וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הורסים את מדבר יהודה וים המלח בחסות משרד התרבות

עודכן לאחרונה: 16.3.2022 / 15:32

בחודש הבא אמור להתקיים לראשונה מרוץ אופנועי השטח הבינ"ל "מינוס 400" במדבר יהודה. סרטוני הקידום שלו מראים הרס של הטבע ואופנועים שנוסעים בהרמת גלגל בטיילת ים המלח. משרד התרבות והספורט תקצב את האירוע ב-7 מיליון שקלים. זו "ישראל היפה"?

כך נראה מרוץ "מינוס 400" בים המלח (תעבירו לשנייה 00:26)/צילום: מינוס 400

אז מסתבר שמשרד התרבות והספורט מממן הרס טבע בחסות של מרוץ אופנועי שטח דורסניים במדבר יהודה ואזור ים המלח. כל זאת אמור לקרות במסגרת אליפות העולם Hard Enduro של הפדרציה הבינלאומית לאופנועים שאמורה להתקיים השנה לאורך שלושה ימים (7-5 באפריל), תחת השם מרוץ "מינוס 400" (גובהו של ים המלח מתחת לפני הים).

הכל התחיל כשיצא הסרטון של קידום המירוץ בעמוד הפייסבוק של המרוץ האופנועים, שבו נראים אופנועי שטח מטפסים באגרסיביות את מצוק העתקים, עולים על סלעים, מפילים אבנים עם הגלגלים, עושים חראקות בשטח בתולי ויוצרים שבילים חדשים עם האופנועים. מפיקי המרוץ הבינו לאחר זמן מה, שהם יוצרים נזק לעצמם עם הסרטון הזה, ושהציבור באמת יבין מה יקרה לשטח בעקבות 85 ק"מ של נסיעה במדבר, והורידו אותו מהרשת, אבל הצלחנו להשיג אותו.

זאת ועוד, בסרטונים אחרים שמופיעים בעמוד הפייסבוק של "מינוס 400", נראים אופנועי שטח נוסעים על טיילת לצד ים המלח במלון לאונרדו קלאב, ועושים "ווילי" (הרמת גלגל), וזה לדעת המארגנים, כנראה, הוא משהו שצריך למשוך את הציבור בארץ ובעולם. האם כך צריך למשוך תיירים להגיע לישראל? זו התרבות שאנו רוצים להנחיל לתושבי ישראל? לא בטוח.

חשוב לציין, ששלל גופים עסקיים ורשויות מדינה תומכים במרוץ הזה, כמו משרד התרבות והספורט (שמממן את התאחדות הספורט המוטורי), מלון לאונרדו קלאב ורשת מלונות פתאל (שמתעתדים בקרוב לבנות מלון אקולוגי במדבר יהודה), מועצה אזורית תמר (שבשטחה יתקיים המרוץ), עיריית ערד, רשת יוחננוף ועוד.

אט-אט החלה לקום התנגדות של תושבי המדבר, גופים ירוקים ושומרי טבע כמו "מדבר קיימא" (גוף של פעילי סביבה מהמדבר), החברה להגנת הטבע, ארכיאולוגים, מדענים ועוד שקראו להזיז את המרוץ לשטחים מופרים או שבילים שבהם מורשים האופנועים לנסוע, כדי לא ליצור נזק בלתי הפיך לטבע של כולנו.

צילום מתוך הקידום למרוץ "מינוס 400" בים המלח. פייסבוק -400, צילום מסך
ככה מושכים קהל למירוץ - בהרמת גלגל על הטיילת? מתוך קידום מרוץ "מינוס 400"/צילום מסך, פייסבוק -400

תוואי המרוץ סודי וידוע רק למארגנים

"ראינו את הסרטון ב-20 בפברואר והוא ירד מהפייסבוק של האיגוד רק שלשום, למרות שהיו"ר של ההתאחדות לספורט מוטורי ישב בפגישה איתנו ב-27 בפברואר במשרדי החברה להגנת הטבע והבטיח שהוא יירד", אומר גילי סופר, אחד ממובילי המאבק נגד המרוץ וחבר ב"מדבר קיימא". משתתף אחר במפגש אמר לוואלה! תיירות, "בינינו, הם מרחו את חל"ט (החברה להגנת הטבע - ז.ר) ממש יפה, כך שהמסלול יעבור בשבילים מורשים, אבל בעצם הם משחקים משחק כפול".

ואכן, תוואי המסלול סודי ולא ידוע כמעט לאיש, פרט למארגנים. "כל הקטע של המרוץ הוא שהוא סודי, כדי שהרוכבים לא יוכלו לבוא ולהתאמן עליו", מסביר סופר. "היזמים הבטיחו שיתנו את המסלול, אבל זה לא קרה. היחיד שענה לנו זה בחור ממנהל הספורט". בכך מתכוון סופר ליואב רם - מנהל במינהל הספורט במשרד התרבות והספורט, שאומנם ענה, אבל שלח תשובה לקונית ש"שמירה על הטבע היא ערך המשותף לכולנו...", אבל "מדובר באירוע המיועד לחשוף את פניה היפות של ישראל ואת הטבע המיוחד של הארץ בפני מיליוני צופים בעולם".

החברה להגנת הטבע שלחה מכתב לראש עיריית ערד ניסן בן חמו, וראש מועצה אזורית תמר ניר ונגר, בדבר הסרת חסותם מהמרוץ ועצירתו עד לקבלת אישורים שהוא יתקיים בשבילים מוסדרים ובשטחים מופרים. "נחרדנו ממראה עינינו", כתבה איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע. "נראה כי ישנה התעלמות מוחלטת מההשלכות ההרסניות של מירוץ כזה, של אופנועי שטח על ערכי הטבע והסביבה. הסרטון הפרסומי המלווה את האירוע יזעזע את נפשם של כל אוהבי ואוהבות הטבע הישראלי. על פי הפרסום, מסלול האירוע בו אמורים לעבור אופני השטח, כולל אפיקי נחלים סלעיים, טיפוס גבעות, רכסים צרים, ואדי עמוק, ירידות חדות וקטעי אקסטרים סופר טכניים. קטעים כאלו כוללים בוודאות ערכי טבע מוגנים והינם ללא לכל ספק פוטנציאל אדיר לפגיעה בערכי הטבע במדבר".

עוד בוואלה!

נקמתו של הטבע: טיול בעקבות בולענים בים המלח

לכתבה המלאה
צילום מתוך הקידום למרוץ "מינוס 400" בים המלח. פייסבוק -400, צילום מסך
"נחרדנו ממראה עינינו". אופנועי שטח מטפסים על סלעים לא בשבילים מוסדרים/צילום מסך, פייסבוק -400

מאות מדענים וארכיאולוגים יצאו נגד המרוץ

מעבר לגופים הירוקים, 207 מדענים שלחו מכתב לשר התרבות והספורט חילי טרופר, וטענו ש"בהיבט המיידי - מפגעי רעש ואבק משבשים את פעילותם השגרתית של בעלי חיים וצמחים, כולל סכנת דריסה לבעלי חיים קטנים, הרס פתחי מאורות וכיסוי באבק של צמחייה מקומית. בהיבט ארוך הטווח - הסרת הקרום הביולוגי המכסה את הקרקע המדברית, חושפת אותה לבלייה מואצת, משנה את משטר הזרימה המקומי ומייצרת צלקות נוף קשות. יודגש כי ההיווצרות מחדש של שכבת קרקע עשויה לקחת אלפי עד עשרות אלפי שנים, וככל שההפרעות לשטח נושאות אופי אינטנסיבי יותר, יכולת ההשתקמות הטבעית נפגעת בצורה קשה. בנוסף לפגיעה הנופית, נסיעה באזורים עם גבי מים מגדילה את הסיכון לזיהום הגבים בחומרים רעילים (דליפות שמן, מתכות כבדות ועוד). זיהום המתגבר עוד יותר במדבר בו אירועי הגשם הינם נדירים".

נוסף על כך, ישנו חשש גם לפגיעה ארכיאולוגית במדבר, מה שגרם ליותר ממאה ארכיאולוגים שונים לכתוב מכתב לאלי אסקוזידו, מנכ"ל רשות העתיקות ולאורית בורטניק, ראש תחום ארכיאולוגיה ומורשת ברשות הטבע והגנים. "צפויה פגיעה אנושה גם בערכי נוף ותרבות קדומים, ובכלל זה אתרים ארכיאולוגיים מוכרים - כגון מערת נחל חמר, חורבת עוזה, מצד נחל גורר ועוד רבים שאינם מוכרים ובנוסף לסדרה של נתיבים עתיקים הקשורים למעבר שבין שני עברי בקע ים המלח לאורך ההיסטוריה (ובכללם "דרך אדום" ההיסטורית). ערכיותו של הנוף התרבותי באזור זה נגזרת מהחתימה העדינה של דרכים מדבריות בנוף שעבר אך שינויים מעטים בעשרת אלפי השנים האחרונות. תנועת כלי רכב בלתי מרוסנת עתידה להזיק לדרכים עתיקות אלו ולשרידים הפזורים לאורכן באופן בלתי הפיך", נכתב.

רועי גלילי, ארכיאולוג באוניברסיטת בן גוריון וחוקר מדבר ממושב עידן בערבה, מסביר שדרך המסע העתיקה - "דרך אדום" - חיברה את אזור יהודה לאדום - מהרי אדום, דרך נחל חימר, תל ערד, נחל קינה, חברון ועד ירושלים. "דרכים עתיקות אינן נחשבות כאתר מוכרז מבחינה סטטוטורית, בניגוד לאתרים ארכיאולוגים, ולכן דרכים נופלות בין הכסאות ואין להן חתימה נופית", הוא אומר. "יש פה אפשרות לנזק של איסוף חרסים, או מעבר באתרי עתיקות והריסת סביבתם, למשל חירבת רדום" (מצודה ששמרה על דרך אדום ונמצאת ליד נחל קינה - ז.ר).

מרשות העתיקות נמסר: "הנושא נבדק ואין חשש לפגיעה בעתיקות במסלול. מראש, רוב המסלול (יותר מ-80%), עובר בעומק תוואי הנחלים, היכן שלא התקיימו חיים בתקופות קדומות, ולפיכך, אין בו אין שרידים ארכיאולוגים. יתרת התוואי נבדקה בידי רשות העתיקות, והוא אינו מתקרב, חוצה או מסכן בצורה כלשהי אתרים ארכיאולוגיים". עם זאת, בסיור שהתקיים היום באזור, הסבירה ארכיאולוגית נפת נגב דרומי ברשות העתיקות דוידה אייזנברג-דגן, שיש חשש לפגיעה בעתיקות של מתחם עתיק בנחל כנפן, שבו אמור לעבור המרוץ.

אגב, מי שמשמש כפרויקטור ויועץ של המירוץ הזה הוא דב ליטבינוף, שכיהן כראש מועצה אזורית תמר במשך שנים. הוא נשכר על ידי מפיקת האירוע, חברת "קומטק", שהפיקה גם את "מירוץ האופניים ג'ירו דה איטליה בישראל. לטענת מתנגדי המרוץ, "הוא ידע לקשר את היזמים לכל הרשויות - רשות העתיקות, רט"ג וכדומה, וגם ידע להתעלם מארגוני שמירת טבע". וליטבינוף אכן אישר בשיחה עמנו, שהוא יצר את החיבורים והקישורים בין הגופים הירוקים לבין ההפקה עצמה, "כדי לנסות ולראות איך אפשר לבחור מסלול שלא פוגע בטבע ועדיין יהיה אפשר לקיימו", אמר. "אתמול נפגשנו עם ראש עיריית ערד והירוקים, וסך הכל יש הידברות יפה וכוונה לעשות דברים בצורה נכונה".

צבי בנחל קדים כמריר במדבר יהודה. רועי גלילי, החברה להגנת הטבע
חשש גדול לפגיעה בטבע. צבי בנחל כמריר במדבר יהודה/החברה להגנת הטבע, רועי גלילי

יזם המרוץ: " אנחנו קהילה של 30 אלף ששומרים טבע"

דיברנו כמובן עם איתמר ציפורי, היזם של המירוץ, שנשמע כמו בחור הגון שעשה לא מעט כדי שהמרוץ לא יפגע בטבע, ואפילו רתם את משרד התרבות והספורט ששם 7.2 מיליון שקלים על המרוץ. בשיחה עם וואלה! תיירות הוא אומר שכבר לפני חודשים רבים הוא החל את תהליך קבלת האישורים מול כל הגורמים - רשות הטבע והגנים, משרד התרבות והספורט, רשויות מקומיות וכדומה - והכל התנהל כשורה.

אם ככה, אז למה אתם לא מפרסמים את תוואי המרוץ?
ציפורי: "התוואי הוא לא סודי, אבל בעולם לא מפרסמים אותו כי לא רוצים שירכבו שם ולא רוצים שמי שלא קיבל הדרכה על שמירת טבע, ירכוב שם מבלי לדעת. זה גורם נזק והקהילה אצלי ערכית. אני מעביר הרצאות בכל הארץ על כך. יש פה ביצת זהב בדמות המרוץ וצריך דרכה לשנות את המצב של הרוכבים הסוררים בארץ. אני גאה שיש ירוקים, אנחנו ישראלים טובים, זה אירוע של המדינה והיה פה צוות היגוי של רט"ג והכל עובר בשטחים מופרים, לא בשמורות טבע. רוחב מסלול הרכיבה הוא מטר וחצי, מסומן, ואי אפשר לזוז ימינה או שמאלה".

אז מדוע כמה צעקה גדולה שיש פה הרס טבע? מה אתה חושב שמבינים מהסרטון שלכם?
"זה לא כצעקתה, אני הלכתי לפי החוק, הלכתי ברגל חודשים כדי לבדוק את המסלול ובצינורות המקובלים. המרוץ נותן הסברה משמעותית כדי לשנות את מה שאנשים עושים בטבע. הסרטון היה טעות כי הוא רצה לדבר לאנשים בחו"ל ולחובבי האקסרטים, וזו טעות ולמדו ממנה. אבל זה לא אומר שזו תפיסת העולם שלנו".

ציפורי מוסיף שהוא מודע שתהיה הפרה של הטבע, ולכן הוא סגר עם בדואים מקומיים שהוא יישלם להם כדי לבוא ולנקות את הנחלים אחרי המרוץ. "אני מבין שיש רכבים מוטוריים שגורמים נזק ואני לא יכול להשפיע על כולם, אבל אני יכול לשנות את אלו שלא. אנחנו קהילה של 30 אלף רוכבים ששומרים טבע ואם מישהו לא יסע בשביל, הוא ייענש. זו הקהילה שאני מייצג", הוא אומר. "אפשר להציג את ישראל לעולם ולהציג את הצד היפה שלנו, המרוץ משודר ב-200 מדינות, והמדינה חתומה על האירוע בתקציב של מיליונים. כל אלוף עולם שיגיע לפה יש לו מאות אלפי עוקבים והוא שגריר של ישראל. גם רד בול מדיה הם הקניין של המרוץ, וזה משודר בערוץ שלהם".

צילום מתוך הקידום למרוץ "מינוס 400" בים המלח. פייסבוק -400, צילום מסך
להזיז סלעים וליצור קוליסים בטבע? מתוך קידום המרוץ/צילום מסך, פייסבוק -400

המרוץ אמור להתקיים בישראל כל שנה עד 2027

היום (רביעי) יתקיים סיור עם כל הגופים האמונים בנושא כדי לבדוק את המסלול והפגיעה בטבע. "אנחנו גזרנו על עצמנו לייצג את הטבע", אומרים במדבר קיימא. "אותנו זה הבהיל שתהיה עקב המרוץ תיירות מוטורית לאזור, כי ההשפעות של כלים כאלה הן איומות לטבע. החשש שלנו הוא באימפקט של זה, והחב'רה שיבואו בעקבות המרוץ הזה ויהפכו את הנגב הקטן שלנו לפארק מוטורי אדיר שיביא עמו מאות ואלפי רכבי רייזרים וטרקטורונים שישמידו את הטבע. זה המדבר של כולם ומספסרים בו לטובת מה? בשביל שלוש שעות של מרוץ? ואחרי זה אנחנו נשארים עם כל ההרס".

טרם ברור מה יהיה התוואי של המרוץ, אם אכן יתקיים, ואם יעבור באזורים שבהם תהיה פגיעה קטנה בטבע או חמורה יותר, מה שבטוח הוא שהמרוץ הזה כאן כדי להישאר. "חתמנו חוזה לחמש שנים עם הפדרציה הבינלאומית לאופנועים שהמרוץ יתקיים בים המלח", מסכם ציפורי.

seperator

משרד התרבות והספורט: "נמשיך לפעול תחת הנהלים המקובלים"

מהרשות לנהיגה ספורטיבית, שאותה מממן משרד התרבות והספורט, נמסר: "התקיימו מספר פגישות בין החברה להגנת הטבע וארגונים נוספים הקשורים לאירוע ביניהם גם עיריית ערד בראשות ראש הרשות לנהיגה ספורטיבית. הפגישות נערכו באווירה טובה וסוכם המשך הידברות ותיאום סיור משותף בתוואי הרכיבה בתחרות, כל זאת על מנת להגיע להסכמות ולאיזונים הנכונים בין המשך קיום התחרות לבין שמירה על ערכי הטבע. הרשות לנהיגה ספורטיבית רואה חשיבות רבה בשמירה על הטבע. נמשיך לפעול תחת הנהלים המקובלים ומתוך משנה זהירות מכל פגיעה במשאב טבע, ערכי הטבע, סביבה וקיימות".

מלשכת שר התרבות והספורט נמסר: "לשכת השר מודעת לנושא ובקשר עם הגורמים הרלוונטים הנוגעים לענין. שמירה על נופיה הייחודיים של ישראל חשובה מאוד עבור השר. בימים אלו הנחה השר את אנשי משרד התרבות והספורט לקיים הידברות מהירה בניסיון להגיע להסכמות שיאפשרו את קיומה של התחרות הבינלאומית החשובה לצד שמירה על ארצנו היפה. לצד דאגה אמיתית, צר לנו על כך שיש הרבה מידע שגוי. יש הליך הידברות, נקבע כבר סיור משותף עם החברה להגנת הטבע בניסיון להגיע להסכמות על כלל המתווה ונעשה הכול למצוא את האיזון הנכון. השמירה על ערכי הטבע היא ערך חשוב ואנו נמשיך להאיץ בכל הגורמים לנסות ולהגיע להסכמות. אנו פועלים יחד עם ראשי הרשויות בהובלת ידידי ראש עירית ערד, שבסמכותם לאשר את המתווה, בניסיון לגבש מתווה מוסכם".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "לפעילות ספורטיבית באופי המתוכנן באיזורים מדברים, רגישים וחשופים בהם תוכנן המרוץ יש פוטנציאל פגיעה בצורה משמעותית ללא יכולת שיקום. לפיכך עמדת רט"ג שלא ניתן לקיים פעילות מסוג זה בתחום שמורות טבע ושטחים פתוחים ערכיים. ניתן לבחון מעבר בשטחים מופרים כמו מחצבות ושבילים קיימים".

מהמועצה האזורית תמר ים המלח נמסר: "ההכנות לאירוע האנדורו יצאו לדרך לפני חודשים רבים, ללא התנגדות רשות הטבע והגנים, ובדיונים במועצה התחייבו המארגנים על השבת השטח לקדמותו. נזכיר כי המועצה משלבת בפעילותה חיים של תושבים, חקלאות, תיירות, תעשייה וטבע, באיזונים מורכבים. מדובר באירוע בינלאומי המגיע לישראל בהובלת ותמיכת משרד התרבות והספורט ויזכה לחשיפה בינ"ל שתביא את היופי והמיוחדות של ים המלח והמדבר לכל העולם".

מעיריית ערד נמסר: "עיריית ערד עוסקת בשנים האחרונות בקידוש הטבע. החל מחינוך סביבתי בכל מוסדות החינוך ועד לפיתוח מסלולי הליכה ואופניים, תצפיות נוף ותיירות מדברית להנאת כולם. לפיכך, העירייה לא תיתן יד להרס הטבע. ראש העיר, עו"ד ניסן בן חמו: 'כל עוד לא יוכח לנו שמרוץ האופנועים לא יגרום נזק סביבתי, העירייה לא תסייע לקיומו'". עם זאת, החברה להגנת הטבע וארגון "מדבר קיימא" אומרים שההודעה הנ"ל אינה על דעתם.

רשת מלונות פתאל, שנותנת חסות לאירוע, כולל את מלון לאונרדו קלאב, סירבה להגיב לכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully