מטיילים בשביל הגולן בקרבת ברכת רם למרגלות החרמון, 18 בפברואר 2017. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
מטיילים בשביל הגולן בקרבת ברכת רם למרגלות החרמון, 18 בפברואר 2017/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

טרקים בישראל: טיולים ארוכים של כמה ימים בארץ

24.9.2019 / 9:27

ראש השנה מביא עמו חופשת חג ארוכה במיוחד, אז הנה סיבה מספיק טובה להבריז מארוחת החג ולציין את השנה החדשה בלב הטבע - קבלו 6 מסלולי טיול ארוכים של כמה ימים בארץ. פותחים שנה בטרק כחול-לבן

ראש השנה מפנק אותנו בדרך כלל עם ה"גשר" האולטימטיבי - מה שמאפשר לצאת לטיול של מספר ימים בשטח.

- 70 המקומות היפים בישראל שלא צריך לשלם בהם

אז נכון, ארוחת החג "תקועה" אמנם בראשון בערב, אבל אם אתם מספיק קשוחים בכדי לצאת לטיול שטח של 3-4 ימים - אז אתם בהחלט מספיק קשוחים כדי להבריז פעם אחת מהדודה והדוד, ולערוך ארוחת חג בשטח, תחת כיפת השמים.

יש דרך טובה ומרגשת מזו לקבל את השנה החדשה? הנה כמה הצעות לטרק ישראלי אולטימטיבי, המיועד למיטיבי לכת וחובבי לינת שטח מושבעים המצוידים היטב.

שביל עמק המעיינות: בין העמק לגלבוע

אל תתנו למונח "מסלול מעגלי" להטעות אתכם, כי כדי לעשות את כל ה"מעגל", תצטרכו לצעוד לא פחות מ-145 ק"מ. עם זאת, מדובר במסלול מודולרי, שבו עשרה מקטעים, כך שאפשר לטייל בו במשך יום, יומיים, שלושה ויותר - לפי החשק והעניין. רק תדאגו להקפצה בדרך חזרה לנקודת ההתחלה.

השביל מסומן בשטח בצבע לבן-כתום-לבן, והוא יפגיש אתכם עם מגוון עשיר של ערכי טבע, נוף וגם המון סיפורים היסטוריים, כך שמומלץ בהחלט לעשות שיעורי בית לפני היציאה לשטח.

חלק ניכר מהמסלול מוגדר ברמת קושי קלה, וחלקו מתאים גם לטיול אופניים. המסלול המלא מתחיל בראש הגלבוע, במצפור אבינדב, ומכאן יורדים אל כל מה שמציע עמק בית שאן. בין האתרים הבולטים במסלול המלא: עין שוקק ונחל קיבוצים, גשר הקנטרה, נחל חרוד, רמת צבאים, כוכב הירדן, נחל תבור, רמת סירין, יער מנחמיה, הירדן הדרומי, גשר הישנה, בית שאן ועוד.

ומאחר שעונת הנדידה בפתח, זוהי גם הזדמנות לצפות במגוון העופות הנודדים החולפים בעמק. המלצה שלנו לשלושה ימי הליכה: קטע מספר 4, 5 ו-6 בשביל: מחורבת סירין למנחמיה (9 ק"מ, בינוני), ממנחמיה לגשר הישנה (13 ק"מ, קל) ומגשר הישנה לכפר רופין (17 ק"מ, קל).

נחל הקיבוצים. איל שפירא, אתר רשמי
המסלול של עמק המעיינות עובר גם במקום המצנן הזה. נחל הקיבוצים/אתר רשמי, איל שפירא
מטיילים בגלבוע עמק בית שאן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עדיין צהוב אבל עדיין יפה. מטיילים בגלבוע לכיוון עמק בית שאן/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

טיול מים לים: הטרק הכי ישראלי

אינספור חניכי תנועות נוער גדלו על "מים לים", מסלול הנמתח משפך נחל כזיב בים התיכון עד חופיה המתרחקים של הכינרת - מה שהופך אותו לאחד הטרקים האהובים והמוכרים בישראל. כחלק ממגמת הרטרו, גם המסלול היפה הזה - הטובל ברובו בירוק גלילי - מושך אליו יותר ויותר מטיילים מדי שנה.

באופן כללי, היום הראשון כולל הליכה בתוואי נחל כזיב תחתון לעבר מעלות, ביום השני צועדים בחלקו העליון של הנחל אל שמורת והר מירון, והיום השלישי מתחיל בנחל עמוד ומסתיים בטקס שרבים נהגו לערוך לפניכם: העברת מי הים התיכון (אותם הטמנתם מראש בבקבוק) אל מי הכינרת. וכעת אתם מוזמנים לתת מרגוע לשרירים ולעצמות מול האגם הלאומי.

המרחק הכולל עומד על כ-70 ק"מ, ונמשך כשלושה ימים. מומלץ להעביר את הלילה הראשון באזור חוף אכזיב, ולהתחיל לצעוד בשביל עם שחר.

שאטלים מטיילים נחל כזיב. אוצרות הגליל,
מסע מים לים כולל כניסה למים/אוצרות הגליל
נחל כזיב הגליל המערבי. איל שפירא, איל שפירא
המסלול טובל ברובו בירוק גלילי. נחל כזיב/איל שפירא, איל שפירא

שביל הגולן: טיול מודולרי

אחיו הקטן והצפוני של שביל ישראל עונה לשם "שביל הגולן", והוא נחנך לפני קצת יותר מעשור. אורכו כ-120 ק"מ, אך עם זאת, רבים בוחרים לבצע רק חלקים ממנו - מה שמתאים במיוחד לגשר שראש השנה מאפשר כעת. פשוט בחרו מספר קטעים מתוך 15 קטעי השביל.

אורכו של כל קטע עומד על 13-6 ק"מ, והוא מסומן בצבעי לבן-כחול-ירוק. השביל מתחיל בהר החרמון ומסתיים בעין תאופיק שבדרום הרמה (אם כי אפשר לצעוד כמובן גם בכיוון ההפוך).

המלצה שלנו לשלושה ימי הליכה: בחלק המרכזי של השביל, ניתן לבצע את קטע מספר 8 (מחושנייה לאום אל-דנניר, 7 ק"מ, קל), קטע מספר 9 (מאום אל-דנניר לחניון דליות, 9 ק"מ, קל) וקטע מספר 10 (מחניון דליות לאום אל קנאטיר, 10 ק"מ, קל).

בדומה לשביל ישראל, גם לצד שביל הגולן פועלים "מלאכי שביל", המסייעים למטיילים בהקפצות, הטמנת מים ועוד.

מטיילים בשביל הגולן בקרבת ברכת רם למרגלות החרמון, 18 בפברואר 2017. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
החרמון מלווה את המטיילים בחלק הצפוני של השביל. מטיילים בשביל הגולן/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
טיול משפחתי בגולן. פיליזר יח"צ, מערכת וואלה! NEWS
יש גם קטעים שמתאימים למשפחות. מטיילים בגולן/מערכת וואלה! NEWS, פיליזר יח"צ

שביל רמות מנשה: טוסקנה הישראלית

אם אתם זריזים, שלושה ימים בהחלט יספיקו לכם כדי לבצע את שביל רמות מנשה, שאורכו כ-66 ק"מ. אבל אפשר ומומלץ גם למתוח אותו על פני ארבעה ימים, וכך גם לקחת את הזמן וליהנות ממסלול יפה זה, המתפתל במרחק קצר יחסית ממרכז הארץ.

זהו מרחב שמתאים היטב לטיולים ארוכים, גם בזכות התוואי הלא קשה שהוא מציע, ומזג האוויר הנעים ברוב ימות השנה. השביל נחנך לפני שנים ספורות, וארבעת הקטעים העיקריים שבו הם מיער עופר לרמות מנשה, מרמות מנשה למשמר העמק, ממשמר העמק לנחל תנינים ומשם לבנימינה.

השביל מסומן בצבע כתום, מתבסס על שבילי טיול קיימים, ופוקד אתרים ומקומות כגון בת שלמה, הר חורשן, רמות מנשה, נחל השופט, משמר העמק, יער אלונה, עין אביאל, נחל תנינים, רמת הנדיב ועוד. צפו לשפע של נופים מיוערים וירוקים, וגם כמה נחלים ומעיינות על הדרך.

שביל רמות מנשה נחל תנינים. איל שפירא, איל שפירא
שפע של נופים ירוקים וגם כמה נחלים ומעיינות. נחל תנינים כחלק משביל רמות מנשה/איל שפירא, איל שפירא
חוף הכרמל מיער עופר. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
יופי של תצפיות לאורך המסלול בשביל מנשה. חוף הכרמל מיער עופר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

שביל השרון: הכי קל"ב

אם אתם גרים באזור גוש דן והמרכז, תופתעו לגלות כי ממש מתחת לאף שלכם, מסתתר טרק שאורכו כ-60 ק"מ. זהו "שביל השרון", שסומן ונחנך לפני כשלוש שנים, וכל-כולו פשטות נעימה ונטולת דרמות. במילים פשוטות: בלי מצוקים נישאים או קניונים עמוקים, אלא הרבה שדות חקלאיים, פרדסים שלווים וערוצי נחלים קטנים. זהו טיול נעים שניתן לבצע כמובן רק חלקים ממנו, לפי העניין, החשק והכוח.

סימון השביל הוא יוזמה של החברה להגנת הטבע ושל המועצות המקומיות שבתחומן הוא עובר. סימונו בשטח כתום, והוא מתחיל בשפך נחל אלכסנדר ומסתיים באזור נווה ירק, ממש על הירקון.

לשמור על כללי הבטיחות בטיול, לנוע בשעות היום בלבד וללון בשטח במקומות המותרים לכך.

שביל השרון נחל אלכסנדר. איל שפירא, איל שפירא
שביל השרון מתחיל בשפך נחל אלכסנדר/איל שפירא, איל שפירא

סובב הרמון: כל צבעי המדבר

אם פינוקי השרון קטנים עליכם, אתם מוזמנים לטרק קשוח בהרבה, אך כזה שמתאים היטב למזג האוויר הסתווי שאוטוטו מגיח. זהו "סובב הרמון", שכפי שנרמז משמו, חולף באזור מכתש רמון.

גם שביל זה חדש יחסית, וחלקים ממנו מבוססים על שבילים קיימים שאוחדו יחדיו. עם זאת, יש בו גם שבילים חדשים. השביל מיועד למיטיבי לכת ודורש הצטיידות רבה בכל הקשור במים ומזון. הוא מחולק לשמונה מקטעים (שהם שמונה ימי הליכה), אך גם כאן, ניתן לצאת לטיול של יומיים, שלושה או ארבעה בלבד (או פשוט להתמסר לכולו ולגנוב עוד סופשבוע מתקופת החגים).

בין המקטעים היותר מעניינים בשביל: מהר גמל לחניון הלילה בניצנה (כ-13 ק"מ), מבורות לוץ לחניון הלילה בהר עידו (כ-12 ק"מ) ומחניון בארות עד להר ארדון (כ-10 ק"מ).


* מסלולים אלו מיועדים למיטיבי לכת. יש להצטייד בהתאם (כולל מפות סימון שבילים מעודכנות),

מטיילים מכתש רמון. איל שפירא, איל שפירא
מתאים למזג האוויר הסתווי שכבר פה. טיול סובב מכתש רמון/איל שפירא, איל שפירא
מי תהום בציר צבעי הרמון מכתש רמון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מקום לאתנחתא במכתש רמון - ציר צבעי הרמון/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully