המקום בהכנה ליום בו השמורה תתמלא שוב במטיילים. השמורה כיום סגורה לגמרי ואין כניסה למבקרים, רק שני אנשי צוות מסתובבים בה כל יום, חומקים מהאזעקות. רמדאן עיסא, מנהל העבודה בשמורה, מספר: "כל האזור מפונה, אנחנו עושים רק עבודות תחזוקה באזור כדי לשמור על המקום, לא נגרם לנו נזק בשמורה מהמלחמה, חוץ משברים של כתב"ם שהופל שנפלו במתחם השמורה שהיינו צריכים לפנות. השמורה מלאה מים אחרי הגשמים, הפרחים פורחים והטבע ממשיך בשלו".

שמורת הטבע תל דן. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
"השמורה מלאה מים אחרי הגשמים והטבע ממשיך בשלו". תל דן/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
שמורת הטבע תל דן. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
"כל האזור מפונה, עושים רק עבודות תחזוקה"/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
שמורת הטבע תל דן. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
2 עובדים נשארו לתחזק את תל דן, ומחכים ליום בו השמורה תתמלא שוב/רשות הטבע והגנים, יניב כהן

השטחים הפתוחים יתומים ממבקרים

בעוד הגנים הלאומיים המוסדרים נשארו סגורים, השטחים הפתוחים גם כן נותרו ברובם יתומים ממבקרים זה תקופה ארוכה. מי שכבר הספיק לשכוח, לא מזמן היינו אמורים לציין את תקופת "דרום אדום" בה הציבור כל שנה יוצא בהמוניו ליהנות מפריחת הכלניות המדהימות בעיקר בדרום הארץ, השנה כמובן, הדרום האדום קיבל משמעות אחרת, וכמוהו גם השטחים הפתוחים בצפון שנמצאים בשיא עונת הפריחה היפה. "בשטחים הפתוחים אנחנו רואים מאט מאוד מטיילים, גם שטחים רבים נסגרו על בהחלטת צה"ל (צו אלוף) כי הם מטווחים ולא בטוחים", אומר הדס רון כהנר, פקח אזור גליל עליון מזרחי ברשות הטבע והגנים.

שמורות הטבע, הגנים הלאומיים והשטחים הפתוחים אינם, כמובן, שייכים רק לאדם לבדו. הם מקום המחייה של בעלי החיים, שלעומתנו לא הייתה להם היכולת להתפנות לאזורים הבטוחים ועדיין נמצאים בשטחים המאוימים. "תקופת המלחמה שונה מתקופת הקורונה", מסביר יפתח סיני, אקולוג מרחב גליל עליון ברשות הטבע והגנים.

לדבריו, לעומת תקופת הקורונה שבה היו מעט מאוד מטיילים בשטחים הפתוחים, השטחים בזמן מלחמה אינם ריקים. "כוחות צבא רבים נמצאים בגבולות שפונו מתושבים, והטבע צריך להכיל את המציאות החדשה. השנה בגלל המצב לא יכולנו לבצע את ספירת הצבאים השנתית באזור הגליל העליון, ואנחנו עדיין לא יודעים מה מצב האוכלוסייה. גם החיות שנושאות עליהן משדר לא בהכרח מציגות לנו את תמונת המסך השלמה - כי ממש כמו שלכל עם ישראל יש בעיית GPS, כך גם לרשות הטבע ולמשדרים המורכבים על חיות הבר. אנחנו משנים את הדרכים בהם אנחנו שומרים על הטבע בהתאם למצב. למשל, היינו צריכים לשנות את האזור שבו אנו משיבים יחמורים לטבע, בגלל שהאזור בו לרוב אנו משחררים יחמורים נמצא בסיכון ואסור לנו להיכנס אליו. אנחנו לפעמים מקבלים תמונות מחיילים שמשרתים בצפון ורואים את היחמורים באותם אזורים, אבל קשה מאוד לצייר תמונה מלאה".

יפתח מסביר כי המצב אינו צבוע בשחור ולבן. "קשה כרגע להגיד מה ההשלכות המלאות על עולם החי בשל המלחמה או בשל שינוי הגורמים הפועלים בשטחים הפתוחים והפגיעה בבתי הגידול. מה שבטוח, שברשות הטבע והגנים מוכנים ליום בו יוכלו לחזור לשטח ולשקם את כל מה שנפגע", הוא אומר.

יחמורים בגן לאומי חורשת טל. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
"היינו צריכים לשנות את האזור שבו אנו משיבים יחמורים לטבע". יחמורים בחורשת טל/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
צבי ארץ ישראלי באזור הבניאס. גורגי נורקין, רשות הטבע והגנים
עדר של צבי ארץ ישראלי באזור הבניאס/רשות הטבע והגנים, גורגי נורקין

מתאוששים בצפון הנגב

אבל לא הכל שחור, בכל זאת - מדובר בטבע, וכמוהו הגנים הלאומיים והשמורות מתחילים להיפתח מחדש. בתחילת החודש נפתח מחדש גן לאומי הבשור - פארק אשכול. מתחילת המלחמה, הפארק שימש כנקודת כינוס צבאית, אך היום הפארק שוב עומד ומחכה למבקרים, משווע להשוויץ ביופיו. גם חניון הלילה בגן הלאומי תל אשקלון נפתח מחדש, לאחר שנסגר באותו יום ארור.

חניון לילה גן לאומי אשקלון. ציפי כהן, רשות הטבע והגנים
נפתח מחדש. חניון לילה גן לאומי אשקלון/רשות הטבע והגנים, ציפי כהן
seperator

"הטבע שלנו מחכה לנו שם, איפה שהשארנו אותו לפני כחצי שנה", אומרים ברשות, "הוא ממשיך לפרוח ולצמוח, החיות ממשיכות להמליט וללחך עשב. הטבע מחכה לנו, מזכיר לנו שיום אחד בקרוב, החיים ימשיכו. בעוד שצפון הארץ עדיין לא בטוח בחלקו, שאר המדינה יפה ופורחת והטבע יכול לעזור לנו בתהליך השיקום העצמי שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully