וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזהירים לטיס: אלו תכונות האופי שנדרשות כדי להיות טייס ישראלי

24.9.2017 / 9:08

אומץ לב? מוטוריקה מעולה? תשכחו מזה. מחקר ישראלי חדשני, שבו השתתפו 177 טייסים חושף כי חוזקות האופי המוערכות ביותר הן זהירות, ויסות עצמי, אינטליגנציה חברתית, יושרה, שיקול דעת ומנהיגות. ואיך כל זה קשור לבטיחות שלכם?

טייסים בקוקפיט בחברת אתיחד איירווייז/צילום: מערכת וואלה!

בווידאו: טייס החזיר את המטוס לגייט, כדי שנוסעים יוכל להיפרד מנכדם הגוסס

אילו תכונות אופי (או למעשה, חוזקות אופי) הופכות את טייס המטוס שלכם לטוב ואף למצטיין? ובכלל, אילו חוזקות אופי מאפיינות את טייסי חברות התעופה הישראליות? שאלות אלו ואחרות עומדות בבסיס מחקר חדש שנערך במחלקה לפסיכולוגיה אוניברסיטת אריאל בשומרון, ומסקנותיו מתפרסמות בימים אלו.

משנה לשנה, גוברת בעולם הדרישה לטייסים אזרחיים איכותיים, שיטיסו את מיליוני הנוסעים העושים את דרכם ברחבי העולם. כבר מאז ראשית ימי התעופה, כאשר בחנו את יכולותיהם של הטייסים, עסק המחקר בתחום בניתוח ואפיון התכונות, היכולות ומרכיבי האישיות שמאפיינים טייס מוכשר, מקצועי ובטוח. אך לאורך השנים עבר מוקד המחקר מיכולות מוטוריות ויכולת הטסה למאפיינים אישיים המנבאים הצלחה בתהליך ההכשרה ובתפקוד הבינאישי בתא הטייס.

לקראת תחילת שנות האלפיים, ועקב הצורך הנובע מהתפתחות תעשיית התעופה ועולם המחקר הפסיכולוגי, חלה התעוררות מחודשת בחקר המאפיינים הפסיכולוגיים העומדים בבסיס הטיסה ועבודת הצוות הנדרשת במהלכה. עם זאת, חקר המאפיינים האישיים והבינאישיים, של הטייס הטוב ואף המצטיין, עדיין דל.

"אחת הפרספקטיבות החדשות יחסית, המאפשרות התבוננות והבנה של הטייס המצטיין, היא פרספקטיבת הפסיכולוגיה החיובית, ובאופן ספציפי - מודל חוזקות האופי המהווה מרכיב מרכזי בה", מסבירה פרופ' הדסה ליטמן-עובדיה, מנחת המחקר החדש, שאותו ערך אלעד (שם המשפחה שמור במערכת), טייס באחת מחברות התעופה הגדולות בישראל, וסטודנט לתואר שני בפסיכולוגיה העוסק בתחום עבודת הצוות.

במחקר השתתפו 177 טייסים מחברות התעופה בישראל. הם ענו על שאלונים מיד עם הנחיתה, וסיפקו הערכה על עמיתיהם באשר לתפקודם המקצועי, האישי והבינאישי בטיסה. הערכה תפקודית מסוג זה נחשבת לראשונה מסוגה בעולם, ומדובר במחקר ראשון המיישם את מודל החוזקות בקרב טייסים. ליטמן-עובדיה מבהירה כי חוזקות אופי אינן קשורות למיומנות, לכישרון מולד או לאינטליגנציה. מדובר במונח מתחום הפסיכולוגיה החיובית, המתאר תכונות כגון אופטימיות, אומץ, יושרה ועוד.

לדבריה, המחקר התמקד בשלוש שאלות עיקריות: מהן חוזקות האופי של הטייס המצטיין? מהן בפועל חוזקות האופי של טייסי החברות האזרחיות בישראל? אילו חוזקות אופי מסבירות שביעות רצון של הטייס ותפקוד טוב שלו?

טייס טייסים קוקפיט אתיחד איירווייז. ShutterStock
המקצוע הפך להיות עתיר טכנולוגיה ומחשוב. יש פחות צורך ביכולת מוטורית גבוהה. טייסים/ShutterStock
טייס. ShutterStock
המחקר מצא, שבקרב הקברניטים נמצאת חוזקת המנהיגות כחוזקה מובילה/ShutterStock

מינימום אומץ, מקסימום שליטה עצמית

המחקר חושף, כי חוזקות האופי שטייסים מעריכים בטייס מצטיין הן זהירות, ויסות עצמי, אינטליגנציה חברתית, יושרה, שיקול דעת ומנהיגות. כאשר מפרידים בין ההערכות של קברניטים לעומת קצינים ראשונים, מתגלה כי בקרב הקצינים הראשונים נמצאת התמדה ושקדנות, ואילו בקרב הקברניטים נמצאת חוזקת המנהיגות כחוזקה מובילה. המחקר אף חשף ממצא מפתיע: בין חוזקות האופי הנמוכות יותר בפרופיל, נמצאה חוזקת האומץ.

רוב הטייסים הם יוצאי חיל האוויר. כיצד ייתכן שחוזקת האומץ כה נמוכה?
ליטמן-עובדיה: "המסקנה היא שבצבא, הטיסה ממוקדת משימה ונדרש אומץ. לעומת זאת, בטיסה אזרחית-מסחרית המיקוד הוא בבטיחות ולכן הזהירות היא החוזקה המובילה".

לדבריה, נמצא גם כי חוזקות האופי כגון סקרנות, מנהיגות, הכרת תודה, נמרצות, תקווה ואינטליגנציה חברתית מסבירות ביצועים בין-אישיים. כלומר, "טייסים שחוזקות אופי אלו מובילות אצלם, מוערכים יותר על ידי עמיתיהם בכל הקשור ליכולת הבינאישית שלהם".

טייס. ShutterStock
חוזקות האופי כגון סקרנות, מנהיגות ואינטליגנציה חברתית מסבירות ביצועים בין-אישיים/ShutterStock

במחקר נרמז כי היכולות המוטוריות ויכולת ההטסה היו פחות משמעותיות בכל הקשור לניבוי הצלחה בקריירת הטייס. מדוע?
ליטמן-עובדיה: "בעבר, ליכולת המוטורית היתה משמעות גדולה הרבה יותר, אך כיום הטכנולוגיה מחליפה את היכולת הזו. המקצוע הפך להיות עתיר טכנולוגיה, עתיר מחשוב, עתיר סימולטורים. יש פחות צורך ביכולת מוטורית כה גבוהה".

ומצד שני, מדוע יש היום דגש כה רב על יכולת בינאישית גבוהה?
"בעקבות ניתוח של תאונות תעופה גדולות שאירעו בשנים האחרונות, הפכו מיומנויות של ניהול צוות להיות מרכזיות מאוד. הרי טייס אינו פועל לבדו. בקוקפיט יש שני בעלי תפקידים: קצין ראשון וקברניט. הם משתפים פעולה ביניהם, וגם עם שאר אנשי הצוות. למעשה, מטרתו העיקרית של צוות השירות במטוס היא שמירה על הבטיחות. הגשת אוכל ושתייה היא משנית לעניין. שיתוף הפעולה בין כל הפונקציות צריך להיות מיטבי, במיוחד לאור העובדה שלא מדובר בצוותים קבועים שטסים יחדיו כל הזמן, אלא בצוותים מתחלפים, שלא תמיד מכירים זה את זה".

כיצד זה קשור לבטיחות?
"אני אתן לך דוגמה. היו מקרים של תאונות אוויריות, ובניתוח המקרים התגלה כי האווירה בקרב אנשי הצוות היתה מאוד היררכית. במקרה מסוים, איש צוות זוטר גילה בעיה במנוע, אך פחד לדווח עליה לקברניט - והתוצאה היתה גורלית. לכן, חוזקות אופי כגון מנהיגות, עבודת צוות, ואפילו אהבת הלמידה - חשובות מאוד".

ממצאי המחקר מעוררים עניין בחיל האוויר הישראלי, והם יוצגו בקרוב לדיון בקרב הפסיכולוגים של החיל. כמו כן, הם עוררו עניין בקרב חוקרים מאוסטרליה ומארה"ב, שהביעו רצון ליישמם בחברות תעופה וחילות אוויר במדינותיהם. בנוסף, לממצאים עשויה להיות תרומה ליכולת ההכוונה וההדרכה של טייסים בחברות התעופה האזרחיות ועל-ידי כך לסייע להם להיות טייסים טובים יותר ושבעי רצון יותר מחייהם ומעבודתם. יתכן שבשנים הקרובות מסקנות המחקר אף יוטמעו במבחני קבלה והתאמה לטייסים.

ובכל מקרה, ממצאי המחקר מראים כי לעבודה תיירותית כטייס דרושות תכונות אופי שונות לחלוטין ממה שסברנו.

  • עוד באותו נושא:
  • טייסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully