וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה קורה מתחת לאף שלכם: ישראל הופכת לאזור של חולדות, תיקנים ועורבים

אם בעתיד הלא רחוק לא תראו בעלי-חיים בטיול שלכם, או פרחים שהייתם רגילים לראות - דעו שיותר ויותר שטחים ירוקים מצטמצמים עבור בנייה ותשתיות, וכולאים את החיות על חשבון מסדרונות אקולוגיים שדרכם הם יכולים לנוע ולהתרבות. אבל יש פתרון אחד שיכול להציל את המצב

מסדרון אקולוגי, שמורת נחל שילה/צילום: רשות הטבע והגנים

"אנחנו שמים את השטחים הפתוחים שלנו בעדיפות אחרי מלחמות, יוקר המחייה, אחרי משבר הדיור - כשנתעורר (הטבע) לא יהיה יותר ואי אפשר להחזיר - לא את הטבע ולא את השטח הפתוח", כך אומר ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז, שסיירנו עמו בשטחים הירוקים האחרונים שנשארו במרכז הארץ.

לדבריו של מליחי, "השופלים והמשאיות מפרקים את הטבע מטר אחרי מטר כדי לאפשר בנייה של עוד שכונות. יש מסדרונות אקולוגיים שמפסיקים לתפקד: מטיילים, בנייה, תאורה, כלבים וחתולים שמסתובבים ומגרשים חיות בר - כשנתעורר יהיה מאוחר מדי, אי אפשר להחזיר את הטבע. הקצב שלוקח לתכנן ולאשר את המסדרונות האלה לעומת הקצב של אכילת השטחים הפתוחים כתוצאה מתשתיות, רכבות, כבישים ובניה יותר גבוה. מה יהיה בעתיד? תלוי מה הציבור רוצה".

מגדל צדק ואזור שמורת נחל שילה. עמיר אלוני, רשות הטבע והגנים
מסדרון אקולוגי ארצי שמאוים בסכנת בנייה. מגדל צדק ואזור שמורת נחל שילה/רשות הטבע והגנים, עמיר אלוני

מהם מסדרונות אקולוגיים?

מסדרונות אקולוגיים הם רצועות של שטחים פתוחים אשר מקשרים בין שטחים טבעיים מוגנים כמו שמורות טבע ויערות. רציפות השטחים האלה מאפשרת תנועה של חיות בר והפצה של צמחי בר. הפתרון של "מסדרון אקולוגי" הוא הדרך שלנו להתמודד ולהשיב איזון מסויים לטבע בעקבות מעורבות האדם, ריבוי הבנייה התשתיות ועוד.

עוד בוואלה!

מהר, לפני שייגמר

לכתבה המלאה
שמורת טבע נחל שילה ליד ראש העין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מסדרון אקולוגי מאפשר תנועה של חיות בר והפצה של צמחי בר. שמורת נחל שילה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

החשיבות של השונות הגנטית ומעבר בעלי חיים

במשפחת דורבנים לדוגמה, כשהצאצאים גדלים אין יותר מקום באזור הליבה להקים את הדור הבא, לכן הדורבן מתחיל ללכת ממגדל צדק לגן לאומי ירקון, עובר שטח חקלאי, חלקו מגודר ומרוסס, חוצה את מסילת הרכבת ואחרי כל התלאות, אם הוא שרד, הוא צריך להיות זכר מספיק גדול וחזק כדי שנקבה תבחר בו.

שונות גנטית זה הבסיס לשרידות בעלי החיים. אם הם ימשיכו ויתרבו בתוך עצמם בתא שטח אחד, הם יהיו חלשים ופגיעים למחלות - ולאט לאט יכחדו. ישנה חשיבות גדולה למעבר פרטים בין שטחים שונים וחיזוק השונות הגנטית.

מסדרון אקולוגי מזרח כפר סבא. יריב מליחי, רשות הטבע והגנים
מסדרון אקולוגי במזרח כפר סבא/רשות הטבע והגנים, יריב מליחי

מה קורה במרכז הארץ

בין הערים ראש העין, אלעד ובסיס נחשונים - יש 850 מטר, זה המסדרון האקולוגי הארצי. כל הטבע הנפלא הזה: צבאים, שועלים, דורבנים ועוד, תלוי בכמה מאת מטרי בודדים שכל הזמן "אוכלים אותם" מהצד, בונים ומתקרבים. ככל שאנחנו מתקרבים לאזור שמלא בנוכחות אדם, גודל החיה מצטמצם והיכולת שלה לעבור במעברים מתחת לכבישים או בתוך גדרות - יורד.

במזרח כפר סבא, כשבעל חיים רוצה להגיע מנחל ירקון לנחל פולג חייב לעבור ב-450 מטרים שנותרו. זה צוואר בקבוק, אדמה חקלאית שעוברים בה מדי יום מאות בעלי חיים -ועכשיו הולכים להצר אתו עוד יותר מתוך אינטרסים לבנות איפה שנוח. אם הציבור לא ילחם - לא ישארו לנו שטחים פתוחים ומסדרונות אקלוגיים. אנחנו נישאר אזור של חולדות, תיקנים ועורבים, אבל חיות הבר יעלמו והנכדים שלנו יראו אותם רק בספרים.

צבי ישראלי. מחמוד נסאר, רשות הטבע והגנים
כדי שהם יוכלו להתרבות, חייבים מסדרונות אקולוגיים. צבאים ישראלים/רשות הטבע והגנים, מחמוד נסאר

מה הפתרון?

לפי מליחי, אפשר לעצור את הרשויות רק בעזרת הכנת תוכניות על-פי מוסדות התיכנון: האם מותר להקים גדר, מבנה, האם להשאיר מעברים לארנבות, לדורבנים, לשועלים. "הפתרון הוא בצורת תוכנית סטטוטורית למסדרונות אקולוגיים", הוא מסביר. "אנחנו פשוט רוצים שהציבור יבין את חשיבות המסדרון ויתנגד לתוכניות שרוצות לצאת לשטחים הפתוחים, תוכניות שמקדמים פרנסי העיר במקום לחזק את מרכזי הערים.

"אם הציבור לא ילחם, לא ישארו לנו שטחים פתוחים ומסדרונות אקלוגיים. אנחנו נישאר אזור של חולדות, תיקנים ועורבים, אבל חיות הבר יעלמו והנכדים שלנו יראו אותם רק בספרים".

לכל הכתבות בסדרה "דוקו טבע"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully