טיול משפחתי. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
טיול משפחתי/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

מסלולי המשפחות הכי טובים בישראל

עודכן לאחרונה: 14.4.2024 / 15:25

כבר תכננתם איפה תטיילו בפסח בארץ? אז עשינו זאת בשבילכם וביקשנו ממומחי הטיולים בבתי ספר שדה - לקבל את מסלולי המשפחות הטובים ביותר לאביב. אז הנה הם, מהגולן ועד אילת

זה הולך להיות אביב נהדר - עם מים בנחלים, כנרת די מלאה ופריחה צבעונית בשיאה. אם טרם החלטתכם לאן תטיילו - אל תעבדו יותר מדי קשה, כי ביקשנו ממוחי הטיולים של 11 בתי ספר שדה בחברה להגנת הטבע, מהגולן ועד אילת - לקבל את המסלולים הכי טובים למשפחות עם ילדים באביב. כאלו שלא יהיו ארוכים מדי, חלקם מעגליים למי שמעדיף, אחרים אתגריים יותר לחובבי לכת ובגדול ה"בסט של הבסט" למשפחות שרוצות לטייל בפסח.

אחרי 4 שנים הוא סוף-סוף נחנך: מסלול המשפחות המושלם לפסח
כל המסלולים והפעילויות לפסח 2024

"אם יש משהו שכולם הבינו בשנתיים האחרונות, מאז הקורונה, הוא שחיינו מחייבים טבע", מסבירה ליאלי מלמן, מנהלת תחום בתי ספר שדה בחברה להגנת הטבע. "היום אנחנו יודעים, שהטבע, הוא להגנת החברה - הוא המקום שבו הנפש שלנו נחה ומתרווחת, המקום בו היחסים שלנו כמשפחה, מקבלים שחרור ועיצוב מחדש, למשהו נכון יותר, טבעי יותר. מערכות אקולוגיות מתפקדות, הן ההגנה הכי טובה שלנו, מהמשבר האקלימי שפוקד אותנו. לכן, אנחנו ממליצים על ה - "תרופה" היעילה ביותר: צאו לטייל ועזרו לטבע, לשמור עלינו".

אז הנה הם 11 מסלולי המשפחות הטובים ביותר לתקופה הקרובה, וכולם כמובן ללא תשלום. תהנו.

נחל הג'ילבון

נחל ומפל הג'ילבון/צלם: זיו ריינשטיין עורך: רן צימט

שמורת חולות ניצנים, מישור החוף

שם הממליץ: בית ספר שדה שקמים
שם המסלול: שמורת חולות ניצנים, מבית ספר שדה שקמים ועד לים.
אורך מסלול ההליכה: 4 ק"מ, כשלוש שעות הליכה.
מיקום: מישור החוף.
צבע סימון המסלול: כחול עד לים, או מסלול כחול, עד לחורשה, להמשיך במסלול שחור, עד לחניון תות שקמה, מסלול ירוק, עד לנקז החופי ואז הליכה על המסלול הכחול, עד לים.
מיקום: מישור החוף הדרומי, 5 דקות נסיעה מכביש 4, כניסה דרך מחלף רבין (אשקלון דרום).
הנחיות להגעה: יורדים במחלף רבין (אשקלון דרום ), לכיוון היישוב ניצן, פונים לכיוון בית ספר שדה, פונים שמאלה לכיוון החורשה. מחנים את הרכב, מתחילים במסלול הליכה (נדרשת הקפצת מכוניות לחוף הים).

תיאור המסלול: שמורת חולות ניצנים, הינה שמורה של חולות נודדים, ייחודית בגודלה, במישור החוף הדרומי. בתחום השמורה, עובר נחל אבטח, נחל אכזב, הנשפך לים בחוף ניצנים. בשמורה מאפיינים עיקריים של חולות נודדים ורכס כורכר. אזור החולות הוגדר כשמורת טבע, כדי שנוכל להגן על הדיונות המעטות שעוד נותרו לנו כאן. במסלול נוכל לראות שרידים של חקלאות עתיקה "חקלאות מוואסית", שהתבססה על מי התהום הגבוהים שבאזור. במהלך המסלול, תוכלו למצוא דיונות זהובות, שבהן תוכלו להתגלגל, עקבות חיות בר, שאותן תוכלו לזהות, באמצעות מגדירים (ניתן לרכוש במשרדי בית ספר שדה), ניתן לטפס על דיונה גבוהה ולצפות על בריכות מי התהום ועל כל בית הגידול החולי, המשתרע בין העיר אשדוד לעיר אשקלון, לסיום - הגעה לחוף ניצנים המוכרז.
נקודות עניין לאורך המסלול: דיונות זהובות, עקבות חיות בר, עצי שקמה עתיקים, נקודות תצפית לאורך המסלול, חוף ים מהיפים בארץ.

עוד בוואלה!

סוגרים לכם את הפינה: 6 טיולים מעגליים לכל המשפחה

לכתבה המלאה
חולות ניצנים. איל שפירא, איל שפירא
אזור החולות הוגדר כשמורת טבע, כדי להגן הדיונות המעטות שעוד נותרו/איל שפירא, איל שפירא
חולות ניצנים. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
דיונות זהובות. חולות ניצנים/החברה להגנת הטבע, דב גרינבלט

נחל סלוודורה, מדבר יהודה

שם הממליץ: בית ספר שדה עין גדי.
שם המסלול: נחל סלוודורה.
אורך מסלול ההליכה: כשני קילומטרים, 2-3 שעות הליכה.
מיקום: מדבר יהודה.
נקודת התחלה (הנחיות להגעה): בנסיעה דרומה, על כביש 90, כעשר דקות מדרום ליישוב מצפה שלם, שליד ים המלח, נראה חנייה קטנה, מימין לכביש, עם שלט - "נחל סלוודורה".

תיאור המסלול: המסלול הוא מסלול קצר, בדרגת קושי בינונית. מסלול מעגלי, בנחל מדברי, שמטפס עד למפל סלוודורה, שם נמצאת נביעה קטנה וייחודית. משם, חוזרים מעט על עקבותינו, עד שמתפצלים בסימון ירוק, אל סוף המעוק וממשיכים איתו עד למעבר תת קרקעי, מתחת לכביש וחוזרים לחניית הרכבים.
נקודות עניין לאורך המסלול: סלוודורה פרסית, ורדית סיני, שיטפונות, מעיין שכבה.

נחל סלוודורה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מסלול קצר בדרגת קושי בינונית. נחל סלוודורה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

נחל גוב, ערבה תיכונה

שם הממליץ: בית ספר שדה חצבה.
שם המסלול: נחל גוב.
אורך מסלול ההליכה: כ-3.5 קילומטרים, כשלוש שעות הליכה.
מיקום: ערבה תיכונה.
נקודת התחלה: מבית ספר שדה חצבה, נוסעים צפונה, לאחר כ-4 ק"מ, פונים שמאלה, לכיוון מעלה עקרבים (מול מושב עידן), נוסעים עוד כ-20 ק"מ, לכיוון מעלה עקרבים. בתחתית המעלה, נמצא שלט - "מעלה עקרבים רומי" ולידו חניית רכבים.

תיאור המסלול: מהרכב, נרד אל ערוץ נחל, בשביל המסומן בצבע הכחול, לאחר ירידה קצרה, נפנה בשביל הירוק, הפונה לערוץ הנחל. בשלב מסוים, הנחל הופך צר ומעוקי ויש לטפס כמה מדרגות סלע, בעזרת יתדות ודרגות חצובות. כאשר הנחל מתרחב שוב, נפנה ימינה לשביל המסומן שחור ונטפס על גדת הנחל, גם בעזרת סולם, הממוקם במקום. נחזור עם השביל השחור, אל ערוץ הנחל, לסימון הירוק ומשם ישר לחניון הרכבים.
נקודות ענין לאורך המסלול: מעוק, צמחיית מדבר ובעלי חיים מדבריים. גבים בנחל גוב (בהתאם לעונה הגשומה), הדרך הרומית. הערה: לבעלי פחד גבהים, ניתן ומומלץ לא לעלות לשביל השחור, אלא לחזור באותה הדרך, על השביל הירוק.

נחל גוב ומעלה עקרבים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הנחל הופך צר ומעוקי. נחל גוב (משמאל) ומבט אל הערבה התיכונה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
נחל גוב. החברה להגנת הטבע
לבעלי פחד גבהים, מומלץ לחזור באותה הדרך על השביל הירוק/החברה להגנת הטבע

נחל גשרון עליון, הרי אילת

שם הממליץ: בית ספר שדה אילת.
שם המסלול: נחל גשרון עליון.
אורך מסלול ההליכה: 2.5 ק"מ, כשעתיים וחצי הליכה.
צבע סימון המסלול: שחור, כחול ושביל ישראל.
מיקום: 15 דקות נסיעה, ממרכז העיר אילת (קניון מול הים), כ-8 ק"מ.
נקודת התחלה (הנחיות להגעה): יוצאים מהעיר, מהכניסה המערבית, אל כביש 12, נוסעים צפונה, בכביש מעלה אילת, עולים בעליות המפותלות, נסיעה של כ - 15 דקות, עד שמכיוון דרום (שמאל), יהיה שילוט, להר יואש ורחבת חנייה גדולה. נחנה את הרכב בצד הדרך, בסמוך לשילוט לנחל גשרון עליון. המסלול הוא מעגלי.

תיאור המסלול: נחל גשרון, הוא הנחל המערבי ביותר באזור וצמוד לגבול עם מצרים. שמו של הנחל, נובע מכך שהנחל מתפתל בין שתי המדינות, ישראל ומצרים, כ"מגשר" ביניהן. כיום ניתן לראות לכל אורכו, את גדר הגבול המאסיבית, שנבנתה בשנת 2015. חלקו העליון של הנחל, מתחיל בסימון השחור. מנקודת ההתחלה, הולכים מערבה, במישור מתון, עם הסימון השחור. ממשיכים דרומה, לנחל המתחתר באבני החול. מספר דקות מתחילת ההליכה, נפגשים עם נקודת העניין הראשונה - מלכודת טורפים, התחומה בארבעה בזנ"טים. בהמשך הדרך, עוקפים מפל קטן, ממשיכים בעיקולי הנחל וחולפים על פני בולדרים ומדרגות סלע קטנות, עד שנפגשים בסלע גדול ועליו פזורים שברי עצמות, לצד כוך גדול, בקיר המזרחי, זהו "שולחן האכילה" של הצבוע. ממשיכים במורד הערוץ החולי, במהלך הדרך, נפתח הנוף, לעבר הר יואש והאנטנות שבפסגתו, הליכה קצרה נוספת תוביל אותנו למפל בגובה כמטר וחצי, כאשר סימון השבילים, מכוון לירידה במורד המפל עצמו. עם זאת, עדיף לאגף את המפל מימין ולרדת בירידה בטוחה יותר. הולכים כ-20 מטרים, עד לפיצול השביל מהנחל. הסימון הכחול פונה מזרחה (שמאלה) ועוזב את הנחל, בעלייה קצרה, אל הרמה. מאזור זה, נראה היטב מישורי הגרניט המבותר, המשתרע ממערב לנו. בסיום העלייה, יש תצפית מרהיבה על הקניון המצוקי של נחל גשרון ועל הרי אדום וים סוף. השביל נוטה לכיוון צפון - מזרח, ומגיע לצומת שבילים, כחול - שחור. לסיום המסלול וחזרה לרכב, ממשיכים עם השביל הכחול ושביל ישראל, צפונה, כקילומטר.
נקודות עניין לאורך המסלול: מלכודת טורפים עתיקה, שולחן צבוע, תצפית הרי אילת וסיני, שביל ישראל.

מקום ראשון: בעקבות התגברות האיומים הביטחוניים והגירת אזרחים אפריקנים מסיני, הוקמה לאורך גבול ישראל-מצרים גדר ברזל ארוכה המתפתלת בין הרי אילת. נחל גשרון, הרי אילת, ספטמבר 2014.. דורון ניסים, מערכת וואלה! NEWS
הנחל המערבי ביותר באזור הרי אילת וצמוד לגבול מצרים. נחל גשרון/מערכת וואלה! NEWS, דורון ניסים

תל קצעה, רמת הגולן

שם הממליץ: בית ספר שדה חרמון.
שם המסלול: תל קצעה - טיולי מעגלי ביער אודם.
אורך המסלול: 2 ק"מ, כשעתיים הליכה.
מיקום: רמת הגולן.
סימון שבילים: כחול בהלוך ואדום בחזור.
דרכי הגעה: תל קצעה ב-waze (לשים לב ולהאט לפני הפנייה שיורדת מהכביש הראשי).
הנחיות הגעה לנקודת התחלה: מכביש 978. פונים צפונה. לכיוון צומת יער אודם. בצומת פונים דרומה ולאחר כ-1.5 ק"מ מעיקול כביש - (98) מסעדה-בוקעתא (בק"מ 85) פונים ימינה למגיעים מצפון או שמאלה למגיעים מדרום, לדרך רומית עתיקה שתוביל אותנו לראש התל ותחילת המסלול.

תיאור המסלול: שמורת טבע יער אודם, היא תא שטח גדול, בצפון רמת הגולן, בעל חורש ים-תיכוני מפותח ביותר, השמורה נקראת כך על שם הר אודם - תל אל אחמר בערבית, הר געש, שצבע אדמתו אדום. שטח השמורה הוא כ-4 קמ"ר, המשתרעים בין הר אודם לכפר מסעדה, בגובה של 900-1,100 מטר שבו שולטים עצי אלון מצוי ואלון תולע. עד לפני כ-120 שנה, היה היער מכוסה רוב שטחה של צפון רמת הגולן בחורש דומה, אך העצים נכרתו ברובם על ידי התושבים המקומיים, כאשר רמת החיים עלתה ונוצר צורך בעץ כחומר גלם. יער אודם, הוא שריד לאותו חורש גדול שהיה כאן בעבר, הודות לצבא הסורי שהשתמש בשטח להסוואה ולאימונים ושמר עליו מכריתה.

הטיול שלנו ביער אודם, מתחיל על דרך רומית עתיקה, עליה נטפס עד אשר נראה את המסלול הכחול המוביל אל יער אודם, ניתן לראות את הפיצול על פי השילוט. נעלה עם המסלול הכחול, בשביל יפהפה, העובר בתוך יער אלונים ומוביל לראש תל קצעה. מראש התל, שגובהו כ-1,099 מטר, נשקפת תצפית מרהיבה לכיוון החרמון.

בסיום התצפית, יורדים בשביל צר, מסומן בסימון שבילים כחול. בנקודה זו, משתנה הנוף והופך ליער אמיתי המתקשט בשני מיני אלון: אלון תולע שעומד בשלכת בתקופת הסתיו ואלון מצוי שהוא ירוק עד. בהמשך השביל, ליד גדר אבן של מטע תפוחים, מתחלף צבע הסימון לאדום, עם התפצלות השביל ממשיכים ימינה בדרך מחופה בטון. בסוף הדרך נמצא הכביש הראשי, ממשיכים איתו דרומה (ימינה) עד לנקודת ההתחלה, שם נמצאים הרכבים .
נקודות עניין לאורך המסלול: חורש ים תיכוני , דרך רומית , פריחה מיוחדת , תצפית לחרמון.

יער אודם. איל שפירא, מערכת וואלה!
תא שטח גדול בעל חורש ים-תיכוני מפותח ביותר. יער אודם/מערכת וואלה!, איל שפירא

נחל ג'ילבון, רמת הגולן

שם הממליץ: בית ספר שדה גולן.
שם המסלול: ג'ילבון מעגלי - שני מפלים, במסלול אחד.
אורך המסלול: 3 ק"מ.
סימון שבילים: אדום בהלוך וכחול בחזור.
מיקום: נחל ג'ילבון ב-waze יביא אתכם לחניון מפל דבורה, בו מומלץ להתחיל.
הנחיות הגעה לנקודת התחלה: פונים ימינה בצומת מחניים. על כביש 90 וממשיכים לכיוון רמת הגולן, חוצים את גשר בנות יעקב ומטפסים בכביש 91 במעלה הרמה. ממשיכים בכביש 91, בשני הצמתים הבאים, וכ - 1.5 ק''מ לאחר צומת נשוט (הצומת השני), רואים פניה שמלאה, לדרך עפר, בסימון שבילים אדום, המשולטת לכיוון נחל הג'ילבון. נוסעים בדרך העפר (לנסוע בזהירות ) כ - 2 ק"מ ופונים ימינה בצומת השבילים. ממשיכים 0.5 ק"מ נוסף ומגיעים לרחבת חניון מפל דבורה, שבתחילת המסלול.

תיאור המסלול: נחל ג'ילבון מתחיל את דרכו למרגלות תל אביטל ותל בנטל, בעשרות פלגים ונחלים ומסיים אותה כנחל שוצף אחד, בנהר הירדן. עקב הפרשי הגובה, בין הגולן לעמק חולה, הנחל יוצר קניון, שקירותיו זקופים ובו מפלים מרשימים ובריכות מרגיעות. שמו, ג'ילבון, ניתן לו על שם כפר ומוצב צבאי סורי, הקרויים ג'לבינה. שם נוסף הניתן לנחל, הוא נחל דבורה, על שם כפר דבורה, שנמצא בתחילת המסלול.

נרד בשביל המסומן בסימון שבילים אדום, דרך כפר סורי נטוש, בין עצי אקליפטוס, לעבר אפיק הנחל, הזורם כל השנה. לאחר הליכה קצרה, נגיע אל התצפית על מפל דבורה, מפל בגובה 12 מטרים, אך מפל זה, הוא רק הקדמה לקראת המפל השני בגובהו בגולן, מפל הג'ילבון, אשר נמצא בהמשך המסלול. מהתצפית, יוצא שביל בסימון שבילים כחול, העולה לצידו השני של הנחל, לעבר הכפר העתיק דבורה. אף כי הטיפוס אינו חלק מהמסלול המעגלי, מומלץ לטפס (כ-10 דקות) לעבר הכפר העתיק וליהנות מתצפית על בקעת החולה וכן מממצאים ארכיאולוגים מרתקים.

לאחר הביקור בכפר, נחזור בשביל הכחול, לשביל המסומן באדום, אשר מוביל לתחתית המפל, בעזרת יתדות הנעוצות בסלע. נמשיך עוד כ-1.5 ק"מ, עד לפיצול של סימון שבילים כחול, העולה שמאלה, לעבר חניון. אנחנו נמשיך עם השביל האדום, לעבר תצפית מרהיבה אל מפל הג'ילבון שגובהו כ-41 מטרים והוא השני בגובהו בגולן. ניתן לרדת עם השביל האדום, לתחתית המפל, שם ישנו פיצול לשביל קצר, הפונה ימינה, לעבר הבריכה הגדולה שבתחתית המפל. מהבריכה נחזור על עקבותינו, במעלה השביל האדום, עד לנקודה בה מתחיל השביל הכחול. מנקודה זו, מתחילה עלייה לא ארוכה, עד לשביל עפר, אשר הליכה של כ-15 דקות בו, תוביל אותנו חזרה למגרש החנייה, של מפל דבורה.
נקודות עניין לאורך המסלול: מפל דבורה, עתיקות כפר דבורה, צמחיית נחלים עשירה, מפל הג'ילבון ובריכות מפל הג'ילבון.

הג'ילבון ג'ילבון. איל שפירא, איל שפירא
המפל השני בגובהו בגולן, מפל הג'ילבון/איל שפירא, איל שפירא
נחל גי'לבון מפל הג'ילבון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מים כל השנה. בריכת דבורה בג'ילבון/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

יודפת העתיקה והר עצמון, הגליל התחתון

שם הממליץ: בית ספר שדה אלון תבור.
שם המסלול: יודפת העתיקה והר עצמון.
אורך המסלול: 1, 3, 7 ק"מ.
כמה זמן ממוצע: שעה, 3 שעות, 5 שעות.
מיקום: מועצה מקומית משגב - גליל תחתון.
דרכי הגעה: תל יודפת ב-waze.

תיאור המסלול: סיפור היסטורי מרתק, על היסטוריון שהחליף צד, פריחה אביבית ייחודית ונוף עוצר נשימה, לעבר עמקי הגליל התחתון - כל זה ועוד, הופך את יודפת העתיקה - למסלול המתאים לכל גיל. למשפחות עם קטנטנים, ניתן לטייל סביב העיר העתיקה, ליהנות מבורות המים, מאיל הניגוח והכידונים המשוחזרים, מבית הבד ומהמערות הקסומות - שמפיחים בהר חיים.

לאחר הטיול על התל, שאורכו בערך קילומטר אחד, ניתן לבחור האם לחזור חזרה לרכבים, או להמשיך לכיוון הנחל, בשביל כחול (3176), היורד לתוך החורש, למסלול טיול שאורכו 3 ק"מ. בדרך למטה, פיקחו את העיניים טוב וחפשו סחלבים, הם צומחים לאור השמש, במדרון הדרומי. ההליכה בנחל, בשביל בסימון כחול, תוביל אתכם עד לשביל ג'יפים רחב, המסומן בשחור (3183). בנקודה זאת, אתם יכולים להחליט - אם הספיק לכם, המשיכו עם דרך הג'יפים, עד לסימון אדום (3173) ויחד איתו, תחזרו לחנייה. אם חשקה נפשכם בלכבוש פסגה נוספת (ואם כולם במשפחה מטיבי לכת) תוכלו לחתוך מערבה (שמאלה), על שביל כחול ולהתחיל לטפס לפסגת הר עצמון, ההר הכי גבוהה בסביבה. אחרי שראיתם את הנוף הנשקף בפסגה, המשיכו לעקוב אחרי השביל הכחול, שיוריד אתכם מההר, ויתחבר בהמשך לשביל אדום (3173), שיוביל אתכם ישירות לחנייה (סה"כ 7 ק"מ).
נקודות עניין לאורך המסלול: אתר עתיקות ותל מרשים ומשומר, עם שלטי הסבר מפורטים, על הקרבות עם הרומאים, בין העתיקות וסביבן ישנם עצי אלון מרשימים, פריחות יפהפיות, הכוללות סחלבים, ממינים שונים.

תל יודפת. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מסלול המתאים לכל גיל. תל יודפת/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

שמורת טוף כרם מהר"ל, הכרמל

שם הממליץ: בית ספר שדה חוף כרמל.
שם המסלול: שמורת טוף כרם מהר"ל.
אורך המסלול: 3 ק"מ, כשעתיים.
צבע סימון המסלול: כחול, ירוק מעגלי וחזרה בדרך הכחולה.
מיקום: חוף הכרמל, ליד היישוב כרם מהר"ל.
נקודת התחלה (הנחיות להגעה): בצומת עופר, בכביש 4, פונים מזרחה (ימינה לבאים מדרום, שמאלה לבאים מצפון) לכיוון היישוב כרם מהר"ל, ממשיכים ישר בצומת הראשונה ומחפשים דרך עפר מסומנת בסימון שבילים כחול, משמאל (מצפון לכביש). שימו לב לא להתבלבל עם השילוט, יש כמה דרכי עפר קודם, עם שילוט מבלבל, הוא מוביל לאזורים אחרים בשמורה, אך לא למסלול שלנו. אחרי הפניה לדרך העפר, נחנה את הרכב בצד הדרך, ליד השער שחוסם את השביל. המסלול מעגלי.

תיאור המסלול: פעם, כשהיה פה ים, הייתה התפרצות געשית בסמוך למיקום שלימים יקבעו בו את מושב כרם מהר"ל. הלבה שפרצה, נשטפה עם הים, אבל במקום נשאר סלע טוף, הלוא הוא אפר געשי. מסלול הטיול מתחיל מהמקום בו השארנו את הרכב, על דרך עפר רחבה, מסומנת בסימון שבילים כחול. אחרי כ-800 מטרים, נגיע לכניסה לשמורה, נעבור גדר במעבר בקר וניכנס למטע זיתים עתיק. נמשיך עם סימון השבילים הכחול עד שנגיע לפינת אורי, להנצחת אורי להב ז"ל מכרם מהר"ל. בפינת אורי, ספסלים נוחים בצל עץ הזית ונוכל לקרוא שם על אורי ועל התופעה הגיאולוגית הייחודית במקום. לצד פינת אורי נראה את סימון השבילים הירוק, לשני הכיוונים, אנחנו נפנה שמאלה. כאן, כבר נוכל לראות את דפנות הלוע הגעשי, עם מדרונות טוף, בצבעי אפור וחום, אותם מקשטת פריחה עונתית משגעת, בשלל צבעים. בהמשך השביל הירוק, נטפס בטיפוס קל, על המדרונות, עד לנקודה גבוהה מספיק, בה נראה נוף מרשים, של בקעת מהר"ל, שטחים טבעיים של חורש הכרמל, לצד שדות חקלאיים. משם, תתחיל הירידה, יש לרדת בזהירות, עד שנגיע למרחב נוח לריצה במדרונות, נעצור להפסקה בצל אחד העצים, ניהנה מהפריחות, מהמדרונות ומהמרחבים הירוקים ונמשיך עם השביל הירוק, כמה דקות, עד שנגיע חזרה לשביל הכחול ונחזור איתו חזרה לרכב, באותה הדרך שבאנו.
נקודות עניין לאורך המסלול: בקעה געשית ומדרונות טוף, עצי זית עתיקים, נוף יפה, פריחה מהממת בשלל צבעים, פינת הנצחה.

שמורת טוף כרם מהר"ל בכרמל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שמורת טוף כרם מהר"ל בכרמל/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
הלבה שפרצה נשטפה עם הים, אבל במקום נשאר סלע טוף, הלוא הוא אפר געשי/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

שביל הצפרים, נווה צוף

שם הממליץ: בית ספר שדה עופרה.
שם המסלול: שביל הצפרים, בנווה צוף.
אורך המסלול: כ-2.5 קילומטרים, כשעה וחצי הליכה.
מיקום: בנימין, ביישוב נווה צוף - חלמיש.
נקודת התחלה: נוסעים לישוב נווה צוף, אפשר לכתוב בוויז 'נווה אח"י', המיקום מוביל לשכונת נווה אח"י, ביישוב נווה צוף, מתחת לכיכר שנמצאת בחיבור בין הכבישים 465\450.

תיאור המסלול: מחנים את הרכב בחנייה, בתחילת המסלול, ליד מגדל תצפית, משם יורדים עם הכביש שיורד למטה ומתחבר לשביל עפר משולט. לאחר מאה מטרים, תהיה פנייה ימינה, לשביל עפר וישר אחר כך פונים שוב ימינה וממשיכים בדרך על קו גובה והולכים מעל הוואדי המדהים, מגיעים לחיבור שבו השביל הופך לשביל עיזים ומתחילים לרדת לתוך הוואדי, יש שילוט לאורך הירידה, עד המעיין. מגיעים לוואדי ומולכם יהיה המעיין היפהפה - 'עין' צוף'. במקום הוצבו שולחנות לרווחת המטיילים, לאחר מכן הולכים בוואדי לכיוון צפון - מזרח, עד פיצול עם שביל מפותל, העולה חזרה למעלה.
נקודות עניין לאורך המסלול: חורש ים תיכוני מדהים, וואדי יפהפה, מעיין שנוקה ושופץ בשנה האחרונה, נדנדות וספסלים, כמה מטרים דרומה למעיין יש מבנה שמירה בריטי, חיוויאים דואים בשמיים, בחזור אפשר לעבור בבוסתן ארז - תצפית מדהימה ולידה אפשר לחפש כתובת חצובה בסלע מהתקופה הבריטית.

שביל הצפרים נווה צוף. אוראל שטיינבאום, החברה להגנת הטבע
שביל הצפרים בנווה צוף/החברה להגנת הטבע, אוראל שטיינבאום
שביל הצפרים מעיין עין צוף. אוראל שטיינבאום, החברה להגנת הטבע
שופץ לפני שנה. המעיין בשביל הצפרים/החברה להגנת הטבע, אוראל שטיינבאום

קרן ברתות, הגליל העליון

שם הממליץ: בית ספר שדה אכזיב.
שם המסלול: קרן ברתות.
אורך המסלול: 5.5 ק"מ, כ-4 שעות.
מיקום: גליל עליון, סמוך למצפה הילה.
דרכי הגעה: חניון רכבים שמורת נחל כזיב ב-waze.

תיאור המסלול: המסלול של קרן ברתות, מציע תצפית מרהיבה, לעבר ערוץ נחל כזיב, מבצר המונפורט והים התיכון. המסלול, שרובו עובר בחורש מוצל, מציע מסלול שקט ומלא הפתעות - צמחים נדירים, נוף מדהים ושקט, שמופר רק מציוץ הציפורים. המסלול מותאם למשפחות המורגלות בהליכה, המחפשות מסלול פחות עמוס, באזור המהמם של נחל כזיב. ממגרש החנייה, נתחבר לשביל שחור, הפונה מזרחה.

לאחר הליכה קצרה, נתבשר על ידי שלט, כי נכנסנו לשמורת נחל כזיב - שימו לב, כי הכניסה לכלבים, אסורה. נמשיך עם השביל, עד מעבר נחל ברתות, נחצה את הנחל ונמשיך עם השביל השחור, המטפס מעלה, מצד ימין שלנו, נבחין בבתי היישוב מצפה הילה. נמשיך בשביל, עד שנגיע לפיצול עם שביל כחול - המלצה שלנו, להמשיך בשביל השחור, עד לנקודה בה השביל מתפצל פעם נוספת, עם סימון כחול. עתה, נפנה צפונה ונמשיך על השביל הכחול, אל עבר החורש. ננסה למצוא בין העצים, את פרחי החורש הגדלים כאן, כמו סחלבן החורש ובן חצב יקינטוני. לאחר מספר דקות של הליכה, נגיע לקרן ברתות משם נשקף נוף המבצר והערוץ כולו. נמשיך על פי סימוני הדרך של המסלול הכחול, עד אשר יגיע לפיצול עם השביל השחור, איתו נחזור עד מגרש החנייה.
נקודות עניין לאורך המסלול: לאורך המסלול עוברים בין חורש ים תיכוני, לשטח פתוח וטרשי, במסלול ניתן גם לראות פריחה אביבית מרשימה ובעונה גם את עמודי הפריחה המרהיבים של השושן הצחור.

נחל כזיב. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
קרן ברתות הוא מסלול פחות עמוס בנחל הפופולרי. בריכה בנחל כזיב/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מבצר המונפורט. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מבצר המונפורט. אחת מנקודות העניין במסלול/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

בורות לוץ, הר הנגב

שם הממליץ: בית ספר שדה הר הנגב.
שם המסלול: בורות לוץ מעגלי.
מיקום: הר הנגב, 20 דקות מערבה, ממצפה רמון.
אורך המסלול: 3, 5 ק"מ, לבחירתכם.
משך המסלול: 1.5, 3 שעות.
צבע המסלול: קצר - אדום, ארוך - אדום וירוק.
דרכי הגעה: חניון לילה בורות לוץ ב-waze.

תיאור המסלול: נסיעה של 3 דקות, בשביל עפר, עד לחניון הלילה בורות לוץ. בחניון יש סככות לצל ופיקניק, שירותים ציבוריים וברזי מים ושלטי הסבר על המקום. למסלול הקצר: מהחניון, נצא על השביל האדום, ימינה, מזרחה ונצעד עליו, עד סופו, חזרה לחניון הלילה. למסלול הארוך: נצעד על האדום, כ-2 ק"מ ונפנה לסימון ירוק מעגלי, שיוליך אותנו עוד 3 ק"מ, חזרה לחניון הלילה. המסלול מיועד למשפחות, נוח להליכה ומשולט היטב.

מרחב בורות לוץ, נחשב לאזור הגבוה ביותר בהר הנגב, מכוח קרבתו היחסית אל הים וגובהו הרב , קרוב ל-1,000 מטרים מעל פני הים, שורר בו אקלים לח וקר יותר, יחסית לכל הנגב. הקדמונים כבר זיהו את הפוטנציאל ופיתחו במרחב חקלאות בעל, מפותחת ומרשימה. עצים נדירים הרגילים לאקלים טרופי, חיים פה בנוחות, כמו אלות אטלנטיות ושקדי רמון. גם פרחים נדירים, מבקרים פה בימי האביב. בקיצור - נוף מדברי מאוד וצבעוני להפליא.
נקודות עניין לאורך המסלול: לאורך המסלול ניתן לראות שרידים ארכיאולוגיים, מים בלב מדבר ומרבדי פריחה צבעונית, של ריבס המדבר, שמשון הדור וצבעוני המדבר.

פרחים בבורות לוץ, 26 במרץ 2022. אורן עמית, רשות הטבע והגנים
נוף מדברי מאד וצבעוני להפליא. פריחה בבורות לוץ, השבוע/רשות הטבע והגנים, אורן עמית
בורות לוץ. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
המסלול בבורות לוץ מיועד למשפחות, נוח להליכה ומשולט היטב/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין