וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחשבו רחוק מכאן: היעדים שיהיו פופולריים בעידן שאחרי הקורונה

גולן לובנוב

26.4.2020 / 15:05

כמו מגדל קוביות דומינו שנופלות אחת אחרי השנייה, כך בוטלו טיולי פסח לחלוטין, איתם טיולי האביב ויש עדיין סימני שאלה לגבי הקיץ והחגים. אז אילו יעדים "יחזרו" למפת הטיולים בעידן שאחרי הקורונה?

הכל על לואוקוסט/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

בווידאו: כל מה שחשוב לדעת לפני שתחזרו לטוס לואוקוסט

את חודש מרץ 2020 עולם הטיולים לא ישכח. תוך פחות משבועיים הוא השתנה בקצב ובהיקף שלא ניתן היה לדמיין. בתחילת מרץ עוד חשבנו שטיולי פסח אולי ייצאו לדרכם, וקשה להיווכח כמה תמימים היינו. בתאריך 7 במרץ 2020 עוד פרסמנו את טיולנו בגוגל. שבוע לאחר מכן כבר היה ברור שהבעיה היא גדולה ורצינית והיא פה בשביל להישאר. עד מתי? לא היה ידוע.

איך אנו, חברת טיולים מאורגנים, שמתכננת את טיוליה שנה ויותר מראש, נערכת לתכנן את טיוליה ליום שאחרי הקורונה? אילו טיולים ייצאו ולאיזה יעדים? איך אנו מתכוננים ליום שאחרי?

בקצב התרחשות מסחרר, ניתן כעת לומר, כי חודש מרץ היה בבחינת ההערה ההיסטורית "יוסטון, יש לנו בעיה". זהו חודש שכולנו נזכור ואין ספק שכדי להיערך נכון, נהיה חייבים נפעל לאור החוויות והתובנות שצברנו. זה לא עוד טיול שבוטל, זה מצב שלא היה כמוהו מעולם, ולבטח לא מאז מלחמת העולם השנייה - של סגירה עולמית של גבולות בין מדינות בקצב של שעות. ברגע שעברנו לפאזה שבה לא רק המזרח הרחוק ואירופה מתמודדים עם סיפור של וירוס לא מוכר, אלא גם ארה"ב הכריזה על בידוד ואחריה מדינות באמריקה הלטינית - רוב מערך התעופה העולמי נסגר והצטמצם באופן דרסטי תוך ימים ספורים ולא היה פשוט להחזיר הביתה קבוצות שמטיילות בסוף העולם ונמצאות במרוץ נגד הזמן להספיק לחזור בטרם ייסגרו השמיים בעוד מדינה.

כמו מגדל קוביות דומינו שנופלות אחת אחרי השנייה ברעש, כך טיולי פסח בוטלו לחלוטין, איתם טיולי האביב. עדיין ישנם סימני שאלה על טיולי הקיץ והמבחן הגדול יהיה טיולי החגים - האם יתקיימו טיולים מאורגנים בתקופת החגים? זאת השאלה הגדולה המונחת כרגע לפתחנו, שטרם הוכרעה, יחד עם השאלות הגדולות על עולם הטיולים בתום ימי הקורונה.

טיול מאורגן. ShutterStock
האם יתקיימו טיולים מאורגנים בתקופת החגים?/ShutterStock

עולם התעופה ישתנה גם הוא

ועדיין, ההתמודדות היא עם אי ודאות גדולה. כמו כולם, "המומחים הגדולים והקטנים", אף אחד לא באמת יודע מה באמת יהיה? ניתן להעריך, ובהתאם להיערך. וכן, וזו הבהרה חשובה לקוראים, מדובר על טיולים מאורגנים - לא על חבילות נופש ולא רק על טיסות. טיול מאורגן נבנה במשך חודשים רבים.

בעולם ש"לפני הקורונה" התחייבנו לעיתים גם שנה מראש עבור לודג' פרטי בדרום אפריקה או עבור פרמיטים (אישורים לביקור לפי תאריכים) בגורילות שברואנדה. במצב של אי ודאות שגזרה עלינו הקורונה, יהיה קשה להתחייב ולשלם כל כך הרבה זמן מראש.

עולם התעופה ישתנה גם הוא. נשמעות הערכות רבות לגבי מי מחברות תעופה שישרדו ומה יהיה כוחן הכלכלי בסוף המשבר. כאשר פרצה הקורונה - עולם הטיולים והטיסות שגשג. מערך הטיסות הבין לאומי איפשר להגיע לכמעט לכל יעד בעולם דרך טיסות. ניתן היה להגיע כמעט לכל אי ולכל יעד אליו רציתם להגיע. לכל שדה תעופה, בעיר קטנה או גדולה היו טיסות. כל זה ישתנה. אין ספק שקווים לא רווחיים יבוטלו - מספר חברות תעופה בעולם יצטמצם, ולמרות שאינני כלכלן ברור גם שרק חברות תעופה, כמו גם חברות טיולים, שייסיימו את המשבר ובידם קופת מזומנים (ממקורות עצמיים, או תמיכה ממשלתית) המאפשר להם להתקיים ולהניע אחרי המשבר, הן אלו שישובו לפעול.

עוד בוואלה!

עתיד התעופה: במקום אוכל, חברות הלואו-קוסט ימכרו לנו מסכות ואלכו-ג'ל

לכתבה המלאה
פינגווין בחוף בולדרס הסמוך לעיר קייפטאון, דרום אפריקה. ShutterStock
אפיקה תהיה יעד חזק אחרי הקורונה. פינגווין ליד קייפטאון, דרום אפריקה/ShutterStock

מהם יעדי הטיולים פוסט קורונה?

אין ספק שיעדים גיאוגרפיים, שיחסית לא היו חשופים לפגיעת נגיף הקורונה או נפגעו באופן מצומצם, יתפתחו וישובו לפעול בצורה מהירה יותר מאשר יעדי תיירות שנפגעו מהקורונה. בהיבט הזה, הערכתי היא שיהיו ביקושים גדולים לטיולים לאפריקה ולאמריקה הלטינית, לעומת אירופה ואסיה שנפגעו יותר.

אני מאמין כי יבשת אפריקה תהיה במוקד החזרה כשנשוב לטייל. טיולים למרחבים ולסוואנות של אפריקה יהיו מבוקשים יותר בעיקר לארצות כמו דרום אפריקה, שם יחסית שיעור התחלואה (כרגע) נמוך יותר, הניטור טוב יותר וכך גם הפיקוח על הקורונה. בכלל, ארצות בהן יהיה ניטור ופיקוח טובים והכי חשוב - שקופים במידע - יהיו הארצות שאליהן נרצה לנסוע, להבדיל מארצות בהן המידע איננו נגיש, או מבוקר כבלתי אמין.

גם ארצות אמריקה הלטינית יהיו במוקד החזרה לטיולים. ייתכן שבתחילת שלב החזרה גם יעדים קרובים, כמו יוון ומונטנגרו ייפתחו לטיולים, ויחד עם שקיפות המידע, המדד שיהיה בסיס להחלטה יהיה שיעור התחלואה שיצטרך להיות נמוך מהשיעור בישראל, כפי שהמצב מוערך כרגע באפריקה. כמובן שגם חוקי התעופה ישתנו והנהלים בשדות התעופה, כולנו נצטרך להוכיח שאנו לא מדבקים, ביציאה מישראל ובחזרה.

מפלי איגואסו, גבול ברזיל-ארגנטינה. ShutterStock
אמריקה הלטינית תהיה במוקד החזרה לטיולים. מפלי איגואסו, גבול ברזיל-ארגנטינהה/ShutterStock

העולם ישוב לטייל

אני נשאל לא אחת על קווים לדמותו של עולם הטיולים לאחר הקורונה, והאם ישתנה? התשובה ללא ספק כן. כמות הטיולים תקטן, חלק מהטיולים יהיו "צנועים" יותר. קרוב לוודאי שיהיו יותר בדיקות שנצטרך לעשות לפני הטיולים ובמהלכם, ואפילו עם חזרת הטיול לארץ. אבל אנו בטוחים ויודעים, כמו מגפת הסארס ומגפות אחרות שהיו נקודתיות יותר ועברו מתחת לרדאר עולם הטיולים, העולם ישוב לטייל. ייקח פרק הזמן שייקח, אני בטוח שכולנו נשוב ונגשים את חלומות "מגלי הארצות" שבנו, המפגשים עם טקסים ותרבויות אחרות, נופי טבע שגורמים לנו להחסיר פעימה וטיול רגלי בכפר בו עצר הזמן מלכת - כל זה יחזור!

הכותב מנכ"ל חברת "יעדים" - טיולי תרבות וטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully