וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב זה מתחיל: טיסות ארוכות עם טייס יחיד בקוקפיט

עודכן לאחרונה: 20.6.2021 / 13:56

משבר הקורונה, שפגע קשות בחברות התעופה, הביא את חברת התעופה קת'אי פסיפיק מהונג קונג לבחון תוכנית להטסת מטוסי נוסעים ארוכי-טווח באמצעות טייס אחד בלבד בקוקפיט. ב-2025 זה אמור להתחיל

מטוס איירבוס A350 קתאי פסיפיק/צילום: Cathay Pacific

חברת התעופה הלאומית של הונג קונג, קת'אי פסיפיק (Cathay Pacific), שטסה מזה שנים לישראל, שואפת לעבור לטיסות ארוכות שבהן יפעל "צוות מצומצם", כלומר טייס אחד בלבד בקוקפיט. זאת, במטוסי האיירבוס A350 שלה. כך סיפרו גורמים בענף התעופה לסוכנות הידיעות רויטרס.

מטרת התוכנית, המכונה בחברת איירבוס בשם Project Connect, היא לאשר את מטוס ה-A350 בקרב גורמי התעופה, לפעילות של טייס יחיד בטיסות נוסעים ארוכות-טווח, החל משנת 2025.

עם זאת, ישנן מספר משוכות שיש לעבור בדרך לאישור בינלאומי. ברגע שהאישור יינתן, יוכלו לשהות במטוס שני טייסים, כאשר רק אחד מהם בקוקפיט, והשני במנוחה. עד היום, נדרשים שני טייסים פעילים לשהות בקוקפיט המטוס יחדיו, מתוך שלושה או ארבעה טייסים בסך הכל.

החלטה זו, לאחר שתאושר, מבטיחה חיסכון כספי ניכר עבור חברות התעופה, במיוחד על רקע חוסר הוודאות הכלכלי בעידן הפוסט-קורונה וצמצום הטיסות הבינלאומיות. מצד שני, המהלך עלול להביא להתנגדותם של טייסים, שרבים מהם פוטרו בשנת הקורונה. זאת לצד חששות באשר לקשר שבין אוטומציה של הטיסה לבין בטיחות הטיסה.

טייס בקוקפיט. Shutterstock, ShutterStock
ברגע שהאישור יינתן, יוכלו לשהות במטוס שני טייסים - אחד בקוקפיט והשני במנוחה/ShutterStock, Shutterstock

"לא תהיה כל פשרה בנושא הבטיחות"

יצוין כי גם חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה תכננה להתחיל בתוכנית דומה, אך דווח כי נכון לעכשיו היא זנחה זאת. דובר ק'תאי פסיפיק אישר את מעורבת החברה בפרויקט, אך מסר כי לא התקבלה עדיין החלטה בנושא. "בעוד אנו עוסקים בפיתוח תוכנית הצוות המצומצם עם חברת איירבוס, הרי שלא התחייבנו בשום דרך להיות הלקוחות שישיקו את התוכנית", אמר. עוד נמסר מחברת התעופה כי לקראת יישום מסחרי של פיתוח זה, תידרשנה בדיקות מקיפות, אישורים מצד הרגולטורים והכשרה ייעודית של טייסים. "לא תהיה כל פשרה בנושא הבטיחות".

הגורמים ציינו עוד, כי להשפעות הכלכליות של העידן שלאחר מגפת הקורונה, תהיה השפעה ניכרת על ההחלטה האם וכיצד ליישם את התוכנית.

עוד בוואלה!

אל תטוסו איתם: המדינה של-40% מטייסיה אין רישיון טיס

לכתבה המלאה
קתאי פסיפיק מטוס איירבאס A350. קתאי פסיפיק, אתר רשמי
במטוס הזה מתבצע הפיילו. איירבאס A350 של קת'אי פסיפיק/אתר רשמי, קתאי פסיפיק

סימנים חיוניים: ניטור רציף של מצב הטייס

בסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) מסבירים כי פיתוח מסוג זה ידרוש פיקוח וניטור רציפים אחר ערנותו של הטייס היחיד בקוקפיט, כמו גם מעקב אחר הסימנים החיוניים שלו (לחץ דם, דופק, קצב נשימה ועוד). באופן זה, אם מתעוררת בעיה כלשהי ניתן להזעיק את הטייס השני, שנמצא במנוחה, בתוך זמן קצר. כך או אחרת, בזמני ההמראה והנחיתה, תידרש נוכחותם של שני הטייסים בקוקפיט.

"בדרך כלל, בטיסות ארוכות טווח, כאשר אתה משייט בגובה רב, מעט מאוד קורה בתא הטייס", אומר פטריק קי, מנהל הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה. "לכן, יהיה הגיוני לאשר תוכנית מסוג זה, שבה טייס אחד יהיה פעיל והשני יימצא במנוחה, בתנאי שניישם פתרונות טכנולוגיים שמוודאים שאם הטייס היחיד נרדם או שמתעוררת בעיה אחרת, לא תיגרם כל פגיעה בבטיחות הטיסה".

לעומת זאת, באיגוד הטייסים האירופי מזהירים כי תוכנית זו עלולה להביא עמה סיכונים גבוהים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully