וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 דברים שאתם צריכים לדעת לפני שיוצאים לשביל ישראל

עודכן לאחרונה: 27.1.2023 / 17:56

באיזו עונה הכי כדאי לצאת למסע? האם עדיף להתחיל בדרום או בצפון? ובאיזה פריט לבוש הכי חשוב להשקיע? 3 מומחים בשביל ישראל כותבים על הדברים שחייבים לדעת לפני שיוצאים לחרוש את הארץ

יום שביל ישראל/צילום: החברה להגנת הטבע

שביל ישראל, המסלול בן אלף ומאה קילומטרים, שעובר לאורכה ורוחבה של המדינה בין נופיה המגוונים, הפך עם השנים למסלול כמעט חובה למטייל הישראלי. למטיילים שהשלימו אותו במסע רצוף, ניתן הכינוי "שביליסטים", וסביב הטיול בשביל ישראל נבנו קהילות ונוצרו מסורות ייחודיות ויוזמות חברתיות רבות. בתוך כך, יש מטיילים רבים שבוחרים לטייל בשביל באופן לא רצוף ובקצב המתאים להם.

לקראת עונת הטיולים הקרובה, יתקיים כנס ראשון מסוגו: "כנס שלם בשביל ישראל" במרכז האקדמי שלם בשיתוף רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע ועמותת נפגשים בשביל ישראל, המיועד לכל מי שמתכננים טיול בשביל ישראל, ולשביליסטים בעבר ובהווה.

ביקשנו מד"ר יעקב סער וד"ר יגיל הנקין, מחברי "המדריך האדום לשביל ישראל", וגיל עברון, רכז שביל ישראל דרום ברשות הטבע והגנים, עלספר על 10 דברים שחייבים לדעת לפני שיוצאים לטרק הלאומי של ישראל.

שליש מהמטיילים בשביל ישראל: זו עדות לבעלות על הארץ
שביל ישראל המזרחי: האלטרנטיבה שתעבור גם בשטחים
הוכרז יום שביל ישראל: 56% מהישראלים כבר טיילו בו

מפת שביל ישראל. החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
עובר לאורכה ורוחבה של המדינה. מפת שביל ישראל/מערכת וואלה! NEWS, החברה להגנת הטבע

1. מתי יוצאים?

עונת המסע הרצוף בשביל מתחילה בתחילת הסתיו באוקטובר ומסתיימת באביב. השלמת המסלול כולו אורכת בממוצע כחודשיים, ומקובל להתייחס לשני מחזורים עיקריים: סתיו - מאוקטובר מתחילים בצפון ויורדים דרומה לאילת, ואביב - החל מסוף ינואר יוצאים מהדרום ועולים צפונה. בדצמבר ובינואר ניתן לטייל ברצף בשני הכיוונים. בשל תנאי מזג האוויר, המדבר מחוץ לתחום להליכה ברצף החל באמצע אפריל ועד אוקטובר, וגם הצפון אינו מתאים לטיול בחודשי הקיץ מיוני ועד ספטמבר.

עוד בוואלה!

מתנה לאביב: כל מפות שביל ישראל להורדה חינם

לכתבה המלאה

2. להתכונן במידה הנכונה

שביל ישראל בשלמותו הוא מסלול ארוך ומגוון מאד בנופים ובתנאי שטח. למרות השיפור שחל עם השנים בתנאים לאורך השביל ובעזרי הניווט, עדיין מדובר במסלול מאתגר, שדורש הכנה פיזית, היכרות עם המסלול, הצטיידות מתאימה ובעיקר מוכנות נפשית להתמודד עם קשיים ועם הפתעות בדרך.

חשוב להתחיל בהכנה הפיזית כבר כחודשיים לפני היציאה - למתחילים בדרום מצפה עלייה מצטברת של קילומטר ביום הראשון וגם היום השני קשה מאוד. למתחילים בצפון - בקרוב מאוד המסלול יחל כבר באתר החרמון, ולמטיילים שיתחילו משם מצפים מספר ימים קשים מאוד בתחילת הדרך - ביום הראשון כקילומטר וחצי של ירידות, וביום השלישי כקילומטר של עליות.

עמדת היציאה והסיום החדשה של שביל ישראל בית ספר שדה אילת. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
שווה להתחיל בדרום? עמדת הסיום/התחלה של שביל ישראל באילת/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

3. לא להגזים

כאשר מתכננים את ימי הטיול, עדיף לא לדחוס קילומטרים רבים של הליכה ביום אחד. לאורך הטיול בשביל תמיד יכולות להיות הפתעות, ועדיף לחלק את המסלול למקטעים קצרים יותר, מאשר להישבר באמצע. לעיתים תנאי הדרך דורשים מעקף, לעיתים מזג האוויר משפיע ודורש לשנות את המסלול, ובמקרים מסוימים שווה לסטות מהדרך כדי לראות דברים מעניינים.

4. אפליקציה, מפה או מדריך דיגיטלי?

עם השנים אפשרויות הניווט השתכללו, ואין ספק שאפליקציות חוסכות זמן, נוחות לשימוש ומספקות מידע רב על מה שקורה על הדרך, אולם צריך לזכור שהן גם זוללות את הסוללה של הנייד. לאורך רוב המסלול ישנם סימוני דרך ברורים, אולם יש יתרון בשימוש במפות מעודכנות, כגיבוי במקרה שהטלפון לא פועל, או כאשר מתברברים בדרך. בכל מקרה חשוב להקפיד לטייל רק בשבילים המסומנים ובשעות האור בלבד.

שינוי תוואי שביל ישראל בחוטם הכרמל. החברה להגנת הטבע
יש יתרון בשימוש במפות מעודכנות. שינוי תוואי שביל ישראל בחוטם הכרמל/החברה להגנת הטבע

5. להשקיע ברגליים

נעליים יכולות להציל את הטיול או להרוס אותו - זה לא המקום לחסוך. סוג הנעל תלוי במשקל שנושאים על הגב - ככל שהמשקל גבוה יותר נדרשת נעל מאסיבית יותר שגם תומכת בקרסול. כלל האצבע הוא שכדאי לקנות נעליים שגדולות בחצי מידה, וגם ללכת בהן מספר שבועות לפני היציאה למסע.

6. לארוז בחוכמה

הגישה הנכונה לנושא הציוד היא לא לקחת מה שצריך, אלא לקחת מה שאי אפשר בלעדיו. ככל שתיקחו יותר דברים יהיה לכם אמנם יותר נוח בעצירות, אבל הטיול עצמו יהיה קשה יותר. יש היום בגדים מנדפים וביגוד תרמי, שהם קלי משקל, ומספיק סט אחד של בגדים עליכם וסט נוסף להחלפה. בגזרת האוכל, עדיף להימנע מקופסאות שימורים כבדות, וגם ספרים כבר לא צריך לארוז - בחניונים לאורך השביל פזורות "ספריות השביל", יוזמה של המרכז האקדמי שלם, רשות הטבע והגנים ו"נפגשים בשביל ישראל", עם ספרים שאפשר לשאול ולהחזיר באופן חופשי.

מטיילות בשביל ישראל, הגיעו לראות כרישים בחדרה. יואב איתיאל
הכל על הגב, אז תארזו בחוכמה. מטיילות בשביל ישראל בחדרה/יואב איתיאל

7. לשים לב למים

כמות המים הנדרשת היא אינדיווידואלית, ותלויה גם בתנאי מזג האוויר ובעומס הציוד שנושאים, אולם בממוצע נדרשים בין 6-4 ליטרים לאדם ביום לצרכי שתיה בלבד. בצפון הארץ יש יותר מקומות למלא מים, אולם בדרום זה מורכב יותר ודורש תכנון ועם השנים התפתח מערך של הטמנת מים בתשלום. בשנתיים האחרונות רשות הטבע והגנים הקימה ושדרגה חניוני לילה ללא תשלום בחלקו הדרומי של השביל, והוסיפה נקודות למילוי מים ללא עלות למען המטיילים, עם מים טריים שמוחלפים ומתמלאים במכלים מיוחדים כל מספר ימים. בכל מקרה כדאי תמיד לקחת מים שיספיקו מעבר לנקודת המילוי הבאה, כדי להימנע ממצב שבו מגיעים לנקודה ומגלים שהעוקב כבר ריק.

8. המלאכים של השביל

מלאכי שביל הם תופעה ברוכה שהתפתחה מאד בעשור האחרון - מדובר בתושבים שגרים לאורך שביל ישראל ומציעים לשביליסטים לינה בבתים או בחצרות, ולעיתים גם מקלחת ואפילו כביסה. נכון לתחילת שנת 2023 יש כ-450 מלאכי שביל ברחבי הארץ. ככל שעומס המטיילים עולה, כך גם מורגש העומס על מלאכי השביל, ומתרבות תופעות פחות נעימות של יחס לא הולם של מטיילים.

חשוב לזכור שמלאכי השביל פועלים בהתנדבות מלאה ומתוך רצון טוב, ולכן יש לתאם מראש הגעה אליהם, לפעול בהתאם לכללים שהגדירו ובעיקר להתנהג בנימוס. רשימות מעודכנות של מלאכי שביל אפשר למצוא ברשת. ברירת המחדל בטיול בשביל ישראל היא לינת שטח, ולא הסתמכות רק על מלאכי שביל.

בקתת שביליסטים בצוקים/קהילת 'בקתת השביליסטים'

9. לא להשאיר עקבות

בשטח משאירים רק עקבות של נעליים. ברוב המקרים השביליסטים לא מייצרים המון אשפה, אולם בחניונים רבים ובפרט באזור הדרום, אין פחי אשפה, וחשוב לקחת את האשפה אתכם. אשפה שמושארת בשטח היא מפגע סביבתי ונופי העלולה לפגוע מאוד בחיות הבר. בחלק מהחניונים החדשים ישנם גם שירותי נסורת, אולם ההנחיה היא לצאת מתחום החניון, לקבור את הצרכים, לא להשאיר אותם על פני השטח, וכמובן לא לשרוף את נייר הטואלט לאחר השימוש.

10. לעקוב אחר מזג האוויר

מזג האוויר הוא משתנה חשוב מאד סביב הטיול בשביל - הן בעומס חום וכמובן במקרים של גשם וסכנת שיטפונות. התראות על מזג אוויר חריג ועל שיטפונות מפורסמות באתר השירות המטאורולוגי. לא ניתן לחזות שיטפון בנחל מסוים אלא באזור כולו, ולכן אם יש אזהרת שיטפונות באזור מסוים - אל תיכנסו להרפתקאות.

שביל ישראל. יפתח שמעוני,
בשטח משאירים רק עקבות של נעליים/יפתח שמעוני
seperator

כנס שביל ישראל יתקיים ביום חמישי, 26 בינואר 2023, בין השעות 17:00 - 21:00. הכנס ביוזמת המרכז האקדמי שלם ובשיתוף רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע ועמותת "נפגשים בשביל ישראל", בקמפוס המרכז האקדמי שלם בירושלים. ההשתתפות ללא תשלום בהרשמה מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully