וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקרבים, גמלים ומסלולים חדשים: חורף לוהט בכפר הנוקדים

עודכן לאחרונה: 17.12.2022 / 9:31

בכפר הנוקדים שבדרום מדבר יהודה חוגגים את תקופת החורף, שבה גם לא חם מדי וגם יש מלא אטרקציות: טיולי עקרבים בלילה, רכיבה במקטע היפה ביותר והחדש בשביל ישראל, במקום לרכוב על גמלים - מאכילים אותם ויש אפילו מתחם מים לימים חמים, אפילו בחורף

טיול מטריף בכפר הנוקדים במדבר יהודה/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: ניר חן

יש לא מעט מסלולים יפים בדרום מדבר יהודה, אלא שקרובים לכפר הנוקדים, כמו נחל צאלים תחתון וברכת צפירה, שביל ישראל מערד, נחל קידוד ועוד, אבל מסתבר שמסלול ההליכה הכי מרשים - הוא דווקא מסלול אופניים! כן, ללכת בתוואי של סינגל אופניים זה לא בדיוק מסתדר, אבל למקומות שמגיעים הגלגלים - לא תמיד מגיעות הרגליים, וחבל.

שביל ישראל באופניים עדיין לא הושלם כולו, אבל צבר כבר כמה מאות ק"מ של סינגלים מאילת ועד ערד. המקטע של ערד-מצדה, שאורכו כ-35 ק"מ, נחשב לאחד המקטעים היפים בשביל (ויש לו מתחרים רבים בדרום), שמשלב גם מדבר וגם את ים המלח שניבט מאין ספור זוויות ברכיבה.

קבלו מתנה: כל מפות שביל ישראל להורדה חינם
חג מרסבא: המנזר במדבר יהודה שמושך אליו אלפי ישראלים
ארץ המנזרים בים המלח: טיול אל המנזרים הנטושים מ-1967


בתחילת דצמבר רכבתי את חלקו מהר קנאים למצדה עם דני רודד, הבעלים של כפר הנוקדים, שמציע לרוכבים ומטיילים כאחד את כל מה שצריך לטיולים באזור: הצטיידות במים ושירותים בחינם, מנוחה ו"תדלוק" למי שרוצה לאכול, לינה וגם טיפים טובים שישמחו לתת לכם אנשי השטח בכפר. אורך המסלול מהר קנאים הוא 12 ק"מ, והוא נסלל על ידי הלל זוסמן לפני כשנתיים. זוסמן וצוותו בנו עשרות טרסות לאורך המסלול, השמשו באבנים בשטח כדי לבנות "גשרים" בנקודות קשות למעבר, חשבו על כל שלב באנרציה של הרכיבה, שגם לא תצריך מאמץ רב וגם תחסוך אנרגיה לרוכב. הנופים, ככתוב, פשוט חלומיים: מדבר קשה של סלעי גיר וצור, לצד צמחייה מעוטה (אם בכלל), וים המלח התכול למרגלות הרי מואב - מלווים אותך לאורך הסינגל. בסוף המסלול מקבלים כמה ק"מ אחרונים של עלייה מתונה, עד למצדה שנראית מזווית פחות מוכר - ממערב - במלוא הדרה. המסלול היה כה יפה, עד שלמחרת הלכתי את כולו ברגל. רק תדאגו שיהיה מי שיאסוף אתכם בסיום.

סינגל שביל ישראל באופניים בכפר הנוקדים. זיו ריינשטיין
נחשב לאחד המקטעים היפים בשביל ישראל באופניים. סינגל הנוקדים-מצדה/זיו ריינשטיין
סינגל שביל ישראל באופניים בכפר הנוקדים. זיו ריינשטיין
מכיר כל שביל ומציע כל מה שצריך לרוכבים, אפילו קפה. דני רודד בסינגל הנוקדים/זיו ריינשטיין
סינגל שביל ישראל באופניים בכפר הנוקדים. זיו ריינשטיין
אורכו של מקטע האופניים של ערד-מצדה כ-35 ק"מ, אבל אפשר כמובן לקצר/זיו ריינשטיין

על עקרבים וגמלים

כפר הנוקדים מתכונן לעונת החורף של 2023, ומציע מעבר למסלולים וטיולים גם חוויות נקודתיות שלא צריך להתרחק יותר מדי בשבילן. כך למשל, סיורי עקרבים ליליים ממש בגבולות הכפר. יוני גריצנר, מי שאמון על התוכן והשיווק בכפר ועובד בו כבר 17 שנים, מכיר את האזור על בוריו והוא וצוות המדריכים במקום מעבירים סיורי עקרבים לבאי הכפר. בסיור לומדים על ציידי הלילה הצהובים והשחורים ממשפחת העכבישיים, שנראים זוהרים מבעד לאורו של פנס אולטרה סגול. אנחנו זכינו לצעוד צעדים קצרים ולחזות בעקרב עקצן צהוב תופס נדל ארסי בצבתותיו ומתכונן לסעודת לילה ארוכה.

חוויה נוספת שפשוט מקסימה במקום היא Camel care ("דאגה לגמל" בתרגום חופשי), שבמסגרתה במקום לרכוב על הגמלים - מאכילים אותם ופחות מטרידים את מנוחתם של ספינות המדבר הענקיות האלה. במתחם הגמלים החדש לומדים על הגמלים, או יותר נכון על הנאקות (כי יש רק נקבות בכפר) מוצאן, אורח חייהן ומקבלים גם הזדמנות נדירה להאכילן במאכל האהוב עליהן - גזר.

גמלים בכפר הנוקדים. זיו ריינשטיין
במסגרת ה-Camel care פחות רוכבים עליהן, ויותר מאכילים. נאקות בכפר הנוקדים/זיו ריינשטיין
גמלים בכפר הנוקדים. יוני גריצנר, תמונות גולשים
הממתק של הנאקות הוא גזר/תמונות גולשים, יוני גריצנר
עקרב עקצן צהוב. זיו ריינשטיין
בכפר מציעים סיורי עקרבים ליליים. עקרב עקצן צהוב באור אולטרה סגול/זיו ריינשטיין

המקררים הפכו לערוגות תבלין

בכפר גם למדו לנצל את המשאב הכי נפוץ במדבר - השמש - והקימו מתחם אקולוגי שבו משתמשים בשמש לבישול וגם לחימום מים ב"דוד שמש" מבקבוקים. תמצאו שם גם מבחר מקררים ישנים שהפכו לערוגות תבלין וירקות, ופועלות על מחזור מים. הם אפילו הקימו מט"ש (מכון טיהור שפכים) קטן שמסוגל למחזר את כל שפכי הביוב בכפר ולסנן אותם לרמת מים נקיים להשקייה.

"הקורונה פתחה אותנו לחשוב מחוץ לקופסה", אומר גריצנר על הסיורים והתוכן המגוון שהוסיפו לכפר, שמזמן כבר לא רק אתר לינה מדברי. "התחברנו לאזור ולמה שהוא מציע כדי לייצר אטרקציות שונות", הוא מסביר. גריצנר מתכוון בכך גם לשילוב של הכפרים הבדואים מסביב בתיירות המדברית, מה שכבר קורה מזה שנים באזורים אחרים בנגב, אבל טרם הגיע לדרום מדבר יהודה. "התיירות הבדואית באזור מתפתחת, ובשנה האחרונה 'נפתח' אצלם משהו והם מוכנים לארח בביתם", הוא אומר. בכפר הנוקדים מתכוונים לעזור לכפרים הבדואים במרחב, שלא מעט מתושביהם עובדים בכפר עצמו מזה שנים, לפתח את המוצר התיירותי שלהם: אירוח בשיג (מאהל בדואי) לארוחות, קפה ותה, לינה ועוד. "זה מגיע מתוך הבנה שהתיירות תפרח באזור והרצון לייצר תעסוקה למקומיים", מסביר גריצנר ומוסיף שזה גם חזונו של יורם רודד, מי שהקים את כפר הנוקדים במאי 1991.

עם זאת, לא בטוח שהבדואים שחיים בכפרים שאינם מוכרים עדיין באזור, ששים להצטרף למהלך התיירותי שישים בחזית את המשפחה, מעמד האישה הבדואית ויהיו מוכנים לפתוח את ביתם, ובעיקר את ראשם, לתיירות, פרסום וחשיפה שלא תמיד עולים בקנה אחד עם אורח חייהם. למדבר זמן הבשלה משלו.

מתחם אקולוגי בכפר הנוקדים. זיו ריינשטיין
במקום לזרוק מקררים ישנים - הפכו אותם לערוגות שפועלות על מחזור מים. המתחם אקולוגי/זיו ריינשטיין
מתקן לטיהור שפכים בכפר הנוקדים. זיו ריינשטיין
לא מבזבזים מים במדבר. מתקן לטיהור שפכים בכפר הנוקדים/זיו ריינשטיין

שפריץ מהספרינקלר

כך או כך, בנוקדים לא קופאים על השמרים, וכשקפוא - מחממים, וכשלוהט - מקררים. ליד אזור הכניסה לכפר הקימו מתחם מים של ספרינקלרים (מתזי מים) לקיץ החם (ובמדבר מדובר על רוב השנה), שבו ניתן לעבור בין מקלחות מים שמשפריצות נתזי מים מרעננים, שזורמים לתוך בריכות שכשוך קטנות. "זה בא מדרישה של הקהל הישראלי שביקש מקום להתרענן בו", אומר גריצנר, "כי הקיץ בהחלט יכול להיות פה תקופה קשה".

מבחינת לינה, אז בכפר לא מפסיקים להתחדש באפשרויות שמתאימות לכל קהל - מאוהלים ממוזגים, מחוממים ומוכנים לחורף, דרך סוכות משפחתיות ועד חדרים עם מקלחות פרטיות למי שרוצה קצת יותר לקאשרי גם במדבר. הרחבת סוגי הלינה גם מתאימה לפסטיבלים שמתקיימים בכפר לאורך השנה בסופ"שים, כמו פסטיבלי מוזיקה שונים, יוגה, יין, קמפינג ועוד.

כפר הנוקדים. זיו ריינשטיין
בימים חמים, הכל פה רטוב. מתחם הספרינקלרים/זיו ריינשטיין
כפר הנוקדים. זיו ריינשטיין
אפשרויות לינה מגוונות. יש גם חדרים עם מקלחות פרטיות/זיו ריינשטיין

סטודיו של קפה

בדרך חזרה לבית, אל תחמיצו עצירת חובה ב"סטודיו קופי" - אחד המקומות המהממים והחבויים בתוך רובע האומנים בערד. אנה ליין, עולה חדשה מסינסינטי, ארה"ב, היתה מורה לפיזיולוגיה ואנטומיה שלמדה לאפות והגיעה לערד לפני כחמש שנים עקב משפחתה. "ראיתי שאין בערד מקום שמרגישים בו בבית, ורציתי שיהיה לי מקום ביתי שאוכל ללמוד ולעבוד בו כמו שהיה לי בארה"ב", היא מספרת על פתיחת בית הקפה לפני ארבע שנים, שהיה בעברו גלריה של אומנות.

אבל בסטודיו שלה היא לא מגישה סתם קפה. היא יצרה קשר עם קולה קפה מדרום קוריאה וטסה לשם כדי ללמוד איך הוא מייצר קפה איכותי, והביאה את השיטה לארץ. "הוא לימד אותי על קפה איכותי, למשל, איך לברור את הפולים הלא טובים ואז מקבלים טעם נקי לקפה", היא אומרת. כך היא מגישה קפה שמקורו מקולומביה ואתיופיה בטעם קקאו, יין, פירות ופרחים. "הקפה לא יותר מדי חמוץ, מר או מתוק, אלא ממש מאוזן. לקח לי שנה להגיע לבלנד הזה", אומרת אנה ומוסיפה שהיא גם קולה קפה נטול בלי כימיקלים. מעבר לכך, אנה מוסיפה לקפה סירופ בטעמים שונים, כרמל, אגוזי לוז, פיסטוק, קוקוס, וניל שהופכים אותו הרבה יותר מעניין.

מעבר לקפה, בסטודיו תמצאו גם ארוחות בוקר, פלטת מטבלים נהדרת (עגבניות, פסטו, טפנד זיתים וטחינה סלק) שמכינים במקום (כמו את כל האוכל שמוגש), כשהתפריט מתאים לבוקר ולצוהריים. "הטוסטים פה מאוד פופולריים, למשל טוסט עם חמאת שום. זה כמו ארוחה", היא אומרת, אבל מחמיאה גם לטוסט אבוקדו ומציינת שבחורף יש מרק וגם קישים של דלעת, למשל. אבל גאוותה של אנה היא דווקא בסינבון שהם מכינים במקום. "אנשים באים מרחוק בשבילו", היא מספרת על מאפה הקינמון האמריקני הפופולרי, "זה משנה את החיים שלהם הסינבון".

סטודיו קופי בערד. זיו ריינשטיין
רצתה מקום שמרגישים בו בבית. אנה ב"סטודיו קופי" שלה בערד/זיו ריינשטיין

ואולי המחווה הכי יפה בקפה היא דווקא אקולוגית: לקוחות שיביאו את ספל קפה שלהם איתם - יוכלו להפחית שני שקלים ממחיר הקפה, כדי להימנע משימוש בכוס חד פעמית. מקסים, לא?

סטודיו קופי. פתוח כל יום מ-08:30 עד 15:00 חוץ משבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully