וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמלים על דו-גלגלים: דרך הבשמים על אופניים

25.2.2015 / 13:32

מקטע חדש של שביל ישראל באופניים נחנך אתמול במדבר, ממכתש רמון ועד למואה שבערבה. 35 ק"מ (מתוך 300 בסה"כ) של מסלול מטריף, העובר בין תעתועי אבן חול וגיר, צמחייה שנהנית מחורף טוב וזכרונות על ימים שבהם גמלים רכבו בנתיב הזה, אבל בלי גלגלים

צלמים זמניים מורשים

שביל ישראל הפך בשנים האחרונות לטיול מספר אחד של ישראלים. חלק עושים אותו רצוף, אחרים במקטעים קבועים כל חודש ובשנים האחרונות יש מי שעושה אותו באופניים. למטיילי הדו-גלגלי נבשר, שרק אתמול(ג') נחנך המסלול החדש המדברי בין חאן בארות, שנמצא בלב מכתש רמון, למואה שבערבה - סך הכל 35 ק"מ של רכיבה מטריפה.

אוהבים לרכוב? היכנסו לעמוד טיולי האופניים של וואלה!

זהו החלק האחרון שנחנך בקטע המדברי של שביל ישראל לאופניים, כששני המקטעים הראשנים בשביל נחנכו ב-2011 - משחרות לפארק תמנע בערבה ומתמנע לאילת. אז כעת יכולים הרוכבים לקחת מספר ימים (8 במספר) ולרכוב בנוף המדברי המוצלח שלנו ממכתש רמון ועד אילת ברציפות לאורך 300 ק"מ. כותב שורות אלה, שהספיק לרכוב רק את 16 הק"מ הראשונים, יכול להעיד שהשביל בנוי לעילא ולעילא, הודות לירון דרעי מ"סמר בייק", שהוא ה"אורים ותומים" בכל הקשור לבניית מסלולי רכיבה בארץ ובנה מסלולי רכיבה משובחים, כמו סינגל תמנע וסינגל קטורה בערבה. השביל עובר בתוואי העתיק של דרך הבשמים, ועובר גם דרך מצד נקרות. במפגש של נחל נקרות עם נחל אבוס ניתן לחזור חזרה אם מחכה לכם רכב 4X4 או להמשיך את 19 הק"מ הנוספים, דרך מצודת קצרה ועד חורבת מואה הנשפכת לערבה ולכביש 90.

לפרויקט שותפים משרד התיירות ורשות הטבע והגנים, כחלק מהתכנית הלאומית לקידום רכיבה על אופניים המבוצעת בפועל על ידי החברה הממשלתית לתיירות, מתוך חזון להפוך את ישראל ליעד של תיירות אופניים ושמירה על השטחים הפתוחים. ואכן, בין הרוכבים שהצטרפו לרכיבה הראשונה בשביל, נמנו מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, מנכ"ל חמ"ת (החברה הממשלתית לתיירות), שי וינר וגם הלל זוסמן, ה"אבא" של פרוייקט שביל ישראל לאופניים.

טיול אופניים בשביל ישראל מכתש רמון נחל נקרות. צילום: זיו ריינשטיין,
רוב המסלול בירידה. הרוכבים בין פלאי מכתש רמון/צילום: זיו ריינשטיין
טיול אופניים בשביל ישראל מכתש רמון נחל נקרות. צילום: זיו ריינשטיין,
טקס חניכת השביל, אתמול. מימין: הלוי, גולדשטיין. משמאל: וינר/צילום: זיו ריינשטיין

קצת על שביל ישראל לאופניים

השביל מתחיל, כאמור, מחאן בארות של רשות הטבע והגנים, שם יכולים הרוכבים להצטייד בכל מה שצריך ואף ללון יום קודם, ומתחיל את מסלולו בין אבן החול הוודרדה וסלעי הגיר שמרכיבים את המכתש הגדול בארץ (40 ק"מ X 10 ק"מ). רובו של המסלול בירידה, אולם הוא אינו מוגדר מסלול משפחתי. עם זאת, משפחות יכולות בהחלט לעשות קטעים ממנו, לעצור לנוח, להתפעל מנוף הדייקים (סלעי מחדר געשיים), משאריות מים בימים של שטפון ומפרחי סילון קוצני סגולים שפורחים כעת, ולחזור חזרה לרכב.

אחרים ומתקדמים יותר, ישמחו להמשיך דרך פרסת נקרות עם השביל שנבנה על גדות נחל נקרות ומספק עליות קטנות וירידות כיפיות ומהירות. מינוס אחד למסלול, הוא חול הזיף-זיף שקיים בו ולא פעם עוצר את אנרציית הרוכב אבל זהו טבעו הגיאולוגי של המכתש, ועם הטבע לא מתווכחים. אולם רוכבים מקצועיים נתקעים פחות ב"בוץ" של החול ועוברים אותו לאיטם. אחרים פשוט יירדו מהאופניים לכמה מטרים ויילכו איתם.

השביל מתעתד לתת פיתרון רכיבה לחובבי הדו-גלגלי באשר הם והוא מחולק לדרגות קושי שונות מרמת הגולן עד אילת. השביל עתיד להתפרש על פני כ-1,200 ק"מ ולכלול 27 מקטעים והרכיבה בו תתאפשר במשך כל ימי השנה. הפרויקט הוא חלק מהתכנית הלאומית לקידום ענף רכיבת האופניים, שיצא לדרך בהחלטת ממשלה בשנת 2008 ובמסגרתה הכין משרד התיירות, באמצעות החברה הממשלתית לתיירות, תכנית חומש.

על פי התכנית (מלבד שביל ישראל לאופניים), תוכננו ופותחו תשתיות לשבילי אופניים רבים ומגוונים ברחבי הארץ באורך של כ-3,500 ק"מ, המיועדים לרכיבה עממית, למשפחות ולרכיבה אתגרית. העלות הכוללת הצפויה של התכנית הממשלתית הינה כ-100 מיליון שקלים ונעשית מתוך איגום של כספים ממספר משרדי ממשלה, קק"ל והטוטו.

לאורך המקטע שנחנך אתמול, ניתן למצוא מגוון אפשרויות לינה ואירוח, שהתפתחו בין היתר, הודות לפרויקט ומטרתם לפתח את התיירות המדברית באזור, כמו שירותי לינה, לוגיסטיקה לאופניים וכדומה. אז זה הזמן שלכם להכיר דרך אחרת לראות את הארץ וגם לתרום לתיירות המדברית. אז קדימה - תתחילו לדווש לכאן.

טיול אופניים בשביל ישראל מכתש רמון נחל נקרות. צילום: זיו ריינשטיין,
הוא הבעל בית. ירון דרעי במקטע חאן בארות/צילום: זיו ריינשטיין
טיול אופניים בשביל ישראל מכתש רמון נחל נקרות. צילום: זיו ריינשטיין,
רק שלא ניתקל בזיף-זיף. רוכבת במקטע בארות-מואה/צילום: זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully