וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחל השבעה: אחרי 4 שנים נחנך מסלול המשפחות המושלם

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 18:58

ליד הר תבור שבגליל התחתון, הוסדר לאחרונה שביל טיול בן 3 ק"מ בהשקעה של כ-750 אלף שקלים, שעובדים עליו כבר 4 שנים. אז מה מצפה לכם בנחל השבעה? מים זורמים, גשרים, פינות ישיבה, פריחה באביב ואפילו מקטע לעגלות. מושלם למשפחות

נחל השבעה בגליל התחתון/צילום: רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי

מזה ארבע שנים עובדים על שיקומו של נחל השבעה (ואדי אל-מידי) שבגליל התחתון, שנקרא על שמם של שבעה לוחמי פלמ"ח שנהרגו בנחל במלחמת העצמאות.

הנחל, שמתחיל את דרכו במזרח הרי נצרת, יורד לעבר קיבוץ בית קשת, עובר בין בית ספר כדורי לכפר הבדואי שיבלי ומתחבר לנחל תבור מדרום לצומת גזית. אורכו כשמונה ק"מ, ובחורף מתקיימת בו זרימת מים מהרי נצרת ובהמשך השנה זרימה שמקורה במעיינותיו ובמעיינות יובליו - נחל קשת ונחל אזנות (ע"ש ישוב שמוזכר בספר יהושע - אזנות תבור"). ערוץ הנחל נשמר טבעי במורדות ההרים, אך במהלכו בשטחים החקלאיים הוסדר לתעלה ששינתה את אופיו הטבעי לחלוטין.

נחל תבור ויובליו הם מסדרון אקולוגי חשוב המקשר את בקעת הירדן עם הגליל התחתון, ונחל השבעה כאמור זכה כעת לשיקום, השבת המופע והצמחייה הטבעיים שלו ופיתוחו למקום מפגש לתושבי הסביבה, אבל לא רק כמובן, והפך להיות מסלול משפחתי נהדר במיוחד לקראת האביב שבפתח וחופשת פסח הקרובה.

המקטע החדש, באורך של כ-800 מטרים ששופץ באדיבות רשות מקרקעי ישראל, מתחבר ומשלים שביל מלא שאורכו הכולל כ-3 ק"מ, לרבות פינות ישיבה ופרגולת הצללה, בין כפר תבור, שיבלי אום אל ג'אנם וכפר הנוער החקלאי כדורי, דרך נחל השבעה ועד לנחל קשת.

נחל השבעה. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי,
נופי הר תבור ברקע הטיול. נחל השבעה/רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
מפת מסלול נחל השבעה. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי,
מפת מסלול נחל השבעה/רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
נחל השבעה. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי,
גשרים מעל לנחל הוקמו/רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
נחל השבעה. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי,
הנחל זורם מנביעות של מעיינות שהוא אוסף בדרך/רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי

בצומת עין זעטוטא, כבר הייתם?

במסגרת העבודות, שהחלו ביוני 2018, הושק המקטע הראשון במימון רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), מצומת עין זעטוטא (פינת חמד ששוקמה אף היא בשנה האחרונה) לכיוון כדורי. בתוך כך, בוצעו ניקיון פסולות מהנחל (מעל 100 משאיות אשפה), שיקום הנחל והסדרתו, הרחבתו, אדריכלות נופית, סיכרונים ומפלונים, תוך שמירה על חתך ניקוזי של הנחל, על מנת לנתב את זרימת מי הגשמים למופע של נחל.

כמו כן, בוצע לאורך הנחל שביל בטון נגיש ופינות ישיבה ופיקניק נגישות. לפני כשנתיים נחנך מקטע נוסף לכיוון כביש מספר 65, שכלל שבילי הליכה, גישרון לחציית הנחל, פינות ישיבה ועוד. עוד במסגרת העבודות לחיבור קהילות האזור לנחל, נחנך לפני כשנה שביל המחבר את כפר תבור אל נחל השבעה דרך ערוץ יפה שאומץ על ידי נוער כפר תבור. החיבור לנחל קשת הוא המקטע הרביעי שנחנך כעת.

עוד בוואלה!

הנחל שהוזנח שנים יעבור שיקום בליווי התושבים הבדואים

לכתבה המלאה
נחל השבעה. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי,
לאורך הנחל שביל בטון נגיש/רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
נחל השבעה. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי,
פריחה אביבית מלווה את המטיילים בנחל/רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
נחל השבעה. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי,
בוצעו עבודות שיקום הנוף הצמחי והמגוון הביולוגי בנחל/רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי

מאה משאיות פינו אשפה מהנחל

במסגרת פרויקט שיקום אקולוגי, סביבתי ופיתוח בנחל, בהשקעה של כ-750 אלף שקלים על ידי הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, בוצעו במשך ארבע שנים עבודות שיקום הנוף הצמחי והמגוון הביולוגי, פינוי של אשפה על ידי מאה משאיות, הנגשה ופיתוח אזור טבע ומורשת הכולל פינות תצפית ומתחמי ישיבה.

הפרויקט בוצע בהובלת הרשויות המקומיות הגליל התחתון, כפר תבור ושיבלי אום אל ג'אנם, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, כפר הנוער החקלאי כדורי, תאגיד "מיאהקום" (תאגיד המים והביוב של כפרי הגליל התחתון), רשות מקרקעי ישראל - הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, המשרד להגנת הסביבה וקק"ל.

נחל השבעה. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי,
הנחל זורם בתחום הישובים כפר תבור, שיבלי ואום אל ג'אנם/רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
נחל השבעה. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי,
תוואי המסלול מהאוויר/רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
נחל השבעה. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי,
מטיילים בנחל. המסלול הקווי אורך 3 ק"מ/רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי

המסלול

השביל יוצא מסוף רחוב תבור בשכונת אלונים בכפר תבור, שלט עץ המורה על השביל מסמן את תחילתו. מכאן יורד ערוץ קסום לנחל השבעה (ואדי אל מידי), שם תפגשו בשביל בטון לאורך הנחל כולו. בהמשך הדרך גשרון עץ המוביל לפרגולה ושלט הסבר. חזרה לדרך תוביל עד לדרך החוצה מהכפר שיבלי, כשתצעדו למרגלותיו כל הדרך. לאחר מכן חצו את הדרך והמשיכו על שביל הבטון, שם תפגשו שלטי הסבר מפסיפס על בעלי החיים בנחל שיצרו תלמידי שיבלי וכדורי. בהמשך תגיעו גשרון עץ נוסף המוביל לפינת פיקניק מוצלת.

כשתחזרו לשביל - הוא יהפוך לשביל חצץ כבוש (מחלוטה) המתפתל לצד הנחל בין העצים ולצמחייה העשירה שהנחל מזמן. השביל ימשיך במעלה הערוץ עד המפגש עם נחל קשת ולאורכו, שביל מוצל עם מגוון פינות ישיבה שממשיך ועולה עד למרגלות כפר הנוער החקלאי כדורי, שם תגיעו לשלט פסיפס ולפרגולה - כיתת חוץ המשמשת את תלמידי בית הספר כדורי. לאורך השביל יש פינות ישיבה וחניונים וביניהם מקומות שטיפחו ילדי הסביבה, המאמצים את הנחל.

איך מגיעים:
רחוב רקפת פינת רחוב תבור, כפר תבור.

חניון נחל קשת: https://www.google.com/maps?q=32.6994505,35.4090846&z=17&hl=he

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully