וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרי לנקה: כך הופכת מדינת האי ליעד חופשות יוקרתי לישראלים

מוטי ורסס

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 11:41

טיסות ישירות לסרי לנקה, גרמו לישראלים רבים להגיע למדינת האי שליד הודו ולאחרונה גם למלונות יוקרה (כמו המתחרה של "סיקס סנסס"), שמנסים להפוך את המדינה היחסית ענייה ליעד ריזורטים נחשק

חוף בעיר מיריסה, סרי לנקה/צילום: פגסוס

עם אזהרת המסע של משרד החוץ הישראלי לאחרונה מפני ביקור באיים המלדיביים, "בשל האווירה האנטי-ישראלית המוגברת, כולל הערות פומביות של גורמים רשמיים", תהיתי מה יכולה להיות חלופת היוקרה האסייתית ב-2024. היה קצת מפתיע לשמוע שארקיע הכריזה לאחרונה על טיסות ישירות לראשונה אי פעם לקולומבו, בירת סרי לנקה, ואני בהחלט הסתקרנתי. האם האי הזה הוא האלטרנטיבה?

קולומבו, סרי לנקה. ShutterStock
יש טיסות ישירות. קולומבו, סרי לנקה/ShutterStock

עלייה של יותר מ-100% בתיירים אשתקד

מאז ילדותי, סרי לנקה, שנקראה בעבר ציילון, מתקשרת במוחי עם תה. אי מסתורי באוקיינוס ההודי עם הקרוב לחוף הדרומי של הודו. אני חייב להודות שלטוס מזרחה כדי לגלות את תאילנד ואת וייאטנם, משך אותי יותר תמיד. לפני כמה שנים, כשהחברה המתבגרת של הבן שלי נעלמה במשך כמעט חודש בסרי לנקה כדי לגלוש בים בכפר מסתורי בשם ווליגמה (Weligama), הסתקרנתי.

מכיוון שרציתי לבקר במדינת האי הזו במשך 10 ימים לפחות, הזמנתי טיסה דרך דובאי, ואחרי טיסות ארוכות (ודי יקרות), זוגתי ואני נחתנו בשדה התעופה של נגומבו, ליד קולומבו. הסתקרנתי בעיקר להבין איך המדינה הזו שרדה ארבע שנים של משברים ומתתמקדת שוב בהבראת התיירות מחדש. צניחת התיירות החלה באופן דרסטי בחג הפסחא של 2019, לאחר פיגועי דאעש בבתי מלון יוקרתיים וכנסיות, עם יותר מ-250 קורבנות בנפש. מגפת הקורונה היכתה בסרי לנקה לפני שהייתה לה הזדמנות להתאושש. בשנת 2022 חוותה המדינה מהומות כלכליות ופוליטיות לא פשוטות.

מה הסיכוי להתחיל מחדש? בשנת 2023 הגיעו לסרי לנקה 1,487,000 תיירים - עלייה של יותר מ-100% משנת 2022. 2024 רק החלה וכשפגשתי נהגים, פקידי קבלה בבתי מלון, מנהלי מסעדות ומדריכי טיולים הורגשה אופטימיות באוויר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
גולשים בעיירה ווליגמה בסרי לנקה. ShutterStock
גולשים בעיירה ווליגמה בסרי לנקה/ShutterStock

1,270 מדרגות ששוות את המאמץ

לגלות את האזורים הפנימיים של סרי לנקה - זו חוויה. מטעי התה בפנים הארץ תורמים משמעותית לכלכלה. בתחילת המאה ה-19, צמחי התה נשתלו על הטרסות בצלע ההרים, ולצידם מפעלים. המבקרים בין הערים קנדי (Kandy) ואלה (Ella), ייהנו ללא ספק מהמוצר המזוהה כל כך עם האי הזה.

מקדש המערות (או מקדש הזהב) המפורסם של דמבולה (Dambulla), מציג כמה מהעבודות הטובות ביותר של אמנות בודהיסטית בסרי לנקה. עשרות פסלי הבודהה ותלמידיו הותירו אותנו פעורי פה. הטיפוס לשם במדרגות האינסופיות, בליווי קופים קופצים, היה סוריאליסטי אך שווה כל טיפת מאמץ.

עמוד "סלע האריה" - ה"סיגירייה" (Sigiriya) - הוא ארמון שנבנה במאה החמישית לספירה על סלע ענק ומסיבי באמצע הג'ונגל. מדובר ביצירה עוצמתית של הטבע. מבחינתי זוהי גולת הכותרת של הביקור בסרי לנקה. טיפוס של 1,270 מדרגות הוא מאמץ מאתגר. חום ולחות הם גורמים נוספים שיש להביאם בחשבון, אבל זו הרפתקה שאסור לפספס. שרידי המבצר בפסגה השטוחה מתוארכים למלך קסיאפה, שבחר באתר זה כבירתו החדשה.

סלע האריה, סיגירייה, בסרי לנקה. ShutterStock
"סלע האריה". יצירת פאר מהמאה ה-5 לספירה. "סלע האריה" בסיגירייה/ShutterStock
סלע האריה, סיגירייה, בסרי לנקה. מוטי ורסס, תמונות גולשים
יצירה עוצמתית של הטבע/תמונות גולשים, מוטי ורסס
מקדש המערות בדמבולה, סרי לנקה. מוטי ורסס, תמונות גולשים
מציג כמה מהעבודות הטובות ביותר של אמנות בודהיסטית בסרי לנקה. מקדש המערות של דמבולה/תמונות גולשים, מוטי ורסס

כמו ישראל, המדינה קיבלה עצמאות ב-1948

ליד האוקיינוס, לא הרחק משדה התעופה, נוף שוק הדגים של נגומבו (Negombo) הוא ביקור חובה. פירות ים ודגים לא מוכרים, מוצעים כאן. רובם מונחים על מחצלות ענקיות העשויות מסיבי קוקוס - שיטה עתיקת יומין לייבוש באוויר הפתוח. לטעמי, כחובב שווקים פתוחים, זהו שוק הדגים המרשים שראיתי במסעותיי.

היינו להוטים לגלות גם את הטבע בחלקו הדרומי של האי בפארק הלאומי הכי מפורסם כאן - יאלה (Yala). אזור ענק זה של יער קל, מישורי עשב ולגונות מליחות, עשיר מאוד בחיות בר. היה מרגש לפגוש צבאים, תאואים ומיני ציפורים נדירות. למרות שזה אינו ספארי אפריקני (שאינו לחלוטין בר השוואה) בהחלט נהננו מהחוויה. פילים משכו אותנו יותר מכל, אולם המסלולים הראשיים ונקודות הצפייה עמוסות במיוחד כאשר נמר אסייתי נראה באופק. לא מראה נפוץ עבור המבקרים שנוהרים לכאן בכמויות מפתיעות למדי.

גאלה (Galle - מבוטא גול) היא עיר נוספת שכדאי לבקר בה. העיר העתיקה הזו הידועה במבצר שלה, מוקפת בחומות ים מרשימות. זהו היעד המבוצר הגדול ביותר שנותר מהתקופה הקולוניאלית בכל רחבי אסיה. רחובותיה הצרים של גול משקפים את ההיסטוריה העשירה של השלטון הפורטוגזי, ההולנדי והבריטי בסרי לנקה.

בעיר הבירה קולומבו, מטרופולין שוקק חיים, ביקרנו במקדש גאנגאראמאיה (Gangaramaya) המופלא וחלקנו כבוד לעצמאותה של סרי לנקה, שהוכרזה כמו ישראל ב-1948 באנדרטה הלאומית המרשימה במרכז העיר.

פילים בפארק יאלה בדרום סרי לנקה. מוטי ורסס, תמונות גולשים
פילים משכו אותנו יותר מכל. פארק יאלה/תמונות גולשים, מוטי ורסס
גאלה בסרי לנקה. ShutterStock
העיר העתיקה שידועה במבצר שלה, מוקפת בחומות ים מרשימות. גאלה/ShutterStock

המותג המתחרה של "סיקס סנסס"

בבירה זו בדיוק אותגרו ארוכות מומחי תיירות מקומיים - כיצד להגדיל את מספר התיירים השנה. במיוחד הטיילים היוקרתיים. כדי להשיג זאת, המדינה השיקה את קמפיין שיווק התיירות העולמי הראשון שלה מזה 16 שנים, תחת הסיסמה "You Will Come Back For More". ישראל לא נכללה בו. האם סרי לנקה מציעה כלל ריזורטים יוקרתיים ליד האוקיינוס כדי למשוך את התיירים העשירים מהודו, סין, רוסיה, בריטניה ואפילו מישראל?

השגריר הלא רשמי המוביל לאירוח יוקרה בסרי לנקה בישראל הוא במפתיע תמיר קוברין, המנכ"ל של מלון המלך דוד בירושלים. קוברין היה אחראי על פתיחת מלונות ואתרי נופש של רשת אננטרה בסרי לנקה לפני יותר מעשור. רוב הישראלים מכירים את מותג המלונות והנופש האסייתי "סיקס סנסס" בעקבות פתיחת מלון בשחרות בנגב. אננטרה, המתחרה, הוא מותג היוקרה של ענקית המלונות התאילנדית מינור.

מותג זה משלב את רוח האירוח התאילנדי המסורתית עם תעשיית מלונות היוקרה המודרנית העולמית. חיבור מנצח למה שהתייר בעל האמצעים מחפש כיום. "המטרה העיקרית שלי בפתיחת המלונות האלה בסרי לנקה, המותג הבינלאומי הראשון מחוץ לבירה קולומבו, הייתה לשלב יוקרה עם מורשת ומסורת מקומית של סרי לנקה עצמה. זהו השילוב האידאלי למה שמטיילים יוקרתיים מחפשים", אומר קוברין. "בהודו ובאיים המלדיביים חוויתי את ההצלחה של האווירה המקומית המשולבת עם יוקרה. בסרי לנקה החיינו את הרעיון הזה. האורחים התקבלו ועזבו בברכה עם רקדנים שהציגו את הפולקלור של הכפר, או את הברכות הבודהיסטיות הדתיות שלהם. שיעורי בישול וסדנאות של אוכל ביתי משפחתי מסורתי הוצעו לאורחים והאווירה כולה הייתה מקומית. כך בהחלט נסללה הדרך לסקרנות שוק תיירות היוקרה", הוא אומר.

מלון אננטרה בטנגלה. רשת מלונות אננטרה, אתר רשמי
יעד מושלם לירח דבש. וילה בריזורט של אננטרה בטנגלה/אתר רשמי, רשת מלונות אננטרה
מלון אננטרה קלוטרה. רשת מלונות אנטנטרה, אתר רשמי
מציג את הארכיטקטורה המרשימה של ג'פרי באווה. מלון אננטרה קלוטרה/אתר רשמי, רשת מלונות אנטנטרה

הגאון של סרי לנקה

המלון הראשון שפתח קוברין בסרי לנקה מטעם אננטרה היה בטנגלה (Tangalle), נמל דייגים בדרום האי, הממוקם על מפרץ מוגן מהאוקיינוס על ידי שונית סגורה. מעגן חשוב בתקופת השלטון ההולנדי והבריטי. טנגלה ידועה בזכות קו החוף עוצר הנשימה והבתולי שלה, המועדף על מי שמחפש חופשה רומנטית על החוף או יעד מושלם לירח דבש.

קוברין נחשב לאגדה בקרב העובדים הוותיקים המקומיים ברזורט המרשים של אננטרה בטנגלה (החל מאלף שקלים ללילה לזוג בחודש יוני). המלון שוכן על מחשוף סלעי ליד חוף בגוון זהוב מוקף בלגונות מפנקות ודקלי קוקוס ומשקיף על האוקיינוס ההודי הגועש. ללא ספק מקום שגורם לאורחים להרגיש מנותקים מהמולת חיי היומיום שלהם. אפשר פשוט לשבת שעות על ראש המצוק במלון ופשוט להתבונן עד בלי די בנוף האוקיינוס. המלון מציע 152 חדרים עם 32 וילות בריכה, מוקף ב-21 דונם יפהפה בו חיים בצוותא עם האורחים קופים, טווסים, איגואנות וסנאים בשפע.

קרוב יותר דרומית לבירה קולומבו, הריזורט בעיירה קלוטרה (Kalutara) הוא מלון מונומנטלי וידידותי נוסף של אננטרה (כ-800 שקלים ללילה לזוג בחודש יוני), המציג גם את הארכיטקטורה המרשימה של ג'פרי באווה, הגאון של סרי לנקה. באווה, נחשב בעיני רבים לאבי האדריכלות המודרניסטית הטרופית. אי אפשר להתעלם מהמבנה הראשי הנדיר אותו תכנן. זהו המרכז הרב תחומי לאורחים המגיעים, המתקבלים בברכה על ידי עידוד רקדניות עם צעירות. זהו גם בית עבור הליכי צ'ק-אין וצ'ק-אאוט, הבר, הטרקלין וחדר האוכל הראשי. המבנה מתאפיין בתכנון רב תכליתי מרשים המנצל רוחות ואוויר צח שאינו נשען על מיזוג אויר.

עם סביבה מבודדת יוצאת דופן על החוף הדרום מערבי הציורי, שבו נהר הקאלו גאנגה פוגש את האוקיינוס ההודי, המלון עם 142 חדרים ווילות וספא איורוודי ייחודי, בהחלט מציע חוויית אכסון מקומית אותנטית אך יוקרתית בהחלט.

"מהם האתגרים בשנת 2024 לאחר המשברים?" שאלתי את מנכ"ל הרשת בסרי לנקה, קיט טומקיז. "אנחנו צריכים להתרחב לשווקים חדשים. קיים צורך מתמיד של משרד התיירות המקומי למצוא דרכים לעודד מבקרים שטרם ביקרו בסרי לנקה וכאן נכנס האתגר מרכזי - צורך בגידול במספר הטיסות המגיעות לכאן". טומקיז מודה שאני הישראלי הראשון שהוא פוגש אי פעם. "אני מתלהב מהטיסה הישירה מבן גוריון והתיירים מישראל מוזמנים מאוד. קלוטרה נמצאת במרחק של כ-90 דקות משדה התעופה. המבקרים הישראלים בוודאי ייהנו מההיסטוריה והתרבות העשירה שמציגה סרי לנקה, יחד עם החוויות הרבות שמציעים גם מלונות היוקרה", הוא מבטיח.

ישראלים עשויים למצוא את עלויות הטיסה גבוהות, אולם השהייה בסרי לנקה במלונות מפנקים ומושקעים היא הרבה יותר אטרקטיבית כלכלית, מאשר מלונות דומים בכל מקום בישראל, או באירופה. ביקור במדינה ידידותית עם מורשת ומסורת מקומית עשירה שאינה מושפעת מתיירות עמוסה וצפופה כמו במדינות פופולריות באסיה מובטח. זהו יעד שבעת הזאת ישראלים יאהבו מאד.

הכותב הוא מומחה תיירות ובלוגר מלונות בוטיק, היה אורח של רשת אננטרה בסרי לנקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully