וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוללנים מצאו אוצר מהתקופה הרומית בספינה טרופה בנמל קיסריה

שני צוללנים שצללו לפני פסח בנמל קיסריה, הובילו למציאת שרידי ספינה טרופה מלפני 1,600 שנה ובה אוצר מרהיב מהתקופה הרומית של פסלי ברונזה נדירים, אלפי מטבעות, כלי חרס ועוד. חוקרים: "מכלול ארכיאולוגי-ימי כזה לא נמצא בארץ מזה 30 שנה"

יח"צ - חד פעמי

גילוי מקרי של שני צוללים בנמל העתיק של קיסריה שבגן לאומי קיסריה לפני חג הפסח, הוביל לחשיפת מטען ימי עתיק גדול ומרהיב ביופיו, של ספינת סוחר מלפני כ-1,600 שנים (התקופה הרומית המאוחרת) שנטרפה בים.


החדשות העתיקות האחרונות בוואלה! תיירות:
נמצאה מצודת אנטיוכוס ששלטה על בית המקדש לפני כ-2,000 שנה
תאווה לעיניים: פסיפס נדיר בן 1,700 שנה התגלה בווילה בלוד
מרגש: טביעת חותם עם שם המלך חזקיהו התגלתה בירושלים


מיד לאחר שיצאו מהמים, התקשרו הצוללים, רן פיינשטיין ועופר רענן מרעננה, אל רשות העתיקות ודיווחו על מציאתם והוצאתם של מספר פריטים עתיקים מהים. צלילה משותפת באתר, העלתה כי שטח נרחב בקרקעית הים נחשף מחול, ועל הקרקעית נותרו חשופים שרידי הספינה: עוגני ברזל, שרידיהם של עוגני עץ ואביזרים ששימשו לבניית כלי השייט ותפעולו. סקר הצלה תת ימי, שנערך בשבועות האחרונים בסיוע צוללים רבים מרשות העתיקות ומתנדבים תוך שימוש בציוד מתקדם, גילה פריטים רבים שהיו במטען הספינה.

רבים מהממצאים עשויים ברונזה והם השתמרו באופן יוצא דופן: נר ברונזה מעוטר בדמות אל השמש סול, צלמית (פסלון) של אלת הירח לונה, נר בדמות ראש עבד אפריקאי, שברי שלושה פסלים שנוצקו בגודל טבעי, חפצים מעוצבים בצורת חיות כגון לוויתן, ברז ברונזה בצורת חזיר בר שעל ראשו ברבור, ועוד. בנוסף, נמצאו שברי קנקנים גדולים ששימשו לנשיאת מי שתייה לשימוש הצוות בספינה ולהובלה בים. אחת ההפתעות הגדולות, הייתה גילויים של שני גושי מטבעות המורכבים מאלפי מטבעות, במשקל כ-20 קילוגרמים, שקיבלו את צורת כלי החרס שבתוכם הובלו.

גילוי זה מגיע שנה אחרי חשיפת אוצר מטבעות הזהב הפטימי על-ידי צוללים ורשות העתיקות, המוצג היום לציבור במיצגי "מסע בזמן" שבנמל קיסריה.

צלמית (פסלון) של אלת הירח לונה בנמל קיסריה. צילום: רן פיינשטיין
 באדיבות רשות העתיקות,
צלמית/צילום: רן פיינשטיין באדיבות רשות העתיקות
ממצאי ברונזה נדירים שנתגלו בנמל קיסריה צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות,
ממצאי הברונזה הנדירים שנתגלו בקיסריה/צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
מאזניים עתיקים בנמל קיסריה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות,
מאזניים עתיקים/צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

הספינה נקלעה לסופה והתרסקה על שובר הגלים

לדברי יעקב שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות ודרור פלנר, סגן מנהל היחידה, "מדובר בממצאים מרגשים ביותר, שמעבר ליופיים יוצא הדופן יש להם חשיבות היסטורית. מיקום הממצאים העתיקים ופיזורם בקרקעית הים מצביע על ספינת סוחר גדולה שנשאה מתכות למיחזור, וככל הנראה נקלעה לסערה באזור פתח הנמל ונסחפה עד שהתרסקה על שובר הגלים והסלעים.


עוד בוואלה! תיירות:
הדיילת התרגזה, ועשרות יהודים נזרקו מטיסה של איזיג'ט
ישבנים לוהטים ומטיילים: האינסטגרם של תיירים שמתפשטים בעולם
טייס החזיר את המטוס לגייט, כדי שנוסעים יוכל להיפרד מנכדם הגוסס
להכין ביקיני וקרם שיזוף: נבחרו האיים הטובים בעולם ל-2016


"מלימוד ראשוני של עוגני הברזל, נראה כי נעשה ניסיון לעצור את היסחפות הספינה אל החוף באמצעות השלכת עוגנים, אולם אלה נשברו - עדות לעוצמת הגלים והרוח שאליה נקלעה הספינה".

שרביט ופלנר מדגישים כי, "מכלול ארכיאולוגי-ימי כזה לא נמצא בארץ לפחות מזה 30 שנה. פסלי מתכת הם נדירים בממצא הארכיאולוגי, משום שמאז ומתמיד נהגו להתיך ולמחזר אותם. כשכבר מוצאים ממצאים מברונזה, זה קורה בעיקר בים, משום שהפסלים נטרפו יחד עם הספינות, שקעו במים ו'ניצלו' מתהליך המיחזור". שרביט ופלנר מוסיפים, כי "בחפירות הימיות הרבות שנערכו בקיסריה נמצאו פסלים בודדים ביותר עשויים מברונזה, ואילו במטען הנוכחי נמצא עושר מרהיב וגדול של פסלים, שכנראה היו בעיר והוצאו ממנה דרך הים. החול שמר על הפסלים ובשל כך מצב השתמרותם מדהים - ממש כאילו נוצרו אתמול ולא לפני 1,600 שנה".

עוד באותו נושא

ילד בן 7 חשף פסלון בן 3,400 שנה במהלך טיול בעמק בית שאן

לכתבה המלאה
עוגן ספינה בנמל קיסריה. צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות,
עוגן הספינה כפי שהתגלה בים קיסריה/צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות
גושי המטבעות שנתגלו בנמל קיסריה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות,
גושי המטבעות שנתגלו בים, במשקל כולל של כ-20 ק"ג/צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות
עוגן ספינה בנמל קיסריה צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות,
נר בדמות ראש עבד אפריקאי/צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות

המחסור בחול בקרקעית הים גרם לחשיפת הממצאים

לדברי שרביט ופלנר, "מגוון הממצאים שנחשפו בים, מלמד על ההיקף הגדול של הסחר ומעמדו של נמל קיסריה בתקופה זו, שהייתה ידועה כתקופה יציבה כלכלית ומסחרית בעקבות יציבות האימפריה הרומית. האנשים על הספינה שנטרפה, חיו בתקופה מרתקת בהיסטוריה, שהשפיעה מאוד על האנושות - תקופת התהוות הנצרות. הקיסר קונסטנטינוס הקל באופן משמעותי על הדת, והמאמינים הנוצרים בקיסריה, כמו גם במקומות נוספים באימפריה הרומית, קיבלו לגיטימציה להחזיק בדתם באמצעות 'צו מילאנו' הנודע - שקבע שהנצרות הופכת מדת אסורה למותרת. מאוחר יותר, הכיר קונסטנטינוס בנצרות כדת מדינה, ובתקופתו נקבעו עיקרי הנצרות".

המטבעות שנתגלו, נושאים את דמותם של הקיסרים קונסטנטינוס, ששלט על הקיסרות הרומית המערבית (312- 324 לספירה) ומאוחר יותר נודע כקונסטנטינוס הגדול, קיסר האימפריה הרומית (337-324 לספירה) ושל ליקיניוס, קיסר ששלט בחלקה המזרחי של האימפריה הרומית והיה יריבו של קונסטנטינוס, עד למפלתו של ליקינוס בקרב שנערך בין השניים.

לדברי שרביט, "בשנים האחרונות אנו עדים לגילויים אקראיים רבים בנמל קיסריה. גילויים אלה הם תוצאה של שני גורמים משמעותיים: מחסור בחול בקרקעית הים הגורם לחשיפת ממצאים עתיקים, וכן ריבוי הצוללים באתר. לצוללים, אשר הפגינו אזרחות טובה ראויים לשבח, נעניק תעודת הוקרה והם יוזמנו לסיור באוצרות המדינה. בכך שדיווחו לרשות העתיקות על מציאת המכלול הימי, הם אפשרו לכל הציבור ליהנות מדרישת השלום המרהיבה הזו מהעבר. יש לדווח על כל ממצא ליחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות מיד עם מציאתו בשטח, על מנת למצות את הידע הארכיאולוגי מהאתר".

מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי, ציין כי הגילויים האחרונים שבים ומדגישים את ייחודה של קיסריה כעיר נמל קדומה עם היסטוריה ומורשת תרבותית, המפתיעה בכל פעם מחדש, כשחלקים נוספים ממסתורי עברה מתגלים בים ובאדמה, והמטרה היא להציג ככל שניתן את אוצרות התרבות האלה ואחרים שיתגלו בהמשך, בפני המבקרים הרבים הפוקדים מידי שנה את המקום.

שבר ראש פסל בגודל אדם נמל קיסריה צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות,
שבר ראש פסל בגודל אדם/צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
ממצאי ברונזה נדירים שנתגלו בנמל קיסריה צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות,
שבר נר ברונזה מעוטר בדמות האל סול כפי שנתגלה בים/צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
ממצאי ברונזה נדירים שנתגלו בנמל קיסריה צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות,
אזרחות למופת. הצוללים רן פיינשטיין/צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
. נר ברונזה מעוטר בדמות האל סול נמל קיסריה צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות,
נר ברונזה מעוטר בדמות האל סול/צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
צלמית של אלת הירח לונה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות,
צלמית/צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully