וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טסים לתאילנד בחגים? הדבר הכי חשוב שישראלים חייבים לדעת

ד"ר דניאל גרופל

עודכן לאחרונה: 2.9.2024 / 11:32

רבים מכירים את החיסונים שיש לקבל לפני טיסה להודו או נפאל, אבל האם ידעתם שצריך להתחסן גם לחופשה בתאילנד וסרי לנקה? ואיזה חיסון חדש יש למחלת הדנגי שבה חלו עשרות ישראלים לאחרונה? מדריך לנוסע הישראלי שטס למדינות אקזוטיות

מהי "תסמונת איביזה"? צפו ב"מטקות", פרק 8, על מחלות מטיילים/צילום: וואלה

אז החלטתם לטוס לחופשה משפחתית במזרח? מצוין. אחרי כרטיסים, דרכונים, ביטוח ומזוודות, מה צריך לוודא לפני הנסיעה מבחינה בריאותית?

ד"ר דניאל גרופל, מומחה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי הדסה, עושה סדר בין כל ההמלצות וים של חיסונים, והכין את מדריך המלא לפני שטסים למדינות אקזוטיות.

עוד על מחלות מטיילים בחו"ל:
צפו ב"מטקות" - הצפת התיירות של וואלה

מטיילים באי קו סאמוי, תאילנד. ShutterStock
טסים למדינות אקזוטיות? תכינו עצמכם גם בריאותית. קו סמוי, תאילנד/ShutterStock

מרפאת מטיילים

למרפאת מטיילים קובעים תור כחודש לפני הטיול. במרפאה מקבלים ייעוץ לפני הנסיעה המותאם למסלול, אופי הטיול, עונת השנה שבה מטיילים והרקע הבריאותי של כל אחת ואחד. הייעוץ מתחלק לעצות כלליות לשמירה על הבריאות באתר היעד וגם המלצות לחיסונים אותם צריך לקבל.

במסגרת ההמלצות הכלליות, חשוב לזכור גם לקחת איתנו את הטיפול התרופתי הקבוע אותו אנו נוטלים בכמות מספקת (כולל רשימה של הטיפול) - לא תמיד יהיה קל להשיג הכל ביעד אליו אנחנו נוסעים, ולהצטייד גם בפלסטרים, קרם הגנה מהשמש וטיפול תסמיני - תרופות נוגדות כאב, משחה להקלה על גרד וכו'. לגבי טיפולים הדורשים מרשם, תקבלו את הדרוש במרפאת המטיילים.

ישנם חיסוני שגרה המומלצים ללא קשר ליעד הנסיעה - חיסוני קורונה, שפעת בעונה וחיסון כנגד חצבת, חזרת ואדמת (MMR). חשוב לזכור שבשנים האחרונות ישנה עלייה בפעילות החצבת במדינות רבות בעולם וצריך לוודא שכל אחד מבני המשפחה קיבל שתי מנות של MMR במהלך החיים. למטיילים צעירים (מתחת לגיל 6) ניתן לשקול הקדמה של המנה השנייה של MMR שלרוב ניתנת בכיתה א', ולמטיילים צעירים במיוחד (מתחת לגיל שנה) אפשר להקדים גם את המנה הראשונה אם נוסעים לאזור בסיכון. את ההתלבטויות האלו יש לשקול עם הרופא/ה במרפאת המטיילים. גם מי שלא קיבל חיסון כנגד טטנוס ב-10 השנים האחרונות, מומלץ לחדשו.

גבר מבוגר מקבל חיסון בידו. ShutterStock
בשנים האחרונות ישנה עלייה בפעילות החצבת במדינות רבות בעולם/ShutterStock

מעבר לחיסונים האלו, לאזורים שונים במזרח - בעיקר הודו ונפאל, אך גם מדינות אחרות (כולל תאילנד וסרי לנקה שהן יעדי תיירות מועדפים), כדאי להתחסן גם כנגד טיפוס הבטן (Typhoid fever) שהיא מחלה חיידקית שמועברת במזון וגורמת למחלת חום.

טיסה לתאילנד בחגים באל על - 3,000 דולר לאדם. ואפשר גם ב-874 דולר

מחלה נוספת שמועברת במזון ומומלץ להתחסן כנגדה היא צהבת נגיפית A שהיא מחלה ויראלית. החיסון לצהבת A נכנס לשגרת החיסונים של ילדים בישראל בשנת 1996. חיסון כנגד צהבת B (שנכנס לחיסוני השגרה ב-1991) מומלץ לחלק מהמטיילים - גם על כך מומלץ לדון עם הרופא/ה במרפאת המטיילים.

בהתאם למסלול ואופי הטיול ישנם חיסונים נוספים שיכולים להיות רלוונטיים - חיסון כנגד כלבת, חיסון לדלקת מוח יפנית (Japanese encephalitis) וחיסון מומת כנגד פוליו.

עוד בוואלה

טיסה לתאילנד בחגים באל על - 3,000 דולר לאדם. ואפשר גם ב-874 דולר

לכתבה המלאה
חיידק הסלמונלה שגורם למחלת טיפוס הבטן. ShutterStock
כדאי להתחסן. חיידק הסלמונלה שגורם למחלת טיפוס הבטן/ShutterStock

במזרח יש להימנע ממי ברז

לאחר הביקור במרפאה, חשוב להשלים את סדרות החיסונים לפי ההמלצות. לאחר השלמת סדרות החיסונים, חיסונים כנגד צהבת A ו-B, פוליו ו-MMR תקפים לכל החיים. את החיסון כנגד טיפוס הבטן תאלצו לחדש אם יעברו יותר משלוש שנים עד הטיול הבא.

פרט לחיסונים המומלצים לאזורים הספציפיים אליהם מטיילים, חשוב לזכור כי ישנן דרכים נוספות להימנע מהידבקות במחלות בעת הטיול - ברוב האזורים במזרח יש להימנע ממי ברז, לשטוף ידיים היטב לפני האוכל ולבחור מקומות מסודרים לאכול בהם. לא מומלץ לצרוך בשר או דגים נאים ומוצרי חלב לא מפוסטרים. שתייה בבקבוקים או פחיות סגורים נחשבת בטוחה. בהיעדר בקבוקים סגורים, ניתן לסנן או לטהר מים.

בנוסף, ישנן מחלות המועברות בעקיצות יתושים ותמיד מומלץ למרוח חומרים נוגדי יתושים (מומלצים אלו המכילים DEET או picaridin). באזורים מסויימים מומלץ גם לקחת טיפול מונע למלריה - מחלה טפילית המועברת בעקיצת יתוש האנופלס.

אילוסטרציה. ShutterStock
ישנן מחלות המועברות בעקיצות יתושים/ShutterStock

קדחת הדנגי - חיסון חדש אושר בישראל

בשנים האחרונות, אנו עדים לעלייה משמעותית מאוד בתחלואה הנגרמת ממחלת הדנגי (Dengue) - מחלה ויראלית המועברת בעקיצת יתושה ממשפחת ה-Aedes, שבה נדבקו בחודשים האחרונים עשרות ישראלים. מחלה זו מתאפיינת בחום גבוה, כאבי שרירים ופריחה וברוב המקרים חולפת ללא סיבוכים מיוחדים לאחר כשבוע, אך במקרים נדירים יכולה להסתבך. בימים אלו, אושר בישראל חיסון חדש לדנגי, אשר בשלב זה מומלץ למי שחלה בעבר במחלה בכדי למנוע תחלואה שנייה.

מחלה ויראלית נוספת המועברת בעקיצה של יתושות אלו הינה הזיקה, שעלתה לכותרות לפני כעשור בעקבות התפרצות גדולה מאוד בדרום אמריקה, אז נתגלה הקשר בינה לבין מומים מולדים. המחלה קיימת במזרח ולכן מומלץ להוועץ ברופא/ה המשפחה, במרפאת מטיילים או ברופא/ה למחלות זיהומיות לפני שמתכננים טיול למזרח בגיל הפוריות, בעיקר אם יש הריון מתוכנן בקרוב.

גם בימים לאחר החזרה לארץ, במידה ואנו מרגישים לא טוב, כדאי לשתף את הרופא/ה שלנו בעובדה שחזרנו מטיול - לפעמים הפרט הזה יכול להשפיע על הבירור או הטיפול הנדרש לנו. במידת הצורך, ניתן לפנות למרפאת מטיילים חוזרים, לצוות שיודע לשקול את יעדי הטיול אל מול גורמי הסיכון והתסמינים ולהכווין לבירור והטיפול הנכון.

חשוב גם לזכור לשמור על הבטיחות ועל הבטחון - במידה ואנו נוהגים לנהוג בזהירות ולפי חוקי התנועה (לא לשכוח שבתאילנד נוהגים בצד שמאל!), לא להתקרב לבעלי חיים ובאופן כללי לשמור על עצמנו. ואחרי הכל, חשוב גם להנות, לנצל את החופשה היטב ולבלות עם המשפחה והחברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully